Akku DB 1200
+5
erkki
1690 metsä
mattkau
jusape
Taavettimies 1200
9 posters
Sivu 1 / 1
Akku DB 1200
Morjens,
Millainen akku olis sopiva DB 1200:een? Paljonko traktorin akussa pitäis olla Ah, riittääkö 60 Ah vai käykö pieneksi? Fyysinen koko nykyisellä akulla on melko pieni. Noita amppeeritunti-lukemia en oo ehtinyt nykyakusta katella
Taavetti tykkää pitkästä starttauksesta
Kiitos etukäteen kommenteista.
Millainen akku olis sopiva DB 1200:een? Paljonko traktorin akussa pitäis olla Ah, riittääkö 60 Ah vai käykö pieneksi? Fyysinen koko nykyisellä akulla on melko pieni. Noita amppeeritunti-lukemia en oo ehtinyt nykyakusta katella
Taavetti tykkää pitkästä starttauksesta
Kiitos etukäteen kommenteista.
Taavettimies 1200- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 21
Vs: Akku DB 1200
n.100Ah se lie alkujaan.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Akku DB 1200
Minun mielestä siihen kannattaa laittaa sen kokonen bakteeri mikä siihen vain mahtuu, jos on uutta ostamassa. Ja loppujen lopuksi se Ah määrä ei ole niin määräävä kuin kylmäkäynnistysvirta CCA, joka niihin nykyjään merkataan monellakin tavalla mitattuna, myös EU:n standardoimana. Se (EU) luku saa olla 750, 800 ja mieluusti vaikka yli. Yleensä ne kyllä, siis Ah ja CCA seurailee toisiaan. Tuo Ah kertoo kapasiteetin eli pitkäänkö starttaa ja CCA kertoo lähteekö yleensä startti pyöriin moottorin kanssa.
60 riittää kevyissä kesätöissä. Jusapen mainitsema 100 varmaankin on tehtaan jäljiltä, mutta jos mahtuu fyysisesti, niin suurempikin voi olla.
Ihan kokemuksesta voin kertoa ettei CCA 480A pyöritä Skodan BMM dieseliä, että käyntiin lähtisi.
60 riittää kevyissä kesätöissä. Jusapen mainitsema 100 varmaankin on tehtaan jäljiltä, mutta jos mahtuu fyysisesti, niin suurempikin voi olla.
Ihan kokemuksesta voin kertoa ettei CCA 480A pyöritä Skodan BMM dieseliä, että käyntiin lähtisi.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1661
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Akku DB 1200
Epäilen että 125 Ah on ollut alkuperäinen akku, kun 125 Ah on jo tuota pienemmissäkin Taaveteissa esim. 995
Itte myös harrastan sitä, että aina alkuperäistä isompi akku, jos vaan tilaaon. Iso akku palvelee käytössä pitempään,
Tällä viikolla siirsin eläkkeelle pitkästi yli kymmenen vuotta vanhat akut. Koneesta jossa uutena oli 2x 75 ahoa,
mutta mulla oli siellä 2x 88 Ahoset. Käynnistyi vielä ihan kohtuullisesti, mutta kun toisesta akusta meni yhteys
sisäisesti poikki ei yhden akunvoimin enää käynnistynyt
Itte myös harrastan sitä, että aina alkuperäistä isompi akku, jos vaan tilaaon. Iso akku palvelee käytössä pitempään,
Tällä viikolla siirsin eläkkeelle pitkästi yli kymmenen vuotta vanhat akut. Koneesta jossa uutena oli 2x 75 ahoa,
mutta mulla oli siellä 2x 88 Ahoset. Käynnistyi vielä ihan kohtuullisesti, mutta kun toisesta akusta meni yhteys
sisäisesti poikki ei yhden akunvoimin enää käynnistynyt
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669
Vs: Akku DB 1200
Kannattaa hiukan tutkia miksi starttaukset on pitkiä. Runsas startin pyörittäminen syö starttia, akkua ja laturia. Jotain 2003 tai niihin aikoihin vaihdoin uudet männänrenkaat ja hioin venttiilit omaan 1200 ja siitä lähtien se on käynnistynyt kertapyöräytyksellä. Pakkaskelillä annan imusarjan propusta sille kuumailmapuhaltimella starttiapua ja se käynnistyy heti. Nokalla on nyt joku Halpa-Hallista haettu 100 Ah akku ja tuntuu toimivan. Tarkista että latausjännite keikku 14 voltin tietämissä niin akku pysyy virkkuna. Alilataus tekee hyvänkin akun laiskaksi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5106
Vs: Akku DB 1200
1690 metsä kirjoitti:Epäilen että 125 Ah on ollut alkuperäinen akku, kun 125 Ah on jo tuota pienemmissäkin Taaveteissa esim. 995
Itte myös harrastan sitä, että aina alkuperäistä isompi akku, jos vaan tilaaon. Iso akku palvelee käytössä pitempään,
Jaa niin, tais muuten olla nimelliskapasiteetiltaan 125Ah, sellainen poikkeuksellisen korkean mallinen akku, ainakin 1390-1494 ja 1410 yms koneissa ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Akku DB 1200
Mulla on 1394 nokalla kaks punasta optimaa, ja starttina muistaakseni ison voorttin 4.2kw möhkäle, kyllä pyörii
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Akku DB 1200
Mamman 1494 koneesta, jossa kuormaaja, siirsin akun oikealle hytin etukulman alle. Kun sinne nokalle on aika mahdotonta päästä, kun aisat on paikoillaan ......ikilika kirjoitti:Mulla on 1394 nokalla kaks punasta optimaa, ja starttina muistaakseni ison voorttin 4.2kw möhkäle, kyllä pyörii
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Akku DB 1200
Mikä kuormaaja siinä on? Mulla on trima, aisat ylös ja maski irti ni pääsee hyvin käsiksi.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: Akku DB 1200
Vilske 1405.
Aisojen yläosan yhtenäinen runkokappale ja kuormaajan hytikkaputket kulkee nokan / maskin yläosan edestä .... Siks konepeiton saranatkin on poistettu joskus, kun ei mahdu auki kippaamaan, eli konepelti on käsin poisnostettavaa mallia..... Maskiakaan ei taida saada irti ilman aisojen poistamista .......
Aisojen yläosan yhtenäinen runkokappale ja kuormaajan hytikkaputket kulkee nokan / maskin yläosan edestä .... Siks konepeiton saranatkin on poistettu joskus, kun ei mahdu auki kippaamaan, eli konepelti on käsin poisnostettavaa mallia..... Maskiakaan ei taida saada irti ilman aisojen poistamista .......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Akku DB 1200
Jälleen osoitus Suomalaisen suunnittelun epäonnistumisesta.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Akku DB 1200
125 Ah on 1200 ja 1694 keulilla. 1200 akun vaihtoa on ajateltu, kun kelkka liukuu ulos on akun poisto ja laitto ihan mukava homma. 1694 on hieman haasteellisempi tapaus.
exso- David Brown : 1200-2 ja 1694-4 HS
DBTCF:n jäsen nro : 004
Viestien lukumäärä : 541
Paikkakunta : Suur-Sammatti
Vs: Akku DB 1200
OlleK kirjoitti:Jälleen osoitus Suomalaisen suunnittelun epäonnistumisesta.
Juu, todella "epäonnistunut" rakenne. Maskin saa muuten juuri ja juuri jotenkin puoliväkisin pois, mut tuon konepeiton takia ihan per....ä rakenne.
Se kun ei ole ollenkaan mukava sitä pois nostella, jos esim ilmaamaan joutuu suuttimia myöden tai jonkin muun takia pellin alle päästävä....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Akku DB 1200
Tympeän räntäsadekelin kunniaksi pistän tähän vähän off topicia, anteeksi.
Netissä liikku kaikenlaisia ohjeita, joihin monta kertaa kannattaa soveltaa lähdekritiikkiä. Jossain autopuolen keskustelupalstalla joku kysyi minkä kokoinen akku mallilta mainittuun autoon kuuluisi laittaa. Oikea vastaushan olisi ollut sama kuin tässä ketjussa eli niin iso kuin paikalle mahtuu. Joku hyväkäs kuitenkin neuvoi ettei missään nimessä liian isoa akkua. 55A laturin yhteyteen ei saa laittaa 55 ampeeria isompaa akkua, kun laturi ei saa sitä koskaan täyteen. Akku vain alilatauksessa antaa huonon starttauksen ja nopeasti menee pilalle. Tällä samalla analogialla Taavettiin pitäisi laittaa 22 "ampeerin" moottoripyörän akku, kun pikkuluukkaan latausvirta on 22A. Neuvoja uskoi, että laturin latausvirran ampeerit jotenkin rajoittaisivat akun kapasiteetin käyttöastetta. Yksi ongelma varmaan tässä on, kun virralla ja kapasiteetilla käytetään arkikielessä samaa yksikköä ja niin sotketaan ne keskenään.
Netissä liikku kaikenlaisia ohjeita, joihin monta kertaa kannattaa soveltaa lähdekritiikkiä. Jossain autopuolen keskustelupalstalla joku kysyi minkä kokoinen akku mallilta mainittuun autoon kuuluisi laittaa. Oikea vastaushan olisi ollut sama kuin tässä ketjussa eli niin iso kuin paikalle mahtuu. Joku hyväkäs kuitenkin neuvoi ettei missään nimessä liian isoa akkua. 55A laturin yhteyteen ei saa laittaa 55 ampeeria isompaa akkua, kun laturi ei saa sitä koskaan täyteen. Akku vain alilatauksessa antaa huonon starttauksen ja nopeasti menee pilalle. Tällä samalla analogialla Taavettiin pitäisi laittaa 22 "ampeerin" moottoripyörän akku, kun pikkuluukkaan latausvirta on 22A. Neuvoja uskoi, että laturin latausvirran ampeerit jotenkin rajoittaisivat akun kapasiteetin käyttöastetta. Yksi ongelma varmaan tässä on, kun virralla ja kapasiteetilla käytetään arkikielessä samaa yksikköä ja niin sotketaan ne keskenään.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1661
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Akku DB 1200
Juu, samaa idiotiaa olen tavannut muilla keskustelupalstoilla.
Piti kertoa karu tarina tosielämästä. 90-luvulla oli piukeita pakkaskelejä ja aamulla kuudelta lähdettiin ajamaan töihin. Oli kova pakkasyö ja koska kaikilla oli sähkökämppäreitä käytössä, oli verkosta palanut sulake, eli yksi vaihe koko talossa oli mykkänä ja Sierra jäässä kuin kalapuikko. Omalla 60 Ah akulla se vaivoin pyöritti muutaman kierroksen mutta jännite meni niin alas ettei tullut kipinää sylinterin kattoon. Nokkelana poikana otin traktorista akun, runttasin kiinnikkeet nurin, että se mahtui pellin alle ja sillä lähti auto käymään kuin palmujen alta. Sama akku palveli Sierraa niin kauan kuin se minulla oli ja milloinkaan ei ollut pakkaskäynnistysvaikeuksia.
Piti kertoa karu tarina tosielämästä. 90-luvulla oli piukeita pakkaskelejä ja aamulla kuudelta lähdettiin ajamaan töihin. Oli kova pakkasyö ja koska kaikilla oli sähkökämppäreitä käytössä, oli verkosta palanut sulake, eli yksi vaihe koko talossa oli mykkänä ja Sierra jäässä kuin kalapuikko. Omalla 60 Ah akulla se vaivoin pyöritti muutaman kierroksen mutta jännite meni niin alas ettei tullut kipinää sylinterin kattoon. Nokkelana poikana otin traktorista akun, runttasin kiinnikkeet nurin, että se mahtui pellin alle ja sillä lähti auto käymään kuin palmujen alta. Sama akku palveli Sierraa niin kauan kuin se minulla oli ja milloinkaan ei ollut pakkaskäynnistysvaikeuksia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5106
Vs: Akku DB 1200
Meillä kyllä aina pakkasella koneet lämmitellään ennen kun käyntiin yritelläänkään,päivälläkin 2 autoa ja vanha Natikka ensin johtoon ja sitten käyntiin.
Siviiliautoissa ja kylmissä tiloissa olevissa kompuroissa on aina täys synteettiset öljytkin,on vähemmän sitten pakkasilla ongelmia.
Ei mulla kyllä ole enää akut kestänu kun sen max 5v, 10v kesto on muisto vain vaikka akkuliikkeestä ihan on ostellu.
Varmin tapa saada startti kulumaan on juuri sahata kylmällä käyntiin eikä se koneellekkaan hyvää tee.
Siviiliautoissa ja kylmissä tiloissa olevissa kompuroissa on aina täys synteettiset öljytkin,on vähemmän sitten pakkasilla ongelmia.
Ei mulla kyllä ole enää akut kestänu kun sen max 5v, 10v kesto on muisto vain vaikka akkuliikkeestä ihan on ostellu.
Varmin tapa saada startti kulumaan on juuri sahata kylmällä käyntiin eikä se koneellekkaan hyvää tee.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» AKKU DB 990
» Akku
» DB 1200 polttoainemittari
» Ihan eka ikioma ja taavetti.
» Akku ja plusmaadoitus 950 -60
» Akku
» DB 1200 polttoainemittari
» Ihan eka ikioma ja taavetti.
» Akku ja plusmaadoitus 950 -60
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa