Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Hydrauliikan turvallisuus vanhoissa koneissa

Siirry alas

Hydrauliikan turvallisuus vanhoissa koneissa Empty Hydrauliikan turvallisuus vanhoissa koneissa

Viesti  David94 La Tammi 30 2021, 16:33

Arvelin aloitella keskustelua tästä hyvinkin tärkestä aiheesta, monessa harraste/kakkoskoneessakin on tänä päivänä ulkopuolista jälkiasenteista hydrauliikkaa. Monesti turvallisuuskysymykset ym. on jääneet vähälle huomiolle. Koneviestissä on joskus ollut juttua hydrauliikan vaaratekijöistä. Tässä viestissä esitetyt mielipiteet ovat vain mielipiteitä eikä ohjeita.

Minun mielestä koneen kuljettajan/käyttäjän lähellä olevat hydrauliletkut on tärkeää suojata asianmukaisella suojasukalla.(Estää painesuihkun letkun pettäessä.) Hydraulilohkot, letkut ym. mieluummin mahdollisen hytin ulkopuolelle, jos tämä ei ole mahdollista tai toteutus on jo tehty, ite laittasin paksun metallisuojuksen lohkolle. Esim. nostolaitekoteloon tulevat teräsputkien banjoliitokset ym. omasta koneesta myös suojaisin metallilevystä tehdyllä suojuksella, jos kulkevat ohjaamossa. Nykyään taitaa olla säädös, että puolen metrin päässä koneen käyttäjästä olevat letkut ym. on suojattava suojasukalla. Sukka kait  laitetaan virallisesti puristusholkin päälle klemmarilla. Tässä herää kysymys, miten on metsäperävaunun venttiilipöydän ja letkuston laita?

Jos asennetaan painelinjaan jälkiasenteisia käsihallintaventtiileitä ym. pitää varmistua tuleeko tehdä sarjaankytkentää vai kestääkö venttiili paineen paluupuolella.
Metallisen hydrauliputken käytöstä ei ole kokemusta, mutta olen puuautomiehiltä ym. kuullut että osaa pettää nekin.

70-luvun lopulla taisi konevalmistajat ruveta panostamaan hydrauliikan- ja muuhun turvallisuuteen enempi. Teknisen työn opettaja kouluaikaan varoitteli ja kertoi esimerkkitapauksen: Mies työskenteli vanhalla metsäkoneella päivän, eikä huomannut pientä hytissä kulkevaan hydrauliletkuun tullutta reikää. Illalla kotona alkoi jalkaa pakotella ja mies hakeutui päivystykseen: huomasivat painesuihkun menneen ihon läpi ja ainut keino ehkäistä vahingon leviäminen oli jalan amputaatio. Toki radikaali esimerkki mutta pääsääntö kait on että öljy ei poistu lihaksesta.

Kertokaa miten ootte hydrauliikkaa suojanneet ja niin voidaan täällä jakaa vinkkejä aiheesta.

David94

David Brown : DB990 implematic, DB1410
Viestien lukumäärä : 30
Paikkakunta : Itä-Suomi

Takaisin alkuun Siirry alas

Hydrauliikan turvallisuus vanhoissa koneissa Empty Vs: Hydrauliikan turvallisuus vanhoissa koneissa

Viesti  1690 metsä La Tammi 30 2021, 19:15

Tietääkseni minkäänlaista hydrauliikkaa ei saa olla kopissa suojaamattomana. Esiohjausletkuja saattaa jossain olla vähän näkyvissä. 
Esiohjauspaine on kuitenkin niin pieni, että jos vuoto tulee pruuttaus on kuin pissapojan pruuttaus ehkä sitäkin heikompi.

Jälkiasennus virityksiä näkee kyllä moneen lähtöön, mut ne lienee käyttäjän omalla vastuulla. 

Hytraaliletkut kestää kyllä hyvällä tuurilla pitkään, kun esim yli 14000 tuntia ajetussa Vammas Magnumissa on vielä alkuperäisiä letkuja. 
Kaivupuomin letkut joku vuosi sitten laitoin uusiksi, kun oli jo niin rispaantuneita. 

Rautaputki yleensä kestää paremmin kun letku, mut joutuu niitäkin joskus hitsooman

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 513

Takaisin alkuun Siirry alas

Hydrauliikan turvallisuus vanhoissa koneissa Empty Vs: Hydrauliikan turvallisuus vanhoissa koneissa

Viesti  erkki La Tammi 30 2021, 20:57

Rautaputket rikkoutuu painevaihtelun aiheuttaman väsymismurtuman seurauksena. Nehän usein kestää koneen koko käyttöiän, mutta tulee niitäkin tilanteita, että putki pettää. Hitsaaminen antaa lyhytaikaisen pika-avun. Rautalinjat pitäisi aina tehdä ehyistä saloista mekaanisin liitoksin. Onneksi rautaputki alkaa tavallisesti tihkua oikein selvästi eikä katkea tai halkea kertalaakilla. Letkut on kyllä yllättävän lujia.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4267

Takaisin alkuun Siirry alas

Hydrauliikan turvallisuus vanhoissa koneissa Empty Vs: Hydrauliikan turvallisuus vanhoissa koneissa

Viesti  1690 metsä Su Tammi 31 2021, 10:19

Hitsaamalla korjattu hydrauliikan rautaputken halkeama kestää kaivinkoneessakin reilusti yli 600 tuntia. Kokeiltu on, mutta sitä en tiedä missä vaiheessa 
petti uudelleen jos petti, kun kyseinen kone meni vaihdossa. 

En tietenkään kehota ketään hitsailemaan mitään hydrauliikan liittyvää. Hitsauksen kestävyys, kun on suuresti riippuvainen hitsauksen suorittajasta

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 513

Takaisin alkuun Siirry alas

Hydrauliikan turvallisuus vanhoissa koneissa Empty Vs: Hydrauliikan turvallisuus vanhoissa koneissa

Viesti  erkki Su Tammi 31 2021, 10:28

Tuosta hitsausaumojen kestävyydestä vaihtokuormituksen alaisena on ihan hyviä tietoja mm. SFS-EN 1993, vanha sfs 2378 sekä oppikirjoja moneen lähtöön.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4267

Takaisin alkuun Siirry alas

Hydrauliikan turvallisuus vanhoissa koneissa Empty Vs: Hydrauliikan turvallisuus vanhoissa koneissa

Viesti  David94 Ma Helmi 01 2021, 21:59

1690 metsä kirjoitti:Tietääkseni minkäänlaista hydrauliikkaa ei saa olla kopissa suojaamattomana.
Totisinta totta, onneks vähänkin uudemmissa traktoreissa esim. vuosmallin -77 1410:ssäin on lohkot ja kaikki hytin lattian alla. Valmet 500:ssa on alunperinkin rautaputkilla tuotu paine-, ja imulinjat nostolaitesysteemiin. Letkuilla tehty nyt eri tavalla, menee mahan alla paineletku ja nousee penkin takaa vasemmalle puolen josta menee nostolaitteeseen. Banjoliitokseen tein peltisuojan ja pitää tilata puolituumaselle letkulle sopivaa suojasukkaa. Nää hommat on hyvä huomioida muissakin koneissa, esim omavalmiste hydraulihalkoja on hyvä esimerkki. Joskus näissä on vaarana myös se, että letkuliitoksesta nippa halkeaa tai letkun pää räjähtää ja tulee naamalle. Tätä varten ainakin työpaikoilla työntekijöitten läheisyydessä olevissa hydraulikoneikoissa pitää olla letkujen päät kiinni vaijerilla koneessa, eivät pääse räpsähtelemään. Ja toki, aina kun muistaa löysätä paineet venttiileistä ym. ja laskea nostolaitteet ennen koneen letkujen kytkentää tai remontteja.

David94

David Brown : DB990 implematic, DB1410
Viestien lukumäärä : 30
Paikkakunta : Itä-Suomi

Takaisin alkuun Siirry alas

Hydrauliikan turvallisuus vanhoissa koneissa Empty Vs: Hydrauliikan turvallisuus vanhoissa koneissa

Viesti  Tessu Ke Helmi 10 2021, 19:55

Sukulaisilta kuulin tapauksen kun poika oli kesätöissä kaivinkoneurakoitsijalla,olipa siinä alkanu urakoitsija kiristämään paineenalaista liitosta kun tulikin vuoto ja suihku osui apupoikaa naamaan!
Lääkäri totesi että ainoa mikä pelasti pojan sokeutumiselta oli silmälasit joita käytti ja ihmetteli urakoitsijan työtapoja.
Että noinkin voi käydä vaikka hommia olis tehty kuinka ja paljon ja yleensähän se on juuri se sivusta seuraaja joka kärsii enemmän onnettomuuksissa.
ihan hyvä asia että noista puhutaan ja varoitellaan,meillä ei ole lisälaitteita traktoreissa mutta vahinko voi käydä sen omillakin.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1521
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa