Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Klapikone Palax combi 600

2 posters

Siirry alas

Klapikone Palax combi 600 Empty Klapikone Palax combi 600

Viesti  Taavetti996 La Maalis 16 2013, 18:57

Tuli hommattua tuollainen klapikone kun noita puita tuntuu olevan riittämiin ja aika ei riitä temuamaan montaa päivää polttopuiden tekoon.
Olisko kellään kokemusta kyseisestä koneesta, koetin metsästellä netin ihmeellisestä maailmasta kyseisestä masiinasta jotain mutta heikohkolla menestyksellä.
Palax:in sivuilta ei juurikaan apua saanut, on vain uudempia malleja, itsellä oleva malli on vanhempaa vuosikertaa.
Huoltoja ja pieniä niksejä olisin vaille, kuitenkin koettaisin pitää koneen ehjänä ja hyvässä kunnossa jotta voi tehdä polttopuita vielä vuosia kyseisellä koneella.
Minkälaista öljyä kannattaisi käyttää ja mistä suodattimia saa, käyttöohjeitä ei tullut mukana ja Googletustaan ei tuottanut oikein mitään, löytyi vain uudemman koneen ohjeistus ja sekin lontoon kielellä.
Kaikenlainen info on tervetullutta.
Taavetti996
Taavetti996
Galleria moderaattori

David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala

Takaisin alkuun Siirry alas

Klapikone Palax combi 600 Empty Vs: Klapikone Palax combi 600

Viesti  dblax Su Maalis 17 2013, 10:44

Mulla on se uudempi versio ja siinä ainakin kannattaa pitää hyvät öljyt kulmavaihteessa mulla alumiininen mutta luultavasti tuossa vanhemmmassa on se parempi valurautainen. Halkoma koneen laukaisu laitteisto kannataa aina käytön jälkeen laukaista että ei sen jouset kuoleennu huomioitavaa että seuraavalla käynnistys kerralla se tekee heti sitten halkaisu liikkeen. Öljynä olen käyttänu 32:sta mutta talvikäytössä lienee ohuempi parempi. Öljyn suodatin on luultavasti sama tyyppi eli CR60/3. Mulla kovalla käytöllä öljyt lämpenee aikalailla ja investoin 600 ekee jäähyttimeen ja öjlyt on ollut ok sen jälkeen. Tehtaalla suositeltiin käytää ulosotossa jotain 500 r/min että toimii paremmin ja ei lämpeisisi öljyt. Halkaisu sylinterin hydrauli venttiilistö vaatii huomiota lähinnä putsausta ja öljyämistä kumisuojusten alle että se toimii moiteetta en tiedä millanen se on mulla m2 ohjekirja pdf:nä ja voin sen pukata mailiin jos siitä on apuja.

Mulla palaxi on ollut todella kovassa käytössä ja ongelmia ei ole ollut paitsi toi öljyn lämpeäminen mutta jäähyttimellä selvisin siitä.
dblax
dblax

Viestien lukumäärä : 39

Takaisin alkuun Siirry alas

Klapikone Palax combi 600 Empty Vs: Klapikone Palax combi 600

Viesti  Taavetti996 Su Maalis 17 2013, 12:12

dblax kirjoitti:Mulla on se uudempi versio ja siinä ainakin kannattaa pitää hyvät öljyt kulmavaihteessa mulla alumiininen mutta luultavasti tuossa vanhemmmassa on se parempi valurautainen. Halkoma koneen laukaisu laitteisto kannataa aina käytön jälkeen laukaista että ei sen jouset kuoleennu huomioitavaa että seuraavalla käynnistys kerralla se tekee heti sitten halkaisu liikkeen. Öljynä olen käyttänu 32:sta mutta talvikäytössä lienee ohuempi parempi. Öljyn suodatin on luultavasti sama tyyppi eli CR60/3. Mulla kovalla käytöllä öljyt lämpenee aikalailla ja investoin 600 ekee jäähyttimeen ja öjlyt on ollut ok sen jälkeen. Tehtaalla suositeltiin käytää ulosotossa jotain 500 r/min että toimii paremmin ja ei lämpeisisi öljyt. Halkaisu sylinterin hydrauli venttiilistö vaatii huomiota lähinnä putsausta ja öljyämistä kumisuojusten alle että se toimii moiteetta en tiedä millanen se on mulla m2 ohjekirja pdf:nä ja voin sen pukata mailiin jos siitä on apuja.

Mulla palaxi on ollut todella kovassa käytössä ja ongelmia ei ole ollut paitsi toi öljyn lämpeäminen mutta jäähyttimellä selvisin siitä.
Itsekkin löysin tuon uudemman laitteen käyttiksen kun rekisteröidyin Palaxin sivuille, ja vielä suomen kielellä.
Hiukan on erilainen tuo uudempi kone, mutta vinkkiä sai jonkin verran.
Laitoin samalla Palaxille pientä vinkkiä että kannattaisi nuo vanhemmatkin koneet olla tuolla tuotevalikoimassa, kuitenkin noita vanhempia malleja myydään uudempien alta pois, ja harvemmin niissä mitään manuaalia on enää tallella.
Täytyykin seurailla tuota öljyjen lämpiämistä omassa hommassa, tarkoitus olisikin vaihtaa öljyt ja suodatin uusiin, tietääpähän sitten kuinka paljon on öljyillä tehty töitä.
Samalla tulee puhdistettua tuo hydrauliventtiilistö ja voideltua tietyt paikat.
Tuo oli muuten hyvä vinkki että laukaista halkomasylinterin jouset, ei varmaan oltu otettu huomioon tuollaista seikkaa aikaisempi omistaja.
Näillähän pääsee jo hyvään vauhtiin, lisä tieto/vinkit ei kuitenkaan ole huonoa.
Taavetti996
Taavetti996
Galleria moderaattori

David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala

Takaisin alkuun Siirry alas

Klapikone Palax combi 600 Empty Vs: Klapikone Palax combi 600

Viesti  dblax Su Maalis 17 2013, 19:10

Niin ja sitten kun piklettä tekee niin tasanen tappava vauhti paras ja suorittaa liikkeet loppuunasti että ei hätäile ja kone kannattaa olla hieman kallellaan kalkojaan päin niin se puu tippuu paremmin sinne halkojaan muuten puu tippuu aika usein pystyyn. On siinä pikku niksejä ja juttuja mutta ne tulee kyllä luonnostaan kun vaan alkaa töihin ja aurinko paistamaan Wink
dblax
dblax

Viestien lukumäärä : 39

Takaisin alkuun Siirry alas

Klapikone Palax combi 600 Empty Vs: Klapikone Palax combi 600

Viesti  Taavetti996 La Maalis 23 2013, 20:49

dblax kirjoitti:Niin ja sitten kun piklettä tekee niin tasanen tappava vauhti paras ja suorittaa liikkeet loppuunasti että ei hätäile ja kone kannattaa olla hieman kallellaan kalkojaan päin niin se puu tippuu paremmin sinne halkojaan muuten puu tippuu aika usein pystyyn. On siinä pikku niksejä ja juttuja mutta ne tulee kyllä luonnostaan kun vaan alkaa töihin ja aurinko paistamaan Wink

Varmasti tarvitaan kaikenlaista niksiä jotta homma kulkee mutkattomasti ja klapi lentää kuljettimen päästä ilman suurempia häiriöitä.
Mistäs muuten olet tuon suodattimen hommannut, jos olisi vaikka samaa mallia, kun Palax:in tuesta ei ole sen suuremmin kuulunut mitään.
Taavetti996
Taavetti996
Galleria moderaattori

David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala

Takaisin alkuun Siirry alas

Klapikone Palax combi 600 Empty Vs: Klapikone Palax combi 600

Viesti  Taavetti996 To Toukokuu 02 2013, 21:09

Palaxin tuesta tuli tuon vanhemman koneen käyttöohje/varaosakirjat PDF-muodossa.
Hiukan paremmin pääsee jyvälle miten pitäisi toimia ja tehdassäädöt ovat hyvin kerrottu.
Huomasin kanssa että öljyt lämpiään melkoisesti, varmaan täytyy sellainen jäähdytin investoida tai sitten suunnitella itse.
Olisiko mahdollista kuvaa siitä jäähdyttimestä, miten on sijoitettu.
Muuten kone on toiminut hyvin ja melkoinen kasa klapia tulee pienellä vaivalla kun vaan materiaalia on koneen lähettyvillä.
Taavetti996
Taavetti996
Galleria moderaattori

David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala

Takaisin alkuun Siirry alas

Klapikone Palax combi 600 Empty Vs: Klapikone Palax combi 600

Viesti  dblax Su Toukokuu 19 2013, 21:18

Sain erään talon urakan valmiiksi ja rupesin putsailemaan konetta ja käsi osui kulmavaihteeseen niin tuo oli tulikuuma, no siitä sitten ajatuksena öljynvaihto. Pajalle pääsytäni otin remmet pois ja ajatuksena oli ottaa koko kulmavaihde pöydälle että saan sen kunnolla huuhdeltua ja uudet öljyt sisään koska se on aika hankala vaihtaa paikalleenpäin, kun remmet oli pois ja rupesin siimapyörään laittaan ulosvedintä niin huomasin akselilla noin 5 mm välyksen no purkasin koko kulmavaihteen ja olihan siellä siimapyörän puolella kuulalaakeri sökö. Laakeri on normi kuulalaakeri 6006 eikä minun mielestä ole suunniteltu tuollaiseen sivuttaiseen kuormaan mitä remmikiristin sille aiheutaa. Otin FAG opuksen käteen ja etsimään vaihtoehtoa ja löytyihän sieltä rullalaakeri NU1006 tilasin sen sitte ja katotaan miten se kestää, ainakin kirjan mukaan sivuttaisvetoa 1,3 kertaa paremmin.
dblax
dblax

Viestien lukumäärä : 39

Takaisin alkuun Siirry alas

Klapikone Palax combi 600 Empty Vs: Klapikone Palax combi 600

Viesti  Taavetti996 Ma Kesä 10 2013, 21:40

Hienosti on pelannut klapia tehden hyvän kasan.
Itsellä myös olisi tarkoitus ottaa tuo kulmavaihde irti ja tarkastella laakerit ja öljyt vaihteesta.
Uusi suodatin ja öljyt odottelee paikalleen asennusta.
Lauhdutin tulee myös työn alle, kun velipoika sai työmaalta vanhan sorvin lauhduttajan ja vielä sopivan kokoinen 300x300mm, siihen niskaan yleismallin puhallin mallia Biltema, ei juurikaan paljon kustanna lauhdutttimen rakentaminen, lauhdutin ilmainen ja puhallin alle 15€, päälle muutama suppari letkujen liitoksiin jospa noilla saisi öljyn lämmöt kuriin.
Lämpöisenä kevät päivänä öljyt kävivät melko lämpöisenä jos piti hiukan kovempaa tahtia klapien teossa, vielä kun naapurille tehtiin puolimetristä tavaraa.
Taavetti996
Taavetti996
Galleria moderaattori

David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 303
Paikkakunta : Urjala

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa