DB 950 Implematic vm.1960 nostolaiteongelmia
2 posters
Sivu 1 / 1
DB 950 Implematic vm.1960 nostolaiteongelmia
DB 950 Implematicin nostolaiteasiaa on melko paljon käsitelty tällä palstalla. Toivoisin kuitenkin tietävämmiltä vinkkejä, mistä kannattaisi vikaa etsiä.
Nostolaite nousee vaivoin tyhjiltään, kun kierrokset ovat miltei tapissa. Silloinkin nostolaitteen varret pystyy kevyesti painamaan käsin alas. Katsoin ulosottovaihteen päällä olevan propun alta, että ylipaineventtiiliä ohjaava haarukka liikkuu nostovipua liikuttamalla, mutta itse venttiilin pultti ei juurikaan näy liikkuvan. Aiempien keskustelujen pohjalta napautin rautatangon ja vasaran avulla pulttia useamman kerran, mutta tulosta ei syntynyt. Avasin myös nostolaitteen oikeassa reunassa olevan ilmeisesti rotanloukuksi kutsutun osan kannen. En sen toiminnasta oikein päässyt perille, mutta mielestäni sinne suihkusi öljyä, kun painoin nostimien varsia alas.
Joissakin keskusteluissa on myös mainittu ilmeisesti TCU-järjestelmään kuuluvan seegerin renkaan paikaltaan meno syyksi ongelmiin. Missä tuollainen on, ja miten sen pääsee tarkistamaan.
Kyseisessä nostolaitteessa oli ongelmia myös n. 15 vuotta sitten. Tällöin otin hydraulipumpun esille ja totesin sen rattaan kiilan katkenneen. Uusi kiila paikoilleen ja kokeilemaan. Pumppu oli niin jumissa, että kiila meni poikki saman tien uudestaan, jolloin lähetin koko pumpun Pihlajaniemelle. Valittivat, että ei siitä enää aivan priima tullut, mutta kyllä se alussa toimi riittävän hyvin. Pikku hiljaa nostovoima on heikentynyt, ja esim. perälevy laskenut heti, kun kytkimen painoi alas. Ja nyt siis ei tahdo nousta tyhjillä varsillakaan kuin kovilla kierroksila. Öljyt olen vaihtanut hiljattain.
Nostolaite nousee vaivoin tyhjiltään, kun kierrokset ovat miltei tapissa. Silloinkin nostolaitteen varret pystyy kevyesti painamaan käsin alas. Katsoin ulosottovaihteen päällä olevan propun alta, että ylipaineventtiiliä ohjaava haarukka liikkuu nostovipua liikuttamalla, mutta itse venttiilin pultti ei juurikaan näy liikkuvan. Aiempien keskustelujen pohjalta napautin rautatangon ja vasaran avulla pulttia useamman kerran, mutta tulosta ei syntynyt. Avasin myös nostolaitteen oikeassa reunassa olevan ilmeisesti rotanloukuksi kutsutun osan kannen. En sen toiminnasta oikein päässyt perille, mutta mielestäni sinne suihkusi öljyä, kun painoin nostimien varsia alas.
Joissakin keskusteluissa on myös mainittu ilmeisesti TCU-järjestelmään kuuluvan seegerin renkaan paikaltaan meno syyksi ongelmiin. Missä tuollainen on, ja miten sen pääsee tarkistamaan.
Kyseisessä nostolaitteessa oli ongelmia myös n. 15 vuotta sitten. Tällöin otin hydraulipumpun esille ja totesin sen rattaan kiilan katkenneen. Uusi kiila paikoilleen ja kokeilemaan. Pumppu oli niin jumissa, että kiila meni poikki saman tien uudestaan, jolloin lähetin koko pumpun Pihlajaniemelle. Valittivat, että ei siitä enää aivan priima tullut, mutta kyllä se alussa toimi riittävän hyvin. Pikku hiljaa nostovoima on heikentynyt, ja esim. perälevy laskenut heti, kun kytkimen painoi alas. Ja nyt siis ei tahdo nousta tyhjillä varsillakaan kuin kovilla kierroksila. Öljyt olen vaihtanut hiljattain.
kari56- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 3
Vs: DB 950 Implematic vm.1960 nostolaiteongelmia
Hmmmm.
Oireet viittaa painelinjan vuotoon. TCU-venttiilin takapäästä irtoaa seegerirenkaan pitämä tulppa, nosto menee huonoksi yleensä kertaheitolla, kun taas putken halkeama voi laajentua vähitellen. Yksi kikka voisi olla, että koetat jollin ilveellä saada paineilmaa menemään nostosylinterin menoputkeen. Pihinä paljastaa vuodon sijainnin.
Voisi olla paikallaan kutenkin tarkistaa ihan ensin sen ulosottokotelon sisällä olevan pultin säätö.
Oireet viittaa painelinjan vuotoon. TCU-venttiilin takapäästä irtoaa seegerirenkaan pitämä tulppa, nosto menee huonoksi yleensä kertaheitolla, kun taas putken halkeama voi laajentua vähitellen. Yksi kikka voisi olla, että koetat jollin ilveellä saada paineilmaa menemään nostosylinterin menoputkeen. Pihinä paljastaa vuodon sijainnin.
Voisi olla paikallaan kutenkin tarkistaa ihan ensin sen ulosottokotelon sisällä olevan pultin säätö.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5081
Vs: DB 950 Implematic vm.1960 nostolaiteongelmia
Kiitos vinkeistä. Kun en ole näistä asioista kovin hyvin perilleä, niin muutama tyhmä kysymys lisää:
Onko TCU-venttiili nostovarren ohajussauvan alla oleva käsiventtiilli (säätöpyörä)? Se oli muistaakseni kierretynä myötäpäivään täysin kiinni. Tarkoittaako seegerin renkaan pitämä tulppa sitä tappia, johon ohjausauvan alapään pultti osuu? Ohjausauvan liike välittyy kyllä siihen haarukkaan, joka ohjaa ylipaineventtiiliä. Pääsen tarkistamaan tuon renkaan, kun menen tällä viikolla mökille.
Tuosta ulosottokotelon sisällä olevan pultin säädöstä olisi hyvä saada pientä vinkkiä. Kuinka monta kierrosta tyypillisesti tuota säätöä tulee tehdä, vaatiiko erikoisia työkaluja jne.
Onko TCU-venttiili nostovarren ohajussauvan alla oleva käsiventtiilli (säätöpyörä)? Se oli muistaakseni kierretynä myötäpäivään täysin kiinni. Tarkoittaako seegerin renkaan pitämä tulppa sitä tappia, johon ohjausauvan alapään pultti osuu? Ohjausauvan liike välittyy kyllä siihen haarukkaan, joka ohjaa ylipaineventtiiliä. Pääsen tarkistamaan tuon renkaan, kun menen tällä viikolla mökille.
Tuosta ulosottokotelon sisällä olevan pultin säädöstä olisi hyvä saada pientä vinkkiä. Kuinka monta kierrosta tyypillisesti tuota säätöä tulee tehdä, vaatiiko erikoisia työkaluja jne.
kari56- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 3
Vs: DB 950 Implematic vm.1960 nostolaiteongelmia
Laitoin YV:tä
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5081
Similar topics
» 880 implematic
» 850 implematic -61
» DB 990 Implematic käynnistysongelma
» 880 implematic ruiskutusennakko.
» DB 880 Implematic
» 850 implematic -61
» DB 990 Implematic käynnistysongelma
» 880 implematic ruiskutusennakko.
» DB 880 Implematic
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa