Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?

+2
outsider
mercstang
6 posters

Siirry alas

Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit? Empty Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?

Viesti  mercstang Ti Huhti 22 2014, 21:42

Morjens. Eli tuollainen otsikossa mainittu nelikko kaipaa tiivistesarjoja jarru- ja kytkinpääsylintereihin. Marjakankaalla on kaksi erilaista settiä tarjolla, osaako joku sanoa kumpi noista sopii tähän.

http://www.konekorjaamo.fi/product_info.php?cPath=47&products_id=45877&type=1667&brand=1532&model=140&cPath=47
http://www.konekorjaamo.fi/product_info.php?cPath=47&products_id=29636&type=1667&brand=1532&model=140&cPath=47

Melkei kaikkea muuta tuosta on tullutkin jo rassattua (n. 7000h tuntia mittarissa). Tästä varmaan tarvii irroittaa tuo kojelauta, että nuo pääsee vaihtamaan, onko niksejä tähän? Syöttöpumppuun tilaan samalla tiivistesarjan, akseleiden o-renkaat nähneet parhaat päivänsä. Tähän täällä olikin hyvä ohje jossakin...

Eka postaus tällä foorumilla, taavetteja ja vain ainoastaan taavetteja vuodesta -58 (muistaakseni)


Viimeinen muokkaaja, mercstang pvm Pe Toukokuu 23 2014, 08:37, muokattu 2 kertaa

mercstang

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 33

Takaisin alkuun Siirry alas

Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit? Empty Vs: Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?

Viesti  outsider Ke Huhti 23 2014, 09:12

Tervetuloa foorumille täällä on mukavaa porukkaa  ja neuvoja jaetaan jos osataan.
Toki tuolla DB-kokemuksella mikä sinulla on niin uskon että hyviä neuvoja löytyy sinultakin. Very Happy  Very Happy 

Sehän tämän foorumin hyvä puoli onkin että aina joku osaa neuvoa.
Paljon on myös kiinnostus ja arvostus taavetteja kohtaan noussut tämän foorumin ja oman kerhon myötä.

Tuosta tiivistesarjasta sanoisin että tuo halvempi versio sopii.
Itse vaihdoin 1594:een vuosi sitten tiivisteet ja muistaakseni tuo pieni sininen siinä oli  mukana .

Kojelauta tosiaan ensin itri: ratti,kaasuvipu,sähköjohtoliittimet .kierroslukumittarin vaijeri, 2 pulttia molemmin puolin siinä nyt joitain juttuja.
Jos ratti lähtee helposti niin vartissa on kojelauta irti.
On nähty rälläköintiäkin kun ei ole viitsitty perhtyä irroittamiseen Sad

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1842

Takaisin alkuun Siirry alas

Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit? Empty Vs: Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?

Viesti  otsoni Ke Huhti 23 2014, 11:25

Minulla on ollut kalliimman näköiset sarjat (ilman kuulaa ja sinistä)  1394 -84:ssä. Saattaa se halvempikin käydä.  Marjakankaalle kun pirauttaa, niin löytynee varma tieto.Syöttöpumpun akselin o-renkaat on helpot vaihtaa.Siellä on vain kaasuvivuston ja rungonvälillä jousi jolla on kolme kiinnitypaikkaa. Kantta täytyy varovasti raottaa ja kurkkia miten jousi on. Omassa koneessa se oli lähimpänä akselia olevassa reiässä. Akselin voi painaa kannesta läpi, jos ei mahdu jousta irrottamaan. Pysäyttimen puolella ei ole mitään kiini. Asentaessa katsoo että pysäytinakselin nappi osuu haarukkaan

kuvakin taitaa löytyä  Very Happy syöttöpumpun jousi

sylinteri P5231139

otsoni

Viestien lukumäärä : 369

Takaisin alkuun Siirry alas

Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit? Empty Vs: Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?

Viesti  outsider Ke Huhti 23 2014, 15:02

Kurkkasin tuonne Davidbrownparts-sivuille.
Sen mukaan vm1985 eteenpäin sopis tuo halvempi sarja.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1842

Takaisin alkuun Siirry alas

Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit? Empty Vs: Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?

Viesti  OlleK Ke Huhti 23 2014, 16:00

Kiinnostaa tietää, onhan koneessa aina käytetty vain LHM öljyä kytin ja jarru sylintereissä. Pienikin määrä jarrunestettä vaurioittaa tiivisteet. Jos järjestelmässä on ollut jarrunestettä, tulee kaikki putket huuhdella kunnolla ja järjestelmät täyttää LHM öljyllä.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit? Empty Vs: Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?

Viesti  mercstang Ke Huhti 23 2014, 16:34

Yritinkin tuossa jo soitella Marjakankaalle ja varmistaa tuota settiä, ei vastannut joten heitin mailia, eiköhän se siitä... Niin ja jep, eihän siellä tietenkään ole niitä vihreitä ollut sisällä ainakaan kymmeneen vuoteen, yllättävän pitkään kestivät kuitenkin?
Itse olen isännän kaverina muttereita väännellyt -70 luvun alusta ja ensimmäinen taavetti tosiaan on taloon tullut joko ihan -60 luvun alusta tai jopa -50 luvun puolella. Hassua sinänsä, että verkua olivat silloin haaveilleet mutta eipä niitä Kajaaniin mistään silloin ollut saatavilla ja joku olis ehdottanut taavettia ja loppu on historiaa... Ei ole kuulemma tarvinut katua.  Nyt olis haussa edellämainitulle kaveri halontekokoneen pyöritykseen ja potunpanoon, taavetteja vain aika vähän tarjolla ~80 luvun alun kieppeiltä. Joutuuko tässä sekaantumaan toisenmerkkiseen?  Sad


Viimeinen muokkaaja, mercstang pvm Pe Huhti 25 2014, 21:13, muokattu 1 kertaa

mercstang

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 33

Takaisin alkuun Siirry alas

Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit? Empty Vs: Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?

Viesti  erkki Ke Huhti 23 2014, 17:19

Halkokoneen ja pottukoneen eteen on 60-luvun loppupuolen hytitön selecta hyvä valinta, siis kun osuu kohdalle hyväkuntoinen yksilö. Sopivan hintaisia ovat nykyään.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4500

Takaisin alkuun Siirry alas

Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit? Empty Vs: Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?

Viesti  mercstang Ke Huhti 23 2014, 19:39

No niin, Marjakankaan Juhan mukaan mukaan tuo tiivistesetti vaihtuu -85 runko-/valmistenumerolla #11504378, eli tuo ja suuremmat käy se halvempi setti ja meikäläisen tuurilla #11140... täytyy investoida noihin kalliimpiin. No kunhan saa, ei nämä vielä maata kaada...

Tuo meidän halkosilppuri Palax ks35s booster ottaa yllättävän paljon tehoa halkoessa vähän sitkeämpiä pölkkyjä palasiin, monta kertaa tuokin 1394:n on sammunut kuin saunalyhty, no tietty iso perä päällä pienillä kierroksilla ettei tarvi huudattaa. Eipä sillä kyllä tuollainen selecta varmaan riittäisi...

mercstang

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 33

Takaisin alkuun Siirry alas

Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit? Empty Vs: Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?

Viesti  outsider To Huhti 24 2014, 08:38

Jaa sattu olemaankin alkupään 1394 sinulla.

Jos 1394 meinaa olla liika pieni klapin tekoon ,eikä sopivaa taavettia löydy niin joutuukin mennä yli 100 heppaiseen valmettiin.
Sen verran riski 1394 on.Toki pikkukierroksilla sitkeys ei vielä pääse esiin.

Kyllä 990 imple ja 990 selecta hitaammalla ulosototolla ja kunnon kierroksilla on aika sitkeitä .Ei mene paljoa löpöä.

Tuollainen pikkukierroksilla pyörittely päiväkausia on tosi myrkkyä moottorille.
Ja hämmästyyttävää että juuri noissa kevyissä klapihommissa on mennyt kampiakseleita. Question

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1842

Takaisin alkuun Siirry alas

Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit? Empty Vs: Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?

Viesti  OlleK To Huhti 24 2014, 13:06

Ei se 1394 ole alitehoinen klapikoneen edessä. Vika on siinä, että käytät moottoria lähes tyhjäkäynnillä. Ei mikään moottori silloin anna paljoakaan tehoja ja vääntömomenttia. Kyllä moottorissa täytyy olla kierroksia jotta se toimisi kunnolla. Tyhjäkäynnillä ei saa aikaan muuta, kun sylinteriseinämien lasittumisen, savutuksen ja öljynkulutuksen.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit? Empty Vs: Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?

Viesti  jusape Pe Huhti 25 2014, 01:17

Parempi 1500rpm kevyellä kuormalla kuin 750rpm ..... Tehokin silloin jo varmaan enemmän kuin kolminkertainen....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2535
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit? Empty Vs: Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?

Viesti  mercstang Pe Huhti 25 2014, 20:20

OlleK kirjoitti:Ei se 1394 ole alitehoinen klapikoneen edessä. Vika on siinä, että käytät moottoria lähes tyhjäkäynnillä. Ei mikään moottori silloin anna paljoakaan tehoja ja vääntömomenttia. Kyllä moottorissa täytyy olla kierroksia jotta se toimisi kunnolla. Tyhjäkäynnillä ei saa aikaan muuta, kun sylinteriseinämien lasittumisen, savutuksen ja öljynkulutuksen.

Ihan oikeassa olet, 1394:ssa tehoa piisaa todellakin aivan tarpeeksi halontekoon ja on tuo riittänyt kaikkeen muuhunkin tähän asti... Kone pyörii n. 1200-1300rpm halkoja tehdessä, eli ei ihan tyhjäkäynnillä kuitenkaan. Koneen hyytyessä halottavana on ollut ISO ja kiero pölkky kuuteen osaan.
Toiseksi koneeksi kävin reilu viikko sitten katsomassa yhtä nettikoneessa vieläkin myynnissä olevaa 1390:stä Kestilässä, tämä oli todella kaukana siitä mitä ilmo ja puhelinkeskustelut antoivat odottaa.
Matkahuolto toi tänään hilut Marjakankaalta, saa nähdä ehtiikö viikonlopun aikaan rassaamaan...

mercstang

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 33

Takaisin alkuun Siirry alas

Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit? Empty Vs: Case 1394 hs -84 jarru- ja kytkinsylinterit?

Viesti  mercstang Ti Huhti 29 2014, 20:46

Syöttöpumpun tiivistäminen suoritettu, tosin koppa piti aukaista toistamiseen, tuli näemmä jousi toisesta päästä ekalla kerralla väärään paikkaan. Otin kuvia purun aikana ja kuvittelin niistä näkyvän kaikki, mutta eipäs tietenkään näkynyt oikean reiän paikka levyssä. Laitoin jousen alimpaan reikään ja 200 kierrosta jäi uupumaan koneen kierroksista, no tämä oli pian korjattu. Purin sitten kojelaudan ja huolsin ensin kytkimen sylinterin, helppo rasti. Seuraavaksi vuorossa jarrusylinterit. Viimeistä tiivistesarjaa Marjakankaan pussista ei löytynyt, mitä hittoa, oli jäänyt jälkitoimitukseen. En tietenkään lukenut lähetyslistaa tarkkaan, kyllähän se siellä mainittiin. Pussissa oli sen verran muutakin roinaa, etten puuttuvaa huomannut. No nyt joutuu purkamaan kaikki vielä toistamiseen, tätä rassaamisen riemua...

mercstang

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 33

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa