DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia
3 posters
Sivu 1 / 1
DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia
Jeps eli kyseessä on pommin varma 60-luvun puolenvälin (?) hurja menopeli, jossa on ongelmia hydrauliikan kanssa => nostovarret. Varret ei syystä tai toisesta meinaa nousta millään ylös paitsi kunnon kierroksilla kun odottaa 10-15 minuuttia. Öljyä on riittävästi ja aikaisemmin tuon kanssa ei ole tietääkseni mitään ongelmia ollut. Mitään poikkeavia ääniä ei ole eikä suuria vuotoja näy. Mistähän tuosta pitäisi lähteä etsimään vikaa? Missä tuossa on pumppu ylipäätään
Huoltohistoria on aika hyvin tiedossa mitä tuo menopeli meillä nyt on ollut 70-luvulta asti. Isäukkovainaa tuota on hoidellut mutta nyt tuo on jäänyt mun hoteisiin.
Huoltohistoria on aika hyvin tiedossa mitä tuo menopeli meillä nyt on ollut 70-luvulta asti. Isäukkovainaa tuota on hoidellut mutta nyt tuo on jäänyt mun hoteisiin.
Viimeinen muokkaaja, S_a_m_i pvm Ti Helmi 09 2010, 04:27, muokattu 1 kertaa
S_a_m_i- David Brown : 950 Implematic -50
Viestien lukumäärä : 18
Vs: DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia
Oliko lämpötila silloin kun kokeilit niin pakkasan puolella? Eli epäilen vaihteistoon/perään kertyneen kondenssivettä ja sinulla imusiivilä jäässä eikä hydraulipumppu saa öljyä. "Öljynpäästötroppu" vaihteiston alla. Eli tarkista ensin kyseisen öljyn laatu ennenkuin alat isompiin purkutoimen piteisiin.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 59
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia
Jotain tuon suuntaista ajattelin kanssa varsinkin kun toi on ollut ulkona kesästä lähtien talliongelman takia eli kosteutta on varmasti liki joka paikassa. Kyllähän se keli oli starttipaikalla viitisen astetta ainakin pakkasen puolella. Kyllähän tuohon olis muutenkin varmaan ihan fiksua vaihtaa sekä hydikkaöljyt että moottoriöljyt
S_a_m_i- David Brown : 950 Implematic -50
Viestien lukumäärä : 18
Vs: DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia
Jos öljyt on maitoiset niin ne pitää laskea ulos ja vaihdelaatikon pohjassa oleva pyöreä peltilätkä joka on muutamalla pienellä ruuvilla kiinni, pois kanssa. Imusiivilä on sen peltilätkän takana. Vanhoissa traktoreissa imusiivilä pakkaa olemaan tukkoon ryytynyt eikä se kestä pakkasella vettä öljyssä juuri lainkaan kun se tulppautuu. Jos pumppua ajaa sitkeästi tukkonaisella imusiivilällä niin se saattaa kavitoida itsensä pilalle aika äkkiä. Ennkuin kaadat uudet öljyt laatikkoon, se kannattaa huuhdella kerran-pari polttoöljyllä. Laatikon pohja on sen verran sokkeloinen ettei kaikki vanha öljy tule ulos propuista. Hiukan auttaa kun kallistelee tunkilla reunalta toiselle. Kylmän viileesti sitten vaan polttoöljy laatikkoon ja traktori käyntiin ja ajelulle. Mitään raskasta ei pidä mennä tekemään niin laihalla voiteluaineella, mutta sen verran kannattaa pihaa kiertää, että hammaspyörät kirnuaa huuhteluainetta pitkin seiniä ja sekoittaa vetisen öljyntähteen siihen. Lämpimässä tallissa kun tuon pääsisi tekemään niin puhtaampi tulee.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5028
Vs: DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia
Täälläpäin kun tietoo olevan niin missäpäin tuollasessa traktorissa on toi hydraulipumppu? Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen
Pitäisi muutenkin purkaa ja korjata toi nostovarsien käyttövipu kun se ei pysy paikallaan (valahtaa alas kun akselin kiinnitys tms on pettänyt) ja samalla vaivalla menisi sitten muutakin mitä siellä tarvitsisi huoltaa/laittaa.
Pitäisi muutenkin purkaa ja korjata toi nostovarsien käyttövipu kun se ei pysy paikallaan (valahtaa alas kun akselin kiinnitys tms on pettänyt) ja samalla vaivalla menisi sitten muutakin mitä siellä tarvitsisi huoltaa/laittaa.
S_a_m_i- David Brown : 950 Implematic -50
Viestien lukumäärä : 18
Vs: DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia
Nostolaitepumppu on ulosottovaihdekotelon sisällä. Pumpun päällä on nosto- ja laskuventtiilit.
Käyttövivulta menee kauko-ohjaustangot venttiileille. Nimimerkkin "Käyttäjä" n kotisivuilla on kuvia ja selotus systeemistä.
Käyttövivulta menee kauko-ohjaustangot venttiileille. Nimimerkkin "Käyttäjä" n kotisivuilla on kuvia ja selotus systeemistä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5028
Vs: DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia
Kiitti vinkistä. Täytyykin vilkasta asiaa
S_a_m_i- David Brown : 950 Implematic -50
Viestien lukumäärä : 18
Vs: DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia
Kaivelin tänään vanhan sotaratsun tallista lumitöihin ja samalla huomasin, ettei toi mallimerkintä ole ainakaan 360. Teipit on suurelta osin hävinnyt, mutta jotenkin kieroon katsottuna tarran tekstin jäänteet voisi olla 950 tms.
Kiitoksia kaikille auttaneille
Vika oli ilmeisesti tuossa imusiivilässä sillä sain nostovarret toimimaan tänään kun laittelin pari 500W halogeniä lämmittämään laatikkoöljyjen "öljypohjaa". Nyt oli oikeastaan ensimmäinen lauha päivä sitten kysymyksen kirjoittamisen, joten uskalsin ottaa tuon tallista ajoon, jolloin pääsin lämmittämään noita öljyjä hiukkasen.erkki kirjoitti:Vanhoissa traktoreissa imusiivilä pakkaa olemaan tukkoon ryytynyt eikä se kestä pakkasella vettä öljyssä juuri lainkaan kun se tulppautuu.
Kiitoksia kaikille auttaneille
S_a_m_i- David Brown : 950 Implematic -50
Viestien lukumäärä : 18
Vs: DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia
Vesiseka öljyt ei ole oikein hyvät enempää hydrauliikalle kuin vaihteiston laakeroinnillekaan. Sinne menee runsaat parikymppiä universaalia kun vanhat on ensin lioteltu ulos.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5028
Vs: DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia
Täytyy laittaa ne öljyt vaihtoon tässä keväällä. Pitäs muutenkin pientä remppaa tehdä kun rattiakselissa tai jossain siinä matkalla on välystä 15cm ja ratti heiluu aika kivasti tuon 15 cm laidasta laitaan. Mukava ominaisuus kun ajetaan asvaltilla "kovaa". Sitten pitäisi fiksata toi polttoainelinjan sakkakuppi kun sekin vuotaa jostain ja sitten vielä nostolaitteen vipu kun se on jotenkin irronnut. Voisin laittaa kuvan niin on helpompi selittää
EDIT: Mitä öljyä tuonne laatikkoon tulisi laittaa? Kelpaako esim. 10W30 tms?
EDITEDIT: Onko toi siivilä pestävissä tai vaihdettavissa järkevään hintaan ja mielekkäällä saatavuudella? Saakos tuohon ratin ja renkaiden väliin mahtuviin niveliin uusia niveliä? Ja onko jollain heittää ideaa mistä toi miehekäs välys johtuu?
EDIT: Mitä öljyä tuonne laatikkoon tulisi laittaa? Kelpaako esim. 10W30 tms?
EDITEDIT: Onko toi siivilä pestävissä tai vaihdettavissa järkevään hintaan ja mielekkäällä saatavuudella? Saakos tuohon ratin ja renkaiden väliin mahtuviin niveliin uusia niveliä? Ja onko jollain heittää ideaa mistä toi miehekäs välys johtuu?
S_a_m_i- David Brown : 950 Implematic -50
Viestien lukumäärä : 18
Vs: DB 950 - hydrauliikan kanssa ongelmia
Ohjekirja suosittelee 80W90, mutta tavallista 10W30 univeraalia yleisöljyä niissä silti käytetään yleisesti. Raskaassa vedossa kuten kynnössä ja äestylsessä voisi olla etua paksummasta öljystä. Imusiivilän saa puhtaaksi pesemällä.
Niveliä saa varmaankin ainakin Marjakankaalta ja Puihlajaniemeltä, saattaa olla jopa IKH:lla. Jos ratttia heiluttamalla tuntuu, että koko rattiakseli liikkuu pystysuoraan niin siitä tulee älkkiä iso klappi ratiin. Päittäisaakeri on siinä heti ratin alapuolella, niitä saa samoista paikoista kuin ohjauksenniveliä.
Niveliä saa varmaankin ainakin Marjakankaalta ja Puihlajaniemeltä, saattaa olla jopa IKH:lla. Jos ratttia heiluttamalla tuntuu, että koko rattiakseli liikkuu pystysuoraan niin siitä tulee älkkiä iso klappi ratiin. Päittäisaakeri on siinä heti ratin alapuolella, niitä saa samoista paikoista kuin ohjauksenniveliä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5028
Similar topics
» DB 850 nostolaitteidenkaa ongelmia!
» david brown 990 selectamatic v.1970 Nostolaite ongelma
» DB 950 hydrauliikan imusihti yms.
» 880 nostolaiteen kanssa ongelmia
» -61 950 hydrauliikan imuputki?
» david brown 990 selectamatic v.1970 Nostolaite ongelma
» DB 950 hydrauliikan imusihti yms.
» 880 nostolaiteen kanssa ongelmia
» -61 950 hydrauliikan imuputki?
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa