Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 950 Implematic moottorin vaihto

3 posters

Siirry alas

DB 950 Implematic moottorin vaihto Empty DB 950 Implematic moottorin vaihto

Viesti  DjEzgo84 Ma Elo 02 2021, 10:30

Hei arvon kansa,
Laitellaan nyt tänne muistilistaa itselle, eli tuli hommattua tällainen konevikainen 950 taavi. runkonumeron perusteella vuosimalli on -60, sekin alkupäästä.
DB 950 Implematic moottorin vaihto Whatsa10

Koneesta on siis mennyt veivi poikki, ja tehnyt tällaisen kurkistusluukun tuohon ruiskupumpun taakse. Sisuskalujen kunnosta ei ole sen parempaa tietoa, kun ettei kone ainakaan pyöri vaikka vaihde päällä koittaa heijata.
DB 950 Implematic moottorin vaihto Whatsa11

Tästä kun muilta kiireiltä ennättää, niin nostan tuon vanhan moottorin pois ja alan katselemaan jotain mielenkiintoisempaa tekniikkaa tilalle. Vanha kone joutaa varaosiksi jollekin muulle taikka sitten naulatehtaalle.

DjEzgo84

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic moottorin vaihto Empty Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto

Viesti  DjEzgo84 Su Elo 29 2021, 17:53

DB 950 Implematic moottorin vaihto Img-2011
Nyt sain nostettua koneesta kannen pois ja naputeltua männät irti. Kansi näyttäisi olevan ihan ehjä, syylärissäkin oli nesteet sisällä. Näille jos löytyy ostaja, niin voisin hyvinkin luopua näistä. Paljonkohan näiden käypä arvo on? Onko 50€/kpl liikaa?

DjEzgo84

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic moottorin vaihto Empty Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto

Viesti  DjEzgo84 Su Elo 29 2021, 17:54

DB 950 Implematic moottorin vaihto Img_2014
DB 950 Implematic moottorin vaihto Img_2015

DjEzgo84

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11

Gary Grand likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic moottorin vaihto Empty Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto

Viesti  DjEzgo84 Ti Elo 02 2022, 10:00

Nyt on koneen vaihto edennyt vähän eteenpäin, saatu konetta jo pyöritettyä. Tämän seurauksenä pääsin hydrauliikkaakin jo hieman testailemaan, ja totesin ettei nostovarret liikahda mistään vivusta minnekkään. Täytyy kurkistella eri luukuista että vivut liikkuu ja ettei aine lirahda vääristä paikoista ulos.

DjEzgo84

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic moottorin vaihto Empty Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto

Viesti  erkki Ti Elo 02 2022, 11:01

Ilmeisesti jostain löytyi ehyt moottori vanhan tilalle?

Implematicin nostolaitteen ensimmäinen niksipaikka on ulosottovaihteen päällä olevan propun alla sijaitseva ruuvi, joka liikuttaa nosto- ja pito/laskuventtiilejä. Pitkän oleskelun aikana se saattaa jumiutua ylös, laskuasentoon, mutta maltillisella kopautuksella laskeutua alas nostoasentoon kun nostovipu on takana.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5028

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic moottorin vaihto Empty Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto

Viesti  DjEzgo84 Ti Elo 02 2022, 12:47

erkki kirjoitti:Ilmeisesti jostain löytyi ehyt moottori vanhan tilalle?.
Vielä ei ole uutta moottoria paikallaan, tällä hetkellä pyörittelen konetta kampiakselin päästä remmillä toisen moottorin avustuksella. Vaihtomoottori vapautuu näillä näkymin syksyllä

DjEzgo84

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11

Lurppi likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic moottorin vaihto Empty Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto

Viesti  DjEzgo84 To Elo 04 2022, 21:56

Propun alta koputtelemalla alkoi nostolaitteisiin löytymään elämää. Kyseisessä laitteessa ei ilmeisesti alkujaan ole ollut vilkkua, vilkun vipu kuitenkin löytyy. Tämä taitaa olla vain perävaunua varten, spagetti sekamelska on mittarin takana melkoinen.

DjEzgo84

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic moottorin vaihto Empty Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto

Viesti  erkki Pe Elo 05 2022, 07:02

Vilkut taisi tulla Suomessa pakollisiksi vasta ohjaamopakon myötä 1969. Perävaunua varten niitä on tietenkin asenneltu jälkikäteen, mutta traktorissa lokasuojien lampuissa on tehtaan jäljiltä vain parkit.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5028

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic moottorin vaihto Empty Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto

Viesti  DjEzgo84 La Elo 06 2022, 15:54

No niin hommat alka pikkuhiljaa selviämään. Nostolaitteessa tuntuis olevan tehot tallella, rautakangen avulla todella hankalasti siirreltävän kiven nyppäsin nostovarsilla kevyesti ylös ja hilasin tontin perälle. Aluksi joutui lähes joka noston välissä käydä prousta ruuvia napauttamassa takaisin nostoasentoon, mutta alkoi kuitenkin siitä herkistyä. Nyt kävi vain semmonen homma, että varret jäi yläasentoon, eikä suostu koneen pyöriessä tulla alas. Sammuksissa todella rauhkseen valuu alas. Voiko tuo samainen venttiili jumittaa myös ala-asentoon?

DjEzgo84

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic moottorin vaihto Empty Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto

Viesti  DjEzgo84 Su Elo 07 2022, 18:07

Taitaa tuo rotanloukku siellä kiukutella, ainakin sieltä rassaamalla sai aisat taas laskemaan normaalisti.

DjEzgo84

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic moottorin vaihto Empty Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto

Viesti  DjEzgo84 Pe Elo 26 2022, 19:59



Elikäs tällä tavalla saatiin vanha traktori taas liikkumaan omin voimin.

DjEzgo84

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic moottorin vaihto Empty Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto

Viesti  DjEzgo84 Pe Syys 09 2022, 20:10

Nyt on tullut uusia visioita traktorin tiimoilta ja olisi tarve saada koneeseen reippaammin tuota kulkupuolta välityksiä muuttamalla. eli mistä alkaa kyselemään ylentävää välitystä koneeseen? kestääkö laatikko, jos laitan moottorin va jaihdelaatikon väliin ylentävän välityksen, jollon vaihdelaatikko pyörisi 8000rpm sen 2400 sijaan? Pumppu ei varmasti tykkäisi moisesta leikistä?

DjEzgo84

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic moottorin vaihto Empty Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto

Viesti  erkki La Syys 10 2022, 10:24

Miten tuossa on varmistettu, että kampiakselin petilaakereille tulee voitelua? Jos kiertokanget on poistettu niin öljynpainetta ei ole mainittavasti, jolloin petilaakerit saattaa korkata vaikka niiden rasitukset tuossa käytössä on tosi pienet.

Välityssuhteiden muuttaminen vaihdelaatikkoon on käytännössä hyvin vaikea toteuttaa. Jos löydät jostain 9/37 välityksellä olevat portaalivaihteet, niin traktori nopeutuu jonkin verran mutta 6 hevosvoiman teholla siitä ei taida olla kovin suurta iloa jos on mäkiset maastot.

Jos sovitat alkuperäisen moottorin tilalle vaikka jonkin pakettiauton dieselin joka kiertää jotain 3000 ja risat niin vauhti riittää hyvin. Siinäkin vaan on puuhaa aika tavalla.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5028

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic moottorin vaihto Empty Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto

Viesti  DjEzgo84 La Syys 10 2022, 11:17

Tuo pikku motti on tuossa nokalla ainoastaan väliaikaisesti, pihassa siirtelyä varten. Laakereille ei tosiaan oleminkään laista voitelua tällä hetkellä, tuonne vois laittaa ihan loiskevoitelun, kun sillä eiole tosian tarkoitus tehdä mitään töitä.
Tähän on tulossa ryydikkäämpi moottori, jolla saadaan lisää kierroksia, mutta samassa yhteydessä oli tarkoitus sovittaa pienemmät renkaat, joka taas syö saavutetun nopeuden.

DjEzgo84

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic moottorin vaihto Empty Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto

Viesti  erkki La Syys 10 2022, 18:05

Moottorin vaihdon yksi tarkka paikka on siinä, että kampiakseli tulee aika tavalla samaan korkeuteen kuin alkuperäinen ja väitän, että useimmiten kannattaa jättää uuden moottorin kytkin paikalleen ja tehdä samalaisen auton vaihdelaatikon pääakselista ja traktorin kytkinakselista välipätkän moottorin ja lootan väliin. DB:n kytkinakselin tumppi lähtee kuulemma helposti näppiin, joten homma ei ole niin hankala kuin miltä se ensikuulemalta kuulostaa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5028

DjEzgo84 likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic moottorin vaihto Empty Vs: DB 950 Implematic moottorin vaihto

Viesti  mattkau La Syys 10 2022, 19:33

Helposti on suhteellinen käsite, mutta yksöiskytkimellisessä se on huomattavasti helpompi operaatio kuin kaksoiskytkinmallissa, kun VOA:n riukuakseli ei pistä vastaan. Siis yksöiskytkimellisessä pitää irroittaa ohjausvaihde ja vaihteiston kansi (ne penkin alla olevat ruuvit kannattaa irroittaa kaikki). Kytkinakseli on kahdesta pätkästä jotka on yhdistetty kytkentäholkilla. Holkki on kiinni isolla seegerillä. Sen kun ottaa pois ja vaihtesistokotelon etuseinässä kiinni olevan laakeri/tiivistepesän kun irroittaa, niin voi alkaa nitkuttelemaan akselin tumppia pois paikaltaan.

Varmaan turhaa, mutta lisäisin kuitenkin Erkin neuvoon linjauksesta, että moottorin kampilinjan ja vaihteiston pääakselin todella pitää olla linjassa sekä kulman että sivu/korkeuspoikkeaman suhteen just eikä nojoo. Ja moottorin istuttaminen kumityynyille pitää unohtaa. On tapauksia missä näin on tehty eikä tunteja juuri ehtinyt tulla ennenkun paukkui. Jos kumityynyjä miettii tai ei ole niin tarkka linjauksen kanssa niin moottorin ja vaihteiston väliin pitää johonkin kohtaan pitää keksiä joustava kytkin, sellainen kuin esimerkiksi mersun kardaanin etupäässä on.

Taavettiin ei saa helposti samanlaista loikkaria kuin esimerkiksi Nuffieldin kylmäkoskelainen oli tai Fergusonin vaihteiston/vetopyörästön väliin sai.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1588
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa