Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

implematic nostolaitteesta

4 posters

Siirry alas

implematic nostolaitteesta Empty implematic nostolaitteesta

Viesti  Ville Ti Loka 26 2010, 21:55

Onko se oikella puolella oleva lyhyehkö vipu lukitsemiseen vai johonkin muuhun tarkoitukseen? Se liikkuu
melko vähän ehkä noin 1/4 kierroksen.
Ville
Ville

David Brown : 990 implematic
Viestien lukumäärä : 41
Paikkakunta : Kalvola

Takaisin alkuun Siirry alas

implematic nostolaitteesta Empty Vs: implematic nostolaitteesta

Viesti  erkki Ke Loka 27 2010, 08:17

Oikella puolella oleva lyhyt vipu on "override control".

Nostoakselin oikeassa päässä on jousimekanismi, joka räpsäyttää pumpun vapaakierrolle kun nostiolaite tulee ylös. Override control on tarpeellinen kun käytetään esim. kippikärryä. Sen avulla estetään pumpun vapaakirto, toisin sanoen kipin putkesta tai ylipäätään kolmitieventtiilstä saa paineöljyä vaikka nostovarret olisivat ihan ylhäällä. Silloin pumppu jää jurraamaan painetta vasten jos nostovipua ei liikauta hieman eteenpäin ihan taka-asennosta.


erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4457

Takaisin alkuun Siirry alas

implematic nostolaitteesta Empty Vs: implematic nostolaitteesta

Viesti  Ville Ke Loka 27 2010, 11:01

Kippikärryä on tosiaan tullut käytettyä, mutta en tuon vivun asentoon ole huomiota kiinnittänyt. Totesin että
kippiä voi käyttää vain silloin kun vasemman jalan takana oleva hana on kiinni ja nostolaitetta kun se on auki. Eli tässä ei ole kolmitieventtiiliä. Hanan asennot saattoi mennä väärinpäin tässä muistellessa.
Ville
Ville

David Brown : 990 implematic
Viestien lukumäärä : 41
Paikkakunta : Kalvola

Takaisin alkuun Siirry alas

implematic nostolaitteesta Empty Vs: implematic nostolaitteesta

Viesti  erkki Ke Loka 27 2010, 11:49

Implen kolmitieventtiili on juuri se hanasysteemi vasemmalla. Selectoissa on neliasentoinen vipu.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4457

Takaisin alkuun Siirry alas

implematic nostolaitteesta Empty Vs: implematic nostolaitteesta

Viesti  Ville Ma Syys 26 2011, 12:47

Sellaista oiretta on välillä esiintynyt että nostolaite ei nosta ensin ollenkaan. Vaihteella kun vedettää hiukan
eteen ja taakse kun vipu nostoasennossa niin johan esim perälevy nousee. Sitten toimii taas normaalisti jonkin aikaa.
Mitä tälle voisi tehdä jos haluaisi poistaa vaivan?
Ville
Ville

David Brown : 990 implematic
Viestien lukumäärä : 41
Paikkakunta : Kalvola

Takaisin alkuun Siirry alas

implematic nostolaitteesta Empty Vs: implematic nostolaitteesta

Viesti  erkki Ma Syys 26 2011, 15:53

Ulosottovaihteen päällä, lähellä etureunaa on proppu jossa on nelikulmainen avainkolo. Jos nosto alkaa oikkuamaan niin avaa proppu ja koputtele suoraan propun alapuolella olevaa ruuvia alaspäin. Pitäisi lähteä nousemaan. Sen pultin toisessa päässä on haarukat, jotka liikuttavat nosto- ja laskuventtiilejä ja kun systeemi on riittävän likainen niin paikat voi alkaa jumittamaan sen verran, ettei jousi jaksa vetää haarukkaa alas. Se voi notkistua kun sitä jaksaa muutaman kerran nostaa ja painaa. Olen tullut siihen käsitykseen, että kaikissa hydrauliikoissa jotka toimii vaihteistoöljyllä olisi eduksi silloin tällöin tehdä traktorilla pitempi rupeama oikeita töitä, esim. kyntöä tai äestystä niin että peräöljyt lämpenee kunnolla. Lämmin öljy putsaa paikat ja vanhat kerrostumat liukenee niin kaikki pelittää paremmin.



Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ma Syys 26 2011, 20:30, muokattu 1 kertaa

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4457

Takaisin alkuun Siirry alas

implematic nostolaitteesta Empty Vs: implematic nostolaitteesta

Viesti  Ville Ma Syys 26 2011, 20:18

Kiitoksia, taitaa olla sama proppu mistä lorottelin öljyt sisään.
Ville
Ville

David Brown : 990 implematic
Viestien lukumäärä : 41
Paikkakunta : Kalvola

Takaisin alkuun Siirry alas

implematic nostolaitteesta Empty Vs: implematic nostolaitteesta

Viesti  Ville Ti Tammi 24 2012, 16:57

Samaa vaivaa edelleen. Perälevy tarviis saada välillä ylös että ei mene lanaamiseksi. Nytten pienessä pakkaskelissä nostaa muutaman kerran ylös kun laittaa koneet käyntiin, max n 5 kertaa, sen jälkeen ei nouse välttämättä ollenkaan. Viimeksi jätin koneen käymään/lämpeneen ja kävin kahvilla, kahvin jälkeen ei nostolaite enää toiminut. Olen koputellut siitä propun reiästä näkyvää kullan kiiltävää ruuvia, ei vaikutusta. Pitääköhän tässä ottaa huoltomieheen yhteyttä.
Ville
Ville

David Brown : 990 implematic
Viestien lukumäärä : 41
Paikkakunta : Kalvola

Takaisin alkuun Siirry alas

implematic nostolaitteesta Empty Vs: implematic nostolaitteesta

Viesti  erkki Ti Tammi 24 2012, 18:08

Taitaa olla vaihteistoöljyssä sen verran vettä että hydraulipumpun imusihti tukkeutuu jäähileestä.
Kokeile ihan ensin lämmittää vaihdelaatikon alla olevaa peltiluukkua jollakin keinolla, töhöllä, hiilipannulla, sähkölevyllä, millä nyt vaan saat sen lämpenemään. Imusihti on suoraan sen yläpuolella ja hileet sulaa kun öljy lämpenee. Ajeleminen imusiivilä tukossa on pumpulle kivuliasta hommaa, se saattaa kavitoida ja sitä kautta kulua nopeasti. Harmaantuneet öljyt saa kirkkaaksi peltiämpärissä kiehauttamalla ja tietenkin myös vaihtamalla. Sinne tahtoo aina jäädä vanhoja jämiä pohjalle jotka saastuttavat uudenkin öljyn nopeasti.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4457

Takaisin alkuun Siirry alas

implematic nostolaitteesta Empty Vs: implematic nostolaitteesta

Viesti  Ville Ti Tammi 24 2012, 21:14

Täytyy kokeilla lämmittää loppu viikosta... jos on tosiaan jäässä. Sihdissä ei ainakaan ole sontaa, pesin sen hyvin vuosi takaperin.
Ville
Ville

David Brown : 990 implematic
Viestien lukumäärä : 41
Paikkakunta : Kalvola

Takaisin alkuun Siirry alas

implematic nostolaitteesta Empty Vs: implematic nostolaitteesta

Viesti  erkki Ti Tammi 24 2012, 21:20

Vesi öljyssä tekee pieniä kiteitä, jotka kulkeutuvat verkolle ja tukkivat sen. Tämä on varsin tavallinen oire vanhoissa traktoreissa jotka yöpyvät ulkona ja hydrauliikka käyttää peräöljyä. Vaikka vaihdekeppien kumitutit ovat ehyet niin laatikkoon kertyy vähitellen kondenssivettä kun lämpötila vaihtelee. Vähäisessä käytössä peräöljy ei ehdi paljon lämmetä, joten vesi ei haihdu vaan pikemminkin kasaantuu.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4457

Takaisin alkuun Siirry alas

implematic nostolaitteesta Empty öljyt

Viesti  Tessu Ke Tammi 25 2012, 03:46

juuri sen vuoksi ainakin talvikäyttö raktorissa olis niitä öljyjä tarkkailtava ja ainakin joskus laskettava pois että näkee mitä se on,itte vaihdoin aikanaan 850 taaviin kaikki öljyt mitä sai ja aukasin pohjan ja pesin sihdit ja avot uusilla öljyillä pelaa ainakin kesällä AIVAN toisella tavalla,oli meinaa semmosta kuraa että huh huh!!
Natikassa olis nyt sama homma kun jo vuosia ollu samoilla öljyillä niin vois laskee ulos ja kattoo mitä pohjaluukun alla on,hydrauliikka öljyä vaan siinä ei saa pois kuin paluun kautta valuttamalla kun siinäpä se öljy ei olekkaan kuulemma sama kuin perän öljyt?
On vaan aika tehoton se nostolaite,no voipi olla jo pumppukin tiensäpäässä mistä lie siihen sitten jonkui pumpun rakentaa,eipä taida semmoseen mc Cormikkiinkaan enää pumpun osia paljoo löytyä jokaiselta?
Eipä vaan taida olla IH-miehille näin hyvää palstaa kun Taavilaisilla on?

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1565
Ikä : 55
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

implematic nostolaitteesta Empty Vs: implematic nostolaitteesta

Viesti  Osmo_ Ke Tammi 25 2012, 15:38

Kieltämättä ei ole. Itse en ainakaan ole havainnut. Tarvisko perustaa Very Happy ?
Osmo_
Osmo_

Viestien lukumäärä : 374
Ikä : 27
Paikkakunta : Huittinen

https://www.taavetti-talli.net

Takaisin alkuun Siirry alas

implematic nostolaitteesta Empty saattais olla

Viesti  Tessu Ke Tammi 25 2012, 21:45

Voishan semmonenkin olla ja joku muukin täällä ihmetteli myös että kun ei ole Suomen puolella ketään tietäjiä IH vehkeistä!
Onhan niitäkin vielä maailma pullollaan kun tos naapurissakin kävi nelikko IH tekee lumitöitä,itte ainakin huomasin että noista vanhoista Mc Cormikeista harva ymmärtää ja vielä harvemmassa on visiin osat,tai ainakin yleisöltä piilossa heh

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1565
Ikä : 55
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa