Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Nostolaitteet jumittui ylös

5 posters

Siirry alas

Nostolaitteet jumittui ylös Empty Nostolaitteet jumittui ylös

Viesti  Pakki Ke Joulu 18 2013, 17:03

Nyt teki taavi ilkeän tepposen
990 -76 Otin kärryn perään ja koukku laski ihan ok. 200 m ajettuani laskin kärryn irti ja tarkoitus tehdä kuormaa etukuormaajalla niin kuormaaja ei suostunut laskemaan nostin sitten kuormaajan täysin ylös mutta alas ei tule enää millään, myöskään nostovarret ei suostu enää laskemaan.
Kuunsirppilukitus ei päällä. Pudotusventtiiliä harvoin käyttänyt ja on toiminut, nyt nuppi nousee sen muutaman millin mutta mitään laskua ei tapahdu oli 3 tie venttiili missä asennossa hyvänsä. 2 viikkoa sitten olin kyntämässä ja valitsin syvyys asennossa vasemmalla ja kaikki toimi hyvin. Nyt käänsin valitsimen oikealle mutta jumittuu oikean ja keskivalinnan tuntumaan ei millään enää käänny kyntösyvyyspuolelle. Öljyt ei ole vanhat ja kone pelannut moitteetta liki 100 tuntia etukuormaajaa runsaasti käytetty kesän aikana. Mistä laskuventtiilin jumittuminen voisi johtua.
Yritin kaivella vanhoja kirjoituksia mutta ei oikein selvinnyt.  Sad 
Pakki
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 377
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostolaitteet jumittui ylös Empty Vs: Nostolaitteet jumittui ylös

Viesti  OlleK Ke Joulu 18 2013, 17:20

Kuulostaa siltä, että karaventtiili ei pääse jostain syystä nousemaan ylös laskuasentoon. Irrota nostoakselin oikean kannattimen takaosassa oleva luukku ja poista pudotusventtiili ja kansi. Muista tukea vetovarret yläasentoon ja sulkea tuotto etukuormaimelle ennen kun poistat pudotusventtiilin. Varret ja etukuormain saattavat pudota alas, kun irrotat pudotusventtiilin, koska pitoventtiili pääsee nousemaan ylös. Pysäytä moottori ja vedä ensin käyttövipu täysin taakse ja katso, laskeeko karaventtiili täysin alas (kaksoismuttereiden alla oleva laatta jumittuu muttereiden ja venttiilipesäkkeen rungon väliin). Katso myös takaluukusta sisään ja yritä katsoa mihin keinuvipu ottaa kiinni silloin, kun käännät valitsinta kyntösyvyyspuolelle. Työnnä tämän jälkeen käyttövipu täysin eteen ja katso, nouseeko karaventtiili ylös noin 2,5 mm verran.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostolaitteet jumittui ylös Empty Vs: Nostolaitteet jumittui ylös

Viesti  erkki To Joulu 19 2013, 08:18

Tuohon Ollen kommenttiin vielä, että nostoakselin oikeassa päässä olevan peltiluukun kautta pitäisi näkyä miksi valitisn ei liiku kun viisaria kääntää. Kun otat luukun pois niin ihan luukun alareunan tasolla on muovinen haarukka, jossa on keivuvivun pää. Kun nostovipu on taakse painettuna niin viisaria oikealle kääntämällä tuo mainuttu haarukka liikkuu vasemmalle ja päinvastoin. Se haarukan välissä oleva keinuvipu liikuttaa vanttiilipesän ohjausventtiiliä kaikissa valitsimen asennoissa. Jos kokeilet pukata ruuvimensselin kärjen haarukkaan keivuvuvun yläpuolelle ja taitat sitä niin, että vivun vastakkainen pää nousee ylös, se nostaa ohjausventtiilä ja varret laskee. (edellyttäen ettei pitoventtiili ole syystä tai toisesta päättänyt jumiutua alas, mikä on kyllä hyvin epätodennäköistä)

Jos saat varret laskeutumaan ruuvimensselitempulla niin katso luukusta että mikä siellä on esteenä ettei haarukka liiku valitisimen viisarivivusta.

Juu, jos pudotusventtiilin kiertää auki niin on parempi ettei siellä ole paineet päällä ettei tule öljyt silmille. Kun pudotusventtiili on irti niin pitoventtiilin kara pitäisi tulla porauksesta ylös sopivan paksuisella puutapilla dippaamalla.

On tässä vuosien mittaan kaikenlaista juttu tullut vastaan,mutta tällaista ylösjumittumista en ole koskaan aikaisemmin täällä palstoilla yrittänyt selvittää.

Yksi mahdollisuus toki vielä on: Jos kolmitieventtiilin kara katkeaa niin se voi jäädä sellaiseen asentoon ettei kippi laskeudu. Yhden tuollaisen tapauksen tiedän.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4453

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostolaitteet jumittui ylös Empty Vs: Nostolaitteet jumittui ylös

Viesti  Pakki To Joulu 19 2013, 16:57

Kiitoksia neuvoista!
Taas toimii vika selvisi vai selvisikö?
Laskin etukuormaajan lähtömuhvista 3-tieventtiilin edestä noin litran öljyä astiaan jolla sain kuormaajan alemmas että pääsi ajamaan sisään. Takaluukusta lämmitin kuumailmatöhöllä sisuskaluja joista lähti vuotamaan reippaasti vettä. Vesi olisi saanut valua ulos mutta valui luukun ala osasta kaiketi öljyn mukaan. Valitsin vipu liikkui hiukan mutta ei kääntynyt millään seuraavaan asentoon enkä pystynyt näkemään syytä. Kun kone käynnissä siirsin 3-tie venttiilin etukuormaajalle alkoi heti nostaa vaikka hallintavipu laskuasennossa. Jonkin matkaa taaksepäin pysähtyi nosto. Siis aivan nurinpäin. Jätin rassaamisen noin puoleksi tunniksi kone sammuksissa ja kas kummaa valitsin vipu siirtyi nyt vaivatta keskiasentoon ja nostolaite alkoi laskea samoin kuormaaja. Kone vielä käyntiin ja kaikki pelaa niin kuin pitääkin.
No missä syyllinen jumiin. Vaikka lämmittäminen laskikin vettä luukun takaa ei voine olla ainoa syy. Jos muistan oikein niin eilen kun olin jättänyt kärryn alas siirsin valitsinta pois kyntöasennosta johon se oli vielä jäänyt. Käänsin valitsinta ilmeisesti liikaa ja ryhdyin nostamaan nostolaitetta aivan ylös että vetokoukku lukkiutuisi. Juuri tuossa tilanteessa jumitus tapahtui, etukuormaaja ei laskenut joten päätin nostaa sen ihan ylös ”vauhtia ottamaan” ja sinne sekin juuttui kuin tatti.
Niin en muista varmasti varoitetaanko valitsin vivun ulkopuolisten asennossa nostamisesta tappiin mutta siitä se näytti ottavan nokkiinsa. Isoa vesimäärää jota näytti juoksevan luukun takana ihmettelen. Öljy on muutoin aivan uudenveroista tummaa ei harmaata. Koneessa on hytti ja on sisällä ladossa ei seiso ulkona, mistä vettä noin hurjasti. Niin keli oli -1 ja +1 välillä jossa vesi tietysti jo kiusaa väärissä kohdissa. Shocked 
Pakki
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 377
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostolaitteet jumittui ylös Empty Vs: Nostolaitteet jumittui ylös

Viesti  erkki To Joulu 19 2013, 17:09

Jos valitsin ei ollut keskellä, vaan hiukan vinossa oikealle niin siellä oli TCU päällä ja silloin järjestelmään tulee painonsiirtopaine kun nostovipu on edessä. Eli toimi ihan kuin pitääkin.

Kyllä nostovipu pitää olla taakse painettuna ennenkuin valitsinta käännetään. Voisiko olla mahdollista, että siellä oli jäätynyt jokin napukka sellaiseen paikkaan, että vimpstaakit ei päässeet liikkumaan vapaasti?

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4453

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostolaitteet jumittui ylös Empty Vs: Nostolaitteet jumittui ylös

Viesti  Pakki To Joulu 19 2013, 17:16

Juu kyllä tiedän että vipua siirretään vain valitsin aivan takana. Se ei ollut syy mutta kovasti märät kohmeiset vivustot kaiketi jotain jumitti. Ihmettelen vain kuinka siellä kondenssivettä noin paljon.
Pakki
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 377
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostolaitteet jumittui ylös Empty Itsellä sama ongelma

Viesti  Epeli Ke Huhti 30 2014, 07:07

Miten tuo vika korjaantui vai miten tarina päättyi?
Epeli
Epeli

David Brown : 1210
Viestien lukumäärä : 6
Paikkakunta : Vantaa

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostolaitteet jumittui ylös Empty Vs: Nostolaitteet jumittui ylös

Viesti  Pakki Ke Huhti 30 2014, 09:53

No stoori oli siis se että valitsin vipu jäi oikealle kynnön jäljeltä (raskas aura)  enkä muistanut sitä siirtää keskiasentoon. Nyt sitten pumppu painoi öljyä kolmiteventtiilin 2 asennossa etukuormaajalle ja nostolaitteelle ne aivan tappiin. Peltiluukun takana olevat valitsimen hilut oli yhtenä kohmeisena jäämöykkynä ja sulattelin kuumailmapuhaltimella jonka jälkeen valitsin suostui kääntymään keskelle  nostovivun ollessa joustavasten painaen. Kun valitsin pääsi keskelle kaikki pelasi taas normaalisti. Sitä vain jäin ihmettelemään että kondenssivesi niin tehokkaasti jäädytti vivustot. Öljyt ei ole vanhat eikä vetiset.
Pakki
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 377
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostolaitteet jumittui ylös Empty Vs: Nostolaitteet jumittui ylös

Viesti  OlleK Ke Huhti 30 2014, 10:48

Kondenssia syntyy aina, kun lämpötila muuttuu ja tämä vesi asettuu kaikille pinnoille, eniten vesipisaroina tasopinnoille.. Ainoa tapa päästä eroon tästä vedestä on lämmittää kohde tarpeeksi korkeaan lämpötilaan, jolloin vesi haihtuu ympäröivään ilmaan. Traktorin voimansiirto on herkästi kondensoituva ympäristö, koska siinä on laajoja metallipintoja. Kondenssiveden poistaminen traktorin vaihteistosta edellyttää voimansiirron käyttämisen lämpöiseksi, eli yli 60 asteiseksi, mieluummin 80 asteiseksi (viimeksi mainittu luku on se lämpötila jota saavutetaan raskaassa ja pitkäaikaisessa käytössä kesäaikana). Tämä on talviolosuhteissa vaikeasti toteutettavissa. Tällöin ainoaksi vaihtoehdoksi jää traktorin pitämisen lämpimässä tallia, muussa tapauksessa kondenssivesi voi aiheuttaa toimintahäiriöitä.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostolaitteet jumittui ylös Empty Vs: Nostolaitteet jumittui ylös

Viesti  Tessu Pe Toukokuu 09 2014, 15:06

Vesihän menee alas,raotaa hieman pohjaproppua ja lirauttaa sen pois,meillä piti niin tehdä kun 900 Taavin kone halkes pakkasessa eikä se ikinä kuntoon tullu vaan mätti vettä öljyn sekaan,ei muuta kun proppua auki ja vedet pois.
Paha tuo vesi aina öljyjenseassa kuitenkin on jatraktorissa varsinkin kun ajellaan epätasaisilla mailla,voipi hörpätä just sen vesitilkan vaikka minne ja sitten alkaakin ongelmat!
Kaverin kuormaajassa sama ongelma kun seisonu montulla takalasi rikki ja siitä menny vedet hydrauliikka säiliöön, ja pois ei saa ei sitten millään kaikkea!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1562
Ikä : 55
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostolaitteet jumittui ylös Empty Vs: Nostolaitteet jumittui ylös

Viesti  erkki Pe Toukokuu 09 2014, 15:14

Nyky öljyissä on lähes kaikissa emulgaattori, joten vesi sekoittuu siihen ja öljystä tulee harmaankeltaista kuraa. Laihialla päin vesiintyneet öljyt kiehautetaan Kota-padassa kuivaksi ja kaadetaan takaisin lootaan ja hyvin pelaa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4453

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostolaitteet jumittui ylös Empty Vs: Nostolaitteet jumittui ylös

Viesti  Tessu Pe Toukokuu 09 2014, 22:53

Kaveri koitti kans kuormaajan öljyä keitää mut eipä oikein onnistunu,no ekaa kertaa kun koettaa niin hankalaa se on,juu ja ei se vesi oikein aina voitele vaiklka sanotaankin että vesi vanhin voitehista heh!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1562
Ikä : 55
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostolaitteet jumittui ylös Empty Vs: Nostolaitteet jumittui ylös

Viesti  Pakki La Toukokuu 10 2014, 08:30

Niin tarkennan vielä epäselvää selostustani.
Pääsyy oli siis se että unohdin joulukuisena kyntöpäivänä auran irrottamisen jälkeen valitsin vivun oikelle TCU asentoon. Kone seisoi ainakin viikon ladossa ja pieni pakkanen ja + keli vaihteli. Kun sitten otin kärryn perään ei valitsinvipu enää kääntynyt keskiasentoon jolloin hydrauliikka toimi ”oudosti” (koska oli TCU asennossa). Avattuani valitsinvivun luukun näin vivuston olevan yhtenä jäämöykkynä joten valitsinvipu ei päässyt kääntymään. Sulatellessa koteloon KONDESSOITUNUT vesi suli enkä voinut sitä estää valumasta koneen uumeniin. Vettä tuskin oli puolta kahvikupillista  mutta sekin olisi ollut hyvä saada ulos mutta miten. En tiedä kulkeeko tuossa tilassa varsinaisesti öljyä lainkaan kyse oli siis puhtaasti sinne kodenssoituneesta vedestä joka jäädytti vivuston.
ELI jos valitsinvipu toimii tahmeasti kylmään aikaan voi selitys olla tässä. HUOM. Vivun mekanismi antaa hiukan periksi kun on muovia nailonia tms. joten kovakouraista väkisinkääntöä se ei varmaan kestä.
Pakki
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 377
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostolaitteet jumittui ylös Empty Vs: Nostolaitteet jumittui ylös

Viesti  OlleK La Toukokuu 10 2014, 09:05

Jos valitsinvivun luukulla tarkoitat oikealla puolella takana olevaa pelti luukkua niin kyllä sen takana näkyvät tangot ovat tilassa johon tulee öljyä. Siihen nimittäin suihkuaa öljyä ohivirtausventtiilin kautta aina, kun nostolaite ei nosta. Kondenssivesi valuu siis alas ja päätyy lopulta vaihteiston pohjalle ja hydrauliikan imusuodattimelle josta pumppu kierrättää veden sekaisen öljyn koko hydrauliikkajärjestelmään. Vaihda siis öljyt ja suodatin ja puhdista imusihti ennen, kun syntyy lisävaurioita.


Viimeinen muokkaaja, OlleK pvm La Toukokuu 10 2014, 13:12, muokattu 1 kertaa

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostolaitteet jumittui ylös Empty Vs: Nostolaitteet jumittui ylös

Viesti  Tessu La Toukokuu 10 2014, 13:06

Anteeksi jos mene asiasat hieman syrjään? meillä kävi IH B-275 kun se meille tuli ekanatalvena niin että kun isäukko lähti puita ajamaan niin eipä kääntynykkää ratti vasemmalle! no tallista kun lähtö olikin oikeelle niin sitä ei alussa edes huomannu kun kovemman pakkasen jälkeen! jää kun suli niin käänty hyvin ja kun oli möykky vastassa ei menny ohjaus kuulakehrä olleskaan pohjaa lähellekkään heh!
Otettiin sitten kesällä ohjausvaihde kaverin kanssa auki ja BINGO vettähän seillä oli,ei muuta kun liuotin pesua ja uusi tiivari ja öljyt perään ja jopas onkin kääntyny herkästi.
Että näköjään se tutkiminen kannattaa ettei riko paikkoja ja mistä lie tuohonkin sillo osat ois saanu? nyt tietty netti auttais...

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1562
Ikä : 55
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa