Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo

+3
taavettimies
otsoni
jose999
7 posters

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo Empty Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo

Viesti  jose999 To Maalis 11 2010, 22:54

Hei. Näin uutena jäsenenä täytyy sanoa että mahtava foorumi! Smile pitäisi pientä remonttia tehdä näin kevään kynnyksellä että olisi pelit kunnossa töiden aikaan. sitten asiaan.
Elikkä tosta 1594Hs mallista moottori irtisanoi sopimuksensa jo viime syksyllä ja jäi seisomaan. Mittarissa 8000h. 1. sylinterin mäntä kappaleina öljypohjassa, kannessa jäljet ja sylinterissä syvät jäljet (monta mm). Tuleeko hyvä jos putkittaa yhden ja poraa muutenkin kaikki ylikokoon? std ja ylikoko männäthän taisi olla melkein saman hintaisia. Vaiko hommata kokonaan toinen lohko ja ruveta siitä rakentamaan.

Ja öljypumppu jutusta että sopiikos se 1594 pumppu siihen 1690tbo koneeseen kun rupiaa paineet olemaan vähän turhan alhaalla. Tohon 1594 pumppu uusittiin jokunen vuosi sitten. Saisi rauhassa hommata sitten uuden pumpun rempattuun koneeseen tilalle.

Sellaisesta asiasta en löytänyt oikein mistään juttua että kuinka nämä 6sylinteriset turbo koneet kestää tehoa. Kevääksi olisi tarkoitus saada vähän lisää paukkuja peltohommiin. Turbo on vaihtunut jo isompaan holsetin ahtimeen, välijäähdytin olisi tarkoitus laittaa keulalle. Piisaako pumpussa hönkä alkuunkaan ja kuinka kovia paineita uskaltaa ahtaa?

jose999

Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo Empty Vs: Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo

Viesti  Vieraili Pe Maalis 12 2010, 10:31

Tervetuloa vaan foorumiin,taavetila on todella hyvä talli,ympäri suomea soittelee kavereita ,ja todella asiallista porukkaa on nämä kaverit,joo kyllä siitä moottori vielä tulee,kun pistää raakahylsyn siihen ensin ja poraa sitten kaikki ylikokokoon.

Se öljypumppu on se pidempi malli 1594 moottorissa,ja osassa 1690 turboja on kuulemma se lyhempiki malli,mutta tuo pitempi pumppu kannattaa ehdottomasti laittaa,noin 3 mm on se ero,sen 1594 mallin pumpun saa asennettua myös 1690 vapariin ihan samoihin systeemeihin muuten,mutta se paineputki pitää lyhentää tai käyttää pienellä mutkalla sitä keskeltä että sopiii paikalleen.

Kyllä sillä originaalipumpulla saa tehoa jo kovasti,se intercooleri kuulemma kannattaa laitaa ensin,tätäki foorumia seurailee ainakin yksi kaveri,jolla on 1690 turbo,jossa intercooleri ja noin 140 hevosvoimaa otettu irti.


Tuota määrää pidetään jatkuvassa käytössä maksimitehona kuutostaavetille,kuulemma jo perämurikka,joka on taavetissa kyllä aika vankka asettaa rajoituksen,näissähän on 8/41 välityksellä tuo perä,ja jos otettas suurempia tehoja ulos,pitäs vähintään kymmenen hammasta olla murikan pyörässä.

Jos ostat tuolta Orimukselta uuden valmetin pumpun,siinä on isot elementit,sai ruuvata aika pienelle syötön omastakin 1594 turbosta että ei menis mahottomuuksiin.

Itsellä molemmissa tuo pumppu.

Pystytkö itse tilaamaan englannista tuon moottoriöljypumpun,kyllä se kannattaa sieltä tilata.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo Empty Vs: Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo

Viesti  otsoni Pe Maalis 12 2010, 13:51

Hyvin onnistuu osaputkitus. Minulla hajos vastaavalla tavalla 1694 kone -08 syksyllä ja se tuli purettua ennen talvea ja siitä sitten pikkuhiljaa taas toukotöille kasaan.1 ja 2 sylintereissä on putket ja muuten poraten (putket myös).Osat saattaa olla hakusessa. Kiertokankia esim. ei saa uutena ja käytetytkin voi olla ruottissa.Keinuvipuakselin pukit on ja kovilla kun mäntä hajoo. Niitä voi tuunata pienemmän koneen pukista, tarvii vain isomman pultin reiän. Laakeria, mäntää,tiivistettä,venttiiliä löytyy hyvin. Ei muuta kuin harrastamaan. cheers

otsoni

Viestien lukumäärä : 426

Takaisin alkuun Siirry alas

Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo Empty Vs: Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo

Viesti  jose999 Pe Maalis 12 2010, 19:40

Kuka tuo Orimus on, ja mistä hänet tavoittaa. Ja kuinka arvokas oli uusi syöttöpumppu? vanhaa vissiin turha ruveta huoltamaan.

Joo hyvä että sopii toi öljypumppu paikalleen tosta 1594:sta niinkuin ounastelinkin. Saa paremman pumpun siihen ettei tarvi pelätä paineiden puolesta. Paljokos näissä muuten kuuluu olla öljynpaine?
Se putkittaminen ei taida olla hirveän halpaa puuhaa, ajattelin vain et jos saa toise lohko sopivaan hintaan, minkä sais vaa porattua niin taitaas olla paree vaihtoehto?

Joo saan itse tilattua pumpun/osat englannista, tullu auton palikoita hommattua aika paljon sieltä. Mitenkäs onko briteissä minkälaisia purkaamoita tai onko sielä yleensäkkään purettua brauneja kuinka paljon? kun olisi tässä keväällä tarkotus lähtiä hakemaan paria autoa sieltä ja samalla tuoda pakettiautollinen auton koneita ja muuta roipetta. Niin ajattelin että miksei siinä tulisi vaikka yksi traktorinkin kone mikäli hinta-taso olisi suopea.

jose999

Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo Empty Vs: Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo

Viesti  Vieraili Pe Maalis 12 2010, 19:44

Ainakin Barcley Williams mainostaa ,että on 100000 taavettiosaa hyllyssä,uutta,kunnostettua ,käytettyä.
Brittien hintataso on asiallinen.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo Empty Vs: Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo

Viesti  taavettimies Pe Maalis 12 2010, 19:55

jose999 kirjoitti:Kuka tuo Orimus on, ja mistä hänet tavoittaa. Ja kuinka arvokas oli uusi syöttöpumppu? vanhaa vissiin turha ruveta huoltamaan

Täältä tavoittaa http://www.nettikone.com/808151

Saattaa olla edullisempi ostaa tuollainen kun alkaa huollattamaan vanhaa jos tarvii vaikka vaihtaa elementit tms.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo Empty Vs: Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo

Viesti  jose999 Pe Maalis 12 2010, 20:13

joo laitoinkin heti sähköpostia tonne englantiin ja tiedustelin asiaa. Katsotaan nyt että mikä olisi hinta/laatusuhteeltaan paras ratkaisu, koska rahteja ei tarvitse laskea kun tulee muiden kamojen ohessa.

Kiitokset tosta linkistä. Joo taitaa se olla paras hommata suoraa uusi koska toikin pumppu o sen 8000h rullattu.

jose999

Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo Empty Vs: Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo

Viesti  otsoni Pe Maalis 12 2010, 22:22

Lokakuulta 2008 hintoja iman ALV:tä. Sylinterin putkitus kpl 71,31€. Putken lyhennys 16,39€. Putki 31,15€. Putkien poraus ylikokoon kuulunut hintoihin. Sinä talvena ei Suomesta tahtonut löytyä kuutosen purkuosaa. Kokonaisesta turbottomasta moottorista olis pitänyt pulittaa 4500€ ja senkään kunnosta ei mitään takeita. Traktor Delar Ruotsista toimitti puuttuvat osat sopuhintaan.

otsoni

Viestien lukumäärä : 426

Takaisin alkuun Siirry alas

Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo Empty Vs: Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo

Viesti  Ulvila Pe Maalis 12 2010, 22:34

ajattelisin jotta se öljynpaine tuloo kyllä pienemmälläki pumpulla. mutta suuremmas pumpus on suurempi litratuotto jotenka turbolle saaraha heti käynnistys vaihees voiteluainetta. oliki täs hiljattain tuo 1694:sen pumppu käres, kun tarkistin oliko se vaihdettu, niin pumppu oli suurempi kuin esim. fordin isomman mallin ohj. tehostajan pumppu (rattaat). niin onko näis kuutosis enemmänkin tapana hajota noita mäntiä jotta kannattaisko vaihtaa jotkut hepolitet tai mahlet suosista ennenku hajoaa. mietin ku tuos omas on alakerta ja yläkerta laitettu, mutta männistä ei tietoa, ei kyllä syö öljyjä eikä huohota, mutta paljon äänekkäämpi on kuin esim. fiiatin kuutonen
Ulvila
Ulvila

David Brown : case 1694, fordeja
Viestien lukumäärä : 174
Paikkakunta : alavus

Takaisin alkuun Siirry alas

Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo Empty Vs: Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo

Viesti  Vieraili Pe Maalis 12 2010, 23:36

Joo,nimenomaan turbomalleista menee joskus mäntiä,ja lähes aina syyllinen on lämpövaurio,ehkä siihen olis helpotusta tuon coolerin kautta,hirsiukko oli joskus tutkinu henkilöautoissa sen vaikutusta asiaan,ja sillä oli siihen suuri merkitys,niin miksei traktoriinki,se ehkä kannattais olla,vaikkei kovin kauheita hevosvoimia yrittäskää hakea.

En enää muista astemääriä,mutta moottori kävis huomattavasti kylmempänä,ja ilmahan olis happirikkaampaa niin se tietäs poweria lisää.

Itselläki on yksi mäntä aikanaan menny 1490 koneesta,ja jumiinhan se ärskähti niin etträ mustatrannut tuli asfalttiin.

Nyt on ollu taas kutosen osia tarjolla,ikh purkaamollaki mukavasti,toki varmaan sillonki,mutta eivät viittineet katella.

Kiertokankiista oli puhetta Purkupoikien kanssa,sanoivat että kun tulee mallin kanssa niin löytyy,on iso läjä kuulemma baunin kankia,niitähän menee tosi harvoin.

Se ruotsin purkaamo on hyvä paikka.

Se metallinen ääni on yleensä lämmenneestä männästä tuleva saundi.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo Empty Vs: Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo

Viesti  Vieraili La Maalis 13 2010, 08:56

Veikkaisin,että taavetin kuutos-ja neloskoneetkin kestää hyvin käyttöä niillä tehoilla ,mitä kuhunkin moottoriin on suunniteltu. Onhan siitä hyviä esimerkkejä ympäri maailmaa. Se kuutostaaavetin prototyyppi 1412 hs englannissa oli vissiin 18000 tuntia (mittarituntia ei kellotuntia) ajettu ja kone alkuperäiskunnossa.Monia muitakin esimerkkejä löytyy.
Kyllä ne koneet yleensä hajoaa niiltä miehiltä,joitten pitää saada koneista 50% tehoa enempi kuin tehdas lupaa.
Eli tässäkin asiassa vika löytyy kun katsoo peiliin.
Taavetin kuutoskoneen saundi on kyllä parhaasta päästä .

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo Empty Vs: Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo

Viesti  Vieraili La Maalis 13 2010, 09:26

"mutta paljon äänekkäämpi on kuin esim. fiiatin kuutonen" JUHA juha!!

Mielestäni taavin kutonen käy kyllä hienosti

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo Empty Vs: Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo

Viesti  jose999 La Maalis 13 2010, 14:27

Kyllä siinä turbokoneessa pitäisi olla ehdottomasti välijäähy. Tullut sen verran pelattua tehokkaampien autojen kannssa ja kyllä se välijäähy on pakko olla jos vähänkin tehoa/ahtoja haluaa. Nousee sen verran tuo lämpötila imu ilmassa kun sitä ahdetaan.
Eikä tässäkään tapauksessa mitään järkyttäviä tehoja haeta vaan kunhan pientä piristystä.

Eipä toi putkituskaan kallis ole, että menee varmaankin vaan vanhalla lohkolla, joka putkitetaan ja porataan ylikokoon.

jose999

Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo Empty Vs: Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo

Viesti  plaanari La Maalis 13 2010, 14:38

Sulle jose999 olis postia, liittyen tohon syöttöpumppujuttuun...

Parille muulleekin vielä riittää noita 9,5mm elementeillä ja lovellisilla painevenoilla oleville uusille minimeceille. Sitten ne on finito Smile

Nopeet syö hitaat...
plaanari
plaanari

Viestien lukumäärä : 24
Ikä : 51
Paikkakunta : Akaa

https://akaandiesel.fi

Takaisin alkuun Siirry alas

Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo Empty Vs: Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo

Viesti  taavettimies La Maalis 13 2010, 20:09

plaanari kirjoitti:Parille muulleekin vielä riittää noita 9,5mm elementeillä ja lovellisilla painevenoilla oleville uusille minimeceille. Sitten ne on finito Smile

Nopeet syö hitaat...
Jaa, ens viikolla mahdollisesti 1690:pin syöttöpumppu tarkastettavaksi (epätasanen käynti ja vuotaa löpöjä pumpun öljyjen sekaan) ja sitten selviää kuinka iso remppa tiedossa vai onko parempi ostaa uusi.

Monta kappaletta niitä on vielä jäljellä?
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo Empty Vs: Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo

Viesti  plaanari La Maalis 13 2010, 20:21

Oiskohan noita kuutosia vielä neljä jäljellä. Mun täytyy hiukka muuttaa tota säädintä traktorikäyttöön sopivaksi. Noi on alunperin Sisu kuorma-auton säädöllä. Hinta tietenkin pysyy samana 700€.

Pistäkää yv:tä noista osto/ korjaustarpeista. Tai soitto tietenkin.

http://www.nettikone.com/viewMachine.php?id_machine=775947&ad_type=F&id_smake=332&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?ad_type=F@id_smake=332

Sami
plaanari
plaanari

Viestien lukumäärä : 24
Ikä : 51
Paikkakunta : Akaa

https://akaandiesel.fi

Takaisin alkuun Siirry alas

Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo Empty Vs: Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo

Viesti  Ulvila La Maalis 13 2010, 20:31

niin tarkootin tyhjäkäynnin mekaanisia ääniä (oma 1694) kierroksillahan ne fiatit pitää melekoosta meteliä ainaki turbottomat. olis kuva coolerista kun tietääs mitenkä sen saa tänne juttuhu on laarukkaha näkööne ja edulline laittoovat kossit tuos yhtehe vinnerihi .olikoha joku kiinahdin.com mistä se löytyi.kyllä se tuonne taavetin keulalle pitääs sopia.
Ulvila
Ulvila

David Brown : case 1694, fordeja
Viestien lukumäärä : 174
Paikkakunta : alavus

Takaisin alkuun Siirry alas

Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo Empty Vs: Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo

Viesti  Vieraili La Maalis 13 2010, 20:43

Lähetä juha se kuva sähköpostilla galleriaan ainakin itse saan niin kuvan helpoiten esille
Markun kutosesta ei kyllä tyhjäkäynnillä kuulunu paljo mitään

Taikka se taitaa olla näitä se välijähdytin edullisia näyttää olevan
http://www.kiinahdin.com/hive/tuotteet.php?lang=0&tid=48

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo Empty Vs: Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo

Viesti  Vieraili La Maalis 13 2010, 21:12

Joo,itselläki tuo 1594 joka porattu ylikokooon ja tehty kone muutenki käy pienillä kierroksilla tosi nätisti,mutta tuo 1690 mölyää kokonaan eri malliin,siihen teen kokonaan kans koneen uusiksi ,lokiki on varattuna mihin sen teen,tässä joku päivä nokka kohti keskipohjanmaata...

DB turbokuutonen käy älyttömän sievästi,sitä on kiva kuunnella,oletteko pistäneet merkille Fiat laatutraktorin käyntiä, 100/90 käy aikapaljon erilailla kun 110/90 ,tuo satanen lärisee aivan erityyliin kun110,joka larkattaa taas eri malliin,komia äänihän se Ivecon kuutosessaki on,lieneekö seuraava traktori...

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo Empty Vs: Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo

Viesti  Vieraili La Maalis 13 2010, 21:35

NO makaroonit mieluiten ruokana

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo Empty Vs: Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo

Viesti  Vieraili La Maalis 13 2010, 21:37

Jyrkin kanssa samaa mieltä.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo Empty Vs: Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo

Viesti  ikilika La Maalis 13 2010, 21:49

lol! Very Happy Cool
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1169
Ikä : 46
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo Empty Vs: Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo

Viesti  taavettimies Su Maalis 14 2010, 08:45

velimhan kirjoitti:Joo,itselläki tuo 1594 joka porattu ylikokooon ja tehty kone muutenki käy pienillä kierroksilla tosi nätisti,mutta tuo 1690 mölyää kokonaan eri malliin
Niin se sinun 1690 on vapari? Itse tykkään kanssa turbokoneen sivistyneemmistä äänistä. Toki kyllä 1690 turbostakin löytyy melusaastetta ihan riittävästi siellä yläkierroksilla ja ihan alkuperäsellä putkella kaiken lisäks, mutta koppiin ei paljon melua kantaudu. On meinaan hiljasempi ku 1490.
Meni taas vähän ohi aiheen mutta haitanneeko.

Ulvila kirjoitti:olis kuva coolerista kun tietääs mitenkä sen saa tänne juttuhu
Lähetä se gallerian sähköpostiin osoite on galleria(at)taavetti-talli.net
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo Empty Vs: Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo

Viesti  Vieraili Su Maalis 14 2010, 10:09

Tehoasiasta:
Kun noita kuutos- ja nelostaavetteja viritellään isommille tehoille,on hyvä muistaa,että tommoinen 80-luvun vakio turbokuutostaavetti 110hp vastaa vetoteholtaan varmasti tämänpäivän 130 heppaista .
Toi 1394 73hp (ei viritetty)minkä myin pari vuotta sitten,oli vetoteholtaan vähintäin Valtra 6350 (95hp) veroinen.
1394:n nykyseltä omistajalta on tullut samanlaisia kommentteja.
Joten järki käteen noissa virityshommissa.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo Empty Vs: Remontti asiaa db 1594 ja 1690turbo

Viesti  Vieraili Su Maalis 14 2010, 11:39

Ihmeen kova se on tosiaan turbona vetämään,vaikka massaaki on jo omasta takaa kaikkien nostureiden kanssa noin 6500 kg niin silti on heti täydessä vauhissa,ja ei tarvi pykältää isossakaa mäessä,varmaan tuo 120-130 löytyy jos vertaa tämänpäivän traktoreihin,tokihan tuokaa ei tehdassäätöissä kylläkään aivan ole.

Ei saanu fiiatti oikein ääniä täällä...

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa