DB 880 öljytilan puhdistusta
5 posters
Sivu 1 / 1
DB 880 öljytilan puhdistusta
Hei! Ostin 4-pyttyisen DB 880 Implematicin vm. 62 tai 64, joka oli ollut vähäisellä käytöllä, ja ajoin sen 15km kotiin. Vehje toimi ok ajomatkan, kotipihassa tyhjäkäynnillä öljynpainevalo syttyi(se olikin ainoa toimiva asia mittaristossa..). Sammutin koneen ja päästin ilmeisesti useamman vuoden vanhat öljyt ulos, niitä kuitenkin vielä oli tikussa. Öljyssä oli joku yksittäinen klimppi joten otin öljypohjan irti ja putsasin sen varsin paksusta lietteestä ja myös täysin tukkonaisen näköisen imusihdin.
Uusiksi "väliöljyiksi" laitoin 10w30 Synmar-halpis-STOUn. Niilläkin kun koneen ajaa kuumaksi ja laskee tyhjäkäynnille syttyy öljynpainevalo, olenkin täten ajatellut laittaa paksummat 15w-40 Mobil Delvac legendit moottoriin ja tehdä ehkä myös RVS-käsittelyn. Öljynvaihdon yhteydessä ajattelin putsata öljytilaa lisäämällä vanhoihin öljyihin polttoöljyä ja käyttämällä konetta vartin ennen tyhjennystä. Onko tämä mielestänne hyvää öljyhuoltoa 60 vuotta vanhaan huonosti huollettuun traktoriin?
Uusiksi "väliöljyiksi" laitoin 10w30 Synmar-halpis-STOUn. Niilläkin kun koneen ajaa kuumaksi ja laskee tyhjäkäynnille syttyy öljynpainevalo, olenkin täten ajatellut laittaa paksummat 15w-40 Mobil Delvac legendit moottoriin ja tehdä ehkä myös RVS-käsittelyn. Öljynvaihdon yhteydessä ajattelin putsata öljytilaa lisäämällä vanhoihin öljyihin polttoöljyä ja käyttämällä konetta vartin ennen tyhjennystä. Onko tämä mielestänne hyvää öljyhuoltoa 60 vuotta vanhaan huonosti huollettuun traktoriin?
Mustis- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 880 öljytilan puhdistusta
Ja heh toki siis öljynsuodattimen myös vaihdoin ja startissa öljynpainevalo sammuu lähes heti.
Mustis- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 880 öljytilan puhdistusta
Mustis kirjoitti:Hei! Ostin 4-pyttyisen DB 880 Implematicin vm. 62 tai 64, joka oli ollut vähäisellä käytöllä, ja ajoin sen 15km kotiin. Vehje toimi ok ajomatkan, kotipihassa tyhjäkäynnillä öljynpainevalo syttyi(se olikin ainoa toimiva asia mittaristossa..). Sammutin koneen ja päästin ilmeisesti useamman vuoden vanhat öljyt ulos, niitä kuitenkin vielä oli tikussa. Öljyssä oli joku yksittäinen klimppi joten otin öljypohjan irti ja putsasin sen varsin paksusta lietteestä ja myös täysin tukkonaisen näköisen imusihdin.
Uusiksi "väliöljyiksi" laitoin 10w30 Synmar-halpis-STOUn. Niilläkin kun koneen ajaa kuumaksi ja laskee tyhjäkäynnille syttyy öljynpainevalo, olenkin täten ajatellut laittaa paksummat 15w-40 Mobil Delvac legendit moottoriin ja tehdä ehkä myös RVS-käsittelyn. Öljynvaihdon yhteydessä ajattelin putsata öljytilaa lisäämällä vanhoihin öljyihin polttoöljyä ja käyttämällä konetta vartin ennen tyhjennystä. Onko tämä mielestänne hyvää öljyhuoltoa 60 vuotta vanhaan huonosti huollettuun traktoriin?
Kuulostaa ihan hyvältä suunnitelmalta. Säännöllisellä öljynvaihdolla koneella varmaan ajelee vielä pitkään.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1932
Vs: DB 880 öljytilan puhdistusta
Mulle kelpaa kans. Tietysti voisit myös säätää venttiilit ja samalla kun koppa auki, niin katsoo nouseeko öljy kanteen. Jos se jaksa kiivetä sinne, niin voitelee se muualtakin
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1649
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 880 öljytilan puhdistusta
Tuo öljynpaineen valon palaminen välillä on ihan perus Taavettia,niin se on tehny meilläkin vuoskymmeniä,antura siellä taitaa peleillä vaikka painettakin on.
Joskus kunnostuu uudella joskus taas ei...
Mullaon muutama autokin tehny ihan samaa,yhteen aikoinaa vaihdoin ihan uuden anturan niin virrat päällä ei palanu ollenkaan mutta kun laitto käyntiin valo paloi heh,no annoimpa asian olla kun pelkkää piha ajoa oli.
Joskus kunnostuu uudella joskus taas ei...
Mullaon muutama autokin tehny ihan samaa,yhteen aikoinaa vaihdoin ihan uuden anturan niin virrat päällä ei palanu ollenkaan mutta kun laitto käyntiin valo paloi heh,no annoimpa asian olla kun pelkkää piha ajoa oli.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1922
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 öljytilan puhdistusta
Joo pikkasen kun nostaa kierroksia niin valo sammuu heti kuumanakin. Mut eihän tämä enää uusi ole, siksi ajattelin laakereita palkita RVS-käsittelyllä. Ajattelin katsoa vähän kylmemmän kelin käynnistyksiä tolla Mahlen tehostartilla, nyt käy aika nätisti että en ole vielä innostunut venttiilikoppaa avaamaan.. Kevyeen käyttöön, lanan vetoon ja halkomakoneeseen tämä on hankittu. Tuo kiinaklapikone kyllä jaksaa halkoa pienilläkin kierroksilla, toimii voiman ulosotosta.
Mustis- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 880 öljytilan puhdistusta
Mustis kirjoitti:Joo pikkasen kun nostaa kierroksia niin valo sammuu heti kuumanakin. Mut eihän tämä enää uusi ole, siksi ajattelin laakereita palkita RVS-käsittelyllä. Ajattelin katsoa vähän kylmemmän kelin käynnistyksiä tolla Mahlen tehostartilla, nyt käy aika nätisti että en ole vielä innostunut venttiilikoppaa avaamaan.. Kevyeen käyttöön, lanan vetoon ja halkomakoneeseen tämä on hankittu. Tuo kiinaklapikone kyllä jaksaa halkoa pienilläkin kierroksilla, toimii voiman ulosotosta.
Pikkukierroksilla klapikoneen pyörittäminen on myrkkyä moottorille.
Kannttaa ainakin välillä käyttää ulosoton hitaampaa puolta ja isompia kierroksia.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1932
Vs: DB 880 öljytilan puhdistusta
Totta, käytän pelkästään 540rpm-puolta eikä toi halkomakone enempää kestäiskään, kierrokset on tyhjäkäynnin ja optimaalisen käyntinopeuden puolivälissä tai vähän yli. Kierrokset on mysteeri kun mittari on pysähtynyt kuuteen ja puoleen tonniin, generaattori sentään heräsi henkiin kun vaihdoin latausvalon
Mustis- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 880 öljytilan puhdistusta
Mustis kirjoitti:Totta, käytän pelkästään 540rpm-puolta eikä toi halkomakone enempää kestäiskään, kierrokset on tyhjäkäynnin ja optimaalisen käyntinopeuden puolivälissä tai vähän yli. Kierrokset on mysteeri kun mittari on pysähtynyt kuuteen ja puoleen tonniin, generaattori sentään heräsi henkiin kun vaihdoin latausvalon
Uusia mittareita eBayssä
https://www.ebay.de/itm/175719732836
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1932
Vs: DB 880 öljytilan puhdistusta
Pitäisköhän, ei ole hinnan kiroissa..
Mustis- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 880 öljytilan puhdistusta
itte otin öljypohjan auki ja putsasin sieltä kaiken mitä näky,sama perän ja lootan luukku auki ja sihti pesuun.
Muuttu ainakin hetkeksi Taavetti kuin toiseksi,tein vielä paperi tiivisteetkin väliin kuten kuuluukkin.
Samalla voi kurkkia vähän muutakin että onko odotettavissa mitään korjailuja.
Muista katsoa myös ohjausvaihteen ja ilmanputsarinkin öljyt, pyöristä alennusvaihteistojen.
Jo öljyjenvaihdoilla pääsee pitkälle ettei ole vettä seassa!
Muuttu ainakin hetkeksi Taavetti kuin toiseksi,tein vielä paperi tiivisteetkin väliin kuten kuuluukkin.
Samalla voi kurkkia vähän muutakin että onko odotettavissa mitään korjailuja.
Muista katsoa myös ohjausvaihteen ja ilmanputsarinkin öljyt, pyöristä alennusvaihteistojen.
Jo öljyjenvaihdoilla pääsee pitkälle ettei ole vettä seassa!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1922
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 öljytilan puhdistusta
Joo tässä oli kaikki huollot rästissä, vaihteistoöljyt vaihdoin kertaalleen ja magneetti oli täynnä pientä silppua ja sihti mutkalla, Pyörästöljyt tuttasin kanssa ja rasvanipat rasvasin, polttoainesuodattimet vaihdoin. Jäähdytysnesteet pitäisi vielä ja laittaa lämpömittari toimimaan. Kaikki sinäänsä toimii pl. mittarit, jatkossa ehkä suurin haaste on se että tankista tai ainakin korkista on päässyt ruostetta polttoaineen lasikuvulle. Valot ehjäsin ja niitä voisi parannella, samoin sisällä jälkiasennetussa kopissa on lämmityslaite joka olis näppärä toimiessaan. Jostain syystä kytkimen kurkistusluukku puuttuu, pitää semmoinen myös askarrella.
Mustis- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 880 öljytilan puhdistusta
Ja ilmanputsarin huolsin joo. Onko ohjausvaihteessa muita öljyjä kuin rasvaprässillä laitettuja, tehostinta tässä ei ole?
Mustis- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 880 öljytilan puhdistusta
No tuo meidän laite ostetu taloon 1974 ja eipä siihen vaiheltu kon koneeseen öljyjä ja niitäkin harvakseen,pappa ei ollu mikää konemies,hevoset enempi tuttuja.
Dieselputsarikin alko vuotaa kun oli aivan tukossa ja ruostu puhki!
Lootaan ja perään ei meillä ollu kukaan koskaan vaihellu öljyjä,ainut pelatus tuolle koneelle on se ettei ole ollu talviajossa,siinä olis jo hajonnnu,nyt on kyllä jo tiensä päässä kaikin puolin,ainoa hyvä taitaa olla että sisällä säilytetty ja maalit suht hyvät.
Dieselputsarikin alko vuotaa kun oli aivan tukossa ja ruostu puhki!
Lootaan ja perään ei meillä ollu kukaan koskaan vaihellu öljyjä,ainut pelatus tuolle koneelle on se ettei ole ollu talviajossa,siinä olis jo hajonnnu,nyt on kyllä jo tiensä päässä kaikin puolin,ainoa hyvä taitaa olla että sisällä säilytetty ja maalit suht hyvät.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1922
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 öljytilan puhdistusta
Tessu kirjoitti:No tuo meidän laite ostetu taloon 1974 ja eipä siihen vaiheltu kon koneeseen öljyjä ja niitäkin harvakseen,pappa ei ollu mikää konemies,hevoset enempi tuttuja.
Dieselputsarikin alko vuotaa kun oli aivan tukossa ja ruostu puhki!
Lootaan ja perään ei meillä ollu kukaan koskaan vaihellu öljyjä,ainut pelatus tuolle koneelle on se ettei ole ollu talviajossa,siinä olis jo hajonnnu,nyt on kyllä jo tiensä päässä kaikin puolin,ainoa hyvä taitaa olla että sisällä säilytetty ja maalit suht hyvät.
Saattaa lootaöljytkin olla aika kermaa jo .........
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2944
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 880 öljytilan puhdistusta
Joskus muistaakseni 2004 on kaikki öljyt koneeseen vaihdettu kun vielä isäukko oli hengissä,sen jälkee vaan moottoriin vaihdellu,nytkin se kai pitäis.
Eipä tuolla liikoja käyttöä ole ja arvo ei tuosta nouse eikä huototus korjaannu kuin koneen kunnostamisella ja se meillä kyllä jää perikunnalta tekemättä.
Sitä kun ei tiedä mikä on se viimene päivä kun tällä paikalla olen.
Eipä tuolla liikoja käyttöä ole ja arvo ei tuosta nouse eikä huototus korjaannu kuin koneen kunnostamisella ja se meillä kyllä jää perikunnalta tekemättä.
Sitä kun ei tiedä mikä on se viimene päivä kun tällä paikalla olen.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1922
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 öljytilan puhdistusta
Äh eka kunnon fail tuli eilen tämän 880:n kanssa, onhan tämä edellisten omistajien ranetuksia täynnä kuten toimimattomia sähköjä joka puolella, mutta tämä oli ensimmäinen joka oikeasti harmitti. Lämpömittari ei toiminut niin ajattelin vaihtaa ainakin anturin. Anturin liitos johtoon oli jotenkin omituinen viritys ja niin oli ilmeisesti anturikin, jotain pehmeintä tinaa joka mureni pölyksi kun yritin varovaisesti sitä avata. Termostaatin testasin toimivaksi tai ainakin niin että ei ole jumissa kiinni, mutta nyt pitäisi varmaan koko termostaattikotelo vaihtaa että saisi toimivan lämpömittarin, eihän tuo anturi lähde kuin poraamalla tuolta enää pois.
Ylävesiletku on kanssa kova ja epäilyttävä, mutta just se on IKH:lta lopussa..
Ylävesiletku on kanssa kova ja epäilyttävä, mutta just se on IKH:lta lopussa..
Mustis- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 880 öljytilan puhdistusta
Onkos sulla sitten sähkönen lämpömittari?
Meillä on se kapillaariputki ilman sähköjä,joskus ne kaikki vaan murenee käsiin ei voi mitään...
Meillä on se kapillaariputki ilman sähköjä,joskus ne kaikki vaan murenee käsiin ei voi mitään...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1922
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 öljytilan puhdistusta
Kyllä siihen tosiaan sähköjohto meni mutta eihän se toimi. Eikö tuo ole vähän hassussa paikkaa muutenkin kun on mun mielestä termostaatin ja jäähdyttimen välissä?? Ajattelin että laitan lohkosta tulevaan letkun välipalan johon anturin ja otan siitä sitten lämpötiedon.
Mustis- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 880 öljytilan puhdistusta
Siihen se valmistaja on sen laittanu,en sitte tiedä missä olis parempi?
Vanhoissa autoissa se oli usein lohkossa termarin kohdalla,meillä aikoinaa pappa ajo ei siellä mikää muu toiminu kun lataus ja öljynpaineenvalot,tuskimpa niistäkää paljoa ymmärti.
Oli aika huolimattomalla hoidolla,onneksi ei talviajoa ollu,no moni kone on kyllä juurikin näitä että ajetaan ja joskus tehdää jotain kun vikaa tulee.
Vanhoissa autoissa se oli usein lohkossa termarin kohdalla,meillä aikoinaa pappa ajo ei siellä mikää muu toiminu kun lataus ja öljynpaineenvalot,tuskimpa niistäkää paljoa ymmärti.
Oli aika huolimattomalla hoidolla,onneksi ei talviajoa ollu,no moni kone on kyllä juurikin näitä että ajetaan ja joskus tehdää jotain kun vikaa tulee.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1922
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 öljytilan puhdistusta
Joo näinhän se vähän on, mieluiten laittaisin sinne missä on kovimmat lämmöt. Monesta viasta selviää säikähdyksellä mut ylikuumeneminen(mistä ei onneksi ole merkkejä ollut) on semmoinen mitä yritän välttää.
Mustis- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 880 öljytilan puhdistusta
Aikas paljon kestää nuo vanhat patarautakoneet ja varsinkin jos on siirrytty käyttää gkykolia aikasessa vaiheessa ei lohkotkaan ruostu liikoja.
Toinen on pihasäilytys joka tuhoaa äkkiä,meillä muuten tiensä päässä mutta kun tallissa aina ollu on taas ulkokuori parempi kun monessa mitä myynnissä nähny.
Toinen on pihasäilytys joka tuhoaa äkkiä,meillä muuten tiensä päässä mutta kun tallissa aina ollu on taas ulkokuori parempi kun monessa mitä myynnissä nähny.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1922
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 880 öljytilan puhdistusta
Oli kieltämättä positiivinen yllätys kun laskin jäähdyttimestä nesteet ulos että ne oli vaaleanvihreitä eikä mitään epäpuhtauksia näkynyt joukossa. Niitä on selvästi joutunut vaihtamaan kun tähän yksilöönhän on rakennettu sekä nestekierto kopin takareunassa olevaan puhaltimeen että raskaan kaluston Calix-letkulämmitin jota en ole vielä kokeillut.
Mustis- David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 880 öljytilan puhdistusta
Jep sillompa ne uusiutuu,noin se menee mullakin monessa laitteessa ei niitä kokoaikaa tule vaihdeltua,samoin jarruissa,nytkin on molempaan siviiliautoon takajarrut tehty muutaman vuoden välein niin nesteetkin on sitte vaihtunu.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1922
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa