DB850 vm-61 nostolaiteongelma
4 posters
Sivu 1 / 1
DB850 vm-61 nostolaiteongelma
Tervehdys kaikki. Olen liittynyt tähän keskustelukerhoon juuri nyt. Kysymys: Onko nostolaite sylinterin männässä o-rengastiiviste vai männäntiiviste (kuten esim.mopon mäntä). Koska sylinteriputkessa on pitkä pieni ura joka vois viitata ns.takapään voiteluun ohi männän. Olen remontoinnut moottorin ,ruiskupumpun ,kytkimen ja vaihteistossa olevan valmistusvirheen. Nostolaite ei toiminut ja syyn aiheutti halkeama kupariputkessa joka menee TCU-venttiilille. Omistaja oli käyttänyt "pitkää takalanaa" ja tämä oli aiheuttanut ulkopuolisen paineiskun hydrauliikkaan. Shokkiventiili puuttuu järjestelmästä.Terveisin Remontti Lassi
Remontti Lassi- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7
Vs: DB850 vm-61 nostolaiteongelma
Olet sitten jo jonkun verran perehtynyt Implematic hydrauliikkaan, hyvä niin.
Joo, kasiviiskymppisissä on kahta mallia nostolaitesylinteriä. Ensimmäiset 6000 tehtiin "vanhalla" 88.9mm (3"1/2) sylinterillä, jossa oli metalliset männänrenkaat ja ylipaineventtiili. Seuraavassa kehitysversiossa halkaisjaa pienennettiin, tiputettiin paineventtiili pois ja männän tiivistimeksi laitettiin o-rengas ja nahkainen tukirengas. "Vanhan" tilalle voidaan laittaa uudempi systeemi jos harrastusta riittää, mutta vanhan metallisia männänrenkaita ei voi vaihtaa o-rengassysteemiin koska sylinterin suulla oleva öljyn "hylkyreikä" rikkoo o-renkaan. Moottorin sylinterinhalkaisija näyttää olevan sama, joten voisi ajatella sen puristusrenkaiden käyvän vaihtariksi, en ole kuitenkaan kokeillut.
Ja miten nämä kaksi versiota tunnistaa helpoiten. Vanhemmassa on nostolaitteen "säppi" mallia kiväärinlukko ja uudemmassa on vasemmalla puolella nostoakselin laakeripesässä tähän tarkoitukseen sormipyörä
Joo, kasiviiskymppisissä on kahta mallia nostolaitesylinteriä. Ensimmäiset 6000 tehtiin "vanhalla" 88.9mm (3"1/2) sylinterillä, jossa oli metalliset männänrenkaat ja ylipaineventtiili. Seuraavassa kehitysversiossa halkaisjaa pienennettiin, tiputettiin paineventtiili pois ja männän tiivistimeksi laitettiin o-rengas ja nahkainen tukirengas. "Vanhan" tilalle voidaan laittaa uudempi systeemi jos harrastusta riittää, mutta vanhan metallisia männänrenkaita ei voi vaihtaa o-rengassysteemiin koska sylinterin suulla oleva öljyn "hylkyreikä" rikkoo o-renkaan. Moottorin sylinterinhalkaisija näyttää olevan sama, joten voisi ajatella sen puristusrenkaiden käyvän vaihtariksi, en ole kuitenkaan kokeillut.
Ja miten nämä kaksi versiota tunnistaa helpoiten. Vanhemmassa on nostolaitteen "säppi" mallia kiväärinlukko ja uudemmassa on vasemmalla puolella nostoakselin laakeripesässä tähän tarkoitukseen sormipyörä
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1639
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB850 vm-61 nostolaiteongelma
Minkäslaisen valmisturvirheen Remonttilassi löysi vaihteistosta?
Sattuu olee vaan samanlainenTaavetti meilläkin ja saman vuotinenkin,olishan tuo kiva tietää millai vika siellä on?
Juu ja tässä on se kiväärin lukko vasemmalla takana jolla saa nostolaitteen lukittua,meillä sille ei ole ollu käyttöä kun ulosottoja ei ole.
Sattuu olee vaan samanlainenTaavetti meilläkin ja saman vuotinenkin,olishan tuo kiva tietää millai vika siellä on?
Juu ja tässä on se kiväärin lukko vasemmalla takana jolla saa nostolaitteen lukittua,meillä sille ei ole ollu käyttöä kun ulosottoja ei ole.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1915
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB850 vm-61 nostolaiteongelma
Eikös nostolaitteen lukituksen tarkoitus ole lukita nostosysteemit yläasentoon, esim seisahduksissa olon / nostolaitetyökoneremontin ajaksi ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2934
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB850 vm-61 nostolaiteongelma
Juurikin näin. Lukitus on tarkoitettu pitämään varret ylhäällä pois tieltä kun nostolaite ei ole käytössä. Ohjekirjoissa varoitellaan käyttämästä sitä, kun varsilla on painoa varsinkin kuoppaista tietä rýnkyttäissä. Muutenkin kehoitetaan varovaisuutteen ja järjen käyttöön nostolaitekiinnitteisten työkoneiden kanssa. Näitä on hajoitettu.
Kiväärinlukkosäppi saatta kestää paremmin ja on suuri kiusaus käyttää sitä siirtoajossa, koska näissä vanhemmissa nostolaitteissa ei ole asennon tunnustelua. Täytyy tunnustaa, että kaksviitosella tuli sitä käytettyä väärin sen jälkeen, kun kyntöaura laskeutui "salaa" tielle ja veti pari kiivua siitä.
Muuten, vanhanmallisen nostolaitteen sylinterin päässä oleva paineenrajoitusventtiili toimii myös shokkiventtiilinä. Se rajoittaa pumpun 140 bar sylinterin 106 baariin ja oletettavasti päästää paineen karkuun myös, jos varsiin tulee ylimääräistä painoa tai rytkäytystä.
Kiväärinlukkosäppi saatta kestää paremmin ja on suuri kiusaus käyttää sitä siirtoajossa, koska näissä vanhemmissa nostolaitteissa ei ole asennon tunnustelua. Täytyy tunnustaa, että kaksviitosella tuli sitä käytettyä väärin sen jälkeen, kun kyntöaura laskeutui "salaa" tielle ja veti pari kiivua siitä.
Muuten, vanhanmallisen nostolaitteen sylinterin päässä oleva paineenrajoitusventtiili toimii myös shokkiventtiilinä. Se rajoittaa pumpun 140 bar sylinterin 106 baariin ja oletettavasti päästää paineen karkuun myös, jos varsiin tulee ylimääräistä painoa tai rytkäytystä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1639
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB850 vm-61 nostolaiteongelma
Niin se oli Nuffienkin ohjekirjassa - kielto käyttää nostolaitteen lukitusta tieajossa.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2934
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB850 vm-61 nostolaiteongelma
Meillä ei ole ollu tieajoa sen jälkeen kun traktori tontille tuotu ja korjauksia ei suoriteta koskaan nostolaite ylhäällä.
Mutta mikä on sitten tuo vaihteiston valmistusvirhe? tietääkö sitä kukaan?
Mutta mikä on sitten tuo vaihteiston valmistusvirhe? tietääkö sitä kukaan?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1915
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB850 vm-61 nostolaiteongelma
Millaillas siellä sitten on esim kyntöaurojen kärkien , tai S-joustopiikkiäkeen kärkilappujen vaihto tehty ?
Käännetty ne maataistelulaitteet kyljelleen, tai ylösalaisin ???
Itte ainakin aikanaan, ja monasti, olen Överum-kyntöaurojen kärkiä käännellyt toisinpäin työkoneen ollessa nostolaitteen varassa - samoin kuin S-jousipiikkiäkeen kärkilappuja vaihtanut ....
Käännetty ne maataistelulaitteet kyljelleen, tai ylösalaisin ???
Itte ainakin aikanaan, ja monasti, olen Överum-kyntöaurojen kärkiä käännellyt toisinpäin työkoneen ollessa nostolaitteen varassa - samoin kuin S-jousipiikkiäkeen kärkilappuja vaihtanut ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2934
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB850 vm-61 nostolaiteongelma
Meillä ei ole kynnetty paljoakaan on vaan 1 siipiaura Allikseen ja siihen ei ole koskaan tarvinnu mitään vaihtaa,S-piikki äes oli mutta siitä tehtiin lana koska ei Taavetti sitä hyvin jaksanu kiskoakkaan,.
Allikseen ostetulla hankmo äkeellä perunapellto äestettiin,siihenkään ei ole koskaan mitään vaihdettu.
Isopelto on ollu vuokralla jo niin pitkään että enempi vuokralla kun omassa käytössä,isommat isännät on ne hommat aikoinaan hoitanu nyt enää EU heinää kaatelevat ei muuta.
Täältä loppui -80 luvun puolessa välin kaikki maataloustoiminta sen jälkeen oli vaan perunaa ja sekin loppui 2005 kun isäukko joutu vanhainkotiin.
Tässä vaan muutama hehtaari peltoa kun koko tilakin on alle 10,ei tänne ollu varaa ostella eikä tarvettakaan isoja koneita,hevonenkin oli vielä pitkälle -70 lukua papallani.
Alliksessa eikä Natikassa ole mitään lukkoja missään nostolaitteissa,ja jos oikein muista ei tainnu olla 900 Taavetissakaan?
Enää ei ole muuta kun lumen ja puunajoa omiin tarpeisiin ja muutamat paikat lanata ja jyrätä heinät nurin,paikkaa ajetaan ales koska jatkajaa ei ole eikä tule vaan kunta ostaa purattaa ja ottaa rakennusmaaksi.
Sitten sen näkee kuinka käy joko veljen tai hänen jälkeläisten kanssa,nyt paikka perikuntana.
Järkevästi ajateltuna ei olis edes isäni kannattanu ostaa isältään koko paikkaa vaan sillon jo myydä pois,näillä kun käyttöä ei paljoa kellekkään ole,kunta sanellu omat sääntönsä.
Yhden osan on jo radanvarresta VR ostanu.
Allikseen ostetulla hankmo äkeellä perunapellto äestettiin,siihenkään ei ole koskaan mitään vaihdettu.
Isopelto on ollu vuokralla jo niin pitkään että enempi vuokralla kun omassa käytössä,isommat isännät on ne hommat aikoinaan hoitanu nyt enää EU heinää kaatelevat ei muuta.
Täältä loppui -80 luvun puolessa välin kaikki maataloustoiminta sen jälkeen oli vaan perunaa ja sekin loppui 2005 kun isäukko joutu vanhainkotiin.
Tässä vaan muutama hehtaari peltoa kun koko tilakin on alle 10,ei tänne ollu varaa ostella eikä tarvettakaan isoja koneita,hevonenkin oli vielä pitkälle -70 lukua papallani.
Alliksessa eikä Natikassa ole mitään lukkoja missään nostolaitteissa,ja jos oikein muista ei tainnu olla 900 Taavetissakaan?
Enää ei ole muuta kun lumen ja puunajoa omiin tarpeisiin ja muutamat paikat lanata ja jyrätä heinät nurin,paikkaa ajetaan ales koska jatkajaa ei ole eikä tule vaan kunta ostaa purattaa ja ottaa rakennusmaaksi.
Sitten sen näkee kuinka käy joko veljen tai hänen jälkeläisten kanssa,nyt paikka perikuntana.
Järkevästi ajateltuna ei olis edes isäni kannattanu ostaa isältään koko paikkaa vaan sillon jo myydä pois,näillä kun käyttöä ei paljoa kellekkään ole,kunta sanellu omat sääntönsä.
Yhden osan on jo radanvarresta VR ostanu.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1915
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
DB850 nostolaitevika vm-61
Morjesta kaikille. Vaihdelaatikon valmistusvirhe on se ,että yhden vaihteensiirtäjän tangon voitelureikä puuttuu joka aiheuttaa jumitusta. Laitoin siihen reiän. Kuinka tähän keskustelukerhoon voi lisätä kuvia. Tässä pöydällä olevassa sylinteriversiossa ei ole shokki-tai ylipaineventiiliä vaan nappula jossa on 2.44mm reikä ja syl.seinämässä männän tiivistepinnalla ei ole reikää vaan tämä ura pitkittäin joka myös mietyttää ,että onko vika vai ominaisuus .Männän halkaisija on 79.33mm. O-rengas oli mutta ei tukirengasta.
Remontti Lassi- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7
Vs: DB850 vm-61 nostolaiteongelma
Siellä on varmaan joku sitten käynyt tekemässä taikojaan, ei mitenkään harvinaista. Pistän tulemaan halkikuvan vanhemmasta systeemistä. Kuvassa A on paineenrajoitusventtiili ja C näyttäisi tähtäävän sylinterin rungossa olevaan öljyn ylivuotoreikään, jota kautta se pääsee pakenemaan öljytilaan kun mäntä on ääriasennossaan ulkona.
Kuvan laitan sotaväen kielellä: itse itseäni komentaen näytän mallisuorituksen. Kirjoituskentän ylälaidassa on joukko kuvakkeita, joista valitsen vasemmalta viidennen ryhmän ensimmäisen, "hostaa kuva". Avutuu ikkuna, mistä valitaan kuvakoko, oletusarvona on kuvaleveys "640 px width", jonka nyt valitsen. Ikkunassa on "select files+" painike, mistä pääsee valitsemaan oman koneneen kuvatiedostoista. Valitaan ja avataan haluttu tiedosto, niin ikkunaan ilmestyy painike "send all". Kun siitä painaa, niin vielä uusi painike tulee "insert all" ja siitä painamalla kuvatiedoston linkki siirtyy tekstiin. Vaikuttaa monimutkaisemmalle kuin se onkaan.
Kuvan laitan sotaväen kielellä: itse itseäni komentaen näytän mallisuorituksen. Kirjoituskentän ylälaidassa on joukko kuvakkeita, joista valitsen vasemmalta viidennen ryhmän ensimmäisen, "hostaa kuva". Avutuu ikkuna, mistä valitaan kuvakoko, oletusarvona on kuvaleveys "640 px width", jonka nyt valitsen. Ikkunassa on "select files+" painike, mistä pääsee valitsemaan oman koneneen kuvatiedostoista. Valitaan ja avataan haluttu tiedosto, niin ikkunaan ilmestyy painike "send all". Kun siitä painaa, niin vielä uusi painike tulee "insert all" ja siitä painamalla kuvatiedoston linkki siirtyy tekstiin. Vaikuttaa monimutkaisemmalle kuin se onkaan.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1639
Paikkakunta : Saarijärvi
DB850 vm-61 nostolaiteongelma
Huomenta. Tässä versiossa on mäntä toisinpäin ja nivel on ns.polvinivel" ja tuo paineventtiilin tilalla on pelkkä nippa 2.44 reiällä. Sylinterin sivulla ei ole ns."pohjaan esto reikää".
Kysymys. Kuinka on tarkoitus voidella männän ja polvinivelen systeemiä. Olen käsittänyt tämän nostolaitteen toiminnon näin: oikealla oleva vipu on siirretty (harmaa) vasempaan asentoon ja käyttövipu siirretty nostoasentoon ,niin vähän ennen nostoaisojen yläkohtaa (siihen oli annettu tuumamitta)siirtyy perän vipujen välityksellä öljypumppu vapaa kierrolle jonka seurauksena vaihdelaatikko ja voiman ulosotto saa voitelun. Nipassa oleva reikä vuotaa koko ajan (vasemman vetoakselin koteloon) jolloin nostoaisat laskevat ja kun tulevat säätöalueelle loppupäähän niin vipusysteemi muuttaa vapaa/voitelukierron nostopuoleksi (klänks ääni kuuluu) ja tämä järjestelmä pilkkii sitä enemmän mitä suurempi on tämä nipan reikä (nyt 2.44mm). Se männän ja polvinivelen voitelu on vielä mysteeri.
Kysymys. Kuinka on tarkoitus voidella männän ja polvinivelen systeemiä. Olen käsittänyt tämän nostolaitteen toiminnon näin: oikealla oleva vipu on siirretty (harmaa) vasempaan asentoon ja käyttövipu siirretty nostoasentoon ,niin vähän ennen nostoaisojen yläkohtaa (siihen oli annettu tuumamitta)siirtyy perän vipujen välityksellä öljypumppu vapaa kierrolle jonka seurauksena vaihdelaatikko ja voiman ulosotto saa voitelun. Nipassa oleva reikä vuotaa koko ajan (vasemman vetoakselin koteloon) jolloin nostoaisat laskevat ja kun tulevat säätöalueelle loppupäähän niin vipusysteemi muuttaa vapaa/voitelukierron nostopuoleksi (klänks ääni kuuluu) ja tämä järjestelmä pilkkii sitä enemmän mitä suurempi on tämä nipan reikä (nyt 2.44mm). Se männän ja polvinivelen voitelu on vielä mysteeri.
Remontti Lassi- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7
DB850 vm-61 nostolaiteongelma
Kysymys : kumpi kätinen kierre on sormipyörässä . Se on jumissa käännettynä ulkoasentoon.
Remontti Lassi- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7
Vs: DB850 vm-61 nostolaiteongelma
Hupsista, nostan käteni virheen merkiksi. Luin huonosti viestisi, sinulla on tämä uudempi systeemi. Paineenrajoitusventtiilin paikalla sylinterin päässä oleva nippa on ilmausruuvi ja sen pitäisi olla normaalisti kiinni eikä siis vuotaa koko ajan. Kunnossa ollessaan ja oikeassa asennossa rotanloukkusysteemi nostoakselin oikeassa päässä pitää huolen, että nostolaitteen yläasennossa pumppu menee vapaakierrolle eikä turhaan kuormitu. Nostolaitteen pilkkiminen ei ole toivottu ominaisuus vaikka monta kertaa sitä tapahtuu erilaisten vuotojen takia. Männän koiranluu saa voitelun vaihteiston voiteluputkiston haarasta B eikä siis tarvitse männän ohivirtausta tai vanhemman systeemin ylivuotoa. Tässä vielä kuva.
Kumpaakahan sormipyörää tarkoitat? Nostoakselin päässä oleva säpin pyörä käänttyy vain neljänneskierroksen, mutta en muista kummin päin auki ja kiinni. Oikean kantapään takana oleva ruuvi on TCU:n säätöruuvi, periaatteessa kuin paineventtiili ja käytössä vain kun nostolaite TCU:lla. Kierre siinä on normaali oikeakätinen
Kumpaakahan sormipyörää tarkoitat? Nostoakselin päässä oleva säpin pyörä käänttyy vain neljänneskierroksen, mutta en muista kummin päin auki ja kiinni. Oikean kantapään takana oleva ruuvi on TCU:n säätöruuvi, periaatteessa kuin paineventtiili ja käytössä vain kun nostolaite TCU:lla. Kierre siinä on normaali oikeakätinen
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1639
Paikkakunta : Saarijärvi
DB850 vm-61 nostolaiteongelma
Moro. Tämä oli loistava tieto ja kuva. Nipalta puuttuu kuula ja toi B-putki on luultavasti pudonnut peräkoteloon. Oliko niin,että P - ja O- osat ovat O-rengas tai x-rengas (70 shoren) ja nylon tukirengas. Sormipyörä H oli kyseessä. Tuosta B-putkesta vielä,pitäiskö olla yhteys vaihdelaatikon puolelle jollain tavalla . Pitääkin etsiä endoskoopilla yhteys. Kiitos ja hatun nosto Mattkau:lle tiedoistasi ,kuvista ja neuvoistasi. Ilmoittelen kuinka tässä käy.
Remontti Lassi- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7
Vs: DB850 vm-61 nostolaiteongelma
Alkuperäisessä rakenteessa painepuolella on o-rengas eli P ja O on nahkainen tukirengas. Tänä päivänä taidetaan käyttää muovista tukirengasta, mutta jos käytät nahkaista, niin sitä pitää liottaa öljyssä jotta pehmenee ja saa rikkomatta paikalleen.
Kiitos kiitos. Mutta ei kannata kehua liikaa, ylpistyy pian
Kiitos kiitos. Mutta ei kannata kehua liikaa, ylpistyy pian
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1639
Paikkakunta : Saarijärvi
DB850 vm-61 nostolaiteongelma
Moro. B-putki löytyi. Onko mattkau:lla tietoa hydepumpun arvoista. Tänään tutkimme myös sitä. Koetan jossain vaiheessa laittaa läppärillä tai android-puhelimella kuvia remontista. Hoksasitteko sen vaihdelaatikon valmistusvirheen.
Remontti Lassi- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7
Vs: DB850 vm-61 nostolaiteongelma
Mitähän siitä pumpusta nyt osaisi sanoa. Sehän on rakennettu yhteen nostolaiteventtiilistön kanssa eikä niin ollen kovin helposti vaihdettavissa johonkin muuhun eikä ole kovin halpakaan. Korvaavia saman näköisiä löytyy kaupasta, kun vain varaa riittävästi pätäkkää ostohousujen taskuun. No, paine mikä saadaan ulos on 140 bar ja nimellinen tuotto 23 l/min. Olisiko kuitenkin niin, että täysillä kierroksilla tulee ulos jotain 28 l.
Ai nii ja pumpun osanumero in K901637
Ai nii ja pumpun osanumero in K901637
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1639
Paikkakunta : Saarijärvi
DB850 vm-61 nostolaiteongelma
Moro. Tutustuimme vasemman puoleiseen säppilaitteeseen joka oli edellisen remppa jullin asentama, pilattu. Sen toimintaperiaate on ,että kun se toimii oikein, sitä sormipyörää vedetään pikkuisen taaksepäin ja käännetään neljännes. Tässä oli rikottu ne kaksi tappia jotka pitää sormipyörää paikallaan ja sitten se oli mekaanisesti lukittu ulkoasentoon. Omistajalla on vallan hyvä kopio, korjaamo käsikirja. Luonnollisesti englanniksi mut suomenkieliset kuvat sentään.
Remontti Lassi- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 7
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa