Puutavarakuormain.
2 posters
Sivu 1 / 1
Puutavarakuormain.
Hanski1956 kirjoitti:990 selektamatik vm.1970. Olen ottanut kuormaimeen tulevan öljyn alkuperäisestä kippiventtiin liitännästä ja palaavan öljyn laittanut kamelinkyttyrän vaihdekepin puoleiseen aukkoon. Kuormaaja kyllä toimii sillä mutta jättää paineet putkiin. Elikkä nostovarsissa olevaa kuormaajaa ei voi laskea kärryn päälle, saattaa tapit vääntyä. Kolmitieventtiili on ollut 4 asennossa eli ohjaus omaan hydrauliikkaan ja aukkoon 1. Pitäisikö paluuöljy johtaa takasillan takaseinällä kamelinkyttyrän kohdilla olevasta pultinreiästä. Siihen on aikaisemmin lokasuojan päälle laitettu kaksiripainen venttiilipöytä ilmeisesti takakuormaajalle. Sille on laitettu hanallinen öljyntuloletku kamelinkyttyrän poistoletkun takapuolelle. En ole sitä vielä kokeillut. Olisi kiva saada opastusta tietäjiltä, itse en ole aikaisemmin hydrauliikan kanssa ollut tekemisissä.
Hanski1956- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2
Vs: Puutavarakuormain.
Kaivuria ole käytellyt niin, että öljyn tulo on kamelinkyttyrän takanavasta ja paluu etunapaan. Kun nostolaite ei ole ihan ylhäällä, saa kaivurille paineen kun naksauttaa kolmitieventtiin pykälän vasemmalle ja vetää nostovivun taakse, edellyttäen tietenkin ettei kolmitieventtiilin ole kytketty hydrauliikkaa ettei paine pakene sinne.
Jos kuormaushommassa nosturi painaa nostolaitteen ylös niin öljyntulo lakkaa. Se tulee kyllä takaisin kun painaa nostovivun ihan taakse jousipainetta vasten, niin nosturin puomeja voi liikauttaa sen verran että ne ei paina nostolaitetta enää ylös.
Tuo kamelinkyttyröihin kytkentä kierrättää öljyä minimaalisen vähän, joten öljyt ei juuri lämpene eikä linjoissa ole turhaa virtausvastusta.
Jos kuormaushommassa nosturi painaa nostolaitteen ylös niin öljyntulo lakkaa. Se tulee kyllä takaisin kun painaa nostovivun ihan taakse jousipainetta vasten, niin nosturin puomeja voi liikauttaa sen verran että ne ei paina nostolaitetta enää ylös.
Tuo kamelinkyttyröihin kytkentä kierrättää öljyä minimaalisen vähän, joten öljyt ei juuri lämpene eikä linjoissa ole turhaa virtausvastusta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5083
Vs: Puutavarakuormain.
Kiitos Erkille kiinnostuksesta. Aion kokeilla öljynlähtöä karaventtiilin kautta. Huomasin käyttökirjan kuvasta että siinä oli venttiilin käyttövipu jolla voidaan kierrättää öljyjä kumpaan suuntaan tahansa. Minulla kuljettajan puolella on kaksinopeuksinen ulosottoakselin käyttövipu. Kamelinkyttyrästä lähtevässä letkussa on sulkuhana mutta en löydä käyttvipua. Eipä tässä tänään muuta tällä kertaa. Täytyy mennä yksi asia kerrallaan.
Hanski1956- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2
Vs: Puutavarakuormain.
Kamelikyttyrään tulee kolme putkea: niistä takimmainen taitaa mennä traktorin nostolaiteventtiilille ja keskimmäinen tulee suoraan pumpulta ja ne on yhdistetty kyttyrän takanapaan. Etunapaan tulee putki suoraan vaihdelaatikon voitelulinjaan.
Jos kamelinkyttyrän takanavasta haluaa ulos paineöljyä, on virtaus traktorin nostolaiteventtiilille estettävä tavalla tai toisella. Siihen on helpoin kikka sulkea kolmetieventtiili ja ohjata nostolaitteeseen menevä paineöljy sinne. Silloin siitä ei virtaa mitään läpi, vaan kamelikyttyrän takanavasta saa ulos paineöljyä niin paljon kuin pumppu jaksaa pumpata.
Paluuöljy on suositeltavaa laittaa menemään juuri siihen kamelinkyttyrän etunapaan, josta se menee vaihdelaatikon voiteluputkistoon. Muuten laatikossa voi pääakselin ja ryhmäpyöränkin laakerointi mennä kehnoksi jos sinne ei tule putkiston kautta öljyä päiväkausiin tai jopa viikkokausiin.
Jos kamelinkyttyrän takanavasta haluaa ulos paineöljyä, on virtaus traktorin nostolaiteventtiilille estettävä tavalla tai toisella. Siihen on helpoin kikka sulkea kolmetieventtiili ja ohjata nostolaitteeseen menevä paineöljy sinne. Silloin siitä ei virtaa mitään läpi, vaan kamelikyttyrän takanavasta saa ulos paineöljyä niin paljon kuin pumppu jaksaa pumpata.
Paluuöljy on suositeltavaa laittaa menemään juuri siihen kamelinkyttyrän etunapaan, josta se menee vaihdelaatikon voiteluputkistoon. Muuten laatikossa voi pääakselin ja ryhmäpyöränkin laakerointi mennä kehnoksi jos sinne ei tule putkiston kautta öljyä päiväkausiin tai jopa viikkokausiin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5083
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa