Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia

3 posters

Siirry alas

DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia Empty DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia

Viesti  S_a_m_i Ma Joulu 14 2009, 12:06

Jeps eli kyseessä on pommin varma 60-luvun puolenvälin (?) hurja menopeli, jossa on ongelmia hydrauliikan kanssa => nostovarret. Varret ei syystä tai toisesta meinaa nousta millään ylös paitsi kunnon kierroksilla kun odottaa 10-15 minuuttia. Öljyä on riittävästi ja aikaisemmin tuon kanssa ei ole tietääkseni mitään ongelmia ollut. Mitään poikkeavia ääniä ei ole eikä suuria vuotoja näy. Mistähän tuosta pitäisi lähteä etsimään vikaa? Missä tuossa on pumppu ylipäätään Very Happy

Huoltohistoria on aika hyvin tiedossa mitä tuo menopeli meillä nyt on ollut 70-luvulta asti. Isäukkovainaa tuota on hoidellut mutta nyt tuo on jäänyt mun hoteisiin.


Viimeinen muokkaaja, S_a_m_i pvm Ti Helmi 09 2010, 04:27, muokattu 1 kertaa

S_a_m_i

David Brown : 950 Implematic -50
Viestien lukumäärä : 18

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia Empty Vs: DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia

Viesti  Riku Ma Joulu 14 2009, 12:45

Oliko lämpötila silloin kun kokeilit niin pakkasan puolella? Eli epäilen vaihteistoon/perään kertyneen kondenssivettä ja sinulla imusiivilä jäässä eikä hydraulipumppu saa öljyä. "Öljynpäästötroppu" vaihteiston alla. Eli tarkista ensin kyseisen öljyn laatu ennenkuin alat isompiin purkutoimen piteisiin.

Riku

David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 59
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia Empty Vs: DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia

Viesti  S_a_m_i Ma Joulu 14 2009, 12:55

Jotain tuon suuntaista ajattelin kanssa varsinkin kun toi on ollut ulkona kesästä lähtien talliongelman takia eli kosteutta on varmasti liki joka paikassa. Kyllähän se keli oli starttipaikalla viitisen astetta ainakin pakkasen puolella. Kyllähän tuohon olis muutenkin varmaan ihan fiksua vaihtaa sekä hydikkaöljyt että moottoriöljyt Rolling Eyes

S_a_m_i

David Brown : 950 Implematic -50
Viestien lukumäärä : 18

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia Empty Vs: DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia

Viesti  erkki Ma Joulu 14 2009, 13:54

Jos öljyt on maitoiset niin ne pitää laskea ulos ja vaihdelaatikon pohjassa oleva pyöreä peltilätkä joka on muutamalla pienellä ruuvilla kiinni, pois kanssa. Imusiivilä on sen peltilätkän takana. Vanhoissa traktoreissa imusiivilä pakkaa olemaan tukkoon ryytynyt eikä se kestä pakkasella vettä öljyssä juuri lainkaan kun se tulppautuu. Jos pumppua ajaa sitkeästi tukkonaisella imusiivilällä niin se saattaa kavitoida itsensä pilalle aika äkkiä. Ennkuin kaadat uudet öljyt laatikkoon, se kannattaa huuhdella kerran-pari polttoöljyllä. Laatikon pohja on sen verran sokkeloinen ettei kaikki vanha öljy tule ulos propuista. Hiukan auttaa kun kallistelee tunkilla reunalta toiselle. Kylmän viileesti sitten vaan polttoöljy laatikkoon ja traktori käyntiin ja ajelulle. Mitään raskasta ei pidä mennä tekemään niin laihalla voiteluaineella, mutta sen verran kannattaa pihaa kiertää, että hammaspyörät kirnuaa huuhteluainetta pitkin seiniä ja sekoittaa vetisen öljyntähteen siihen. Lämpimässä tallissa kun tuon pääsisi tekemään niin puhtaampi tulee.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5028

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia Empty Vs: DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia

Viesti  S_a_m_i Ma Joulu 14 2009, 14:35

Täälläpäin kun tietoo olevan niin missäpäin tuollasessa traktorissa on toi hydraulipumppu? Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen Smile

Pitäisi muutenkin purkaa ja korjata toi nostovarsien käyttövipu kun se ei pysy paikallaan (valahtaa alas kun akselin kiinnitys tms on pettänyt) ja samalla vaivalla menisi sitten muutakin mitä siellä tarvitsisi huoltaa/laittaa.

S_a_m_i

David Brown : 950 Implematic -50
Viestien lukumäärä : 18

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia Empty Vs: DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia

Viesti  erkki Ma Joulu 14 2009, 14:56

Nostolaitepumppu on ulosottovaihdekotelon sisällä. Pumpun päällä on nosto- ja laskuventtiilit.
Käyttövivulta menee kauko-ohjaustangot venttiileille. Nimimerkkin "Käyttäjä" n kotisivuilla on kuvia ja selotus systeemistä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5028

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia Empty Vs: DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia

Viesti  S_a_m_i Ma Joulu 14 2009, 15:08

Kiitti vinkistä. Täytyykin vilkasta asiaa Smile

S_a_m_i

David Brown : 950 Implematic -50
Viestien lukumäärä : 18

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia Empty Vs: DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia

Viesti  S_a_m_i Ti Helmi 09 2010, 04:33

Kaivelin tänään vanhan sotaratsun tallista lumitöihin ja samalla huomasin, ettei toi mallimerkintä ole ainakaan 360. Teipit on suurelta osin hävinnyt, mutta jotenkin kieroon katsottuna tarran tekstin jäänteet voisi olla 950 tms.

erkki kirjoitti:Vanhoissa traktoreissa imusiivilä pakkaa olemaan tukkoon ryytynyt eikä se kestä pakkasella vettä öljyssä juuri lainkaan kun se tulppautuu.
Vika oli ilmeisesti tuossa imusiivilässä sillä sain nostovarret toimimaan tänään kun laittelin pari 500W halogeniä lämmittämään laatikkoöljyjen "öljypohjaa". Nyt oli oikeastaan ensimmäinen lauha päivä sitten kysymyksen kirjoittamisen, joten uskalsin ottaa tuon tallista ajoon, jolloin pääsin lämmittämään noita öljyjä hiukkasen.

Kiitoksia kaikille auttaneille Smile

S_a_m_i

David Brown : 950 Implematic -50
Viestien lukumäärä : 18

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia Empty Vs: DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia

Viesti  erkki Ti Helmi 09 2010, 07:22

Vesiseka öljyt ei ole oikein hyvät enempää hydrauliikalle kuin vaihteiston laakeroinnillekaan. Sinne menee runsaat parikymppiä universaalia kun vanhat on ensin lioteltu ulos.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5028

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia Empty Vs: DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia

Viesti  S_a_m_i Ke Helmi 10 2010, 04:20

Täytyy laittaa ne öljyt vaihtoon tässä keväällä. Pitäs muutenkin pientä remppaa tehdä kun rattiakselissa tai jossain siinä matkalla on välystä 15cm ja ratti heiluu aika kivasti tuon 15 cm laidasta laitaan. Mukava ominaisuus kun ajetaan asvaltilla "kovaa". Sitten pitäisi fiksata toi polttoainelinjan sakkakuppi kun sekin vuotaa jostain ja sitten vielä nostolaitteen vipu kun se on jotenkin irronnut. Voisin laittaa kuvan niin on helpompi selittää Smile

EDIT: Mitä öljyä tuonne laatikkoon tulisi laittaa? Kelpaako esim. 10W30 tms?

EDITEDIT: Onko toi siivilä pestävissä tai vaihdettavissa järkevään hintaan ja mielekkäällä saatavuudella? Saakos tuohon ratin ja renkaiden väliin mahtuviin niveliin uusia niveliä? Ja onko jollain heittää ideaa mistä toi miehekäs välys johtuu?

S_a_m_i

David Brown : 950 Implematic -50
Viestien lukumäärä : 18

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia Empty Vs: DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia

Viesti  erkki Ke Helmi 10 2010, 08:21

Ohjekirja suosittelee 80W90, mutta tavallista 10W30 univeraalia yleisöljyä niissä silti käytetään yleisesti. Raskaassa vedossa kuten kynnössä ja äestylsessä voisi olla etua paksummasta öljystä. Imusiivilän saa puhtaaksi pesemällä.

Niveliä saa varmaankin ainakin Marjakankaalta ja Puihlajaniemeltä, saattaa olla jopa IKH:lla. Jos ratttia heiluttamalla tuntuu, että koko rattiakseli liikkuu pystysuoraan niin siitä tulee älkkiä iso klappi ratiin. Päittäisaakeri on siinä heti ratin alapuolella, niitä saa samoista paikoista kuin ohjauksenniveliä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5028

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa