Janmen eka
+4
mattkau
erkki
jusape
janme
8 posters
Taavetti-talli :: Traktorit :: Projektit
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Janmen eka
Nonni, niin sitä tuli haettua taloon se ensimmäinen rattori, DB 950 Implematic. https://www.dropbox.com/s/2p3hpw6epwc1qdn/IMG_4246.JPG?dl=0 Oli vajaakuntoisena myynnissä ja kun tällä perällä nuita harvemmin sattuu kohdalle, niin päätin ottaa riskin.
Täältäpä se kilinä oli peräisin: https://www.dropbox.com/s/vx3x6f4822a78qp/IMG_4254.JPG?dl=0 Näytti, että kampiakselin saisi mahdollisesti hiomalla kuntoon, kun jonkin verran oli kuitenkin laakeria vielä jäljellä. Mistähän lienee johtuu, että vain yksi laakeri korkannut? Nyt koittan metsästää, jos löytyisi ihan kotomaasta laakerisarja. Briteistä sai 96 £, mutta mielummin ostaisin kotimaasta, jos vain kohtuuhintaan löytyy. Miten lie nuo olemassa olevat laakerit irroitetaan, kuumaa?
Tietämys näistä vehkeistä on pyöreä nolla, mutta josko tästä hyötykäyttöön kelpo vehkeen saisi askarreltua.
Täältäpä se kilinä oli peräisin: https://www.dropbox.com/s/vx3x6f4822a78qp/IMG_4254.JPG?dl=0 Näytti, että kampiakselin saisi mahdollisesti hiomalla kuntoon, kun jonkin verran oli kuitenkin laakeria vielä jäljellä. Mistähän lienee johtuu, että vain yksi laakeri korkannut? Nyt koittan metsästää, jos löytyisi ihan kotomaasta laakerisarja. Briteistä sai 96 £, mutta mielummin ostaisin kotimaasta, jos vain kohtuuhintaan löytyy. Miten lie nuo olemassa olevat laakerit irroitetaan, kuumaa?
Tietämys näistä vehkeistä on pyöreä nolla, mutta josko tästä hyötykäyttöön kelpo vehkeen saisi askarreltua.
janme- Viestien lukumäärä : 21
Vs: Janmen eka
Jaa,puuttuioko yhdestä kiertokangesta laakeri kokonaan??
Ei ne laakerit alunperin ole millään aineella kiinni kiertokangessa,pitäis lähteä ihan nätisti irti.
Koitahan kysellä tällä foorumilla josko jollain olis yksi pari käypiä kk-laakereita tallessa.
Ainakin 880 4sylinterisessä on sama laakerikoko.
Laakerin selässä lukee onko std vai alikoko.
Ei ne laakerit alunperin ole millään aineella kiinni kiertokangessa,pitäis lähteä ihan nätisti irti.
Koitahan kysellä tällä foorumilla josko jollain olis yksi pari käypiä kk-laakereita tallessa.
Ainakin 880 4sylinterisessä on sama laakerikoko.
Laakerin selässä lukee onko std vai alikoko.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1885
Vs: Janmen eka
Ei puuttunu ihan kokonaan. Tuomoset siellä oli: https://www.dropbox.com/s/q1ci4n4kgqgjwql/2015-06-14%2021.54.11-2.jpg?dl=0 Jälkiä kuitenkin kampurassa ja kiertokangessa vain tuon verran: https://www.dropbox.com/s/a68qw4n8umguyi9/IMG_4251.JPG?dl=0
Koitampa irrottaa nuita laakereita ja katsoa, mitä niissä sanotaan...
Miten nuo laakerin jämät saisi akselista parhaiten pois, onko jotain metallia, jonka saisi hapolla tai emäksellä liikkeelle? Suolahappoa ja ammoniakkia löytyisi. Vai pitääkö tyytyä mekaaniseen puhdistukseen...
Koitampa irrottaa nuita laakereita ja katsoa, mitä niissä sanotaan...
Miten nuo laakerin jämät saisi akselista parhaiten pois, onko jotain metallia, jonka saisi hapolla tai emäksellä liikkeelle? Suolahappoa ja ammoniakkia löytyisi. Vai pitääkö tyytyä mekaaniseen puhdistukseen...
janme- Viestien lukumäärä : 21
Vs: Janmen eka
Tuomosta tekstiä löytyi laakerista. https://www.dropbox.com/s/z2au7it9h5hsih8/2015-06-14%2022.17.47.jpg?dl=0 Eli meinaakos tuo nyt kympin ylikokoa?
Eihän ne laakerit olleetkaan kiinni ollenkaan, koskaan en ole tällaisiin liukulaakereihin ennen törmännyt. Laakereiden ja kammen välissä oli kuparinvärinen metallipaperi, liekö sen on tarkoitus olla siellä?
Eihän ne laakerit olleetkaan kiinni ollenkaan, koskaan en ole tällaisiin liukulaakereihin ennen törmännyt. Laakereiden ja kammen välissä oli kuparinvärinen metallipaperi, liekö sen on tarkoitus olla siellä?
janme- Viestien lukumäärä : 21
Vs: Janmen eka
Ei liuskojen ja veivin välissä pitäisi olla mitään fylliä.......
Nyt ensimmäisenä kiikuttaisin tuon mutkaraudan ja viallisen veivin ( mielellään vaikka toisen ehjän kaverin samassa ) koneistamoon pelkästään mittauksia varten, näin alkuun.
Mittauksen jälkeen ennen toimenpiteitä laakerikyselyjä ja toimenpiteet vasta sitten....
Kas... Taustalla oli uusin koneviesti, jossa kansikuva paukepäiviltä, ja tapahtuman jutussa omista koneista 3 oli päässyt kuviin myös.... Nuffi, Detroitti ja sarvitraktori......
Nyt ensimmäisenä kiikuttaisin tuon mutkaraudan ja viallisen veivin ( mielellään vaikka toisen ehjän kaverin samassa ) koneistamoon pelkästään mittauksia varten, näin alkuun.
Mittauksen jälkeen ennen toimenpiteitä laakerikyselyjä ja toimenpiteet vasta sitten....
Kas... Taustalla oli uusin koneviesti, jossa kansikuva paukepäiviltä, ja tapahtuman jutussa omista koneista 3 oli päässyt kuviin myös.... Nuffi, Detroitti ja sarvitraktori......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2886
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Janmen eka
Kuulostaa ihan hirviän työläältä ja kalliilta. Koitan eka ainaki putsata tuon akselin ja kattoa, että onko se missä kunnossa, kuhan saa ensin laakerimetallin pinnasta pois. Kammenreiässähän ei näytä olevan ku yhessä paikassa pieni vekki. Vai kuinka tarkkaa se näitten kanssa sitten mahtaa olla...
janme- Viestien lukumäärä : 21
Vs: Janmen eka
Jos tässä nyt koko remonttia sitte riemastuu tekemään, niin minkälainen homma se on tuo kampiakseli irroittaa? Vekotin täytyy ilmeisesti katkaista, käytännön ohjeita tuohon kaipailisin, ja onnistuuko kokemattomalta ihan yksikseen?
janme- Viestien lukumäärä : 21
Vs: Janmen eka
Kyllä se kammen irroitus tietty värkin katkaisun vaatii, mutta jos vehkeellä meinaa itse jotain jokusen vuoden tehdä, niin en mitään "vilunkia" kyllä tekis täskohtaa.
Ei kannata kusta omille kintuille näis hommissa, tuossa kohden, melko strategisen tärkeä on tuo kohta toiminnan kannalta kuitenkin, jos meinaa että kone toimii enemmän kuin muutaman tunnin.....
Katkaisu ei mitään moottorin avausta merkillisempää ole, pultteja auki, katkaisurata, tai muuta sovellusta alle, että saa puolmetriä tai halutessaan enempi rakoa vaihteistoon, jne....
Ei sieltä mitään ihmeitä eteen tule, mitä ei melko kokematonkin pystyisi tekemään, kun ajatuksen pitää hommassa mukana
Ei kannata kusta omille kintuille näis hommissa, tuossa kohden, melko strategisen tärkeä on tuo kohta toiminnan kannalta kuitenkin, jos meinaa että kone toimii enemmän kuin muutaman tunnin.....
Katkaisu ei mitään moottorin avausta merkillisempää ole, pultteja auki, katkaisurata, tai muuta sovellusta alle, että saa puolmetriä tai halutessaan enempi rakoa vaihteistoon, jne....
Ei sieltä mitään ihmeitä eteen tule, mitä ei melko kokematonkin pystyisi tekemään, kun ajatuksen pitää hommassa mukana
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2886
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Janmen eka
Mellapellillä fyllattu laakeripesä ei tainnut sota-aikana olla suurikaan harvinaisuus, joten tuota traktoria on saattanut viimeksi sepittää vanhan liiton remonttimies. Sitä on mittaamatta vaikea tietää, että onko kiertokangen laakeripesä vielä toleransseissa vai onko viime rempassa laakeria tiukattu fyllillä. Kammen kaulan saa mitattua mikrometriruuvilla paikallaan ollessakin. Kun on kysymys vanhasta traktorista, niin siinä voisi olla jokin viisaus mitata tuo ongelmakaula ja jos siellä ei olla pitkästi toleranssialueesta ulkona, niin kaula vaan puhtaaksi erittäin hienolla vesihiomapaperilla ja uutta liuskaa peliin. Yhden setorin moottorin laitoimme noin ja sillä ajettiin harrastepuuhaa lähes kymmenen vuotta ennekuin traktori jatkoi uraansa muualla. Jos yhdellä uudella liuskaparilla saa jatkoaikaa edes muutamia kymmeniä tunteja, saa traktoria sen verran käytettyä, että saa selvyyttä siihen, onko se muilta osin kunnossa. Tuo täysi laakeriremontti on tietenkin ammattimiehen ratkaisu, mutta jos käy niin, että pian löytyy niin paljon muutakin laitettavaa, että kone joutuu purkulistalle, meni perusteellinen remontti tavallaan hukkaan.
Aika usein laakeriremppa on seuraamusta siitä, että on mennyt jäähdytysnestettä öljyn sekaan, joka saattaa johtua ainakin syöpyneestä tai pakkasvaurioisesta lohkosta.
Aika usein laakeriremppa on seuraamusta siitä, että on mennyt jäähdytysnestettä öljyn sekaan, joka saattaa johtua ainakin syöpyneestä tai pakkasvaurioisesta lohkosta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5028
Vs: Janmen eka
Tuota mietin itekki, että jos testaamatta alkaa isoon remonttiin, niin tulee helposti kaksikin isoa remonttia ihan turhanpäitten. Tuolla menetelmällä selviäisi kuitenkin, että mitä kaikkea kannattaa tehdä ja tuo lohkonkin kunto jossain määrin muutamankin tunnin käytöllä.
janme- Viestien lukumäärä : 21
Vs: Janmen eka
Näin. Kun itselle tekee, niin pystyy säätämään remontin laajuutta ja "laatua" omiin tarpeisiin ja odotuksiin. Lopputuloksen onnistumisesta voi sitten keskustella ja reklamoida peilin edessä. Jos akselin kaulaan on takertunut laakerimetallia, niin sitä voi yrittää hinkata pois smirgelikangasnauhalla. Kaulan pitää sitten kyllä olla suunnilleen mitoissaan ja oikean muotoinen, että on mahdollisuus onnisr´tua. Että siitä vaan.
Mutta toisaalta, jos tekee toiselle, niin oikeastaan ei voi tehdä muuten kuin hyvin. Siinä olen Jusapen kannalla.
Mutta toisaalta, jos tekee toiselle, niin oikeastaan ei voi tehdä muuten kuin hyvin. Siinä olen Jusapen kannalla.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1588
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Janmen eka
Nonni. Koitin vähän hioskella käteen jäänyttä laakeripesän puolikasta ja ja hyvin siitä laakerimetallin jämät irtosi. Minkäänlaisia skraaduja ei näkynyt. Päätin kuitenkin, että aukaisen kannen ja nostelen männät pihalle tarkastusta varten. Samalla saa sitten toisenkin puolen laakeripesästä kunnolla putsattua. Kaulan hiominen saattaa sitten teettääkin vähän enemmän, mutta kyllä minä tällaisella remontilla lähden ensalkuun liikkeelle. Jos ei tunnu onnistuvan, niin sitte vekotin kahtia.
janme- Viestien lukumäärä : 21
Vs: Janmen eka
Tuo on ( kun itselleen itse tekee ) ihan hyvä systeemi ja tapa lähteä liikkeelle kyllä, varsinkin kun jos kone on käyntikunnottomana tullut. Vähän näin oman Nuffin kanssakin liikkeelle lähdin, että ensin vain käyntikuntoon jotenkin ja mahdollisimman pienellä panostuksella ( sittemmin kone onkin ollut auki eräitäkin kertoja..... )
Toinen on tietty sitten se huomattavasti kalliimpi ja heti perusteellisesti-tapa.....
Ei yhtään tiedä muusta toiminnasta ennenkuin saa vähän käytettyä ja ajettua. Vaikka vain sen 10-20tuntia..... Sitten on paljon viisaampi kokonaisuudesta
Toinen on tietty sitten se huomattavasti kalliimpi ja heti perusteellisesti-tapa.....
Ei yhtään tiedä muusta toiminnasta ennenkuin saa vähän käytettyä ja ajettua. Vaikka vain sen 10-20tuntia..... Sitten on paljon viisaampi kokonaisuudesta
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2886
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Janmen eka
Yön yli nukuttu ja kyllä tässä se katkasu taitaa olla harkinnan jälkeen edessä. Löytyy kuulemma tuosta likeltä yks kyläsorvariki, joka saisi varmasti akselinkaulat puhtaaksi ja mitottua. Yllättävän paljon kalliimmat osat tähän 950:seen näyttää olevan kuin moniin muihin, tiivistesarjastakin joutuu köyhtymään melkein 200 €, laakereista rapianki 200 €. Mietin, että kannattaneekohan tuota kantta alkaa aukomaankaan tähän hätään, tuleehan ne männät sitten alakauttakin pois. Jos tämän ihan viimisen päälle meinaa laittaa, niin taitaa olla tavoitteena ensi kesä, kun ei tullut budjetoitua tonnitolokulla rahaa remonttiin. Jos lähiaikoina saisi koneen pelaamaan, niin sitten voisikin alkaa tutkailemaan ja korjaamaan muita mahdollisia vikoja.
janme- Viestien lukumäärä : 21
Vs: Janmen eka
Älä anna kyläsorvarin koskea kampiakseliin, kierokankeihin, sylinterikanteen eikä moottorilohkoon. Näiden työstöjen tekeminen vaatii erikiskoneita ja erikoisosaamista. Ainoa oikea paikka näille töille on virallinen moottorikoneistamo. Osia hiotaan, ei sorvata, eikä sorvin terää saa päästää lähellekään kampiakselia, siitä seuraa täystuho. Äläkä nyt sitten jätä sylinterikantta avaamatta, voit joutua katumaan jälkeenpäin. Jos kerran irrotat kampiakselin, niin ei ole mitään järkeä jättää sylinterikansi paikallaan ja korjaamatta. Ja sitten se mäntien asentaminen alakautta. Todennäköisesti ovat sylinterit kuluneet ja voivat näin ollen vaatia toimenpiteitä. Laakeripesien hiominen käsin on poppakonsti, runkolaakeripukkien linja täytyy aarporata sen suoruuden ja laakeritilojen pyöreyden varmistamiseksi. Miten luulet saavasi männänrenkaat puristettua kasaan alakerrasta käsin, siinä kun on hyvin ahtaat paikat. Jos et ole ennen tehnyt moottoriremonttia tai edes nähnyt miten se tehdään, ota yhteyttä henkilöön joka osaa näitä asioita. Joku huoltomies olisi oikea osoite. Moottoria ei rempata niillä konsteilla, kun sinä olet ilmoittanut käyttäväsi.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Janmen eka
Kiitos neuvoista. Tuolla kyläsorvariviittauksella en tarkoittanut, että hän automaattisesti olisi osia sorvaamalla korjaamassa. Tilanne on tämä: 200 € ostettu traktori, jonka muustakaan toiminnasta ei ole kuin myyjän sana. lähin koneistamo on 330 km päässä. Ymmärrän toki, että viisainta olisi teettää kaikki ammattilaisella, koska en tosiaan ole koskaan näiden värkkien kanssa ollut missään tekemisissä. Voisin toki työntää vaikka koko vekottimen korjaamolle, mutta se ei ole ollut tämän projektin tarkoitus, minulla kun ei tuolle laitteelle hirveästi muuta käyttöä ole, kun sadepäivien ilo purkamisesta ja kasaamisesta.
Mutta mikäli olen oikein tekstejä tulkinnut, niin homma menee omalla tekemisellä joko syteen tai saveen, tai vaihtoehtoisesti koneistamon ja rahanmenon myötä oikein. Mitä lie tuollainen mainitut operaatiot koneistamossa maksavatkaan näihin vehkeisiin?
Mutta mikäli olen oikein tekstejä tulkinnut, niin homma menee omalla tekemisellä joko syteen tai saveen, tai vaihtoehtoisesti koneistamon ja rahanmenon myötä oikein. Mitä lie tuollainen mainitut operaatiot koneistamossa maksavatkaan näihin vehkeisiin?
janme- Viestien lukumäärä : 21
Vs: Janmen eka
Paljon voi tehdä itse, mutta osien koneistaminen on AINA tehtävä moottorikoneistamossa. Kaikki muut vaihtoehdot saavat takuulla aikaan pelkkää sutta ja sekundaa. On kuitenkin niin, että ei kannata pistää rahaa laakereihin ja tiivistesarjoihin, jos osien tarkastukset ja kunnolliset työstöt on jätetty tekemättä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Janmen eka
Mulla oli edellsitalvena 2 Nuffin akselia koneistamolla. Toisesta hiottiin kaikki kaulat (9kpl) alikokoon, toisesta hiottiin 1 ja muut 8 kiillotettiin. Laskua teki yhteensä n. kolmisensataa, josta tuon yhden koneistuksen ja 8 kiillotusta osuus oli satasen luokkaa, toisen akselin osuus siis parisensataa.
Täs kevättalvella käytin Nuffin 4 kk:ta, joihin helat ( ne toimitin samalla sinne ) vaihdettiin yläpäähän, yhden pesä koneistettiin pahan laakerivaurion takia, pari muuta soikeuden takia, ja kaikkien suoruudet mitattiin ja oikaistiin pienikin virhe. Laskua oli n. 150ekee
Täs kevättalvella käytin Nuffin 4 kk:ta, joihin helat ( ne toimitin samalla sinne ) vaihdettiin yläpäähän, yhden pesä koneistettiin pahan laakerivaurion takia, pari muuta soikeuden takia, ja kaikkien suoruudet mitattiin ja oikaistiin pienikin virhe. Laskua oli n. 150ekee
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2886
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Janmen eka
Tämäpä selvä. Koitan pistää purkaen ja vien maalikyliin koneistamolle, kun ei nyt kuulostanutkaan niin tolkuttomalta tuo hinta kuin olin ajatellut. Eiköhän tuossa purkaessa saa jotain lisääkin rikottua.
janme- Viestien lukumäärä : 21
Vs: Janmen eka
Soittamallahan siinä ne hinnat selviää, sanot että tälläinen aksila olis, pitäis ensin mitata, ja ehkä koneistaa, kysyt hinnan mittaukselle, hionnalle ( se hinta on per kaula, ja vaihtelee esim 50-75mm on jotain, 75-90mm esim vähän enempi ) ja samoin kiillotushinnat on per kaula. Tällä saa hahmoteltua koneistuksen kustannushaarukan aika tarkkoihin minimi-maksimi rajoihin jo.
Tuos omas tapauksessa sanoin että mitataan ensin, ennenkuin yhtään mitään muuta tehdään, ja selvittelen itse sitten laakerit tarpeen mukaan.
Kun soittivat, meinasivat etä toinen akseli on romu, kun pitäisi hiota .045 kokoon.... He ei saa 030 suurempia alikokoja....
Tähän tuumasin, että saa niitä, .040, .045, .050 ja jopa .060 kokoja. Ilmoitin tiedustelevani laakerit saatavuudeltaan ja saantiaikataulun, ja soitan sitten myöhemmin ohjeet, mitä koneistuksia tehdään.
Nyt konees on siis paikoillaan akseli, jossa runkokaulat on .030 koossa ja kk1 .030, kk2 ja 3 .020 ja kk4 .045 mitassa, kun Nuffiin ainakin saa laakereita kk-kauloihin ihan yksittäispareina.
Täten siis useassa kaulassa on edelleen useampi koneistusvara jäljellä, eikä ole koko rautaa vedetty suotta .045 kokoon....
Toinen akseli oli sitten tasaisemmin mennyt, siinä rungot 010 ja kk:t 020, ja tää akseli on verstaassa varalla, josko tulee joskus tarve käytölle.....
Tuos omas tapauksessa sanoin että mitataan ensin, ennenkuin yhtään mitään muuta tehdään, ja selvittelen itse sitten laakerit tarpeen mukaan.
Kun soittivat, meinasivat etä toinen akseli on romu, kun pitäisi hiota .045 kokoon.... He ei saa 030 suurempia alikokoja....
Tähän tuumasin, että saa niitä, .040, .045, .050 ja jopa .060 kokoja. Ilmoitin tiedustelevani laakerit saatavuudeltaan ja saantiaikataulun, ja soitan sitten myöhemmin ohjeet, mitä koneistuksia tehdään.
Nyt konees on siis paikoillaan akseli, jossa runkokaulat on .030 koossa ja kk1 .030, kk2 ja 3 .020 ja kk4 .045 mitassa, kun Nuffiin ainakin saa laakereita kk-kauloihin ihan yksittäispareina.
Täten siis useassa kaulassa on edelleen useampi koneistusvara jäljellä, eikä ole koko rautaa vedetty suotta .045 kokoon....
Toinen akseli oli sitten tasaisemmin mennyt, siinä rungot 010 ja kk:t 020, ja tää akseli on verstaassa varalla, josko tulee joskus tarve käytölle.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2886
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: Janmen eka
erkki kirjoitti:Mellapellillä fyllattu laakeripesä ei tainnut sota-aikana olla suurikaan harvinaisuus, joten tuota traktoria on saattanut viimeksi sepittää vanhan liiton remonttimies. Sitä on mittaamatta vaikea tietää, että onko kiertokangen laakeripesä vielä toleransseissa vai onko viime rempassa laakeria tiukattu fyllillä. Kammen kaulan saa mitattua mikrometriruuvilla paikallaan ollessakin. Kun on kysymys vanhasta traktorista, niin siinä voisi olla jokin viisaus mitata tuo ongelmakaula ja jos siellä ei olla pitkästi toleranssialueesta ulkona, niin kaula vaan puhtaaksi erittäin hienolla vesihiomapaperilla ja uutta liuskaa peliin. Yhden setorin moottorin laitoimme noin ja sillä ajettiin harrastepuuhaa lähes kymmenen vuotta ennekuin traktori jatkoi uraansa muualla. Jos yhdellä uudella liuskaparilla saa jatkoaikaa edes muutamia kymmeniä tunteja, saa traktoria sen verran käytettyä, että saa selvyyttä siihen, onko se muilta osin kunnossa. Tuo täysi laakeriremontti on tietenkin ammattimiehen ratkaisu, mutta jos käy niin, että pian löytyy niin paljon muutakin laitettavaa, että kone joutuu purkulistalle, meni perusteellinen remontti tavallaan hukkaan.
Aika usein laakeriremppa on seuraamusta siitä, että on mennyt jäähdytysnestettä öljyn sekaan, joka saattaa johtua ainakin syöpyneestä tai pakkasvaurioisesta lohkosta.
Kyllä minäkin olisin tuota Erkin mainitsemaa kaulan hiontaa ensin kokeillut.
Pääsisi kokeilemaan että traktori muuten pelaa ok,nostolaitteet,polttoainepumppu ym.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1885
Vs: Janmen eka
Noh, se on myöhäistä nyt, vekotin on aika pitkälti atomeina. Vielä kun keksisi, että miten lohkon saa irti. Onko tuuletin kiinni kampiakselin päässä? Homma tyssäsi tuohon, kun ei ollut tarpeeksi isoa avainta.
janme- Viestien lukumäärä : 21
Vs: Janmen eka
Siis mitä "tuuletin kiinni kampiakselin päässä"?. Tuuletin on kiinni vesipumpussa ja kampiakselin etupäähän on kiinnitetty tuulettimen / laturin hihnan kiilahihnapyörä. Onko traktori jo katkaistu, jäähdytin irrotettu ja moottori nostettu pois rungon päältä?
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Janmen eka
Meinasin tietenkin tuota kiilahihnan pyörää. Tilanne on tällä hetkellä tässä kohdassa: https://www.dropbox.com/s/s67iqwux728kfmq/IMG_4271.JPG?dl=0 Seuraava vaihe on ilmeisesti katkaista vekotin, jos koneen meinaa saada irti? Tallissa joutuu käymään välikatossa tekemässä ketjunostimelle tarpeeksi kestävän kiinnikkeen. Kaikki sylinterit vaikutti suht hyviltä: https://www.dropbox.com/s/s8gxeie6re7mapc/IMG_4266.JPG?dl=0
janme- Viestien lukumäärä : 21
Vs: Janmen eka
Lohko on kiinni rungossa sivuilla näkyvillä pulteilla + rungon alta 4 pitkää pulttia.2 etupäässä ja 2 takapäässä.
Onpa siisitin näköiset pytyt+männät, harvoin näkee.
Onpa siisitin näköiset pytyt+männät, harvoin näkee.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1885
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Taavetti-talli :: Traktorit :: Projektit
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa