Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Puutavarakuormain.

2 posters

Siirry alas

Puutavarakuormain. Empty Puutavarakuormain.

Viesti  Hanski1956 Ke Syys 18 2024, 20:48

Hanski1956 kirjoitti:990 selektamatik vm.1970. Olen ottanut kuormaimeen tulevan öljyn alkuperäisestä kippiventtiin liitännästä ja palaavan öljyn laittanut kamelinkyttyrän vaihdekepin puoleiseen aukkoon. Kuormaaja kyllä toimii sillä mutta jättää paineet putkiin. Elikkä nostovarsissa olevaa kuormaajaa ei voi laskea kärryn päälle, saattaa tapit vääntyä. Kolmitieventtiili on ollut 4 asennossa eli ohjaus omaan hydrauliikkaan ja aukkoon 1. Pitäisikö paluuöljy johtaa takasillan takaseinällä kamelinkyttyrän kohdilla olevasta pultinreiästä. Siihen on aikaisemmin lokasuojan päälle laitettu kaksiripainen venttiilipöytä ilmeisesti takakuormaajalle. Sille on laitettu hanallinen öljyntuloletku kamelinkyttyrän poistoletkun takapuolelle. En  ole sitä vielä kokeillut. Olisi kiva saada  opastusta tietäjiltä, itse en ole aikaisemmin hydrauliikan kanssa ollut tekemisissä.

Hanski1956

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

Puutavarakuormain. Empty Vs: Puutavarakuormain.

Viesti  erkki To Syys 19 2024, 08:52

Kaivuria ole käytellyt niin, että öljyn tulo on kamelinkyttyrän takanavasta ja paluu etunapaan. Kun nostolaite ei ole ihan ylhäällä, saa kaivurille paineen kun naksauttaa kolmitieventtiin pykälän vasemmalle ja vetää nostovivun taakse, edellyttäen tietenkin ettei kolmitieventtiilin ole kytketty hydrauliikkaa ettei paine pakene sinne.
Jos kuormaushommassa nosturi painaa nostolaitteen ylös niin öljyntulo lakkaa. Se tulee kyllä takaisin kun painaa nostovivun ihan taakse jousipainetta vasten, niin nosturin puomeja voi liikauttaa sen verran että ne ei paina nostolaitetta enää ylös.

Tuo kamelinkyttyröihin kytkentä kierrättää öljyä minimaalisen vähän, joten öljyt ei juuri lämpene eikä linjoissa ole turhaa virtausvastusta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5083

Takaisin alkuun Siirry alas

Puutavarakuormain. Empty Vs: Puutavarakuormain.

Viesti  Hanski1956 To Syys 19 2024, 19:16

Kiitos Erkille kiinnostuksesta. Aion kokeilla öljynlähtöä karaventtiilin kautta. Huomasin käyttökirjan kuvasta että siinä oli venttiilin käyttövipu jolla voidaan kierrättää öljyjä kumpaan suuntaan tahansa. Minulla kuljettajan puolella on kaksinopeuksinen ulosottoakselin käyttövipu. Kamelinkyttyrästä lähtevässä letkussa on sulkuhana mutta en löydä käyttvipua. Eipä tässä tänään muuta tällä kertaa. Täytyy mennä yksi asia kerrallaan.

Hanski1956

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

Puutavarakuormain. Empty Vs: Puutavarakuormain.

Viesti  erkki To Syys 19 2024, 19:33

Kamelikyttyrään tulee kolme putkea: niistä takimmainen taitaa mennä traktorin nostolaiteventtiilille ja keskimmäinen tulee suoraan pumpulta ja ne on yhdistetty kyttyrän takanapaan. Etunapaan tulee putki suoraan vaihdelaatikon voitelulinjaan.

Jos kamelinkyttyrän takanavasta haluaa ulos paineöljyä, on virtaus traktorin nostolaiteventtiilille estettävä tavalla tai toisella. Siihen on helpoin kikka sulkea kolmetieventtiili ja ohjata nostolaitteeseen menevä paineöljy sinne. Silloin siitä ei virtaa mitään läpi, vaan kamelikyttyrän takanavasta saa ulos paineöljyä niin paljon kuin pumppu jaksaa pumpata.

Paluuöljy on suositeltavaa laittaa menemään juuri siihen kamelinkyttyrän etunapaan, josta se menee vaihdelaatikon voiteluputkistoon. Muuten laatikossa voi pääakselin ja ryhmäpyöränkin laakerointi mennä kehnoksi jos sinne ei tule putkiston kautta öljyä päiväkausiin tai jopa viikkokausiin.


erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5083

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa