DB25 entisöintiä
+3
erkki
MatthewOtter
Tauru
7 posters
Taavetti-talli :: Traktorit :: Projektit
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
DB25 entisöintiä
Aloitin DB25-projektin. Kunnosta en osaa sanoa muuta kuin että käynnistyy, mutta jarrut, kytkin, hydrauliikka yms ovat vielä hämärän peitossa mitä niille pitäisi tehdä.
Tosin ollut pihahommissa pitkään jonka jälkeen seisonut 4 vuotta ennen kuin tuli minulle joten täydellinen pommi tämä tuskin on.
Katsotaan miten ehdin ja jaksan päivitellä projektin etenemistä, joka kestää varmuudella pitkään.
Tässä alkutilanne:

Tosin ollut pihahommissa pitkään jonka jälkeen seisonut 4 vuotta ennen kuin tuli minulle joten täydellinen pommi tämä tuskin on.
Katsotaan miten ehdin ja jaksan päivitellä projektin etenemistä, joka kestää varmuudella pitkään.
Tässä alkutilanne:

Tauru- David Brown : 25D
Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : Vantaa/Jaala
Vs: DB25 entisöintiä
Heti tyhmiä kyselen mutta onko 25D? Mielenkiinto heräsi, koska juuri tuli pihaan oma DB25D. Innolla odotan projektisi etenemistä. Omani on melkoinen öljynporauslautta, joka paikasta tihkuu öljyä.

MatthewOtter- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2
Vs: DB25 entisöintiä
Kuvan traktorissa on ruiskutuspumppu, eli 25D on kysymyksessä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4962
Vs: DB25 entisöintiä
Käsittääkseni 25D:tä on tullut sekä rivi- että jakajapumpulla
MikkoT- David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 94
Vs: DB25 entisöintiä
Juu, ihan viimeiset tuli jakajapumpulla. Kuvassa on vielä rivipumppu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4962
Vs: DB25 entisöintiä
Viimeiset noin 1600 tehtiin jakajapumpulla vajaan vuoden aikana. Kuvan kone on jostain alkupäästä, kun näkyy olevan takapyörät mallia piparkakku. Olisikohan ollut syksyllä -55, kun keskilevyt vaihtui umpinaisiin.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1530
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB25 entisöintiä
Jep, on D25 eli diesel. Aivan tuotannon alkupäästä, tietääkseni vuodelta -53.
Tässä ei ole vielä TCU:ta (track control unit) eli vetovastussäätö puuttuu. Ei tule työkäyttöön joten ei sen puute paljon haittaa.
Lähtee käytiin pakkosyötöllä, savuttaa todella paljon, ei ota kunnolla kierroksia ja tyhjänkäynti heijaa.
Onko hyviä arvauksia vai peräti parempaa tietoa mikä voisi olla syynä näihin oireisiin?
En ole vielä tehnyt mitään ruiskupumpulle, tuskin itse teenkään. Kaikki suodattimet puhdistamatta tietysti ja ne pitää seuraavana rassata kuntoon. Voi olla että se auttaa käyntiongelmiin.
Nyt meneillään penkin alla olevan kotelon kunnostus. Aika paljon piti ajaa rälläkällä vanhaa ruttuista 3mm peltiä pois ja uutta tilalle. Seuraavana joko uusien astinlautojen tekeminen tai sitten kurkistan miltä kytkin näyttää. Polkimen säätövara tuntuu kovin vähäiseltä, eiköhän sekin selviä kun ottaa vaihteiston kannen pois niin pitäisi kytkin olla ihan hollilla tunkimista varten.
Ihan joka päivä ei tule täällä palstalla vierailtua. Toki jos keskustelua alkaa tulla ja hyviä kommentteja, niin sitten minä tarkistan viestit jatkossa vaikka päivittäin niin voin vastata kysymyksiin hieman nopeammin. Onneksi joku jo osasi kertoa ensimmäiseen kysymykseen osuvan vastauksen.
Tässä ei ole vielä TCU:ta (track control unit) eli vetovastussäätö puuttuu. Ei tule työkäyttöön joten ei sen puute paljon haittaa.
Lähtee käytiin pakkosyötöllä, savuttaa todella paljon, ei ota kunnolla kierroksia ja tyhjänkäynti heijaa.
Onko hyviä arvauksia vai peräti parempaa tietoa mikä voisi olla syynä näihin oireisiin?
En ole vielä tehnyt mitään ruiskupumpulle, tuskin itse teenkään. Kaikki suodattimet puhdistamatta tietysti ja ne pitää seuraavana rassata kuntoon. Voi olla että se auttaa käyntiongelmiin.
Nyt meneillään penkin alla olevan kotelon kunnostus. Aika paljon piti ajaa rälläkällä vanhaa ruttuista 3mm peltiä pois ja uutta tilalle. Seuraavana joko uusien astinlautojen tekeminen tai sitten kurkistan miltä kytkin näyttää. Polkimen säätövara tuntuu kovin vähäiseltä, eiköhän sekin selviä kun ottaa vaihteiston kannen pois niin pitäisi kytkin olla ihan hollilla tunkimista varten.
Ihan joka päivä ei tule täällä palstalla vierailtua. Toki jos keskustelua alkaa tulla ja hyviä kommentteja, niin sitten minä tarkistan viestit jatkossa vaikka päivittäin niin voin vastata kysymyksiin hieman nopeammin. Onneksi joku jo osasi kertoa ensimmäiseen kysymykseen osuvan vastauksen.
Tauru- David Brown : 25D
Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : Vantaa/Jaala
Vs: DB25 entisöintiä
MatthewOtter kirjoitti:Heti tyhmiä kyselen mutta onko 25D? Mielenkiinto heräsi, koska juuri tuli pihaan oma DB25D. Innolla odotan projektisi etenemistä. Omani on melkoinen öljynporauslautta, joka paikasta tihkuu öljyä.
Vaihdetaan vain tietoja projektien etenemisestä, missä päin suomea sinun D25 mahtaa sijaita? Minun koneesta ei juurikaan tule öljyä ulos ja jätän koneen avaamatta jos käynti korjaantuu suodattimien putsaamisella.
Tauru- David Brown : 25D
Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : Vantaa/Jaala
Vs: DB25 entisöintiä
Hei!
Ylistarossa Seinäjoella on meikäläisen laani ja taavetti.
DB ruiski hydrauliöljyä vesiputkiliitoksista joita oli etukuormaajan asennuksen yhteydessä nikkaroitu. Nyt on hydrauliliittimet päivitetty oikeanlaisiin. Syyläri pulputti nestettä ja kolvailinkin syylärin umpeen ennen talvea. Samassa rytäkässä tönin polttonesteputkea ja sieltä alkoi tihkuminen se seurauksena. tuntuu olevan aika haperoa nuo putket. Traktoreista en paljoakaan ymmärrä ja siksi innolla lähdin entisöintiäsi seuraamaan jospa oppisi jotain. Omani lähtee hyvin käyntiin ja öljynpainetta tuntuu olevan. Käytetty 7000 tuntia. Valkosta savua pukkaa paljon kun starttaa. Sinistä vain kuormituksella. Suurin murhe on moottoriöljyvuoto jota näyttää tulevan sieltä ja täältä. Runkopalkki onkin täynnä lainehtivaa öljyä. Olen muttereita kiristellyt ja saanut hillittyä enimpiä vuotoja.[img]
[/img]
Ylistarossa Seinäjoella on meikäläisen laani ja taavetti.
DB ruiski hydrauliöljyä vesiputkiliitoksista joita oli etukuormaajan asennuksen yhteydessä nikkaroitu. Nyt on hydrauliliittimet päivitetty oikeanlaisiin. Syyläri pulputti nestettä ja kolvailinkin syylärin umpeen ennen talvea. Samassa rytäkässä tönin polttonesteputkea ja sieltä alkoi tihkuminen se seurauksena. tuntuu olevan aika haperoa nuo putket. Traktoreista en paljoakaan ymmärrä ja siksi innolla lähdin entisöintiäsi seuraamaan jospa oppisi jotain. Omani lähtee hyvin käyntiin ja öljynpainetta tuntuu olevan. Käytetty 7000 tuntia. Valkosta savua pukkaa paljon kun starttaa. Sinistä vain kuormituksella. Suurin murhe on moottoriöljyvuoto jota näyttää tulevan sieltä ja täältä. Runkopalkki onkin täynnä lainehtivaa öljyä. Olen muttereita kiristellyt ja saanut hillittyä enimpiä vuotoja.[img]

MatthewOtter- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2
Vs: DB25 entisöintiä
On varmasti hyvä idea käyttää pumppu ja suuttimet pajalla, luultavasti vika siellä. Saattaa käynti korjautua. Tuon lisäksi muistuu mieleen, että epämääräinen käynti saattaa johtua myös säätäjästä. Tuossahan on pneumaattinen säätäjä jonka toimintaa ohjataan imusarjassa olevalla "kaasuläpällä". Ilmavuoto läpän ja pumpun päässä olevan säätäjän välillä saattaa saada aikaan ihmeellisiä ilmiöitä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1530
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB25 entisöintiä
Varmaan viisainta olisi napata pumppu ja suuttimet kainaloon ja käyttää korjaamolla.
Minun 25D on Jaalassa, jokunen kilometri on välissä joten ei vielä huomenna potkita toisten renkaita. Minä koetan aktivoitua projektin dokumentoinnin kanssa ja varmaan viikonlopun aikana laitan lisää kuvia ja kommentteja etenemisestä.
Minun 25D on Jaalassa, jokunen kilometri on välissä joten ei vielä huomenna potkita toisten renkaita. Minä koetan aktivoitua projektin dokumentoinnin kanssa ja varmaan viikonlopun aikana laitan lisää kuvia ja kommentteja etenemisestä.
Tauru- David Brown : 25D
Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : Vantaa/Jaala
Vs: DB25 entisöintiä
Nyrkkisääntö on, että siniharmaa savu on palamatonta polttoainetta. Sitä alkaa jäämään pakokaasuihin kun:
- Puristukset ovat madaltuneet niin, että ruiskutettu polttoaine syttyy hitaasti. Tilanne voi korjautua uusilla männänrenkailla ja /tai venttiiliremontilla
- Suuttimilta tuleva polttoainesuihku on liian suuripisaraista ja palorintama palotilassa on sen vuoksi hidas. Suutinremontti korjaa asian.
- Ruiskutus on myöhäisellä. Rivipumpussa ei ole ennakonsäätöä, joten asennusvirhe tms. voi selittää asian
Nuo kaikki syyt aiheuttavat suurimman savupilven moottorin ollessa kylmä. Palotilan lämpeneminen nopeuttaa palamista. Suutinremontin yhteydessä vanhoissa koneissa saa yleensä paremman lopputuloksen kun ei laita avautumispainetta ihan tehtaan arvoihin. Vanhan pumpun elementit voivat olla sen verran kuluneet, että ohivuoto aiheuttaa ongelmaa korkeilla paineilla. Jos pumppu pelittää hiukan pienemmillä paineilla niin, että vedätyksessä pöllähtää mustaa savua, niin minusta siihen ei kannata alkaa vaihtamaan elementtejä. Oikein huippumekaanikot tekevät aina koneremontin niin, että pannaan uudet putket, hiotaan kampiakseli ja laitetaan uudet liuskat ja kansi koneistetaan ja uusitaan venttiilit. Kyllä siitä noin hyvä tuleekin, mutta matkassa pystyy olemaan yllättäviä mutkia. Pelkästään se, että vetää ulosvetäjällä vanhat ruosteen lihottamat putket pois, pystyy aiheuttamaan 2 ja 3 pyttyjen väliseen kannakseen halkeaman, joka alkaa vuotaa nestettä öljytilaan ja on työläs korjattava. Harrastekone pelittää aivan hyvin kuluneillakin putkilla kun on hyvät männänrenkaat. Männänrenkaiden vaihdossa pitää huomioida sylinteriputkeen syntyneet pykälät männänrenkaan nousun yläkuolokohtaan. Uusi ja kulumaton rengas voi iskeä siihen niin pahoin, että rengas murtuu. Jos tuota pykälän reunaa onnistuu hiomaan hiukan uuteen kohtaan tai saa tehtyä ylimpään männänrenkaaseen oikein pienen viisteen niin riski pienenee. Vanhoissa moottoreissa ei ole sekään tavatonta, että ne on kokeneet Pilot -käynnistyksiä työuransa aikana siinä määrin, että ylimpiä renkaita on poikki ja rengasurat hakkaantuneet väljiksi ja puristukset ovat ainakin joissakin sylintereissä huonot.
- Puristukset ovat madaltuneet niin, että ruiskutettu polttoaine syttyy hitaasti. Tilanne voi korjautua uusilla männänrenkailla ja /tai venttiiliremontilla
- Suuttimilta tuleva polttoainesuihku on liian suuripisaraista ja palorintama palotilassa on sen vuoksi hidas. Suutinremontti korjaa asian.
- Ruiskutus on myöhäisellä. Rivipumpussa ei ole ennakonsäätöä, joten asennusvirhe tms. voi selittää asian
Nuo kaikki syyt aiheuttavat suurimman savupilven moottorin ollessa kylmä. Palotilan lämpeneminen nopeuttaa palamista. Suutinremontin yhteydessä vanhoissa koneissa saa yleensä paremman lopputuloksen kun ei laita avautumispainetta ihan tehtaan arvoihin. Vanhan pumpun elementit voivat olla sen verran kuluneet, että ohivuoto aiheuttaa ongelmaa korkeilla paineilla. Jos pumppu pelittää hiukan pienemmillä paineilla niin, että vedätyksessä pöllähtää mustaa savua, niin minusta siihen ei kannata alkaa vaihtamaan elementtejä. Oikein huippumekaanikot tekevät aina koneremontin niin, että pannaan uudet putket, hiotaan kampiakseli ja laitetaan uudet liuskat ja kansi koneistetaan ja uusitaan venttiilit. Kyllä siitä noin hyvä tuleekin, mutta matkassa pystyy olemaan yllättäviä mutkia. Pelkästään se, että vetää ulosvetäjällä vanhat ruosteen lihottamat putket pois, pystyy aiheuttamaan 2 ja 3 pyttyjen väliseen kannakseen halkeaman, joka alkaa vuotaa nestettä öljytilaan ja on työläs korjattava. Harrastekone pelittää aivan hyvin kuluneillakin putkilla kun on hyvät männänrenkaat. Männänrenkaiden vaihdossa pitää huomioida sylinteriputkeen syntyneet pykälät männänrenkaan nousun yläkuolokohtaan. Uusi ja kulumaton rengas voi iskeä siihen niin pahoin, että rengas murtuu. Jos tuota pykälän reunaa onnistuu hiomaan hiukan uuteen kohtaan tai saa tehtyä ylimpään männänrenkaaseen oikein pienen viisteen niin riski pienenee. Vanhoissa moottoreissa ei ole sekään tavatonta, että ne on kokeneet Pilot -käynnistyksiä työuransa aikana siinä määrin, että ylimpiä renkaita on poikki ja rengasurat hakkaantuneet väljiksi ja puristukset ovat ainakin joissakin sylintereissä huonot.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4962
Vs: DB25 entisöintiä
Ei ollut viikonloppuna puhein hallilla mukana joten ei ole lisää kuvia nyt laittaa tänne. Tällä hetkellä on kosmeettiset korjaukset menossa eli peltihommia. Tein oikeanpuoleisen moottorin suojapellin, vasen tulee lähiaikoina. Istuimen alla oleva laatikko oli sen verran rutussa että puolet rälläkällä pois ja uutta suoraa peltiä tilalle. Samalla vaihdan istuimen kiinnityskorvakkeet.
Kun saan enimmän peltihommat kuntoon, siirryn moottorin kimppuun. Kaikki suodattimen puhdistukseen ja jos ei auta käyntiin, niin sitten pumppu irti ja huoltokorjaamolle. Pitänee varuilta jo etsiskellä männänrenkaita jostain.
Kun saan enimmän peltihommat kuntoon, siirryn moottorin kimppuun. Kaikki suodattimen puhdistukseen ja jos ei auta käyntiin, niin sitten pumppu irti ja huoltokorjaamolle. Pitänee varuilta jo etsiskellä männänrenkaita jostain.
Tauru- David Brown : 25D
Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : Vantaa/Jaala
Vs: DB25 entisöintiä
Suodattimiahan ei puhdistella - vaan vaihdetaan uusiin ........
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2799
Ikä : 53
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB25 entisöintiä
Rivipumput on melkoisen pitkäikäisiä, yksinkertaisia ja toimintavarmoja aparaatteja, joten en usko että savutusongelmaan löytyy syyllinen sieltä, mutta suuttimet saattavat olla siinä kunnossa että pitäisi hioa tai uusia ja säätää avautumispaineet. Jos suutinsatsin vie dieselhuoltoon, niin kylläpä siellä taidetaan kärjet vaihtaa ilman tarkempaa testaamista. Pumpun kohdalla huoltoreissulla saattavat testata elementtien tuotot, ehkä avaavat ja katsovat sisään ja panevat kokoon uusilla tiivisteillä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4962
Vs: DB25 entisöintiä
Suuttimien korjauttaminen ei liene kovin kallis remontti joten se varmaan kannattaa tehdä. Samoin mitä arvelit, männänrenkaiden vaihto. Männänrenkaita taitaa löytyä ja jotain 200€ lienee kustannus. Harrastevehkeestä kun on kysymys, niin pitää välillä miettiä mihin kohtaa korjauksessa vähät rahat laittaa jotta saa maksimaalisen hyödyn.
Tauru- David Brown : 25D
Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : Vantaa/Jaala
Vs: DB25 entisöintiä
Kun kantta kannattaa käyttää joka tapauksessa irti venttiilien kunnon selvittämiseksi, ei mäntien käyttäminen ulkona ole iso vaiva. Laita sitten männät alkuperäisiin reikiin ja kiertokankien laakeripesät vanhoille sijoilleen. Renkaat kannattaa uusia ainakin jos siellä on katkenneita tai muuten huonoja seassa. Vanhoja renkaita kannattaa mittailla urissaan, että onko paljon päittäisvälystä. Usein ne napsuu poikki jos alkaa ottaa pois uristaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4962
Vs: DB25 entisöintiä
Penkin alla oleva kotelo oli aika rusina, se alkaa olla kohta valmis. Rälläköin kaikki ruttuiset kohdat pois ja uutta peltiä tilalle, en usko että olisin saanut oiottua kunnolla kun on kuitenkin 3mm levyä.
Irrotin toisen eturenkaan ja harmittavasti mutterit pysyivät kiinni pulteissa ja pultti tuli navasta irti eli juuri kuten ei pitäisi. Rälläköin pulttien päät ja hitsasin lattaa pariin pulttiin ja sitten pulttipyssyllä muttereita irrottamaan. Hitsisauma korkkasi heti ja samoin toisella yrittämällä. Toki pultit lähtee pois vanteesta katkaisemalla rälläkällä, mutta ottaisin ehjänä jos vain keksin miten sen saan onnistumaan. Minulla on toinen napa jo paikoillaan, mutta se on eri vuosimallista ja haluaisin alkuperäisen takaisin jostain käsittämättömästä syystä jota ei voi järjellä perustella.
Koetin jo herkistellä litkuilla ja lämmöllä, ei vielä ole auttanut. Jotain pitää vielä koettaa keksiä. Varsinkin kun pitäisi siirtää tallista toiseen joka onnistuu helpommin kumit alla.
Voi olla että vaihdan alkuperäisen navan takaisin ja pulttipyssyllä vanne paikoilleen.



Irrotin toisen eturenkaan ja harmittavasti mutterit pysyivät kiinni pulteissa ja pultti tuli navasta irti eli juuri kuten ei pitäisi. Rälläköin pulttien päät ja hitsasin lattaa pariin pulttiin ja sitten pulttipyssyllä muttereita irrottamaan. Hitsisauma korkkasi heti ja samoin toisella yrittämällä. Toki pultit lähtee pois vanteesta katkaisemalla rälläkällä, mutta ottaisin ehjänä jos vain keksin miten sen saan onnistumaan. Minulla on toinen napa jo paikoillaan, mutta se on eri vuosimallista ja haluaisin alkuperäisen takaisin jostain käsittämättömästä syystä jota ei voi järjellä perustella.
Koetin jo herkistellä litkuilla ja lämmöllä, ei vielä ole auttanut. Jotain pitää vielä koettaa keksiä. Varsinkin kun pitäisi siirtää tallista toiseen joka onnistuu helpommin kumit alla.
Voi olla että vaihdan alkuperäisen navan takaisin ja pulttipyssyllä vanne paikoilleen.



Tauru- David Brown : 25D
Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : Vantaa/Jaala
Vs: DB25 entisöintiä
Varmaan vaatisi kaasupillin lämpöä mutterit


Make25D- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 49
Vs: DB25 entisöintiä
Luultavasti pilli auttaisi, ei vain ole tähän hätään käytettävissä.
Tauru- David Brown : 25D
Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : Vantaa/Jaala
Vs: DB25 entisöintiä
Varmaan löytyy jostakin esim.autokorjaamolta pillit

Make25D- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 49
Vs: DB25 entisöintiä
Muutaman päivän liotushoitokin saattaa auttaa avaamaan mutterit. WD40 on aika hyvää kun vaan pitää mutterin päällä nestettä vaikka teippaamalla muttereihin pienet seinät ympärille.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4962
Vs: DB25 entisöintiä
Muuten, noin yleisenä kommenttina tämä. Ruuvit ja mutterit kannattaa pitää mahdollsimman hyvin ehyenä ja tallessa. BSF kierteisiä kiinnitystarpeita ei löydy jokaisesta kilopulttihyllystä
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1530
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB25 entisöintiä
Juuri siksi en ensimmäisenä tarjoa rälläkkää.
Teippi ja WD40 kuulostaa kokeilemisen arvoiselta vinkiltä.
Teippi ja WD40 kuulostaa kokeilemisen arvoiselta vinkiltä.
Tauru- David Brown : 25D
Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : Vantaa/Jaala
Vs: DB25 entisöintiä
Josko ne pinnapultit sielt navast mutterien mukana ulos tuli, vois koittaa myös 1.5kg vasaralla takoa niitä joka avainkantilta jykevää "alasinta" vasten, eli jämy ruustukki tai muu jokin +kymmenen kilon painoinen rautakikkare.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2799
Ikä : 53
Paikkakunta : Yläne
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Taavetti-talli :: Traktorit :: Projektit
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa