Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1290 Joku perässä paukkuu

+2
jusape
maku79
6 posters

Siirry alas

1290 Joku perässä paukkuu Empty 1290 Joku perässä paukkuu

Viesti  maku79 Pe Toukokuu 29 2015, 06:40

Osaisikohan joku auttaa mistä lähtisi metsästämään vikaa, kun perä jyskyttää.
Jarrut käytetty auki kun ajattelin että vika siellä ja olikin yksi pultti mikä pitää kenkiä paikallaan oli kääntynyt noin 10mm auki ja kengät pääsivat laahaamaan rummun laitaan. mutta ei pauke jatkuu vaikka kengät oikeilla paikoillaan.??

maku79

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 Joku perässä paukkuu Empty Vs: 1290 Joku perässä paukkuu

Viesti  jusape Pe Toukokuu 29 2015, 08:17

Onko taajuudeltaan kuinka nopeatahtinen ja tasainen ääni, esim paukaus / takapyörän kierros ??
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2535
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 Joku perässä paukkuu Empty Vs: 1290 Joku perässä paukkuu

Viesti  maku79 Pe Toukokuu 29 2015, 08:46

jusape kirjoitti:Onko taajuudeltaan kuinka nopeatahtinen ja tasainen ääni, esim paukaus / takapyörän kierros ??

Jokseenkin tasaisesti paukahtaa, eikä vaikutusta vaikka painaa jarrua tai ajaa lukko päällä.

maku79

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 Joku perässä paukkuu Empty Vs: 1290 Joku perässä paukkuu

Viesti  OlleK Pe Toukokuu 29 2015, 12:00

Pysäytä ensin toinen ja sitten toinen takapyörä painamalla ohjausjarrua. Jatkuuko pauke koko ajan samana vai loppuko se, kun jompikumpi takapyörä ei pyöri? Käytä moottoria pienillä kierroksilla ja valitse hidas vaihde. Alusta jonka päällä ajat tulee olla melko pehmeä, asfaltti ei kelpaa.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 Joku perässä paukkuu Empty Vs: 1290 Joku perässä paukkuu

Viesti  jusape Pe Toukokuu 29 2015, 21:13

Ettei olisi alennuspyörästöstä hammas irtipoikkikatki.... Jos kolaus tasainen on.... Kerta takapyörän kierrokselle, niin iso ratas, jos 4-5krt kierros, pikkurattaalta piikki porsinut....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2535
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 Joku perässä paukkuu Empty Vs: 1290 Joku perässä paukkuu

Viesti  TIKO La Toukokuu 30 2015, 21:22

Näin on. Kuulostele miltä puolelta ääni tulee. Avaat sen 13mm pulttikannoilla olevan luukun öljyjen laskun jälkeen. Tunkilla ylös se puoli niin voi renkaasta pyörittää ja apumies katselee hampaiden kunnon. Sitten tietää enempi. Jos ei isosta hampipyörästä lohjennut niin vetoakselista voi olla pala pois. Vetoakselinkin näkee samalla.
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 848
Ikä : 43
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 Joku perässä paukkuu Empty Vs: 1290 Joku perässä paukkuu

Viesti  outsider Su Toukokuu 31 2015, 09:33

Heitetäänpä vielä yksi arvaus kehiin:Tasauspyörästön lautaspyörän kiinnityspultit löystyneet .
Saa näkyviin perärepun irroittamalla. Very Happy Very Happy

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1842

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 Joku perässä paukkuu Empty Vs: 1290 Joku perässä paukkuu

Viesti  OlleK Su Toukokuu 31 2015, 10:14

Ajamalla toinen takapyörä lukittuna paikalleen ohjausjarrun avulla paljastaa, onko naksumisen lähde jommassakummassa pyöränvälityksessä vaiko tasauspyörästössä (lautaspyöräparissa). Jos naksuminen jatkuu riippumatta siitä, kumpi pyörä ei pyöri, johtaa se lautaspyöräpariin, joka pyörii aina. Jos jommankumman pyörän pysäyttäminen hiljentää naksumisen, osoittaa se kumpi pyöränvälitys on viallinen, koska toinen pyörä ei pyöri.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 Joku perässä paukkuu Empty Vs: 1290 Joku perässä paukkuu

Viesti  maku79 Ma Kesä 01 2015, 13:09

outsider kirjoitti:Heitetäänpä vielä yksi arvaus kehiin:Tasauspyörästön lautaspyörän kiinnityspultit löystyneet .
Saa näkyviin perärepun irroittamalla. Very Happy Very Happy
Voi olla juuri näin, pyörän välilykset ehjät rattaat kuin uudet. Ei auta kun peräreppu purkaa.

maku79

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 Joku perässä paukkuu Empty Vs: 1290 Joku perässä paukkuu

Viesti  maku79 Ti Kesä 02 2015, 15:24

maku79 kirjoitti:
outsider kirjoitti:Heitetäänpä vielä yksi arvaus kehiin:Tasauspyörästön lautaspyörän kiinnityspultit löystyneet .
Saa näkyviin perärepun irroittamalla. Very Happy Very Happy
Voi olla juuri näin, pyörän välilykset ehjät rattaat kuin uudet. Ei auta kun peräreppu purkaa.

Nonii peräreppu auki ja tadaa lautaspyörästä 3 hammasta rikki

maku79

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 Joku perässä paukkuu Empty Vs: 1290 Joku perässä paukkuu

Viesti  jusape Ti Kesä 02 2015, 16:21

maku79 kirjoitti:

Nonii peräreppu auki ja tadaa lautaspyörästä 3 hammasta rikki

No ei ihme jos paukkuu..... Shocked
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2535
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 Joku perässä paukkuu Empty Vs: 1290 Joku perässä paukkuu

Viesti  David Ti Kesä 02 2015, 16:39

Ennenkuin purat tasauspyörästöä/vaihdelaatikkoa niin kannattaa nyt kyllä selvittää vian aiheuttaja, koska tietämyksieni perusteella Taaveteissa ei yleensä ole ollut lautaspyörä heikko paikka... Käyppäs katsomassa tuolta galleriasta "korjaukset" osiosta valokuviani 995:sen vaihteistoremontista, mulla kävi lautaspyörän kanssa samaten, ja aiheuttajaksi paljastui väljistynyt murikka-akselin laakerintila, joka aiheutti sen että kun koneelle tuli äkillinen suunnanvaihdos, niin hampaat yrittivät mennä päälletysten ja seurauksena oli katkenneita hampaita lautaspyörässä. Eli jos laakeritila on väljistynyt niin hammaskosketus on murikkarattaalla ja lautaspyörällä väärä.
David
David

David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 Joku perässä paukkuu Empty Vs: 1290 Joku perässä paukkuu

Viesti  maku79 Ti Kesä 02 2015, 17:30

David kirjoitti:Ennenkuin purat tasauspyörästöä/vaihdelaatikkoa niin kannattaa nyt kyllä selvittää vian aiheuttaja, koska tietämyksieni perusteella Taaveteissa ei yleensä ole ollut lautaspyörä heikko paikka... Käyppäs katsomassa tuolta galleriasta "korjaukset" osiosta valokuviani 995:sen vaihteistoremontista, mulla kävi lautaspyörän kanssa samaten, ja aiheuttajaksi paljastui väljistynyt murikka-akselin laakerintila, joka aiheutti sen että kun koneelle tuli äkillinen suunnanvaihdos, niin hampaat yrittivät mennä päälletysten ja seurauksena oli katkenneita hampaita lautaspyörässä. Eli jos laakeritila on väljistynyt niin hammaskosketus on murikkarattaalla ja lautaspyörällä väärä.
Joo pitää tutkia onko laakerivikoja kävin jo tossa aikasemmin katsomassa kuvia. toivottasti omassa ei olee samaa vikaa, ei millään viittis purkaa koko laatikkoa. onneksi osat löytyi ikh purkaamolta.

maku79

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 Joku perässä paukkuu Empty Vs: 1290 Joku perässä paukkuu

Viesti  David Ti Kesä 02 2015, 18:18

Juu kannattaa tosiaan selvittää vian aiheuttaja, ettei vika uusiinnu saman (mahdollisen) seikan vuoksi... Ei tarvi pelätä vaihteistoremonttia, se on lopuuksi kohtuu nätti työmaa. Jos itseltä taikka joltain tutulta löytyy nostokalustoa hytin nostoon, ja jos on käytettävissä kytkimen "katkaisurata", tai vaikka esim. pumppukärry ja tarpeeksi puupölkkyjä sekä tunkkeja ja vähän avaimia, niin ei kulu mahdottomia aikoja kun sulla on vaihdelaatikko käsillä. Jos kyseinen työmaa tulee eteen, niin mullekkin voi soittaa ruuvausneuvojen puitteissa, numeroni pitäisi löytyä DBTCF-osiosta.
David
David

David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 Joku perässä paukkuu Empty Vs: 1290 Joku perässä paukkuu

Viesti  OlleK Ti Kesä 02 2015, 20:07

Hampaiden puuttuminen lautaspyörästä tarkoittaa koko vaihteiston purkua. Tämä johtuu siitä, että lautaspyörä ja pieni vetopyörästö muodostavat "lautaspyöräparin". Näitä kahta osaa ei pidä vaihtaa yksitellen, vaan aina parina. Hammaskosketus osien välillä on näet sovitettu osien valmistuksen yhteydessä.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

1290 Joku perässä paukkuu Empty Vs: 1290 Joku perässä paukkuu

Viesti  maku79 Ti Kesä 02 2015, 20:15

OlleK kirjoitti:Hampaiden puuttuminen lautaspyörästä tarkoittaa koko vaihteiston purkua. Tämä johtuu siitä, että lautaspyörä ja pieni vetopyörästö muodostavat "lautaspyöräparin". Näitä kahta osaa ei pidä vaihtaa yksitellen, vaan aina parina. Hammaskosketus osien välillä on näet sovitettu osien valmistuksen yhteydessä.

Juu tiedetään mutta pitää ainakin kokeilla maalilla miten toimii, on nimittäin hiekkapihalla aika projekti purkaa koko rurkea.

maku79

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 13

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa