Linko-ongelmaa
+4
jusape
erkki
1690 metsä
mtalo
8 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Linko-ongelmaa
Tänään linkosin ekaa kertaa tälle talvelle ja aikalailla ekoja kertoja tällä traktorilla eli Case 1394:lla. Nivelakselin murtopultteja meni aika monta. Aikaisemmin olen samalla lingolla ja akselilla lingonnut MF175:lla, jolloin murtopultteja ei mennyt yhtään.
Pultit katkesi lähes aina, kun lingon laittoi pyörimään. Mielestäni linko oli aivan tyhjä, kun laitoin pyörimään. Onko muilla samanlaista ongelmaan käsikäyttöisen ulosottokytkimen kanssa? Kun alkasin laskemaan kytkintä todella hitaasti, pultti pysyi ehjänä.
Pulttina on jokin 10mm kilopultti.
Pultit katkesi lähes aina, kun lingon laittoi pyörimään. Mielestäni linko oli aivan tyhjä, kun laitoin pyörimään. Onko muilla samanlaista ongelmaan käsikäyttöisen ulosottokytkimen kanssa? Kun alkasin laskemaan kytkintä todella hitaasti, pultti pysyi ehjänä.
Pulttina on jokin 10mm kilopultti.
mtalo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 250
Vs: Linko-ongelmaa
Murtopultti ei tykkää äkkinykäyksistä ja 10 mm on vielä aika ohut.
Mulla on lingossa levytyypisellä suojakytkimellä varustettu akseli. Lingossa itsestään on kaksi 12 mm Murtopultti.
Eikä niissä ole ollu ongelmia
Lumilinkoon suositellaan levy suojakytkin nivelakselia
Mulla on lingossa levytyypisellä suojakytkimellä varustettu akseli. Lingossa itsestään on kaksi 12 mm Murtopultti.
Eikä niissä ole ollu ongelmia
Lumilinkoon suositellaan levy suojakytkin nivelakselia
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 651
Vs: Linko-ongelmaa
Ei ole vastaavaa ongelmaa ollut käsikytkimen kanssa, mutta 1200:ssa taitaa olle pitempi liike vivussa ja helpompi liirata kun laittaa uolsottoa pyörimään. Ilmakompressorin kanssa kylläkin olen kerran vetäissyt nivelakselin puneelle.
Pyörimään laitettava massa siellä akselia jarruttaa ja mitä rivakammin lähdetään liikkeelle, sen kovempi nykäys. Kai se on hyvä neuvo, että moottori tyhjäkäynnillä kytkin hitaasti kiinni. Pulteissakin on suuria eroja. Jossain saattaa olla vielä 5.8 tai jopa 4.6 lujuusluokan pultteja tarjolla. 8.8 on jo ihan eri tavaraa puhumattakaan 10.9 lujuusluokasta.
Pyörimään laitettava massa siellä akselia jarruttaa ja mitä rivakammin lähdetään liikkeelle, sen kovempi nykäys. Kai se on hyvä neuvo, että moottori tyhjäkäynnillä kytkin hitaasti kiinni. Pulteissakin on suuria eroja. Jossain saattaa olla vielä 5.8 tai jopa 4.6 lujuusluokan pultteja tarjolla. 8.8 on jo ihan eri tavaraa puhumattakaan 10.9 lujuusluokasta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5013
Vs: Linko-ongelmaa
12mm olisi 44 prosenttia "enempi tavaraa" kuin 10mm pultissa. Eli kai olis sen verran lujempikin.
Pitääpä tutkia noita kilopultteja, onko niissä mitään merkintää. 8.8 on kai aina jo merkattu pultin kantaan?
Pitääpä tutkia noita kilopultteja, onko niissä mitään merkintää. 8.8 on kai aina jo merkattu pultin kantaan?
mtalo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 250
Vs: Linko-ongelmaa
Kiinalaisen piennarmurskaimen akseliin suurensin murtopultin reijän 10 mm 12mm. Oli kumminkin niin kovaa tavaraa että pora vain juust pysty.
Ei siinäkään 10 mm kestänyt yhtään. Pultit oli normi 8.8
Ei siinäkään 10 mm kestänyt yhtään. Pultit oli normi 8.8
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 651
Vs: Linko-ongelmaa
Onko muuten tuossa muuten mitään merkitystä, kuinka kireälle murtopultin laittaa?
mtalo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 250
Vs: Linko-ongelmaa
Kyllä on yleensä jo 5.8 merkki kannassa ja 8.8 ja lujemmat on kyllä aina näkyvissä.
Ensimäinen numero kertoo aineen murtolujuuden ja toinen merkki pisteen jälkeen myötölujuus/murtolujuus suhteen. Murtopulttina 10.9 -lujuusluokka on jokseenkin kaksi kertaa niin luja kuin 5.8 . Lujuusluokka 8.8 on sitten siltä väliltä.
Jos murtopultti on löysällä niin se katkeaa väsymällä kun siihen tulee nypyttävä kuorma. Kiristys ihan vaan semmoiseen normaaliin momenttiin, jotain 60...70 Nm niin pitäis toimia.
Ensimäinen numero kertoo aineen murtolujuuden ja toinen merkki pisteen jälkeen myötölujuus/murtolujuus suhteen. Murtopulttina 10.9 -lujuusluokka on jokseenkin kaksi kertaa niin luja kuin 5.8 . Lujuusluokka 8.8 on sitten siltä väliltä.
Jos murtopultti on löysällä niin se katkeaa väsymällä kun siihen tulee nypyttävä kuorma. Kiristys ihan vaan semmoiseen normaaliin momenttiin, jotain 60...70 Nm niin pitäis toimia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5013
Vs: Linko-ongelmaa
Murtopultin kesto ei ole ehkä ihan suoraan pultin halkaisijaan riippuvainen, siis poikkileikkauspinta-alan osalta.
Isompi toki vaatii enemmän voimaa leikkautuakseen, mutta nimenomaan tuo pultin kirrausmomentti, jätetäänkö inan löysään vaiko kiristetäänkö 50 tai 90Nm, silloin alkaa vaikuttaa paljon myös tasopintojen välinen kitka, pultin puristusvoimasta johtuen.
Meilläkin lingon akselilla levykytkin + lingon siivikkoakselilla murtopultti äkki-iskuille.
Tosin linkoa ei liene viimeisen 15v aikana käytetty kuin 3-4 talven aikana.
Myös se levykytkin, varsinkin jos on "kiinteästi" akseli lingossa ja linko ulkona, niin levykytkin pitäisi purkaa ja putsata ruosteista joka vuosi.
Joskus kun toin lingon levykytkimen purin, oli varmaan 10v ollut purkamatta, lingossa aina paikoillaan tuo akselinpuolisko, vaikkakin lingon yläkannen alla olikin, niin ei saanut levyjä purettua kun oli niin lujaa ruostuneet kiinni, että kappaleina aukesi ....
Isompi toki vaatii enemmän voimaa leikkautuakseen, mutta nimenomaan tuo pultin kirrausmomentti, jätetäänkö inan löysään vaiko kiristetäänkö 50 tai 90Nm, silloin alkaa vaikuttaa paljon myös tasopintojen välinen kitka, pultin puristusvoimasta johtuen.
Meilläkin lingon akselilla levykytkin + lingon siivikkoakselilla murtopultti äkki-iskuille.
Tosin linkoa ei liene viimeisen 15v aikana käytetty kuin 3-4 talven aikana.
Myös se levykytkin, varsinkin jos on "kiinteästi" akseli lingossa ja linko ulkona, niin levykytkin pitäisi purkaa ja putsata ruosteista joka vuosi.
Joskus kun toin lingon levykytkimen purin, oli varmaan 10v ollut purkamatta, lingossa aina paikoillaan tuo akselinpuolisko, vaikkakin lingon yläkannen alla olikin, niin ei saanut levyjä purettua kun oli niin lujaa ruostuneet kiinni, että kappaleina aukesi ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2870
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Linko-ongelmaa
Tarkistin, että käyttämäni murtopultit oli 8.8 kovuusluokkaa. Pultti oli myös niin kireällä kuin 17mm lista-avaimella kohtuudella saa.
mtalo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 250
Vs: Linko-ongelmaa
mtalo kirjoitti:Tarkistin, että käyttämäni murtopultit oli 8.8 kovuusluokkaa. Pultti oli myös niin kireällä kuin 17mm lista-avaimella kohtuudella saa.
Ittellä ei oo menny yhtään nilviäisen murtopulttia . Alatalkkarin lingossa on kaksi m10 murtopultttia ja ne on menny kerran. Suoijalunta linko täyteen... Veturina 880 implematic. Eli Woimaa on.
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 61
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: Linko-ongelmaa
Ei tuolla nivelakselilla ja lingolla mennyt murtopultteja edellisellä traktorilla eli MF175. Kyllä varmaan kytkimen "nopeus" on pääsyyllinen. Mutta nyt vaan menee...
mtalo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 250
Vs: Linko-ongelmaa
Kannattaa panostaa hitaaseen kytkimen käyttöön. Kyllä murtopultin pitää kestää laitaa linko pyörimään vaikka olisi lunta täynnä.
Ei linko hommista muuten mitään tule. Mun linko traktorissa on hydraulinen voimanotto kytkin. Sehän kytkeytyy aina sillä omalla nopeudellaan.
Onhan ne murtopultit muutaman kerran katkottu. Viime talvena meni naapurin pihassa Koivukalapu ja metsäautotien kääntöpaikalla 36 mm kiintoavain sellaiseen väliin että pultit katkesi, mut kahtia meni myös kiintoavain.
Kummalakin kerralla suojakytkin luisti hetken, mutta pultit katkesi ennen kun ehdin voimanotto pysäyttää
Ei linko hommista muuten mitään tule. Mun linko traktorissa on hydraulinen voimanotto kytkin. Sehän kytkeytyy aina sillä omalla nopeudellaan.
Onhan ne murtopultit muutaman kerran katkottu. Viime talvena meni naapurin pihassa Koivukalapu ja metsäautotien kääntöpaikalla 36 mm kiintoavain sellaiseen väliin että pultit katkesi, mut kahtia meni myös kiintoavain.
Kummalakin kerralla suojakytkin luisti hetken, mutta pultit katkesi ennen kun ehdin voimanotto pysäyttää
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 651
Vs: Linko-ongelmaa
Murtolujuus on 25 prosenttia enempi 10.9:llä kuin 8.8. Vastaavasti 50 prossaa enempi 12.9:llä kuin 8.8:lla. Tämähän ei oo aivan suoraan verrannollinen pultin kestoon, mutta antaa osviittaa.
Aikalailla sama lopputulos vaihtaa 12mm 8.8 pulttiin kuin 10mm 12.9 pulttiin. Käyn hakemassa kourallisisen 10.9 ja 12.9 pultteja ja kokeilen, jos alkaa kestämään.
Pidin kyllä aika erikoosena, kun pultti katkes myös kerran, kun linko meni täytee kasaan ajettaessa. Tämähän on kuitenkin kevyttä pakkaslunta. Ehkä lingonkaaan heittokyky ei oo paras mahdollinen, mikä lie 70-luvun puhuri on kyseessä.
Aikalailla sama lopputulos vaihtaa 12mm 8.8 pulttiin kuin 10mm 12.9 pulttiin. Käyn hakemassa kourallisisen 10.9 ja 12.9 pultteja ja kokeilen, jos alkaa kestämään.
Pidin kyllä aika erikoosena, kun pultti katkes myös kerran, kun linko meni täytee kasaan ajettaessa. Tämähän on kuitenkin kevyttä pakkaslunta. Ehkä lingonkaaan heittokyky ei oo paras mahdollinen, mikä lie 70-luvun puhuri on kyseessä.
mtalo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 250
Vs: Linko-ongelmaa
Toinen asia samasta lingosta. Toisella puolella nostovarren kiinnike pyörii. Eli jos reikä on ylöspäin alkuun, niin linkoamisen jälkeen saattaa osoittaa sivulle päin. Tästä seuraa se, että sokka saattaa päästä irti.
Tämän näköinen systeemi on tässä lingossa:
https://drive.google.com/file/d/1WptI-0fmXEpevc3gf7_FFw3aoLLjqy-S/view?usp=drivesdk
Pitäiskö tuolla mutterilla pystyä kiristämään tappi paikalleen? Tappiahan pyörii mutterin mukama ja millään pihdeillä en pysty pitämään tappia paikallaan mutteria kiristettäessä. Onko näteim konsti hitsata mutteri tai tappi lingon runkoon kiinni?
Tämän näköinen systeemi on tässä lingossa:
https://drive.google.com/file/d/1WptI-0fmXEpevc3gf7_FFw3aoLLjqy-S/view?usp=drivesdk
Pitäiskö tuolla mutterilla pystyä kiristämään tappi paikalleen? Tappiahan pyörii mutterin mukama ja millään pihdeillä en pysty pitämään tappia paikallaan mutteria kiristettäessä. Onko näteim konsti hitsata mutteri tai tappi lingon runkoon kiinni?
mtalo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 250
Vs: Linko-ongelmaa
Muutamaan kertaan löysällä ollut murtopultti, sillä akselin-lingon hakkaavalla voimalla tekee pultinrei-istä vähän soikeita ja reiän päistä pyöreitä.
Tämä heikentää pultin kestoedellytyksiä.
Tämä heikentää pultin kestoedellytyksiä.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2870
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Linko-ongelmaa
mtalo kirjoitti:Toinen asia samasta lingosta. Toisella puolella nostovarren kiinnike pyörii. Eli jos reikä on ylöspäin alkuun, niin linkoamisen jälkeen saattaa osoittaa sivulle päin. Tästä seuraa se, että sokka saattaa päästä irti.
Tämän näköinen systeemi on tässä lingossa:
https://drive.google.com/file/d/1WptI-0fmXEpevc3gf7_FFw3aoLLjqy-S/view?usp=drivesdk
Pitäiskö tuolla mutterilla pystyä kiristämään tappi paikalleen? Tappiahan pyörii mutterin mukama ja millään pihdeillä en pysty pitämään tappia paikallaan mutteria kiristettäessä. Onko näteim konsti hitsata mutteri tai tappi lingon runkoon kiinni?
Tuo lienee ns. käännetävä tappi, cat I ja cat II tappien välillä.
Kyl se mutun kans ( periaatteessa ) kiristetään, aika ja ruoste voi vaikeuttaa kirraamista.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2870
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Linko-ongelmaa
Minusta ei kannata hitsailla vetotappia tai mutteria. Jos tappeja pitää kääntää niin käy helpommin kun tarvii avata vain mutteri. Itte kyllä kokeilisin käyttää mutteria auki ja putsata jenka hyvin ja sitten vaan pultti kireelle. Kun kierre on puhdas ja kevyesti öljytty niin vastaan pitäisi pystyä pitämään vaikka sillä, että laittaa sokanreikään lyhyen pultin ja pitää putkitongila vastaan siitä kohtaa niin että pultin kanta estää tappia pyörimästä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5013
Vs: Linko-ongelmaa
Kokeilin eilen vaihtaa murtopultin osakierteiseen. Tähän asti olin käyttänyt täyskierteistä. Osakierteinen murtopultti ei katkennut kertaakaan, vaikka oli lingottavana suojalunta. Tosin käytin kyllä varovaisemmin ulosottokytkintäkin.
Kerran traktori kyykkäsi sammuksiin asti, kun yritin käynnistää tukkeutunutta linkoa. Eli tämä murtopultti kesti senkin.
Ilmeisesti ratkaisevaa on se, että osakierteinen on tiukempi nivelakselin reikään. Pitää hakea kuitenkin hakea vastaisuuden varalle lisää odakierteisiä ja kovempiakin pultteja.
Kerran traktori kyykkäsi sammuksiin asti, kun yritin käynnistää tukkeutunutta linkoa. Eli tämä murtopultti kesti senkin.
Ilmeisesti ratkaisevaa on se, että osakierteinen on tiukempi nivelakselin reikään. Pitää hakea kuitenkin hakea vastaisuuden varalle lisää odakierteisiä ja kovempiakin pultteja.
mtalo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 250
Vs: Linko-ongelmaa
M10 pultin halkaisja kierteen pohjalla on 8.1 mm, joten siinä kohtaa on pinta-alaa jotain 52 neliömilliä kun varrella sitä on jotain 78 neliömilliä. Prosentuaalisesti ero on 33%, jolla on kyllä paljonkin merkitystä. Kierteen lovenvaikutuskin vaikuttaa heikentävästi kestoon.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5013
Vs: Linko-ongelmaa
Siihen kun vielä löytäisi sopivan mittaisen pultin, jossa olisi läpi asti ehyttä vartta. Sitten mutterin alle holkki tai monta prikkaa, että sen saisi kiristettyä paikalleen.
Muutenhan murtopultin tehtävänä on toimia sulakkeena. Kerronpas aiheeseen liittyvän tarinan 70-luvulta. Kaverilla katkeili perämoottorin potkurin sokkia. Kyllästy niiden vaihtelemiseen ja teki sokan saman vahvuisesta pianolangasta (eli siis melko paksusta). Seuraavan veneilyreissun jälkeen mentiinkin sitten rupellikauppaan, mutta sokka oli kyllä kestäny.
Muutenhan murtopultin tehtävänä on toimia sulakkeena. Kerronpas aiheeseen liittyvän tarinan 70-luvulta. Kaverilla katkeili perämoottorin potkurin sokkia. Kyllästy niiden vaihtelemiseen ja teki sokan saman vahvuisesta pianolangasta (eli siis melko paksusta). Seuraavan veneilyreissun jälkeen mentiinkin sitten rupellikauppaan, mutta sokka oli kyllä kestäny.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1582
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Linko-ongelmaa
Tärkeintä lienee, että kierteetön osa ulottuu katkeamiskohdan yli. Tietysti, mitä pidempikieryeetön osa, sitä parempi.
mtalo- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 250
Vs: Linko-ongelmaa
Olis kannattanu heti mainita että murtopultit on läpikierteytettyjä. Läpikierteytettyjä murtopultteja käytettäessä on sekin vaara että pultinreikä väljistyy. Se kun tahtoo väljistyyä muutenkin ajanmittaan.
Mä jätän murtopultti akselit aina kaupan hyllyyn. Meinaan viksumpianin suojakytkimiä on. Kalliimpia tosin
Mä jätän murtopultti akselit aina kaupan hyllyyn. Meinaan viksumpianin suojakytkimiä on. Kalliimpia tosin
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 651
Vs: Linko-ongelmaa
Omasta pulttihyllystä löytyy M10 pultteja osakierteisenä pituuksilla 60-120mm , n.5-10mm pituusvälein.
Tuon kierteen pohjaltahan pultti on hädintuskin M8 pultin nimellispaksuutta isompi. Täyspaksuisena sen on mentävä likimain koko reiän matkan.
Kokokierteiset voit heittää romunkeräykseen
Tuon kierteen pohjaltahan pultti on hädintuskin M8 pultin nimellispaksuutta isompi. Täyspaksuisena sen on mentävä likimain koko reiän matkan.
Kokokierteiset voit heittää romunkeräykseen
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2870
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Linko-ongelmaa
mtalo kirjoitti:^ei kukaan kysyny
No ei tietenkään kysynyt, kun kukaan ei osannut olettaakkaan, et moisia täyskierteisiä yritetään käyttää kohteessa, jossa niitä juurikaan ja nimenomaan ei saa käyttää....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2870
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» 1394 ongelmaa
» Ulos-oton kytkimen luisto.
» Linko vaan ei varsinaisesti ongelma
» Minkä merkkinen linko kannattas hommata 1490 perään?
» Ulos-oton kytkimen luisto.
» Linko vaan ei varsinaisesti ongelma
» Minkä merkkinen linko kannattas hommata 1490 perään?
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa