DB 950 Implematic moottorin vaihto
3 posters
Taavetti-talli :: Traktorit :: Projektit
Sivu 1 / 1
DB 950 Implematic moottorin vaihto
Hei arvon kansa,
Laitellaan nyt tänne muistilistaa itselle, eli tuli hommattua tällainen konevikainen 950 taavi. runkonumeron perusteella vuosimalli on -60, sekin alkupäästä.
Koneesta on siis mennyt veivi poikki, ja tehnyt tällaisen kurkistusluukun tuohon ruiskupumpun taakse. Sisuskalujen kunnosta ei ole sen parempaa tietoa, kun ettei kone ainakaan pyöri vaikka vaihde päällä koittaa heijata.
Tästä kun muilta kiireiltä ennättää, niin nostan tuon vanhan moottorin pois ja alan katselemaan jotain mielenkiintoisempaa tekniikkaa tilalle. Vanha kone joutaa varaosiksi jollekin muulle taikka sitten naulatehtaalle.
Laitellaan nyt tänne muistilistaa itselle, eli tuli hommattua tällainen konevikainen 950 taavi. runkonumeron perusteella vuosimalli on -60, sekin alkupäästä.
Koneesta on siis mennyt veivi poikki, ja tehnyt tällaisen kurkistusluukun tuohon ruiskupumpun taakse. Sisuskalujen kunnosta ei ole sen parempaa tietoa, kun ettei kone ainakaan pyöri vaikka vaihde päällä koittaa heijata.
Tästä kun muilta kiireiltä ennättää, niin nostan tuon vanhan moottorin pois ja alan katselemaan jotain mielenkiintoisempaa tekniikkaa tilalle. Vanha kone joutaa varaosiksi jollekin muulle taikka sitten naulatehtaalle.
DjEzgo84- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
DjEzgo84- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Gary Grand likes this post
Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto
Nyt on koneen vaihto edennyt vähän eteenpäin, saatu konetta jo pyöritettyä. Tämän seurauksenä pääsin hydrauliikkaakin jo hieman testailemaan, ja totesin ettei nostovarret liikahda mistään vivusta minnekkään. Täytyy kurkistella eri luukuista että vivut liikkuu ja ettei aine lirahda vääristä paikoista ulos.
DjEzgo84- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto
Ilmeisesti jostain löytyi ehyt moottori vanhan tilalle?
Implematicin nostolaitteen ensimmäinen niksipaikka on ulosottovaihteen päällä olevan propun alla sijaitseva ruuvi, joka liikuttaa nosto- ja pito/laskuventtiilejä. Pitkän oleskelun aikana se saattaa jumiutua ylös, laskuasentoon, mutta maltillisella kopautuksella laskeutua alas nostoasentoon kun nostovipu on takana.
Implematicin nostolaitteen ensimmäinen niksipaikka on ulosottovaihteen päällä olevan propun alla sijaitseva ruuvi, joka liikuttaa nosto- ja pito/laskuventtiilejä. Pitkän oleskelun aikana se saattaa jumiutua ylös, laskuasentoon, mutta maltillisella kopautuksella laskeutua alas nostoasentoon kun nostovipu on takana.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5028
Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto
Vielä ei ole uutta moottoria paikallaan, tällä hetkellä pyörittelen konetta kampiakselin päästä remmillä toisen moottorin avustuksella. Vaihtomoottori vapautuu näillä näkymin syksylläerkki kirjoitti:Ilmeisesti jostain löytyi ehyt moottori vanhan tilalle?.
DjEzgo84- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Lurppi likes this post
Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto
Propun alta koputtelemalla alkoi nostolaitteisiin löytymään elämää. Kyseisessä laitteessa ei ilmeisesti alkujaan ole ollut vilkkua, vilkun vipu kuitenkin löytyy. Tämä taitaa olla vain perävaunua varten, spagetti sekamelska on mittarin takana melkoinen.
DjEzgo84- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto
Vilkut taisi tulla Suomessa pakollisiksi vasta ohjaamopakon myötä 1969. Perävaunua varten niitä on tietenkin asenneltu jälkikäteen, mutta traktorissa lokasuojien lampuissa on tehtaan jäljiltä vain parkit.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5028
Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto
No niin hommat alka pikkuhiljaa selviämään. Nostolaitteessa tuntuis olevan tehot tallella, rautakangen avulla todella hankalasti siirreltävän kiven nyppäsin nostovarsilla kevyesti ylös ja hilasin tontin perälle. Aluksi joutui lähes joka noston välissä käydä prousta ruuvia napauttamassa takaisin nostoasentoon, mutta alkoi kuitenkin siitä herkistyä. Nyt kävi vain semmonen homma, että varret jäi yläasentoon, eikä suostu koneen pyöriessä tulla alas. Sammuksissa todella rauhkseen valuu alas. Voiko tuo samainen venttiili jumittaa myös ala-asentoon?
DjEzgo84- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto
Taitaa tuo rotanloukku siellä kiukutella, ainakin sieltä rassaamalla sai aisat taas laskemaan normaalisti.
DjEzgo84- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto
Elikäs tällä tavalla saatiin vanha traktori taas liikkumaan omin voimin.
DjEzgo84- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto
Nyt on tullut uusia visioita traktorin tiimoilta ja olisi tarve saada koneeseen reippaammin tuota kulkupuolta välityksiä muuttamalla. eli mistä alkaa kyselemään ylentävää välitystä koneeseen? kestääkö laatikko, jos laitan moottorin va jaihdelaatikon väliin ylentävän välityksen, jollon vaihdelaatikko pyörisi 8000rpm sen 2400 sijaan? Pumppu ei varmasti tykkäisi moisesta leikistä?
DjEzgo84- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto
Miten tuossa on varmistettu, että kampiakselin petilaakereille tulee voitelua? Jos kiertokanget on poistettu niin öljynpainetta ei ole mainittavasti, jolloin petilaakerit saattaa korkata vaikka niiden rasitukset tuossa käytössä on tosi pienet.
Välityssuhteiden muuttaminen vaihdelaatikkoon on käytännössä hyvin vaikea toteuttaa. Jos löydät jostain 9/37 välityksellä olevat portaalivaihteet, niin traktori nopeutuu jonkin verran mutta 6 hevosvoiman teholla siitä ei taida olla kovin suurta iloa jos on mäkiset maastot.
Jos sovitat alkuperäisen moottorin tilalle vaikka jonkin pakettiauton dieselin joka kiertää jotain 3000 ja risat niin vauhti riittää hyvin. Siinäkin vaan on puuhaa aika tavalla.
Välityssuhteiden muuttaminen vaihdelaatikkoon on käytännössä hyvin vaikea toteuttaa. Jos löydät jostain 9/37 välityksellä olevat portaalivaihteet, niin traktori nopeutuu jonkin verran mutta 6 hevosvoiman teholla siitä ei taida olla kovin suurta iloa jos on mäkiset maastot.
Jos sovitat alkuperäisen moottorin tilalle vaikka jonkin pakettiauton dieselin joka kiertää jotain 3000 ja risat niin vauhti riittää hyvin. Siinäkin vaan on puuhaa aika tavalla.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5028
Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto
Tuo pikku motti on tuossa nokalla ainoastaan väliaikaisesti, pihassa siirtelyä varten. Laakereille ei tosiaan oleminkään laista voitelua tällä hetkellä, tuonne vois laittaa ihan loiskevoitelun, kun sillä eiole tosian tarkoitus tehdä mitään töitä.
Tähän on tulossa ryydikkäämpi moottori, jolla saadaan lisää kierroksia, mutta samassa yhteydessä oli tarkoitus sovittaa pienemmät renkaat, joka taas syö saavutetun nopeuden.
Tähän on tulossa ryydikkäämpi moottori, jolla saadaan lisää kierroksia, mutta samassa yhteydessä oli tarkoitus sovittaa pienemmät renkaat, joka taas syö saavutetun nopeuden.
DjEzgo84- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11
Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto
Moottorin vaihdon yksi tarkka paikka on siinä, että kampiakseli tulee aika tavalla samaan korkeuteen kuin alkuperäinen ja väitän, että useimmiten kannattaa jättää uuden moottorin kytkin paikalleen ja tehdä samalaisen auton vaihdelaatikon pääakselista ja traktorin kytkinakselista välipätkän moottorin ja lootan väliin. DB:n kytkinakselin tumppi lähtee kuulemma helposti näppiin, joten homma ei ole niin hankala kuin miltä se ensikuulemalta kuulostaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5028
DjEzgo84 likes this post
Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto
Helposti on suhteellinen käsite, mutta yksöiskytkimellisessä se on huomattavasti helpompi operaatio kuin kaksoiskytkinmallissa, kun VOA:n riukuakseli ei pistä vastaan. Siis yksöiskytkimellisessä pitää irroittaa ohjausvaihde ja vaihteiston kansi (ne penkin alla olevat ruuvit kannattaa irroittaa kaikki). Kytkinakseli on kahdesta pätkästä jotka on yhdistetty kytkentäholkilla. Holkki on kiinni isolla seegerillä. Sen kun ottaa pois ja vaihtesistokotelon etuseinässä kiinni olevan laakeri/tiivistepesän kun irroittaa, niin voi alkaa nitkuttelemaan akselin tumppia pois paikaltaan.
Varmaan turhaa, mutta lisäisin kuitenkin Erkin neuvoon linjauksesta, että moottorin kampilinjan ja vaihteiston pääakselin todella pitää olla linjassa sekä kulman että sivu/korkeuspoikkeaman suhteen just eikä nojoo. Ja moottorin istuttaminen kumityynyille pitää unohtaa. On tapauksia missä näin on tehty eikä tunteja juuri ehtinyt tulla ennenkun paukkui. Jos kumityynyjä miettii tai ei ole niin tarkka linjauksen kanssa niin moottorin ja vaihteiston väliin pitää johonkin kohtaan pitää keksiä joustava kytkin, sellainen kuin esimerkiksi mersun kardaanin etupäässä on.
Taavettiin ei saa helposti samanlaista loikkaria kuin esimerkiksi Nuffieldin kylmäkoskelainen oli tai Fergusonin vaihteiston/vetopyörästön väliin sai.
Varmaan turhaa, mutta lisäisin kuitenkin Erkin neuvoon linjauksesta, että moottorin kampilinjan ja vaihteiston pääakselin todella pitää olla linjassa sekä kulman että sivu/korkeuspoikkeaman suhteen just eikä nojoo. Ja moottorin istuttaminen kumityynyille pitää unohtaa. On tapauksia missä näin on tehty eikä tunteja juuri ehtinyt tulla ennenkun paukkui. Jos kumityynyjä miettii tai ei ole niin tarkka linjauksen kanssa niin moottorin ja vaihteiston väliin pitää johonkin kohtaan pitää keksiä joustava kytkin, sellainen kuin esimerkiksi mersun kardaanin etupäässä on.
Taavettiin ei saa helposti samanlaista loikkaria kuin esimerkiksi Nuffieldin kylmäkoskelainen oli tai Fergusonin vaihteiston/vetopyörästön väliin sai.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1588
Paikkakunta : Saarijärvi
Similar topics
» db 880 implematic moottorin osat
» moottorin optimikierrokset?
» M: 990 -73 moottorin osia
» Moottorin etsintä
» Moottorin huohotus
» moottorin optimikierrokset?
» M: 990 -73 moottorin osia
» Moottorin etsintä
» Moottorin huohotus
Taavetti-talli :: Traktorit :: Projektit
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa