Uusi Taavetin omistaja tiedonhaussa
5 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Uusi Taavetin omistaja tiedonhaussa
Moi kaikille. Ostin tuossa luultavasti vuosimallia 1968 olevan DB880 Selectamaticin ja nyt pikku hiljaa sitä tässä herättelen käyttökuntoon.
Seuraavaksi pitäisi varmaan vaihtaa laatikkoon öljyt, moottoriöljyt ja suodattimet jo vaihdoinkin, jotta ne edes näyttäisivät öljylle. Nykyiset öljyt näyttävät lähinnä maitokahville.
Onko tuolla joku suodatin öljyille jossain?
Vaatii myös jonkinlaisen tiivistysoperaation, edellinen omistaja valitteli, että vuotaa aika reilusti alleen, on pitänyt öljyä lisäillä reilusti. Mistä tiiviste?
Pitääkö se nostolaitteen palkki, mikä sinne alle tulee irroittaa, vai onnistuuko sieltä välistä?
Nyt nostolaitteet ala-asennossaan, eikä nouse ylös. Laitteet toimii kyllä, koska olen niitä käyttänyt, kun kone siirtyi meille.
Mennään nyt näillä ensin.
Ja tämä on nyt sitten ensimmäinen traktorini koskaan, en siis näistä juurikaan ymmärrä, eli vastaukset selkokielellä, kiitos
Seuraavaksi pitäisi varmaan vaihtaa laatikkoon öljyt, moottoriöljyt ja suodattimet jo vaihdoinkin, jotta ne edes näyttäisivät öljylle. Nykyiset öljyt näyttävät lähinnä maitokahville.
Onko tuolla joku suodatin öljyille jossain?
Vaatii myös jonkinlaisen tiivistysoperaation, edellinen omistaja valitteli, että vuotaa aika reilusti alleen, on pitänyt öljyä lisäillä reilusti. Mistä tiiviste?
Pitääkö se nostolaitteen palkki, mikä sinne alle tulee irroittaa, vai onnistuuko sieltä välistä?
Nyt nostolaitteet ala-asennossaan, eikä nouse ylös. Laitteet toimii kyllä, koska olen niitä käyttänyt, kun kone siirtyi meille.
Mennään nyt näillä ensin.
Ja tämä on nyt sitten ensimmäinen traktorini koskaan, en siis näistä juurikaan ymmärrä, eli vastaukset selkokielellä, kiitos
Viimeinen muokkaaja, moog67 pvm Su Marras 10 2024, 16:33, muokattu 1 kertaa
moog67- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Paikkakunta : Kurikan luoteiskulmilla
Vs: Uusi Taavetin omistaja tiedonhaussa
Peräöljyille löytyy suodatin suunnilleen kuskin penkin kohdalta traktorin mahan alta. Siellä on sellainen kattilan näköinen pönttö pultattuna pohjaan. Se pitäisi sopia pois ilman muuta purkamista. Siitä löytyy proppu, josta laskee öljyt pois. Kattilan pulttaa auki niin pitäisi löytyä pestävä teräksinen sihtiverkko ja vaihdettava paperisuodatin. Kattilan ja pohjan väliin naputtelee uuden tiivisteen paperista ja propun alle uusi tiiviste. Vetokoukkuun päin katsottaessa löytyy toinenkin proppuöljyken laskemiseksi pois. Melkein suosittelen pesemään perärepun sisältöä muutamaan otteeseen löpöllä ennen uusien öljyjen kaatamista että niistä ei tule kermaa.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
moog67 likes this post
Vs: Uusi Taavetin omistaja tiedonhaussa
En nyt pääse Googlailemaan, nopean kysymyksen ennätän laittaa, mutta olisiko vinkkiä, mistä moisen paperisuodattimen saan hankittua?
moog67- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Paikkakunta : Kurikan luoteiskulmilla
Vs: Uusi Taavetin omistaja tiedonhaussa
Esim.
https://www.ikh.fi/fi/hydrauliikkasuodatin-db-k914441-hsh59089?_gl=1*flj1df*_up*MQ..&gclid=CjwKCAiAxKy5BhBbEiwAYiW--2pELvmMvMMMhBx8VuM8Gr2XrITKsSGNV8M1M1qVrXOrQsMnahW2dBoCw1YQAvD_BwE
https://www.ikh.fi/fi/hydrauliikkasuodatin-db-k914441-hsh59089?_gl=1*flj1df*_up*MQ..&gclid=CjwKCAiAxKy5BhBbEiwAYiW--2pELvmMvMMMhBx8VuM8Gr2XrITKsSGNV8M1M1qVrXOrQsMnahW2dBoCw1YQAvD_BwE
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: Uusi Taavetin omistaja tiedonhaussa
1967 -mallisessa 880:ssa on suodatin istuimen vasemmalla puolella taka-akselikotelon päällä. Sellainen pystyy olemaan vielä 1968 toimitetussakin DB:ssä jos peli on tullut Suomeen vuoden alkupuolella. Suodatin on saman näköinen kuin vanhan mallinen moottoriöljyn suodatin ja itseasiassa se on samanlainen sivuvirtasuodatin kuin joissakin vanhemmissa brittiautoissa: tais olla joku Triumphin malli jossa suodatinpanos on sama kuin tuossa DB:ssä. Jos siinä on tuo sivuvirtasuodatin, niin vaihdelaatikon mahapuolella on kiinni peltinen lätkä, jonka takana on tiheäsilmäinen imusiivilä ja tyjennysproppu lätkän reunassa. Kun lasket öljyt ulos, muista laskea myös suoraan tasauspyörästön alla olevasta isommasta propusta vetinen öljy ulos. Traktorissa on öljytilan pohja aika sokkeloinen, jota vaikka laittaa uudet öljyt, niin pohjan koloihin jääneet vanhat öljyt voivat värjätä uudetkin hiukan harmaaksi. Monet on tehneet niin, että kun vanhat öljyt on laskettu ulos, niin niiden tilalle kaadetaan polttoöljyä reilusti kymppilitra ja ajellaan sitten tyhjillään niin, että ne vanhat öljynjämät sekoittuvat polttoöljyyn ja tulevat ulos kun polttoöljyn valuttaa ulos. Jos vettä on ollut runsaasti, voi olla paikallaan toistaa käsittely kirkkaalla polttoöljyllä. On tärkeää pitää vaihdekeppien juuressa olevat suojakumit eheinä, ettei sadevesi mene sisään keppien läpivienneistä.
Kun tulee aika perehtyä hydrauliikkaan, löytyy tämän palstan vanhoista keskusteluista aika paljon neuvoja siitä miten asiaa kannattaa lähestyä.
Kun tulee aika perehtyä hydrauliikkaan, löytyy tämän palstan vanhoista keskusteluista aika paljon neuvoja siitä miten asiaa kannattaa lähestyä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Rakkori likes this post
Vs: Uusi Taavetin omistaja tiedonhaussa
Tässä on joku suodatin juurikin siinä penkin vasemmalla puolella päällä, harmi, kun ei ole kuvaa. Siinä se kuitenkin on päällä ihan hienosti saatavilla. Mistäs tuon suodattimen sitten löydän oikean? On sen verran uusi laite minulle, että en ihan välttämättä luota omaan kykyyni tunnistaa oikea ja väärä. Kone ei ole nyt tässä käsillä, eli en pääse varmistamaankaan asiaa. Tarkoitus olisi lauantaina suorittaa vaihto-operaatio. Tuollaista aiemmin linkitettyä suodatintako ei ole, jos suodatin on siinä vasemmalla ylhäällä?
Tuo mahapuolen tiiviste on vielä hiukan mysteeri. Paperitiivisteen teosta tuossa aiemmin puhuttiin, eli se siis pitää itse leikellä tiivistepaperista? Onkos siinä nyt jotain tietämisen arvoista, kun sitä leikkelee ja asentelee? En ole moista hommaa koskaan tehnyt, eli nyt on materiaalit ja menetelmät hakusessa. Paperia varmaan saa esim IKH:lta? Sellsinen kauppa olisi siinä lauantaina joten kuten saatavilla, no joo, 50 km, mutta silti.
Kiitos jo tähän mennessä tulleista vinkeistä.
Tuo mahapuolen tiiviste on vielä hiukan mysteeri. Paperitiivisteen teosta tuossa aiemmin puhuttiin, eli se siis pitää itse leikellä tiivistepaperista? Onkos siinä nyt jotain tietämisen arvoista, kun sitä leikkelee ja asentelee? En ole moista hommaa koskaan tehnyt, eli nyt on materiaalit ja menetelmät hakusessa. Paperia varmaan saa esim IKH:lta? Sellsinen kauppa olisi siinä lauantaina joten kuten saatavilla, no joo, 50 km, mutta silti.
Kiitos jo tähän mennessä tulleista vinkeistä.
moog67- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Paikkakunta : Kurikan luoteiskulmilla
Vs: Uusi Taavetin omistaja tiedonhaussa
Tällä palstalla joku osaa vastata minkä auto suodatin passaa siihen hydrauliikkasuodattimeen. Joku oli tietävinään, että sellaisia löytyy ihan Motonetistakin, mutta tarvitsee tietää minä auton suodatinpatruuna. Sitä paperista imusuodatinta ei ole tuossa mallissa imuputken alla. Vain verkkosihti, joka kannattaa kyllä puhdistaa ajoittain. Se on ohutta verkkoa eikä siedä kovakouraista käsittelyä. Tiivisteen sille alaluukulle voi ihan hyvin leikata tiivistepahvista, jollaista saa melkein mistä tarvikeliikkeestä tahansa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: Uusi Taavetin omistaja tiedonhaussa
Täydentelen pikkaisen Erkin mainioita ohjeita. Jos siinä tosiaan on penkin vasemmalla puolella ö-suodatin, niin siihen käy tonnisen Anglia 105E öljynsuodatin mallia "lyhyt". Patruuna on 81mm pitkä 72mm ulkohalkaisija ja reikä 21mm. Taavetin oma osanumero on K914441. Siihen kyllä löytyy monta korvaavaa patruunaa, kun kerran on autoon tarkoitettu suodatin. Samainen AC Delcon jalka ja tietysti patruuna myös löytyy aika monesta sen ikäisestä brittiläisestä henkilöautosta. Tässä on linkki eri valmistajien tämän patruunan korvaustaulukkoon
https://www.oilfilter-crossreference.com/convert/BALDWIN/P240
Aika monet suomalaiset traktorien tarvikekauppiaat myyvät Taavetin varaosanumerolla myöhemmän version mahan alle tulevaa paperisuodatinta, joka on ihan eri. Kannattaa varoa ja mieluummin käydä autotarvikkeessa
Paperitiivisteen tekemisestä vielä. Kaupasta saa öljynkestävää paperitiivistelevyä, johon saa kuulapäävasaralla taputtelemalla tiivisteen "mallin" jonka sitten voi leikellä irti ja nahkapaskalla rei'ittää. Saattaa myös kaupasta löytyä valmis tiiviste. Jos tuo tuntuu liian haastavalle, niin voi sen kannen liimata moottorisilikonillakin, joka paikkaan mutta ohuesti ettei tursu sisään tai ulos. Liimattu kansi tietysti on tiukempi irrottaa ensi kerralla. Se kannattaa kuitenkin käyttää irti, kun alla olevaa imusihtiä on tuskin koskaan putsattu, sen voi pestä ja jos "kohtuullisia" reikiä niin paikata voi hyvällä moottorisilikonilla
oiskohan tässä aluksi
https://www.oilfilter-crossreference.com/convert/BALDWIN/P240
Aika monet suomalaiset traktorien tarvikekauppiaat myyvät Taavetin varaosanumerolla myöhemmän version mahan alle tulevaa paperisuodatinta, joka on ihan eri. Kannattaa varoa ja mieluummin käydä autotarvikkeessa
Paperitiivisteen tekemisestä vielä. Kaupasta saa öljynkestävää paperitiivistelevyä, johon saa kuulapäävasaralla taputtelemalla tiivisteen "mallin" jonka sitten voi leikellä irti ja nahkapaskalla rei'ittää. Saattaa myös kaupasta löytyä valmis tiiviste. Jos tuo tuntuu liian haastavalle, niin voi sen kannen liimata moottorisilikonillakin, joka paikkaan mutta ohuesti ettei tursu sisään tai ulos. Liimattu kansi tietysti on tiukempi irrottaa ensi kerralla. Se kannattaa kuitenkin käyttää irti, kun alla olevaa imusihtiä on tuskin koskaan putsattu, sen voi pestä ja jos "kohtuullisia" reikiä niin paikata voi hyvällä moottorisilikonilla
oiskohan tässä aluksi
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Uusi Taavetin omistaja tiedonhaussa
Okei, eli autopuolelle sitten. Pikaisella hakemisella interwebistä moisen suodattimen löytäminen hyllytavarana onkin sitten haaastavampi juttu. Huono homma, kas kun teen homman ulkosalla, kun ei ole tallia. Saattaapi sääolot olla hiukan erilaiset, kuin tulevana lauantaina. No, sehän ei nyt liity mihinkään muuhun, kuin omiin mahdollisuuksiin, siihen ei täältä apua saa
Anglian pidempää kuppia olisi tarjolla ja niin ollen myös pidempää suodatinta, voortiharrastajakaverilla ihan tuossa naapurikylällä. Mitäs tälle ehdotukselle vastaan? Jos jalka on sama ja pidempi kuppi (muistin mukaan) mahtuu, niin miksipä ei?
Anglian pidempää kuppia olisi tarjolla ja niin ollen myös pidempää suodatinta, voortiharrastajakaverilla ihan tuossa naapurikylällä. Mitäs tälle ehdotukselle vastaan? Jos jalka on sama ja pidempi kuppi (muistin mukaan) mahtuu, niin miksipä ei?
moog67- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Paikkakunta : Kurikan luoteiskulmilla
Vs: Uusi Taavetin omistaja tiedonhaussa
Marjakankaalla kyllä näkyi olevan sitä oikeaa taavettiin käypästä 22€ ja Haka Osat on myös. Ja tosiaan sitä käytettiin monessa brittiautossa silloin, mutta nyt ei jaksa muistaa missä kaikissa. Itse asiassa joihinkin muihinkin traktoreihin se käy ja myös moottoripuolelle. Ei kyllä juuri nyt jaksa muistaa niitäkään
Ei kyllä pysty sanomaan käykö siihen tuo pitkä kuppi. Mutta veikkaisin, jos sun kaverilla on myös pitkää koko suodatinta jalkoineen kaikkineen, niin sekin voisi käydä kokonaisena. Vai ei, olikohan pitkä suodatin samassa paketissa öljypumpun kanssa. Se suodatinhan on paluuöljylle sivuvirtasuodatin eli kaikki normaalistikkaan ei kulje sen kautta. Tuskin on vaihto niin päivän päälle kun uudet öljyt laitat
Ei kyllä pysty sanomaan käykö siihen tuo pitkä kuppi. Mutta veikkaisin, jos sun kaverilla on myös pitkää koko suodatinta jalkoineen kaikkineen, niin sekin voisi käydä kokonaisena. Vai ei, olikohan pitkä suodatin samassa paketissa öljypumpun kanssa. Se suodatinhan on paluuöljylle sivuvirtasuodatin eli kaikki normaalistikkaan ei kulje sen kautta. Tuskin on vaihto niin päivän päälle kun uudet öljyt laitat
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Uusi Taavetin omistaja tiedonhaussa
Varmistellanpa sitten vielä, ennen kauppareissua, että paljonkos sitä öljyä sinne perään/laatikkoon aikuisten oikeasti menee?
moog67- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Paikkakunta : Kurikan luoteiskulmilla
Vs: Uusi Taavetin omistaja tiedonhaussa
Taitaa olla ohjekirjassa sellainen lukema kuin 23 litraa.
Kun alat tutkimaan hydrauliikan toimintaa, niin ihan ensi kannatta kertoa minkälaiset vimpstaakit traktorissa on jäljellä. Kokemus on osoittanut, että ajan hammas on voinut puraista niitä aika pahasti ja se saattaa vaikeuttaa systeemin käytön opiskelua.
Kun alat tutkimaan hydrauliikan toimintaa, niin ihan ensi kannatta kertoa minkälaiset vimpstaakit traktorissa on jäljellä. Kokemus on osoittanut, että ajan hammas on voinut puraista niitä aika pahasti ja se saattaa vaikeuttaa systeemin käytön opiskelua.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: Uusi Taavetin omistaja tiedonhaussa
Kyllä siinä kaikki vivut ym. on tallella ja pääosin toimiviakin.
Olen omin silmin nähnyt ja omin käsin vipua vedellessäni todennut nostolaitteiden toimivan ennen kuin laitteen itselleni sain, se miten hyvin ja oikein ne toimivat jää tulevaisuudessa tutkittavaksi. Sen tiedän, että ne toimivat. Siirsin koneen ja perälevyn ajamalla tontille viime syksynä, nostivat ja laskivat perälevyn operaation ohessa.
Mutta aivan varmaa on, että kysymyksiä vielä tulee
Olen omin silmin nähnyt ja omin käsin vipua vedellessäni todennut nostolaitteiden toimivan ennen kuin laitteen itselleni sain, se miten hyvin ja oikein ne toimivat jää tulevaisuudessa tutkittavaksi. Sen tiedän, että ne toimivat. Siirsin koneen ja perälevyn ajamalla tontille viime syksynä, nostivat ja laskivat perälevyn operaation ohessa.
Mutta aivan varmaa on, että kysymyksiä vielä tulee
moog67- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Paikkakunta : Kurikan luoteiskulmilla
Vs: Uusi Taavetin omistaja tiedonhaussa
25 litraa tuli irish coffeeta ulos laatikosta/perästä. Alla, luukun sisällä oli se sihti aivan tukossa, totaalisen ummessa, nyt polttoöljykylvyssä likoamassa.
Sihti on jossain vaiheessa hiukan revennyt alapinnastaan, siitä sisällä olevan peltirenkaan pokkauksesta muutaman sentin matkalta sisäänpainunut, mistäs tuollaista kannattaisi kysellä?
Nyt tässä remontissa mennään tuolla vanhalla, mutta seuraavalla kerralla voisi vaihtaa uuden. Keväällä pitänee uusia homma, nyt saa peseytyä systeemi noilla sisään menevillä öljyillä.
Jo öljyjä ulos laskiessa osasin epäillä, että tukossa täytyy olla. Ensin tuli litra iloisesti ja siihen loppui, propun reikään ilmestyi haaleanvaaleanruskea madon pää, joka ei halunnut ulos. No sitä sitten ruuvarilla hiukan autoin ja plop, ulos tuli, kunnes seuraava mato ilmestyi seuraavan litran jälkeen
No, nyt on tosiaan tuo vaihe ohitettu ja annetaan valua, sekä sihdin liota. Tähän mennessä meni kuin Strömsössä, se kun on se Strömsö tuossa lähiseuduilla, niin mitenkä muutenkaan?
Huomenna löpöä lootaan ja korttelirallia, sitten nippuun ja kokeilemaan pelaako...
Sihti on jossain vaiheessa hiukan revennyt alapinnastaan, siitä sisällä olevan peltirenkaan pokkauksesta muutaman sentin matkalta sisäänpainunut, mistäs tuollaista kannattaisi kysellä?
Nyt tässä remontissa mennään tuolla vanhalla, mutta seuraavalla kerralla voisi vaihtaa uuden. Keväällä pitänee uusia homma, nyt saa peseytyä systeemi noilla sisään menevillä öljyillä.
Jo öljyjä ulos laskiessa osasin epäillä, että tukossa täytyy olla. Ensin tuli litra iloisesti ja siihen loppui, propun reikään ilmestyi haaleanvaaleanruskea madon pää, joka ei halunnut ulos. No sitä sitten ruuvarilla hiukan autoin ja plop, ulos tuli, kunnes seuraava mato ilmestyi seuraavan litran jälkeen
No, nyt on tosiaan tuo vaihe ohitettu ja annetaan valua, sekä sihdin liota. Tähän mennessä meni kuin Strömsössä, se kun on se Strömsö tuossa lähiseuduilla, niin mitenkä muutenkaan?
Huomenna löpöä lootaan ja korttelirallia, sitten nippuun ja kokeilemaan pelaako...
Viimeinen muokkaaja, moog67 pvm La Marras 09 2024, 16:25, muokattu 2 kertaa
moog67- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Paikkakunta : Kurikan luoteiskulmilla
Vs: Uusi Taavetin omistaja tiedonhaussa
Aina ei löydy vanhaankaan auton suodattimia ihan noin vain,pitäs tietää mittoja tarkemmin,itte hain juuri iha nvaraosaliikkeesta -80-90 luvun autoihin putsarit kun ei minkään marketinlistat enää tunne niitä numeroita joitamulle menee,vanhat kun poistuu tuotannosta kun menekki laskee tietyn alle.
Sitä en tiedä mitä markettien verkkokaupasta saa en ole kokeillu...
Uusien autojen putsareissa sitten oltava tarkkoina kun niissä kaikenmoisia lätkiä ja venttiileitä välissä niin voipi tulla ongemia,en uskaltanu itekkään kokeilla.
Mulle hommas natikkaan diesel putsarin Lahdessa oleva CN keskus kun muualta ei saanu.
Niin Fordeissahan EI sitten ole putsarin jalkaa siinä on öljypumppu samassa möhkäleessä, niitäkin on sitten toinenkin malli missä onkin täysvaihto putsari ilman kuppeja!
Jos kupin saa käymään että tiivistää niin sillon toimii,rakentamallahan saa kaiken käymään jos vaan mahtuu,aina ei.
Sitä en tiedä mitä markettien verkkokaupasta saa en ole kokeillu...
Uusien autojen putsareissa sitten oltava tarkkoina kun niissä kaikenmoisia lätkiä ja venttiileitä välissä niin voipi tulla ongemia,en uskaltanu itekkään kokeilla.
Mulle hommas natikkaan diesel putsarin Lahdessa oleva CN keskus kun muualta ei saanu.
Niin Fordeissahan EI sitten ole putsarin jalkaa siinä on öljypumppu samassa möhkäleessä, niitäkin on sitten toinenkin malli missä onkin täysvaihto putsari ilman kuppeja!
Jos kupin saa käymään että tiivistää niin sillon toimii,rakentamallahan saa kaiken käymään jos vaan mahtuu,aina ei.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Uusi Taavetin omistaja tiedonhaussa
Tessu kirjoitti:Niin Fordeissahan EI sitten ole putsarin jalkaa siinä on öljypumppu samassa möhkäleessä, niitäkin on sitten toinenkin malli missä onkin täysvaihto putsari ilman kuppeja!
Jos kupin saa käymään että tiivistää niin sillon toimii,rakentamallahan saa kaiken käymään jos vaan mahtuu,aina ei.
Onneksi löytyi hyvinkin läheltä kontakti yhteen valtakunnan johtavista suodatinkauppiaista, sieltä löytyy, keväällä sitten viimeistään vaihtoon.
moog67- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Paikkakunta : Kurikan luoteiskulmilla
Vs: Uusi Taavetin omistaja tiedonhaussa
Hieno juttu että löytyi suodattimia,joskus teettää töitä.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Uusi Taavetin omistaja tiedonhaussa
Jos keksit joku keinon paikata imusihdin repeämä, niin paikkaa se ehdottomasti. Voi onnistua vaikka silikoonilla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: Uusi Taavetin omistaja tiedonhaussa
Jos on teräsverkkoa niin tinaa,meillä oli kanssa siivilässä repeämää mutta empä sille mitää tehny,850 kun ei ole mitää suodattimiakaan,sinne ne moskat kertyy pohjalle.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Uusi Taavetin omistaja tiedonhaussa
Öljyt laskettu ulos. Molemmat proput avattu.
Sihtikotelo avattu ja sihti puhdistettu. Öljynputsarikuppi avattu ja todettu, että suodatinta ei ole paikallaan.
Kaadettu 10 litraa löpöä lootaan ja ajeltu kylällä hetki.
Löpöt ulos molemmista propuista. Vaaleanpunaista litkua ulos.
Kaadettu 10 litraa löpöä lootaan ja ajeltu kylällä hetki.
Löpöt ulos molemmista propuista. Nyt oli jo läpinäkyvää.
Uutta öljyä 24 litraa lootaan.
Kone käyntiin. Ei nouse ei.
Ja keväällä vielä toimi. Sen jälkeen vain seissyt paikallaan.
Mitäs nyt keksitään?
Sihtikotelo avattu ja sihti puhdistettu. Öljynputsarikuppi avattu ja todettu, että suodatinta ei ole paikallaan.
Kaadettu 10 litraa löpöä lootaan ja ajeltu kylällä hetki.
Löpöt ulos molemmista propuista. Vaaleanpunaista litkua ulos.
Kaadettu 10 litraa löpöä lootaan ja ajeltu kylällä hetki.
Löpöt ulos molemmista propuista. Nyt oli jo läpinäkyvää.
Uutta öljyä 24 litraa lootaan.
Kone käyntiin. Ei nouse ei.
Ja keväällä vielä toimi. Sen jälkeen vain seissyt paikallaan.
Mitäs nyt keksitään?
moog67- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Paikkakunta : Kurikan luoteiskulmilla
Vs: Uusi Taavetin omistaja tiedonhaussa
Siellä voi olla pumpussa ilmalukko.
Nostovivun takana on taka-akselikoteossa kahdella x-päisellä ruuvilla kiinni pieni luukku. Jotain luokkaa viisi senttiä kanttiinsa. Ota se luukku auki jolloin näet luukun takana kaksi proppua, joissa on ruuvimeisselin urat. Kopauta löysälle oikeanpuolimmainen, siis lähempänä oikeaa lokasuojaa oleva onnistuu parhaiten vasaralalla ja taltatalla ja kierrä proppu irti. Sieltä alta painaa jousi proppua ylös, varo ettei putoa proppu peräkoteloon. Nosta pois jousi ja veistä puusta kiilan muotoinen tappi, jolla voit onkia ylös porauksessa jousen alla olevan luistin. Tappi pitää olla hiukan lyijykynää paksumpi, että se kiilautuu hyvin luistin poraukseen.
Kun luisti on ulkona, käynnistä traktori tyhjäkäynnille. Porauksesta alkaa pulputa öljyä niin ,että se yltää suunnilleen luukun reunoja tasalle. Se on merkki siitä, että pumppu pelaa ja työntää öljyä venttiilipesään.
Avaa luisti sisältä messinkinen lukitusruuvi tavallisella ruuvimensselillä. Ruuvin alla kuristuslevy, jossa on noin puolen millin suuruinen reikä ja sen alla muovinen siivilä, joka estää pikku hitusten pääsyn tukkimaan tuota kuristusprikan reikää kun öljy tulee porauksesta ylöspäin. Kuristinprikka putoaa pöydälle tavallisesti kun luistia koputtelee pöydän kantta vasten, mutta muovinen siivilä ei aina lähde ulos niin helposti. Älä töki millään puikolla sitä muovisihtiä, vaan puhdista se vaikka paineilmalla tai CRC:llä puhaltamalla ylhäältä päin. Jos se hennon verkon rikkoo, niin nostolaite alkaa temppuilemaan jatkuvasti.
Sitten vaan kokoat kaikki uudelleen ja otat traktorin käyttöön.
Jos Taavetin nostolaite lakkaa nostamasta, on 98%:sti vika siinä, että tuo ohivirtausventtiilin verkkosihti on tukkeessa.
Mutta jos ruuvaaminen ei oikein huvita niin ongelma saattaa ratketa niinkin, että avaat istuimen oikealla puolella sijaitsevasta "kamelikyttyrästä" takimmaisen propun ja pyöritä startilla moottoria kun sammutin on päällä. Kun öljy alkaa tulla reiästä niin pitäisi homman alkaa toimia taas.
Nostovivun takana on taka-akselikoteossa kahdella x-päisellä ruuvilla kiinni pieni luukku. Jotain luokkaa viisi senttiä kanttiinsa. Ota se luukku auki jolloin näet luukun takana kaksi proppua, joissa on ruuvimeisselin urat. Kopauta löysälle oikeanpuolimmainen, siis lähempänä oikeaa lokasuojaa oleva onnistuu parhaiten vasaralalla ja taltatalla ja kierrä proppu irti. Sieltä alta painaa jousi proppua ylös, varo ettei putoa proppu peräkoteloon. Nosta pois jousi ja veistä puusta kiilan muotoinen tappi, jolla voit onkia ylös porauksessa jousen alla olevan luistin. Tappi pitää olla hiukan lyijykynää paksumpi, että se kiilautuu hyvin luistin poraukseen.
Kun luisti on ulkona, käynnistä traktori tyhjäkäynnille. Porauksesta alkaa pulputa öljyä niin ,että se yltää suunnilleen luukun reunoja tasalle. Se on merkki siitä, että pumppu pelaa ja työntää öljyä venttiilipesään.
Avaa luisti sisältä messinkinen lukitusruuvi tavallisella ruuvimensselillä. Ruuvin alla kuristuslevy, jossa on noin puolen millin suuruinen reikä ja sen alla muovinen siivilä, joka estää pikku hitusten pääsyn tukkimaan tuota kuristusprikan reikää kun öljy tulee porauksesta ylöspäin. Kuristinprikka putoaa pöydälle tavallisesti kun luistia koputtelee pöydän kantta vasten, mutta muovinen siivilä ei aina lähde ulos niin helposti. Älä töki millään puikolla sitä muovisihtiä, vaan puhdista se vaikka paineilmalla tai CRC:llä puhaltamalla ylhäältä päin. Jos se hennon verkon rikkoo, niin nostolaite alkaa temppuilemaan jatkuvasti.
Sitten vaan kokoat kaikki uudelleen ja otat traktorin käyttöön.
Jos Taavetin nostolaite lakkaa nostamasta, on 98%:sti vika siinä, että tuo ohivirtausventtiilin verkkosihti on tukkeessa.
Mutta jos ruuvaaminen ei oikein huvita niin ongelma saattaa ratketa niinkin, että avaat istuimen oikealla puolella sijaitsevasta "kamelikyttyrästä" takimmaisen propun ja pyöritä startilla moottoria kun sammutin on päällä. Kun öljy alkaa tulla reiästä niin pitäisi homman alkaa toimia taas.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: Uusi Taavetin omistaja tiedonhaussa
No johan tuli infoa. Kiitos.
Tämän mukaan mennään seuraavaksi, jotain "ilmalukon" tapaista epäilinkin. Tuo sihtihomma pitää tarkastaa ehdottomasti, oli niin paljon moskaa siellä pohjalla, että väkisinkin sitä on oltava sielläkin.
Onko se luukku tuollainen hiukan klassisen salmiakin muotoinen?
Onko tuo "kamelinkyttyrä" siinä samalla puolella oleva kyhmy, josta lähtee letku taaksepäin?
Tämän mukaan mennään seuraavaksi, jotain "ilmalukon" tapaista epäilinkin. Tuo sihtihomma pitää tarkastaa ehdottomasti, oli niin paljon moskaa siellä pohjalla, että väkisinkin sitä on oltava sielläkin.
Onko se luukku tuollainen hiukan klassisen salmiakin muotoinen?
Onko tuo "kamelinkyttyrä" siinä samalla puolella oleva kyhmy, josta lähtee letku taaksepäin?
moog67- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Paikkakunta : Kurikan luoteiskulmilla
Vs: Uusi Taavetin omistaja tiedonhaussa
Juu, se luukku on kiinni kulmistaan, eli salmiakin muotoinen.
Kamelikyttyrään tulee putki suoraan pumpulta. Jos sen napoihin on laitettu pikaliittimiä, on takimmaisen navan kautta otettu paineöljyä ulos ja etummaisen kanavan kautta palautettu systeemiin. Sillä systeemillä toimii hyvin vaikka hydraulimoottori.
Pumpun ilmalukko aukeaa paremmin jos kaataa öljyä siihen kamelinkyttyrän takimmaisen tulpan poraukseen.
Kamelikyttyrään tulee putki suoraan pumpulta. Jos sen napoihin on laitettu pikaliittimiä, on takimmaisen navan kautta otettu paineöljyä ulos ja etummaisen kanavan kautta palautettu systeemiin. Sillä systeemillä toimii hyvin vaikka hydraulimoottori.
Pumpun ilmalukko aukeaa paremmin jos kaataa öljyä siihen kamelinkyttyrän takimmaisen tulpan poraukseen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: Uusi Taavetin omistaja tiedonhaussa
TOIMII!!!
Kiitos. Erkin ohjeella kun tein, meni vissiin kokonainen vartti aikaakin, niin johan alkoi toimimaan. Luistin sisällä ei ollut minkäänlaista muovisihtiä...mitäs sille asialle voisi tehdä? Ei kai mitään.
Kuuluuko tuon nostolaitteen laskea tyhjänä noin hitaasti?
Kiitos. Erkin ohjeella kun tein, meni vissiin kokonainen vartti aikaakin, niin johan alkoi toimimaan. Luistin sisällä ei ollut minkäänlaista muovisihtiä...mitäs sille asialle voisi tehdä? Ei kai mitään.
Kuuluuko tuon nostolaitteen laskea tyhjänä noin hitaasti?
moog67- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Paikkakunta : Kurikan luoteiskulmilla
Vs: Uusi Taavetin omistaja tiedonhaussa
Siihen löytyy sihti Koneliike Pihlajaniemeltä Ylistarosta. Kannattaa laittaa se sinne.
Juu, tyhjät varret laskeutuu hitaasti, varsikin kun öljy on kylmää. Mutta työkoneen kanssa lasku nopeutuu ihan normaaliksi.
Jos tulee eteen sellainen työ, että pitää laittaa raskas työkone perään, niin laskeutumisnopeutta voi säätää sillä pienellä sormipyörällä, joka on kuskin oikean jalan takana. Kun ruuvi on kierrettynä ihan pohjaan, laskeutuminen tapahtuu minimvauhdilla.
Juu, tyhjät varret laskeutuu hitaasti, varsikin kun öljy on kylmää. Mutta työkoneen kanssa lasku nopeutuu ihan normaaliksi.
Jos tulee eteen sellainen työ, että pitää laittaa raskas työkone perään, niin laskeutumisnopeutta voi säätää sillä pienellä sormipyörällä, joka on kuskin oikean jalan takana. Kun ruuvi on kierrettynä ihan pohjaan, laskeutuminen tapahtuu minimvauhdilla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» Taavetin nostolaiteongelma
» Taavetin metsäominaisuudet
» Taavetin 1200 /1972
» Taavetin alennuspyörästö
» taavetin ohjaus
» Taavetin metsäominaisuudet
» Taavetin 1200 /1972
» Taavetin alennuspyörästö
» taavetin ohjaus
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa