1490 4WD Pyörän välitys öljy?
+2
mattkau
PeetuPoika
6 posters
Sivu 1 / 1
1490 4WD Pyörän välitys öljy?
Moro..
Mulla on öljynvaihto edessä joka paikkaan (paitsi moottori, se on jo vaihdettu.
Tuossa on niin monta tyhjennys ja täyttö ja tarkistusproppua, että putoan kärryiltä.
Esim onko taka-akselilla joku erillinen pyöränvälitys tms.
Eli ehkä helpompi kysyä näin.
Mihin ei saa laittaa STOU öljyä?
Käykö tuo STOU öljy jarrusylintereille myös (eli jarrunnesteeksi säiliöihin)
Mikä öljyohjaustehostimeen?
Mikä olisi hyvä STOU öljy, (ei teboii, sattuneesta syystä...)
Mulla on öljynvaihto edessä joka paikkaan (paitsi moottori, se on jo vaihdettu.
Tuossa on niin monta tyhjennys ja täyttö ja tarkistusproppua, että putoan kärryiltä.
Esim onko taka-akselilla joku erillinen pyöränvälitys tms.
Eli ehkä helpompi kysyä näin.
Mihin ei saa laittaa STOU öljyä?
Käykö tuo STOU öljy jarrusylintereille myös (eli jarrunnesteeksi säiliöihin)
Mikä öljyohjaustehostimeen?
Mikä olisi hyvä STOU öljy, (ei teboii, sattuneesta syystä...)
PeetuPoika- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 59
Vs: 1490 4WD Pyörän välitys öljy?
Tämä öljyasia on sellainen mistä on yhtä monta mielipidettä kuin käyttäjääkin. Mutta jospa minä aloittaisin. Ensinnäkin kaikki öljyt on hyvä olla mineraaliperustaisia. Ei vanha kone halua synteettistä. Eikä GL5 luokituksesta ole taavetin kanssa mitään hyötyä, saattaa jopa olla haittaa.
Vaihteisto, perä ja hydrauliikka on samaa öljyä ja täytetään vain yhdestä reiästä. Hyvä öljy on 10W-30 STOU GL4 luokitettu, merkkiin en ota kantaa. Sitä taitaa mennä pari isoa pönttöä. Suodattimet kannattaa pestä tai vaihtaa myös. Mahan alla on imusuodatin ja tuossa taitaa olla jo oikean takapyörän vieressä painesuodatin.
Ohjaukseen laitetaan sama öljy kuin koneeseen. Se kuitenkin vuotaa joskus moottoriin, niin ei aiheuta ylimääräisiä hässäköitä
"Jarruneste" on kirjojen mukaan vihreä LHM, sama öljy mitä Citroenit käytti hydrauliikassa ennenkuin siirtyivät synteettisiin.
Takapyörien vieressä on portaalipyörästöt, joissa on erillinen öljytila. Öljy saisi olla vähän jämäkämpää kuin laatikon öljy. En tiedä millaista on, mutta juuri ostin sinne Eurolin 85W-140 GL4 mineraaliöljyn
Vaihteisto, perä ja hydrauliikka on samaa öljyä ja täytetään vain yhdestä reiästä. Hyvä öljy on 10W-30 STOU GL4 luokitettu, merkkiin en ota kantaa. Sitä taitaa mennä pari isoa pönttöä. Suodattimet kannattaa pestä tai vaihtaa myös. Mahan alla on imusuodatin ja tuossa taitaa olla jo oikean takapyörän vieressä painesuodatin.
Ohjaukseen laitetaan sama öljy kuin koneeseen. Se kuitenkin vuotaa joskus moottoriin, niin ei aiheuta ylimääräisiä hässäköitä
"Jarruneste" on kirjojen mukaan vihreä LHM, sama öljy mitä Citroenit käytti hydrauliikassa ennenkuin siirtyivät synteettisiin.
Takapyörien vieressä on portaalipyörästöt, joissa on erillinen öljytila. Öljy saisi olla vähän jämäkämpää kuin laatikon öljy. En tiedä millaista on, mutta juuri ostin sinne Eurolin 85W-140 GL4 mineraaliöljyn
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1649
Paikkakunta : Saarijärvi
PeetuPoika likes this post
Vs: 1490 4WD Pyörän välitys öljy?
Märät jarrut vaativat yleensä jotain erityistä öljyiltä, mutta onkos 1490 jarrut märkää tyyppiä ja jos on, niin onko levyt portaali öljyn vai peräöljyn seassa?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5081
Vs: 1490 4WD Pyörän välitys öljy?
Toden totta. Siinä on märät levyt ja pyöränvälitysten öljytilassa. Sinne ei tuo minun ostos käy. Case sanoo, että ETHB fluidia pitäisi laittaa, mutta minulle tuo ei sano mitään. Joku tietävämpi saa jatkaa
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1649
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 1490 4WD Pyörän välitys öljy?
Pyöränvälityksiin/märkälevyjarruille käy ihan sama 10W-30 STOU GL-4
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1932
PeetuPoika likes this post
Vs: 1490 4WD Pyörän välitys öljy?
erkki kirjoitti:Märät jarrut vaativat yleensä jotain erityistä öljyiltä, mutta onkos 1490 jarrut märkää tyyppiä ja jos on, niin onko levyt portaali öljyn vai peräöljyn seassa?
Märkäjarrut ovat 1490:ssä
PeetuPoika- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 59
Vs: 1490 4WD Pyörän välitys öljy?
Siellä on näköjään taka-akselilla kahdet täyttö ja tyhjennys proput / puoli.
Eli ulompana ja lähempänä keskustaa.
Oon vähän epävarma kun näistä ei erikseen puhuta huolto-ohjeessa. Eli voiko kaikkiin näihin täyttää tuon stou öljyn, vai kannattaako johonkin laittaa sitä vaihteisto-öljyä
Eli ulompana ja lähempänä keskustaa.
Oon vähän epävarma kun näistä ei erikseen puhuta huolto-ohjeessa. Eli voiko kaikkiin näihin täyttää tuon stou öljyn, vai kannattaako johonkin laittaa sitä vaihteisto-öljyä
PeetuPoika- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 59
Vs: 1490 4WD Pyörän välitys öljy?
PeetuPoika kirjoitti:Siellä on näköjään taka-akselilla kahdet täyttö ja tyhjennys proput / puoli.
Eli ulompana ja lähempänä keskustaa.
Oon vähän epävarma kun näistä ei erikseen puhuta huolto-ohjeessa. Eli voiko kaikkiin näihin täyttää tuon stou öljyn, vai kannattaako johonkin laittaa sitä vaihteisto-öljyä
Siis alennuspyörästön alla on 2 öljyproppua. Pienemmästä tulee loput jarrupuolen öljyt mitä isommasta ei tule. Öljytila on yhteinen eli et voi laittaa sinne kahta öljyä. Voit täyttää siitä ylemmästä propusta takakannessa olevan propun aukon tasalle.n6 litraa menee per puoli
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1932
PeetuPoika likes this post
Vs: 1490 4WD Pyörän välitys öljy?
Sisempi, yläviistoon oleva 1/2" karakannalla oleva tulppa on ilmeisemminkin se, josta jarrua pääsee säätämään.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2944
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
PeetuPoika likes this post
Vs: 1490 4WD Pyörän välitys öljy?
On vähän ristiriitainen ohjekirjan mukaan.
Näyttäisi enemmän olevan tuon 1690 näköinen napa.
Vaihdetaanko tuossa yhdestä tulpasta ja pyöritetäännpyörää täytössä vaakatasoon?
Näyttäisi enemmän olevan tuon 1690 näköinen napa.
Vaihdetaanko tuossa yhdestä tulpasta ja pyöritetäännpyörää täytössä vaakatasoon?
PeetuPoika- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 59
Vs: 1490 4WD Pyörän välitys öljy?
Juuri näin. Sama tulppa täyttöön ja tyhjennykseen.
otsoni- Viestien lukumäärä : 441
Vs: 1490 4WD Pyörän välitys öljy?
Vähän ihmetyttää kun etupäähän meni vain n.3.5Litraa öljyä, siihen keskimurikkaan. Ohjekirjam mukaan pitäs mennä 8L.
Onkohan tässä eri etupää kuin mitä kirja väittää.
1690 tilavuus olis 4L.
Onkohan tässä eri etupää kuin mitä kirja väittää.
1690 tilavuus olis 4L.
PeetuPoika- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 59
Vs: 1490 4WD Pyörän välitys öljy?
Ohjekirjoissa on joitain virhetietoja, aika ylieisestikkin, tuon ikäluokan koneissa - ja jopa uudemissakin.
Aika harvaan tuon ikäluokan koneeseen menee etuperään 8-litraa öljyä ....
Se on silloin ihan jees täyttömäärä, kun täyttö / tarkistustulpasta alkaa öljyä "yli" valumaan.
Aika harvaan tuon ikäluokan koneeseen menee etuperään 8-litraa öljyä ....
Se on silloin ihan jees täyttömäärä, kun täyttö / tarkistustulpasta alkaa öljyä "yli" valumaan.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2944
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1490 4WD Pyörän välitys öljy?
PeetuPoika kirjoitti:Vähän ihmetyttää kun etupäähän meni vain n.3.5Litraa öljyä, siihen keskimurikkaan. Ohjekirjam mukaan pitäs mennä 8L.
Onkohan tässä eri etupää kuin mitä kirja väittää.
1690 tilavuus olis 4L.
Varmaan on jo Carraron etuakseli. 8L öljytilavuus on tosiaan David Brown akselissa. 1690 on kirjan mukaan Carrarolla varustettu.
otsoni- Viestien lukumäärä : 441
Vs: 1490 4WD Pyörän välitys öljy?
Milloinkas David Brownin omat etuakselit jäi kokonaan pois ?
Ja missä malleissa sitä käytettiin ?
Ja missä malleissa sitä käytettiin ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2944
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1490 4WD Pyörän välitys öljy?
David Brownin tekemä vetävä etuakseli tuli 990:aan ja 996:een saataville kesäkuussa 1978 ja niiden tuotanto jatkui runsaan vuoden siten, että 1290, 1390 ja 1490 -malleja oli 90-mallisarjan alussa syksyllä 1979 pieniä määriä DB etuakselilla. Ilmeisesti niitä on kokeiltu myös 1210 -malleissa, mutta en tiedä tuliko sellaisia merkkinoille.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5081
Similar topics
» Paras öljy traktorivanhukselle
» DB 996 4WD -79 etuperän öljy ?
» Sopiva öljy?
» 1390 ohjaustehostimen öljy
» 950 ja taka-akselin öljyvuoto
» DB 996 4WD -79 etuperän öljy ?
» Sopiva öljy?
» 1390 ohjaustehostimen öljy
» 950 ja taka-akselin öljyvuoto
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa