Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Jäähdytinnesteiden mystiikasta

Siirry alas

Jäähdytinnesteiden mystiikasta Empty Jäähdytinnesteiden mystiikasta

Viesti  Taavit Ruskea Ma Elo 26 2013, 15:18

Millä valintaperusteella pitäisi valita tuohon DB 1200 vm.68/69 sopiva jäähdytinneste? Onko jokin nesteen aineosa joka tekee sen käytön suositeltavammaksi tai sopimattomaksi vanhempaa traktoriin?

Tuolla UKK puolella puhutaan sinisestä jäähdytinnesteestä. Nettiä kahlatessa taas löytyy tietoa, että tuohon nesteen väriin ei ole olisi tuijottamista takuuvarmasti. Eri valmistajilla kun on ilmeisesti väreillä eri merkityksiä kuitenkin.

En saanut Taavettitallin hakukoneella oikein irti keskustelua joka olis käsitellyt tätä valinta aihetta tarkemmin.

Väreihin liittynee myös suositeltu vaihtoväli.

Taavit Ruskea

David Brown : DB 1200
DBTCF:n jäsen nro : 92
Viestien lukumäärä : 7
Paikkakunta : Huittinen

Takaisin alkuun Siirry alas

Jäähdytinnesteiden mystiikasta Empty Vs: Jäähdytinnesteiden mystiikasta

Viesti  erkki Ma Elo 26 2013, 16:03

Värikekustelussa on ilmeisesti kysymys siitä, miten auton moottorin kevytmetalliset osat kestävät kunkin tyyppistä nestettä ja ilmeisesti suurin huolenaihe on se, ettei punaista sekoiteta muiden väristen kanssa samaan systeemiin, koska siitä tulee kai lopputuloksena jotain vaahtoa tai hyytelöä, mitä lie, joka tukkii paikkoja. Tavallista sinertävän vihreää meillä on ollut käytössä. Olisikohan vaihdettu viiden tai kymmenen vuoden välein??? Jotain sitä luokkaa. Tuo lohkoon porattu DB:n moottori on sikäli aika sietoinen ajalle ja korroosiolle kun siinä ei ole märkiä putkia joista tahtoo vanhemmuuttaan tulla hankaluuksia kun ruoste syö lohkon rokamille ja putken puhki.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4389

Takaisin alkuun Siirry alas

Jäähdytinnesteiden mystiikasta Empty Vs: Jäähdytinnesteiden mystiikasta

Viesti  mattkau Ti Elo 27 2013, 11:51

Komppaan Erkkiä. Kyllä taavetin kokorautamoottoriin kannattaa pistää "perinteinen vihreä" etyleeniglykoliperustainen neste. Tunnetuin ja ehkä vanhin hengissä oleva "brändi" on Zero, jo ainakin 70-luvulta asti Aspon levittämä tuote. Tänään on tietysti muitakin merkkejä olemassa, Polaric, HongKong, Motox, mitä lienee. Mutta yhteistä kaikille näille on, että käyttölaimennettuna ovat väriltään vihreitä eikä purkin kyljessä lue Long Life eikä muitakaan ylisanoja.

Poikkeuksia tietysti väritykseen löytyy esimerkiksi Korrekin "vihreä" on pullossa selvästi sinistä ja on jotain nestettä ollut kokonaan väritöntäkin.

Sitten nämä muun "väriset" nesteet sitten on kehitetty nykyaikaisia alumiinimoottoreita ja jatkettuja huoltovälejä silmälläpitäen kuten Erkkikin jo tuossa mainitsee. On olemassa Long Life sininen välimalli (esim volkkarin tyyppi G11 ennen vuotta 1996), jota ei tahdo löytyä nykyään mistään muualta kuin marmoritiskeiltä. Nyttemmin näyttää vakiintuneen tuo "punainen" Long Life joka useinmiten oikeasti on punaista (volkkarilla G12 käytössä vuodesta 1996).

Sitten vielä on nämä propyleeniglykolipohjaiset nesteet, joita jotkut haluavat käyttää. Teknistä perustetta minusta tälle ei ole, vaan sitä perustellaan ympäristöasioilla. Propyleeniglykoli on myrkyttömämpi kuin etyleeniglykoli (sille on annettu jopa E-lisäainekoodi) ja joissakin kilpakoneissa määräysten mukaan pitää käyttää sitä (tai sitten pelkkää vettä).

Ja vielä loppukevennys. Kuinka pysyä hengissä jos on vahingossa juonut jäähdytysnestettä? Itse neste ei ole myrkyllistä vaan sen aineenvaihduntatuotteet tappaa. Ihmisen maksa tykkää enemmän etanolista kuin etyleenistä eikä se koske siihen niin kauan kuin oikeaa viinaa on saatavilla. Eli ota kossua niin kauan kunnes jäähdytysneste on poistunut elimistöstä "luonnollista tietä"Laughing 
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1293
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa