Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 1390 Nostolaitteen säätö?

5 posters

Siirry alas

DB 1390 Nostolaitteen säätö? Empty DB 1390 Nostolaitteen säätö?

Viesti  JussiK Ti Syys 14 2010, 21:29

Osaisiko joku taavettilainen neuvoa 1390 nostolaitteen säätö homman? Esim: Laskunopeuden säätö ei toimi.
Nostolaitevipu täysin taakse vedettynä ei nosta kun aluevalitsin on ulkopuolisilla.
Nostoteho häipyi yllättäen.
Saako kyseiseen taavettiin jostain suomenkielistä korjaus-säätöopasta?
JussiK
JussiK

David Brown : 1690 ja 1390
Viestien lukumäärä : 22

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1390 Nostolaitteen säätö? Empty Vs: DB 1390 Nostolaitteen säätö?

Viesti  Vieraili Ti Syys 14 2010, 21:54

Taitaa olla roskia venttiilipesässä.
Erkki on antanut hyviä nevoja nostolaiteongelmissa.
Jos selailet sivustoja,sieltä löytynee seikkaperäisiä ohjeita.
Myös dunkelin traktorisivustoilta löytyy hyvät ohjeet.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1390 Nostolaitteen säätö? Empty Vs: DB 1390 Nostolaitteen säätö?

Viesti  Vieraili Ke Syys 15 2010, 18:26

mihinkäs ne oli muuten kadonnut noi erkin tekemät selectan hydrauliohjeet tuolta galleriasta. vai näkyykö muilla.?

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1390 Nostolaitteen säätö? Empty Vs: DB 1390 Nostolaitteen säätö?

Viesti  käyttäjä Ke Syys 15 2010, 18:36

B.H kirjoitti:mihinkäs ne oli muuten kadonnut noi erkin tekemät selectan hydrauliohjeet tuolta galleriasta. vai näkyykö muilla.?

Näämmästä hävinny bittiavaruuteen Shocked Shocked Shocked Nou hätä täältähän nee löytyy What a Face What a Face What a Face
http://kayttaja.1g.fi/Taavetti/selectam./

_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä
käyttäjä

David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 59
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1390 Nostolaitteen säätö? Empty Vs: DB 1390 Nostolaitteen säätö?

Viesti  erkki La Syys 18 2010, 09:50

Duoda duoda,

Nyt on vaikea antaa mitään neuvoa ilman pientä ristikuulustelua:

Tuleeko kaksitoimiventtiilille täysi paine? Sen voi testata jollain sylinterillä jos ei ole mittaria käytettävissä.
Jos siellä on puhtia niin ropleema ei ole pumpussa eikä muutenkaan paineentuotossa.

Nostaako varret ollenkaan, missään asennossa? Nostaako normaalisti vai hitaasti, vaatiiko kaasutusta että jaksaa nostaa?

Venttiilipesään kaivautuminen on sen verran työlästä, että kokeile ensin rämpyttää ohjausventtiilin karaa, jos se vaikka yrittää jumitella.

Ensin vedä nostovipu taakse.

Avaa peltiluukku nostoakselin oikean puoleisesta päästä. Takana näkyy alhaalla haarukka, joka liikkuu vasemmalle kun valitsinnappulaa kääntää oikealle. Laita valitsin keskelle ja tunge ruuvimensseli haarukkaan ja taivuta niin, että haarukassa oleva keinuvipu nousee toisesta päästä. Kun keinuvipu nousee, se nostaa ohjausventtiilä porauksessaan, ja kun sen päästää räpsähtämään alas niin ohjausventtiilin jousi napsauttaa venttiilin alas ja nostolaitteen pitäisi nostaa. Jos ohjausventtiili on tahmaantunut, niin jousivoima ei välttämättä jaksa vetää karaa alas. Räpsyttämällä sen voi saada herkistymään jos se jumittelee.

Lykka till


erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4453

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1390 Nostolaitteen säätö? Empty Vs: DB 1390 Nostolaitteen säätö?

Viesti  JussiK La Syys 18 2010, 18:37

Tosiaankin nostolaite nostaa vain korkeilla kierroksilla hitaasti ylös eli Erkin vinkin mukaan ohjausventtiilin räpsäytystä pitää huomenna kokeilla.
Kiitän vastaajia neuvoista. I will be back räpsäyksen jälkeen.
JussiK
JussiK

David Brown : 1690 ja 1390
Viestien lukumäärä : 22

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1390 Nostolaitteen säätö? Empty Vs: DB 1390 Nostolaitteen säätö?

Viesti  JussiK Su Syys 19 2010, 12:56

Nyt hoksasinkin Erkin viestistä kokeilla painetta takakuormaajan ja hydraulisen työntövarren sylintereillä
eikä nekään nosta varsinkin takakuormaaja ylös asti kuin vasta kaasuttamalla, kuoramalla ei ollenkaan.
Eli onko vikaa sittenkin paineen tuotto puolella? Mitenkähän nyt?
JussiK
JussiK

David Brown : 1690 ja 1390
Viestien lukumäärä : 22

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1390 Nostolaitteen säätö? Empty Vs: DB 1390 Nostolaitteen säätö?

Viesti  erkki Su Syys 19 2010, 13:32

Paineentuottopuolella taitaa olla sitten ongelma. Seuraava toimenpide käyttää pumppua irti ja testata se tai kurkistaa sisään. Harvoin pumppu menee harvaksi yhtäkkiä. Yleensä se muuttuu vähitellen laiskemmaksi.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4453

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1390 Nostolaitteen säätö? Empty Vs: DB 1390 Nostolaitteen säätö?

Viesti  JussiK Su Syys 19 2010, 14:11

Elikkä ohjausventiillillä ei kannatane käydä toistaiseksi jos kerran häikkää on paineentuotossa.
Nosto tehot kyllä häipyivät äkkiä, pumppu on yhdeksän vuotta vanha.
Hydraulisuodatin on kyllä ollut monta vuotta jo sama.
Muutama vuosi sitten nostolaitteen kynkkien vaihdon jälkeen nosto teho oli myös kateissa.
Säädettiin sitä sitten Sottisen ohjeiden mukaan ja liikkeet nostovarsien ohjaukseen saatiin kohdalleen, mutta mittarin mukaan ja muutenkin nostovoima oli silti pääosin kadoksissa.
Yllättäen pienen ajan kuluessa päänkraapimisen jälkeen lähdettyäni ajoon oli nostovoima kummasti palautunut.
Tuhat litraa nousi trukkipiikeissä kyllä. Kovin ihmettelin. Nostolaite pelasi nyt muuten hyvin mutta huomasin että
laskunopeuden säätö ei toimi, eikä nostolaite nosta vetovarsia kun valintanappi on ulkopuolisilla, eli säätö taitaa olla vieläkin vähän hukassa?
Mielestäni vehje on hyvä mutta jostain tarttis nyt saada taavetin asiantuntijan apua.
Onkohan pohjois-satakunnassa (kankaanpää) tai lähialueella osaajaa?
JussiK
JussiK

David Brown : 1690 ja 1390
Viestien lukumäärä : 22

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1390 Nostolaitteen säätö? Empty Vs: DB 1390 Nostolaitteen säätö?

Viesti  otsoni Su Syys 19 2010, 15:51

Perän alta mistä imuputki lähtee, kannattaa tutkia verkkosihti. Se voi olla niin tukossa ettei öljy kulje. Pumpun akselin boorikin voi joskus antaa periksi.

otsoni

Viestien lukumäärä : 369

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1390 Nostolaitteen säätö? Empty Vs: DB 1390 Nostolaitteen säätö?

Viesti  erkki Su Syys 19 2010, 16:18

Kaksitoimiventtiilit saavat paineen suoraan pumpulta. Jos niissä on paineet kateissa, ei nostolaitteen venttiilipesällä ole osuutta asiaan.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4453

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1390 Nostolaitteen säätö? Empty Vs: DB 1390 Nostolaitteen säätö?

Viesti  Vieraili Su Syys 19 2010, 16:19

Hämeenlinnassa on Rutanen niminen kaveri joka hallitsee taavetit niin ja Nääppä Tampereella jos ammattimiehiä tarvit.
Kyllä tuossa edellä on tullut hyviä neuvoja :sihti ,pumpun akseli/laipat.Ite pummpu maksaa alle 150 ja sen voi itekin vaihtaa,joten ei kovin isoja huoltomieslaskuja kannata teettää. Siihen käy A32 tai A42 pumppu.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1390 Nostolaitteen säätö? Empty Vs: DB 1390 Nostolaitteen säätö?

Viesti  JussiK Su Syys 19 2010, 21:28

No niin kiitos tiedoista taavetti lordeille. Nyt sitten vain toimenpiteisiin. Pumpun vaihto ja siivilän putsaus varmaan onnistuu meikläiseltäkin. Brown:neja ollut jo kolmannessa sukupolvessa. Super Crobmaster, DB 880 imple, 990 select, DB 1390. 880 implellä mittarissa 15000h jarrut alkuperäiset, moottori alkuperäinen sekä kytkin ym.
Ihmekone. Vesipumppu korjattiin edellisis syksynä, vesi jäi vahingossa mottiin ilman nesteitä. Huomattiin vasta tammikuussa kovan pakkas kauden aikana. Tippa linsissä nieleskeltiin edesmenneenä , vesikin tuli syylärin läpi että hulahti.
Keväällä kun käki kukkui varmaan Karjalassakin, kokeilinkin kuitenkin uudella syylärillä.
Akku paikalleen, virta päälle, kaasu taakse ja nappi pohjaan. Perkele, heti käyntiin että kajahti!
Eikä ilmeisesti mitään hämminkiä missään kun on seurattu, öljyt öljynä ja vesi pysyy.
On se kaamea peli. Että semmosta.
JussiK
JussiK

David Brown : 1690 ja 1390
Viestien lukumäärä : 22

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1390 Nostolaitteen säätö? Empty Vs: DB 1390 Nostolaitteen säätö?

Viesti  TIKO Su Syys 19 2010, 21:29

Jospa katsoisi myös kerralla koko linjan, uusi painesuodatin, uusi pumppu, se sihtimöykky mahan alta irti ja putsaus. Noilla eväillä mun romukuntoisen 1690 hydrauliikka alkoi pelata. (Mikään muu hydrauliikka kuin kuin ohjaus ei toiminut tuossa ostettaessa.) Ja onko öljyä tarpeeksi! ??

Itellä tehnyt yllärit monta kertaa aikaisemmin vanhaa maatilakuormainta käyttäessä, vuoti joka paikasta, niin ne öljyt katoaa.. Embarassed 1290 ja 1390, alkoi hiipua paikat öljyn loppuessa.

Niin että samalla kertaa onnistuu helposti myös kampiakselin etupään stefan ja tuulettajan hihnan vaihto jos tarvetta. Kun se hydraulipumpun kumivääntiö otettava irti kumminkin. Laittaa vaikka sen 42 litrasen pumpun samalla, nopeutuu pikkasen hydrauliikka. Itse laitoin omaan 1390 sellaisen. Hintaeroa ei ole kuin joitain euroja.
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 848
Ikä : 43
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1390 Nostolaitteen säätö? Empty Vs: DB 1390 Nostolaitteen säätö?

Viesti  Vieraili Su Syys 19 2010, 21:48

tutkikaa ilmausventtiili onko jousi poikki tai auki
näin kehoitti koillismaan tietäjä

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1390 Nostolaitteen säätö? Empty JussiK kiittää!

Viesti  JussiK La Joulu 18 2010, 22:12

JussiK kiittää kaikkia taavettimiehiä vinkeistä ja neuvoista, joita tutkimalla häiriö löytyikin, pumpussahan vika sitten olikin. Pumppu oli muuten halvin mutta silti aito saksalainen bosch, Marjakankaalta 125 euroa. Taas on peli jokapäiväisessä käytössä trukkitelinenostimella raksalla.
JussiK
JussiK

David Brown : 1690 ja 1390
Viestien lukumäärä : 22

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa