Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Öljyistä

Siirry alas

Öljyistä Empty Öljyistä

Viesti  Riku lähetetty Pe Maalis 14 2014, 21:13

Kummalleko öljylle te asettaisitte suuremmat vaatimukset moottori- vai vaihteisto/peräöljylle ? Kysyn siksi koska olen itse nyt hieman epävarma jatkamaan Castrol öljyn käyttäjänä. Kyselin minkä hintaista on tänäpäivänä Castrollin moottoriöljy ja öljyn myyjäni kertoi Castrollin muuttaneen käyttämäni öljyn yleisöljyksi. Uuden öljyn pitäisi olla turboluokan moottoriöljy ja samalla täyttää kaikkien uusienkin traktoreiden hydraulivaihteistojen/märkäjarrujen vaatimukset. Minulla ollut mielikuva yleisöljyistä ettei ne ole oikein hyviä kumpaankaan. Isäni käyttänyt Taaveteissa aina Castrollin moottoriöljyä ja minä jatkanut perinteitä hyvin tuloksin, mutta täytyykö minun nyt vaihtaa merkkiä öljynsuhteen?

Riku

David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 369
Ikä : 56
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyistä Empty Vs: Öljyistä

Viesti  David lähetetty Pe Maalis 14 2014, 22:54

Meillä oli kans isäntä aikanaan vannoutunu Castrolin käyttäjä, mutta jossain vaiheessa (pitkän aikaa sitte) tuli talliin ensimmäinen Nesteen öljypönttö, jonka jälkeen ei oo sitte enää Castrolin pönttöjä nurkis näkyny. Turbo moottoreissa käytämme "Neste Turbo LXE 15w40" öljyä, ja vapareissa "Neste 10w30" öljyä. Itselläni on myös pitkällinen (todella positiivinen kokemus) raskaan kaluston kanssa noista Nesteen öljyistä (kuorma-autoissa, ym. erinnäisissä maansiirto / tienhoitokalustossa).
Perä/vaihteistoöljynä käytämme kaikissa Taaveissa "Shell Donax TD" märkäjarruöljyä, (sama öljy mitä suositellaan tänä päivänä Jontikan, ym. märkäjarrullisen perään).
En toki ole mikään öljyjen "mainos meklari" Very Happy , mutta noilla me mennään, ja ollaan oltu todella tyytyväisiä.
David
David

David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyistä Empty Vs: Öljyistä

Viesti  erkki lähetetty La Maalis 15 2014, 12:33

Castrol öljyt on laatutavaran maineessa, tuskin alkavat temppuilemaan laadusta tinkimällä. Traktori ei ole kovin vaativa käyttökohde, siinä pelittää kaikkien tunnettujen valmistajien öljyt takuuvarmasti. Itte olen ostellut Delvacia viime aikoina kun sitä on ollut sopivasti tarjolla parinkympin kannuissa myös Nesteen ja Teboilin voiteluaineita käytetään yleisesti ammattimaisessa konehommassa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4090

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyistä Empty Vs: Öljyistä

Viesti  Riku lähetetty Su Maalis 16 2014, 12:15

Kävin paikallisella Nesteellä kyselemässä moottoriöljyn hintoja ja hyvin samoissa hinnoissa Castrollin kanssa jos ottaa viskositeetin huomioon. Tuo Davidin mainitsema W 15 - 40 oli hieman yli 90 €/20 l astia ja sama öljy eli turbo oli ainakin nimessä, mutta viskositeetti W 10 - 30 oli 79 €/20 l astia.
Taidan laittaa tuota Nesteen Turbo .... W 10 - 30, kun kaikissa muissa turbo paitsi noissa hytittömissä. Ollaan sitten Koskuen lajittelijanhoitajan kanssa yhtämieltä öljyistäkin.  Wink 
Mitähän eroa on turboluokan moottoriöljyllä ja tavallisella moottoriöljyllä jos viskositeetti on sama?

Riku

David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 369
Ikä : 56
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyistä Empty Vs: Öljyistä

Viesti  OlleK lähetetty Su Maalis 16 2014, 15:06

Tiedoksi, W kirjain tarkoittaa "Winter" eli talvi merkiksi alhaisesta viskositeetista ja kirjain tulee viskositeettilukeman jälkeen. Siis esimerkiksi 10W, ei W10. Viskositeetit jotka kansainvälisen standardoinnin seurauksena kelpaavat talikäyttöön ovat 0W, 5W, 10W ja 15W. Öljyä jonka viskositeetti on 20 tai korkeampi, ei katsota soveliaaksi käytettäväksi kylmissä olosuhteissa sen huonon pumpattavuudenvuoksi kylmässä ilmassa. Niin sanottua turbo öljyä ei oikeastaan ole olemassa enää. Se oli aikanaan totta, kun puhuttiin API CD luokan öljystä verrattuna API CC luokan öljyyn. CD luokan öljy sisälsi enemmän lisäaineita jotka estivät moottorin kulumista, minkä vuoksi tämän öljyn käyttö saattoi olla ongelmallista vanhojen ei ahdettujen moottoreiden sisäänajon ja kevyen käytön aikana. Sylinteriseinämät lasittuivat ja öljyn kulutus nousi erittäin suureksi.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1282

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyistä Empty Vs: Öljyistä

Viesti  Tessu lähetetty Pe Maalis 21 2014, 01:12

Jep juu kyllä se öljynlaatu varmaan on siitä kiinni että ajaako kuinka paljon ja millasissa olosuhteissa,tietty koneen vuosimallikin meinaa jotain,uusissa varmaan on ihan erihommat?
Itte vaihoin tuohon vanhaan Natikkaan öljyt alkutalvesta että jos sitä lunta olis tullu,no eipä ole ajoa senjälkee ollukkaan paljoa et ois niillä vanhoillakin sit menny,olihan ne toki jo paritalvee siel pyöriny!
Tietty suodattimenkin oon vaihtanu joka kerta,aikoinaan kun vielä perunaa laiteltiin ja isäukko polttopuita talvellakin ajeli ja sun muuta äestettiin ja lanattiin niin vaihoin öljyt/putsarin jokasyksy,ei se ainakaan pahasto ollu.
Taavissa sen aikoinaan huomas kun ei ollu huolta pidetty,öljyt ties koska vaihettu ja putsarit vielä harvemmin,HUH HUH nyt oikein hirvittää kun niitä aikoja muistelee kun ei vanhaisäntä väliä pitäny.
Ainoo hyväpuoli sillä miehellä olikin että laitteet oli katonalla eikä raksoilla talvella ajoa ollu,muutenhan ne ois varmaa levinny kun ei huollettu? monenlaista on tähänikään nähny...

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1423
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa