Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB25 entisöintiä

+2
MatthewOtter
Tauru
6 posters

Siirry alas

DB25 entisöintiä Empty DB25 entisöintiä

Viesti  Tauru Ke Toukokuu 25 2022, 11:59

Aloitin DB25-projektin. Kunnosta en osaa sanoa muuta kuin että käynnistyy, mutta jarrut, kytkin, hydrauliikka yms ovat vielä hämärän peitossa mitä niille pitäisi tehdä.
Tosin ollut pihahommissa pitkään jonka jälkeen seisonut 4 vuotta ennen kuin tuli minulle joten täydellinen pommi tämä tuskin on.

Katsotaan miten ehdin ja jaksan päivitellä projektin etenemistä, joka kestää varmuudella pitkään.

Tässä alkutilanne:

DB25 entisöintiä Alku111

Tauru

David Brown : 25D
Viestien lukumäärä : 6
Paikkakunta : Vantaa/Jaala

Takaisin alkuun Siirry alas

DB25 entisöintiä Empty Vs: DB25 entisöintiä

Viesti  MatthewOtter La Elo 20 2022, 23:14

Heti tyhmiä kyselen mutta onko 25D? Mielenkiinto heräsi, koska juuri tuli pihaan oma DB25D. Innolla odotan projektisi etenemistä. Omani on melkoinen öljynporauslautta, joka paikasta tihkuu öljyä.Smile

MatthewOtter

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

DB25 entisöintiä Empty Vs: DB25 entisöintiä

Viesti  erkki Su Elo 21 2022, 11:41

Kuvan traktorissa on ruiskutuspumppu, eli 25D on kysymyksessä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4826

Takaisin alkuun Siirry alas

DB25 entisöintiä Empty Vs: DB25 entisöintiä

Viesti  MikkoT Su Elo 21 2022, 14:38

Käsittääkseni 25D:tä on tullut sekä rivi- että jakajapumpulla

MikkoT

David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 81

Takaisin alkuun Siirry alas

DB25 entisöintiä Empty Vs: DB25 entisöintiä

Viesti  erkki Su Elo 21 2022, 15:24

Juu, ihan viimeiset tuli jakajapumpulla. Kuvassa on vielä rivipumppu.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4826

Takaisin alkuun Siirry alas

DB25 entisöintiä Empty Vs: DB25 entisöintiä

Viesti  mattkau Su Elo 21 2022, 19:55

Viimeiset noin 1600 tehtiin jakajapumpulla vajaan vuoden aikana. Kuvan kone on jostain alkupäästä, kun näkyy olevan takapyörät mallia piparkakku. Olisikohan ollut syksyllä -55, kun keskilevyt vaihtui umpinaisiin.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1454
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB25 entisöintiä Empty Vs: DB25 entisöintiä

Viesti  Tauru Ke Syys 21 2022, 21:11

Jep, on D25 eli diesel. Aivan tuotannon alkupäästä, tietääkseni vuodelta -53.
Tässä ei ole vielä TCU:ta (track control unit) eli vetovastussäätö puuttuu. Ei tule työkäyttöön joten ei sen puute paljon haittaa.
Lähtee käytiin pakkosyötöllä, savuttaa todella paljon, ei ota kunnolla kierroksia ja tyhjänkäynti heijaa.

Onko hyviä arvauksia vai peräti parempaa tietoa mikä voisi olla syynä näihin oireisiin?
En ole vielä tehnyt mitään ruiskupumpulle, tuskin itse teenkään. Kaikki suodattimet puhdistamatta tietysti ja ne pitää seuraavana rassata kuntoon. Voi olla että se auttaa käyntiongelmiin.

Nyt meneillään penkin alla olevan kotelon kunnostus. Aika paljon piti ajaa rälläkällä vanhaa ruttuista 3mm peltiä pois ja uutta tilalle. Seuraavana joko uusien astinlautojen tekeminen tai sitten kurkistan miltä kytkin näyttää. Polkimen säätövara tuntuu kovin vähäiseltä, eiköhän sekin selviä kun ottaa vaihteiston kannen pois niin pitäisi kytkin olla ihan hollilla tunkimista varten.

Ihan joka päivä ei tule täällä palstalla vierailtua. Toki jos keskustelua alkaa tulla ja hyviä kommentteja, niin sitten minä tarkistan viestit jatkossa vaikka päivittäin niin voin vastata kysymyksiin hieman nopeammin. Onneksi joku jo osasi kertoa ensimmäiseen kysymykseen osuvan vastauksen.

Tauru

David Brown : 25D
Viestien lukumäärä : 6
Paikkakunta : Vantaa/Jaala

Takaisin alkuun Siirry alas

DB25 entisöintiä Empty Vs: DB25 entisöintiä

Viesti  Tauru Ke Syys 21 2022, 21:15

MatthewOtter kirjoitti:Heti tyhmiä kyselen mutta onko 25D? Mielenkiinto heräsi, koska juuri tuli pihaan oma DB25D. Innolla odotan projektisi etenemistä. Omani on melkoinen öljynporauslautta, joka paikasta tihkuu öljyä.Smile

Vaihdetaan vain tietoja projektien etenemisestä, missä päin suomea sinun D25 mahtaa sijaita? Minun koneesta ei juurikaan tule öljyä ulos ja jätän koneen avaamatta jos käynti korjaantuu suodattimien putsaamisella.

Tauru

David Brown : 25D
Viestien lukumäärä : 6
Paikkakunta : Vantaa/Jaala

Takaisin alkuun Siirry alas

DB25 entisöintiä Empty Vs: DB25 entisöintiä

Viesti  MatthewOtter Ke Syys 21 2022, 21:40

Hei!

Ylistarossa Seinäjoella on meikäläisen laani ja taavetti.

DB ruiski hydrauliöljyä vesiputkiliitoksista joita oli etukuormaajan asennuksen yhteydessä nikkaroitu. Nyt on hydrauliliittimet päivitetty oikeanlaisiin. Syyläri pulputti nestettä ja kolvailinkin syylärin umpeen ennen talvea. Samassa rytäkässä tönin polttonesteputkea ja sieltä alkoi tihkuminen se seurauksena. tuntuu olevan aika haperoa nuo putket. Traktoreista en paljoakaan ymmärrä ja siksi innolla lähdin entisöintiäsi seuraamaan jospa oppisi jotain. Omani lähtee hyvin käyntiin ja öljynpainetta tuntuu olevan. Käytetty 7000 tuntia. Valkosta savua pukkaa paljon kun starttaa. Sinistä vain kuormituksella. Suurin murhe on moottoriöljyvuoto jota näyttää tulevan sieltä ja täältä. Runkopalkki onkin täynnä lainehtivaa öljyä. Olen muttereita kiristellyt ja saanut hillittyä enimpiä vuotoja.[img]DB25 entisöintiä Db11[/img]

MatthewOtter

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

DB25 entisöintiä Empty Vs: DB25 entisöintiä

Viesti  mattkau Ke Syys 21 2022, 21:52

On varmasti hyvä idea käyttää pumppu ja suuttimet pajalla, luultavasti vika siellä. Saattaa käynti korjautua. Tuon lisäksi muistuu mieleen, että epämääräinen käynti saattaa johtua myös säätäjästä. Tuossahan on pneumaattinen säätäjä jonka toimintaa ohjataan imusarjassa olevalla "kaasuläpällä". Ilmavuoto läpän ja pumpun päässä olevan säätäjän välillä saattaa saada aikaan ihmeellisiä ilmiöitä.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1454
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB25 entisöintiä Empty Vs: DB25 entisöintiä

Viesti  Tauru Ke Syys 21 2022, 22:12

Varmaan viisainta olisi napata pumppu ja suuttimet kainaloon ja käyttää korjaamolla.
Minun 25D on Jaalassa, jokunen kilometri on välissä joten ei vielä huomenna potkita toisten renkaita. Minä koetan aktivoitua projektin dokumentoinnin kanssa ja varmaan viikonlopun aikana laitan lisää kuvia ja kommentteja etenemisestä.

Tauru

David Brown : 25D
Viestien lukumäärä : 6
Paikkakunta : Vantaa/Jaala

Takaisin alkuun Siirry alas

DB25 entisöintiä Empty Vs: DB25 entisöintiä

Viesti  erkki To Syys 22 2022, 09:22

Nyrkkisääntö on, että siniharmaa savu on palamatonta polttoainetta. Sitä alkaa jäämään pakokaasuihin kun:

- Puristukset ovat madaltuneet niin, että ruiskutettu polttoaine syttyy hitaasti. Tilanne voi korjautua uusilla männänrenkailla ja /tai venttiiliremontilla
- Suuttimilta tuleva polttoainesuihku on liian suuripisaraista ja palorintama palotilassa on sen vuoksi hidas. Suutinremontti korjaa asian.
- Ruiskutus on myöhäisellä. Rivipumpussa ei ole ennakonsäätöä, joten asennusvirhe tms. voi selittää asian

Nuo kaikki syyt aiheuttavat suurimman savupilven moottorin ollessa kylmä. Palotilan lämpeneminen nopeuttaa palamista. Suutinremontin yhteydessä vanhoissa koneissa saa yleensä paremman lopputuloksen kun ei laita avautumispainetta ihan tehtaan arvoihin. Vanhan pumpun elementit voivat olla sen verran kuluneet, että ohivuoto aiheuttaa ongelmaa korkeilla paineilla. Jos pumppu pelittää hiukan pienemmillä paineilla niin, että vedätyksessä pöllähtää mustaa savua, niin minusta siihen ei kannata alkaa vaihtamaan elementtejä. Oikein huippumekaanikot tekevät aina koneremontin niin, että pannaan uudet putket, hiotaan kampiakseli ja laitetaan uudet liuskat ja kansi koneistetaan ja uusitaan venttiilit. Kyllä siitä noin hyvä tuleekin, mutta matkassa pystyy olemaan yllättäviä mutkia. Pelkästään se, että vetää ulosvetäjällä vanhat ruosteen lihottamat putket pois, pystyy aiheuttamaan 2 ja 3 pyttyjen väliseen kannakseen halkeaman, joka alkaa vuotaa nestettä öljytilaan ja on työläs korjattava. Harrastekone pelittää aivan hyvin kuluneillakin putkilla kun on hyvät männänrenkaat. Männänrenkaiden vaihdossa pitää huomioida sylinteriputkeen syntyneet pykälät männänrenkaan nousun yläkuolokohtaan. Uusi ja kulumaton rengas voi iskeä siihen niin pahoin, että rengas murtuu. Jos tuota pykälän reunaa onnistuu hiomaan hiukan uuteen kohtaan tai saa tehtyä ylimpään männänrenkaaseen oikein pienen viisteen niin riski pienenee. Vanhoissa moottoreissa ei ole sekään tavatonta, että ne on kokeneet Pilot -käynnistyksiä työuransa aikana siinä määrin, että ylimpiä renkaita on poikki ja rengasurat hakkaantuneet väljiksi ja puristukset ovat ainakin joissakin sylintereissä huonot.


erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4826

Takaisin alkuun Siirry alas

DB25 entisöintiä Empty Vs: DB25 entisöintiä

Viesti  Tauru Ma Syys 26 2022, 19:16

Ei ollut viikonloppuna puhein hallilla mukana joten ei ole lisää kuvia nyt laittaa tänne. Tällä hetkellä on kosmeettiset korjaukset menossa eli peltihommia. Tein oikeanpuoleisen moottorin suojapellin, vasen tulee lähiaikoina. Istuimen alla oleva laatikko oli sen verran rutussa että puolet rälläkällä pois ja uutta suoraa peltiä tilalle. Samalla vaihdan istuimen kiinnityskorvakkeet.

Kun saan enimmän peltihommat kuntoon, siirryn moottorin kimppuun. Kaikki suodattimen puhdistukseen ja jos ei auta käyntiin, niin sitten pumppu irti ja huoltokorjaamolle. Pitänee varuilta jo etsiskellä männänrenkaita jostain.

Tauru

David Brown : 25D
Viestien lukumäärä : 6
Paikkakunta : Vantaa/Jaala

Takaisin alkuun Siirry alas

DB25 entisöintiä Empty Vs: DB25 entisöintiä

Viesti  jusape Ke Syys 28 2022, 05:04

Suodattimiahan ei puhdistella - vaan vaihdetaan uusiin ........
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2663
Ikä : 52
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB25 entisöintiä Empty Vs: DB25 entisöintiä

Viesti  erkki Ke Syys 28 2022, 08:53

Rivipumput on melkoisen pitkäikäisiä, yksinkertaisia ja toimintavarmoja aparaatteja, joten en usko että savutusongelmaan löytyy syyllinen sieltä, mutta suuttimet saattavat olla siinä kunnossa että pitäisi hioa tai uusia ja säätää avautumispaineet. Jos suutinsatsin vie dieselhuoltoon, niin kylläpä siellä taidetaan kärjet vaihtaa ilman tarkempaa testaamista. Pumpun kohdalla huoltoreissulla saattavat testata elementtien tuotot, ehkä avaavat ja katsovat sisään ja panevat kokoon uusilla tiivisteillä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4826

Takaisin alkuun Siirry alas

DB25 entisöintiä Empty Vs: DB25 entisöintiä

Viesti  Tauru Ma Loka 03 2022, 22:15

Suuttimien korjauttaminen ei liene kovin kallis remontti joten se varmaan kannattaa tehdä. Samoin mitä arvelit, männänrenkaiden vaihto. Männänrenkaita taitaa löytyä ja jotain 200€ lienee kustannus. Harrastevehkeestä kun on kysymys, niin pitää välillä miettiä mihin kohtaa korjauksessa vähät rahat laittaa jotta saa maksimaalisen hyödyn.

Tauru

David Brown : 25D
Viestien lukumäärä : 6
Paikkakunta : Vantaa/Jaala

Takaisin alkuun Siirry alas

DB25 entisöintiä Empty Vs: DB25 entisöintiä

Viesti  erkki Ti Loka 04 2022, 09:08

Kun kantta kannattaa käyttää joka tapauksessa irti venttiilien kunnon selvittämiseksi, ei mäntien käyttäminen ulkona ole iso vaiva. Laita sitten männät alkuperäisiin reikiin ja kiertokankien laakeripesät vanhoille sijoilleen. Renkaat kannattaa uusia ainakin jos siellä on katkenneita tai muuten huonoja seassa. Vanhoja renkaita kannattaa mittailla urissaan, että onko paljon päittäisvälystä. Usein ne napsuu poikki jos alkaa ottaa pois uristaan.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4826

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa