Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Kysymyksiä CAV jakajapumpusta

4 posters

Siirry alas

Kysymyksiä CAV jakajapumpusta Empty Kysymyksiä CAV jakajapumpusta

Viesti  1690 metsä Ma Heinä 23 2018, 13:52

Osaako joku kertoa olisko mun Vammas Magnumissa välipainepumpun siipien vaihdon aika, vai missä vika.
Kone käynistyy kylmänä normaalisti, mutta lämpimänä vaatii reilun kaasupolkimen painamisen ja pitkän startauksen.
Voiko vika liittyä sähköiseen nälkääntappo laitteeseen, tai annosteluventiiliin.
Kerran lisäsin tankkiin 2T öljyä, mutta ei havaittavaa vaikutusta.
Mittarissa on yli 14000 tuntia, tosin sähkömittari raksuttaa tunteja vähän tiheämmin kun vaijerivetoset

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 649

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymyksiä CAV jakajapumpusta Empty Vs: Kysymyksiä CAV jakajapumpusta

Viesti  erkki Ma Heinä 23 2018, 16:28

Minusta välipaineen saa mitattua ilmausruuvista jos keksii jostain sellaisen nippelin, joka passaa ilmausruuvin kierteelle ja jonka saa paineletkuun kiinni. Jotain 4...8 baria sieltä pitäisi löytyä hieman kierrosluvusta riippuen. Jos paine startatessa on kovin mitätön, niin korkeapainemännät liikkuvat liian hitaasti ulos ja syöttö jää lian pieneksi.

Tältä syömältä on hiukan vaikea uskoa, että välipaine menee huonoksi kun pumppu lämpenee, mutta kaikki on mahdollista mikä ei ole täysin mahdonta. Oireen kuvaus puoltaa tuota näkökantaa. Välipaineen säätöventtiili on jousikuormitteinen karaventtiili siinä välipainepumpun kannessa. Sekin on mahdollisuuksien rajoissa, että sen kara jumittaa venttiiliä auki ja kun lämmintä moottoria starttaa, ottaa paineen nousu aikaa kun starttikierrokset on niin paljon matalammat kuin käyntikierrokset. Yön aikana kun pumppu jäähtyy, niin kara voisi sitten lopsahtaa taas kiinni. Paineen mittaus kertoisi asiasta aika paljon. Ei tuo parin muovisiiven vaihto kyllä kovin iso remontti ole, joten voisi olla helpoin tie aloittaa siitä ja putsata se paineensäätöventtiili samalla.

Annosteluventtiilin tyypillinen vika on se, että kun sammuttimen vetää pois päältä, niin jousi, joka pyörittää venttiiliä, ei jaksa nykäistä venttiiliä auki. Kun startatessa koputtelee pumpun runkoa, saattaa venttiili irrota tärähdyksen vaikutuksesta. Kun tulee koputustarvetta, niin traktori pitäisi jättää aina yöksi niin, että sammutin on pois päältä ja myös pieni öljyn lisäys polttoaineeseen helpottaa venttiilin liikkumista.


erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymyksiä CAV jakajapumpusta Empty Vs: Kysymyksiä CAV jakajapumpusta

Viesti  1690 metsä Ma Heinä 23 2018, 18:26

Kiitän
Täytyypä hommata nuo pumpunsiivet ja vaihtaa, kun ehtii.
Iltapäivällä tein sellasen kokeen että naputin kevyesti vasaralla pumpun runkoa ja sen jälkeen startasin. Käynnistyi lähes välittömästi, mut sitä en tiedä oliko syy, seuraus vai sattuma.
Tuo sähköinen sammutin on kyllä aina sammutusasennossa kun virta on poikki, mutta voiko tuo sammutin takerrella niin että aiheuttaa honon käynnistymisen lämpimänä.
Sähkö sinne ainakin menee, sen tarkistin. Eikä ole kiertäny virtalukon kautta enää pariinkymmenee vuoteen

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 649

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymyksiä CAV jakajapumpusta Empty Vs: Kysymyksiä CAV jakajapumpusta

Viesti  erkki Ti Heinä 24 2018, 07:20

Jos koputus tuntuu vaikuttavan käynnistyvyyteen, niin sitä toki kannattaa kokeilla uudelleen ainakin muutamia kertoja. Sehän ei ole saletissa, että jumittava venttiili avautuu joka kerta koputtamalla, mutta kokeilemisen arvoinen juttu joka tapauksessa.

Senkin voisi kokeilla, että jos saa moottorin puristettua sammuksiin tyhjäkäynniltä vaikka isolla vaihteella ja jarrulla tai muulla vippaskonstilla, niin käynnistyykö moottori heti uudelleen normaalisti. Silloin annosteluventtiili ei käy sammutusasennossa laisinkaan eikä siten pitäsisi pystyä sinne tarttumaankaan.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5009

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymyksiä CAV jakajapumpusta Empty Vs: Kysymyksiä CAV jakajapumpusta

Viesti  1690 metsä Ti Heinä 24 2018, 11:15

Kiitän jälleen
Magnumia ei kyllä saa tukehtumaan muutoin kun ilmanoton tukkimalla. Hytraalimoottori veto ja kuormantunteva hytauliikka pitää huolen siitä että moottoria ei saa vedätettyä sammuksiin.

Äsken eräs seppä kommentoi että sähköinen sammutus voi aiheuttaa kyseisen ongelman.
Toinen vaihtoehto oli että pumpunrunko olis halki. Pumppuja on kuulemma haljennu leikkuupuimureissa, eli vähällä käytöllä olevissa koneissa.

"Koe ajot" jatkuu taas huomenna.


Viimeinen muokkaaja, 1690 metsä pvm Su Heinä 29 2018, 17:49, muokattu 1 kertaa

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 649

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymyksiä CAV jakajapumpusta Empty Vs: Kysymyksiä CAV jakajapumpusta

Viesti  mattkau Ti Heinä 24 2018, 13:49

Kun tuli tuo halkeema puheeksi niin juohtui mieleen samanlainen juttu, joka minulle kerrottiin varmaan yli 20 vuotta sitten. Oli jakajapumpullinen peli joka oirehti hyvin epämääräisesti. Taisi olla huonoa käyntiinlähtöä (lämpimänä?) ja muuta sekalaista oiretta. Vikaa etsittiin kuulemma kissain ja koirain kanssa kunnes joku hoksasi ehdottaa vanhaan kokemukseen nojaillen nestepään halkeemaa. Vaikka pumppu oli ollut turhaan paloina jo monta kertaa vikaa haettaessa, niin nyt sitten tunkeumavärillä löytyi hiushalkeama, kun sitä osattiin etsiä.

Mahtoikohan tästä nyt olla apua, tuskaa ainakin lisäsi. On aina mukavaa istua toisen persuuksella kusiaispesään.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1579
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymyksiä CAV jakajapumpusta Empty Vs: Kysymyksiä CAV jakajapumpusta

Viesti  1690 metsä Ke Heinä 25 2018, 19:24

Vaikutta siltä että annosteluventiili tai sähköinen syötönkatkoja siellä takkuaa.
10 tuuman mutterisorvilla kun kevyesti naputta joko pumpun runkoon tai pysäytinsolenoidiin, käynistyy hyvin.
Tosin sammutin koneen päivän aikana vain neljä kertaa.
Mitään muita oireita tuossa ei ole kun huonontunut käynistyminen lämpimänä.

Lämmintä hommaa kaivaminen, vaikka ei ole kun 32 asteta varjossa

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 649

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymyksiä CAV jakajapumpusta Empty Vs: Kysymyksiä CAV jakajapumpusta

Viesti  mattkau To Heinä 26 2018, 11:36

Peukut pystyyn, että vika löytyy näistä.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1579
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymyksiä CAV jakajapumpusta Empty Vs: Kysymyksiä CAV jakajapumpusta

Viesti  Tessu Pe Heinä 27 2018, 00:50

Ei muuta kun sammuttaa niin sitten virrat jostain sammutussolenoidille yön ajaksi jos lähtee aamulla ilman koputtelua niin vika on siellä,sillee noita kaikenmoisia solenoideja on testailtu

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1855
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymyksiä CAV jakajapumpusta Empty Vs: Kysymyksiä CAV jakajapumpusta

Viesti  1690 metsä Su Heinä 29 2018, 17:47

Tessu kirjoitti:Ei muuta kun sammuttaa niin sitten virrat jostain sammutussolenoidille yön ajaksi jos lähtee aamulla ilman koputtelua niin vika on siellä,sillee noita kaikenmoisia solenoideja on testailtu


Joo noinhan se olis, jos olis niinsanottu kylmäkäynistys ongelma, mutta kun on lämpimänä käynnistys ongelma.

Taisi kadota tuo vaiva 2T öljyllä. 1% luokkaa on seos.

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 649

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymyksiä CAV jakajapumpusta Empty Vs: Kysymyksiä CAV jakajapumpusta

Viesti  1690 metsä Ke Loka 10 2018, 21:15

Päivitän tämänkin homman. Sähköinen sammutus solenoidi lopulta oli käynnistys vaivojen syy.
Kun helteellä ei käynnistyny kuumana, sitten välikaudella käynistyi hyvin kylmänä ja kuumana, mutta kun sää viileni
ei käynnistynyt kylmänä ennenkuin kävi koputtamassa pytsäytin solenoidia kylkeen. 20 e maksoi tuo solenoidi, eli ei
kannata paljon tuon takia ährätä. Tietysti tuon solenoidin saa "ohitettua" sillä että ruuvaa solenoidin irti, poistaa liikkuvat
osat sen sisältä ja ruuvaa tyhjän solenoidin takaisin paikalleen. Silon kone kyllä käy, mutta ei sammu sähköisesti.
Muutama tippa löpöä tulee pumpusta ulos kun solenoidin irrottaa, eli ilmauksen vaatii.
Kyseessä oli NIHON CAV PVD made in Japan, eli japanilinen lisenssituote.

Laitoin samalla uuden siirtopumpun, kun oli vielä alkuperänen yli 14000 tuntia ajetussa koneessa. (Ei huono)
Pumppu kyllä toimi, mutta käsipumpun vipu petti jo 1000 tuntia aiemmin

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 649

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymyksiä CAV jakajapumpusta Empty Vs: Kysymyksiä CAV jakajapumpusta

Viesti  Tessu Su Marras 18 2018, 19:32

Hienoa että vika löytyi ja oli siellä mistä etsittiinkin,meillä kanssa joutu vaihtamaan Natikan polttoainepumpun juurikin tuosta syystä että käsivipu ei enää kalvoa liikuttanu,vipu liikkui akselissa mutta akseli ei,no alkuperäinenhän se olikin vuodelta -60 pumppu kyllä muuten pelasi vielä.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1855
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa