DB 990 vm -69 solenoidin vaihto
+3
mattkau
ikilika
ArKa
7 posters
Sivu 1 / 1
DB 990 vm -69 solenoidin vaihto
Tyhmä kysymys tietämättömältä.
Taavetissani solenoidi vain naksahtaa mutta kone ei starttaa. Kun solenoidin ottaa irti niin starttimoottorin päähän jää kiinni tämä kuparisylinteri. pitäisikö se lähteä ihan vaan nyppäämällä irti?
Taavetissani solenoidi vain naksahtaa mutta kone ei starttaa. Kun solenoidin ottaa irti niin starttimoottorin päähän jää kiinni tämä kuparisylinteri. pitäisikö se lähteä ihan vaan nyppäämällä irti?
ArKa- Viestien lukumäärä : 5
Vs: DB 990 vm -69 solenoidin vaihto
Tarkotatko kuparisylinterillä sitä solenoidin sisällä liikkuvaa osaa? Ei se ole kuparia, rautaa se on, magneetti ei ota kupariin... Se lähtee bendixin siirtohaarukasta pois joko työntämällä taaksepäin ja nostamalla "takaviistoon" pois koukusta tai sivulle vetämällä/vääntämällä taikka sitten se on lukittu tapilla ja vaatii startin purkamisen.
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: DB 990 vm -69 solenoidin vaihto
Minä luulen, että solenoidissa ei ole mitään vikaa. Oireen perusteella sanoisin, että hiilet menee vaihtoon. Jos startti naksahtaa muttei yritäkään pyörittää, niin vikapaikkoja voi olla
Akku melkein tyhjä tai kaapeleissa (myös maa) huonoja liitoksia, joista menee vain vähän sähköä läpi
Solenoidin etupäässä kaapelien liitosruuvien takana oleva sähkökytkin on mennyt rikki
Tai todennäköisimmin hiilet loppu tai pompanneet irti kollektorista
Kaapeliliitokset ja akunkengät varmaan olet putsannut ensimmäiseksi.
Solenoidin kytkimen voi testata mittaamalla tai lampulla kaapeliruuvien yli samalla painaen sen solenoidin "tunnelin" (siis sen reiän missä tuo solenoidin rautasydän "kuparisylinteri" liikkuu) perillä olevaa napukkaa jollakin sopivalla esineellä. Kontaktin pitäisi syntyä.
Sitten jää jäljelle liian lyhyeksi kuluneet tai kollektorilta irti pompanneet hiilet. Tätä remonttia varten startti kannattaa ottaa pöydälle. Se lähtee irti paljon helpommin kuin vaikkapa autosta.
Sitten, jos purat startin ja päätät irrottaa solenoidilta bendixpyörälle menevän vivun saranapisteenä olevan ruuvin, kannattaa katsoa sen asento ja panna takaisin samaan asentoon. Siinä on epäkesko jolla säädetään bendixpyörän iskunpituutta. Sen kyllä pystyy säätämäänkin kohdalleen, mutta aina helpompi panna vaan vanhaan asentoon
Akku melkein tyhjä tai kaapeleissa (myös maa) huonoja liitoksia, joista menee vain vähän sähköä läpi
Solenoidin etupäässä kaapelien liitosruuvien takana oleva sähkökytkin on mennyt rikki
Tai todennäköisimmin hiilet loppu tai pompanneet irti kollektorista
Kaapeliliitokset ja akunkengät varmaan olet putsannut ensimmäiseksi.
Solenoidin kytkimen voi testata mittaamalla tai lampulla kaapeliruuvien yli samalla painaen sen solenoidin "tunnelin" (siis sen reiän missä tuo solenoidin rautasydän "kuparisylinteri" liikkuu) perillä olevaa napukkaa jollakin sopivalla esineellä. Kontaktin pitäisi syntyä.
Sitten jää jäljelle liian lyhyeksi kuluneet tai kollektorilta irti pompanneet hiilet. Tätä remonttia varten startti kannattaa ottaa pöydälle. Se lähtee irti paljon helpommin kuin vaikkapa autosta.
Sitten, jos purat startin ja päätät irrottaa solenoidilta bendixpyörälle menevän vivun saranapisteenä olevan ruuvin, kannattaa katsoa sen asento ja panna takaisin samaan asentoon. Siinä on epäkesko jolla säädetään bendixpyörän iskunpituutta. Sen kyllä pystyy säätämäänkin kohdalleen, mutta aina helpompi panna vaan vanhaan asentoon
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 990 vm -69 solenoidin vaihto
Koita vielä yhdistää solenoidille tuleva ja sieltä starttimoottoriin lähtevä virtajohto, jos startti sillätavoin lähtee pyörimään niin vika voipi olla siellä solenoidissa. Jos epäilet ettei moottori ittessään jaksa pyörittää niin startin pyöritysvoiman saa testattua kun vetää siitä "kuparisylinteristä" bendixrattaan vauhtipyörän hampaille ja sitten yhdistää/antaa virtaa suoraan startin sisälle menevään johtoon. MUISTA LAITTAA VAIHDE VAPAALLE ENNEN TESTAAMISTA!!!
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: DB 990 vm -69 solenoidin vaihto
Jos naksahtaa virta-avaimesta kääntämällä, mutta ei starttaa, niin ihan ensin kannattaa tosiaankin varmistaa, ettei ole kyse hapettuneesta akun kengästä tai hapettuneesta maajohdosta ilmanputsarin kehikon runkoon. Naksaus on tyypillinen huonon kontaktin oire. Solenoidit ovat erittäin käyttövarmoja, samoin solenoidin päässä olevat koskettimet.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB 990 vm -69 solenoidin vaihto
Se vielä piti sanomani mut unohtui pois, että tuolla usein kysytyissä kysymyksissä on ohjeet muun muassa juuri tällaisen vian paikallistamiseksi. Oikein luukkaan huoltomiesten kirjoittama, jossa etsitään sähkövikoja ennen laitteiden irrottamista. On kyllä vääränkielinen, mutta perusteellinen ja mietitty kokonaisuus. Kaikkien järjestelmien vikojen etsintä alkaa akun kunnon tarkastamisella.
Niin, ja sitten kaapeliliitokset saa näppärästi testattua, jos on vähänkään kunnolliset apukäynnistyskaapelit. Vetää vaan akulta kuumasta navasta solenoidin kaaplelin liitospulttiin ja maanavasta vaikkapa startin lisämaasukkaan, niin pitäisi pyöräyttää jos kaapelivikoja.
Niin, ja sitten kaapeliliitokset saa näppärästi testattua, jos on vähänkään kunnolliset apukäynnistyskaapelit. Vetää vaan akulta kuumasta navasta solenoidin kaaplelin liitospulttiin ja maanavasta vaikkapa startin lisämaasukkaan, niin pitäisi pyöräyttää jos kaapelivikoja.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 990 vm -69 solenoidin vaihto
Yleensä jos naksuu on tosiaan vika solenoidin päässä mikä yhdistää virran startille,sieltä kuparilaatat palanu karrelle tai moskaa välissä.
Itte korjannu semmosiakin purkamalla putsaamalla vaihtamalla osia JOS saa juottamalla aukí sen bakeliittisen pään,jos on prässättymalli niin ei auta kun uusia kokosiolenoidi.
Aluksi tosin täytyy varmistaa liitokset akusta lähtien startinperäänasti,turhien osien vaihdon välttämiseksi!
Itte korjannu semmosiakin purkamalla putsaamalla vaihtamalla osia JOS saa juottamalla aukí sen bakeliittisen pään,jos on prässättymalli niin ei auta kun uusia kokosiolenoidi.
Aluksi tosin täytyy varmistaa liitokset akusta lähtien startinperäänasti,turhien osien vaihdon välttämiseksi!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 990 vm -69 solenoidin vaihto
Hei,
Kiitos loistavista ohjeista.
Aloitus postaukseni oli vähintäänkin nopeasti kirjoitettu
Eli ongelman kuvaus:
Aiemmin starttasi normaalisti, sitten alkoi harrastaa seuraavaa. Startatessa ensimmäisen kerran naksahtaa, kerran tai jopa nopean naks naks naks sarjan. Uusinta starttaus yrityksellä ei kuulu enää mitään. Kun irroitti akun navan ja antoi luunapin solenoidin kylkeen niin starttasi kuin pakasta, reippasti ja nopeasti. Viime aikoina tosin saattoi joutua irroittamaan akun navan parikin kertaa ennen kuin hyppäsi tulille. Nyt siis tämä "kikka" lakkasi toimimasta.
Akun kiinnittämisen jälkeen solenoidi naksahtaa mutta siihen sitten homma jääkin. ja sama toistuu akun irroituksen jälkeen.
Akku on tarkistettu ja OK. solenoidin purin ja putsailin mitä irti sain, hieman oli nöyhtäinen. siinä vaiheessa tuo irroitusongelmakin tuli.
Mutta jatkan teidän ohjeiden mukaan etenemistä, vai herättikö tarkempi ongelmakuvaus uusia ajatuksia?
Kiitos loistavista ohjeista.
Aloitus postaukseni oli vähintäänkin nopeasti kirjoitettu
Eli ongelman kuvaus:
Aiemmin starttasi normaalisti, sitten alkoi harrastaa seuraavaa. Startatessa ensimmäisen kerran naksahtaa, kerran tai jopa nopean naks naks naks sarjan. Uusinta starttaus yrityksellä ei kuulu enää mitään. Kun irroitti akun navan ja antoi luunapin solenoidin kylkeen niin starttasi kuin pakasta, reippasti ja nopeasti. Viime aikoina tosin saattoi joutua irroittamaan akun navan parikin kertaa ennen kuin hyppäsi tulille. Nyt siis tämä "kikka" lakkasi toimimasta.
Akun kiinnittämisen jälkeen solenoidi naksahtaa mutta siihen sitten homma jääkin. ja sama toistuu akun irroituksen jälkeen.
Akku on tarkistettu ja OK. solenoidin purin ja putsailin mitä irti sain, hieman oli nöyhtäinen. siinä vaiheessa tuo irroitusongelmakin tuli.
Mutta jatkan teidän ohjeiden mukaan etenemistä, vai herättikö tarkempi ongelmakuvaus uusia ajatuksia?
ArKa- Viestien lukumäärä : 5
Vs: DB 990 vm -69 solenoidin vaihto
Tuttu oire huonosta akkukontaktista. Se tosiaan saattaa joskus naputtaa kuin konetuliase ja niinkin saattaa mennä, että naksahtaa ja sen jälkeen sammuu varoitusvalotkin kojetaulusta. Jos akun navat ja kengät ovat puhtaat niin vika voi olla jopa kengän ja johdon välisessä liitoksessa. Maajohto on kiinni ilmanputsarin kiinnityskehykesssä ja huono kontakti voi olla siinäkin liitoksessa tai jopa kiinityskehyksen ja runkopalkin välissä. Kuten tuossa edellä jo neuvottiin niin apukaapeleiden avulla huonon kontaktin voi onnistua paikallistamaan nopeasti.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB 990 vm -69 solenoidin vaihto
Jaa, että nakuttaakin. Minä kyllä olisin Erkin kanssa samaa mieltä tuosta kontaktiviasta. Yleensä se on akunkengän alla tai kaapeliliitoksissa kuumalla tai kylmällä puolella, mutta saattaa löytyä myös virta-avaimen puolelta. Saattaa se vika kyllä olla solenoidissakin, mutta aika harvinaista. On tullut vastaan 50 vuotisen koneidenrassauselämäni aikana kerran semmonen vika, että solenoidin pitokäämi oli poikki. Se oirehti papattamalla. Solenoidissahan on kaksi käämiä, paksu vetokäämi, joka nimensä mukaisesti vetää startin päälle ja ohkasempi pitokäämi, joka pitää startin päällä niin kauan kuin avaimesta vääntää. Vetokäämi oikosulkeutuu kun solenoidi vetää ja jos pitokäämi on poikki, niin veto lakkaa samantien. Oikosulku häviää vetokäämiltä ja taas vedetään, seuraa papatusta.
Mutta aiheeseen. Minä etsisin vikoja seuraavasti:
-Tarkistaisin vielä kerran akunkengän ja navan kontaktit
-Laittaisin apukaapelit kiinni niinkuin edellä kuvattu ja kokeilisin. Jos starttaa niin vika kaapeleissa ja liitoksissa. Poistaisin apukaapelit yksi kerrallaa jotta saisin selville kummalla puolella vika. Jos ei starttaa niin vika muualla
-Ottaisin johdonpätkän jossa lattaliitin kiinni ja panisin sen virtalukolta tulevan herätejohdon tilalle solenoidin päähän. Tekisin kontaktin irtonaisella johdonpäällä akulta tulevaan kaapeliin, mitä tapahtuu? Tällä kokeillaan virtalukon käynnistyspiirin toiminta
-Sitten yhdistäisin solenoidin pään isot virtaruuvit kuten yllä aiemmin kerrottu. Jos tämä testi saa aikaan surahduksen niin itse startti on kunnossa.
Ongelmana tietysti on, että vika on tavallaan satunnainen ja satunnainen vika pyrkii häviämään kokeilun aikana.
Jos epäilet solenoidin sisällä olevan katkoksen, sen saattaa pystyä korjaamaan purkamalla solenoidin ja korjaamalla katkoksen. Solenoidi lähtee purkautumaan kun avaa päässä olevien kupariruuvien mutterit ja sulattelee lattaliittimen niittireiässä olevan tinaklöntin ja solenoidin päässä olevan toisen tinauksen (pitokäämin toinen pää)
onnea tutkimuksiin
Mutta aiheeseen. Minä etsisin vikoja seuraavasti:
-Tarkistaisin vielä kerran akunkengän ja navan kontaktit
-Laittaisin apukaapelit kiinni niinkuin edellä kuvattu ja kokeilisin. Jos starttaa niin vika kaapeleissa ja liitoksissa. Poistaisin apukaapelit yksi kerrallaa jotta saisin selville kummalla puolella vika. Jos ei starttaa niin vika muualla
-Ottaisin johdonpätkän jossa lattaliitin kiinni ja panisin sen virtalukolta tulevan herätejohdon tilalle solenoidin päähän. Tekisin kontaktin irtonaisella johdonpäällä akulta tulevaan kaapeliin, mitä tapahtuu? Tällä kokeillaan virtalukon käynnistyspiirin toiminta
-Sitten yhdistäisin solenoidin pään isot virtaruuvit kuten yllä aiemmin kerrottu. Jos tämä testi saa aikaan surahduksen niin itse startti on kunnossa.
Ongelmana tietysti on, että vika on tavallaan satunnainen ja satunnainen vika pyrkii häviämään kokeilun aikana.
Jos epäilet solenoidin sisällä olevan katkoksen, sen saattaa pystyä korjaamaan purkamalla solenoidin ja korjaamalla katkoksen. Solenoidi lähtee purkautumaan kun avaa päässä olevien kupariruuvien mutterit ja sulattelee lattaliittimen niittireiässä olevan tinaklöntin ja solenoidin päässä olevan toisen tinauksen (pitokäämin toinen pää)
onnea tutkimuksiin
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 990 vm -69 solenoidin vaihto
Kiitos kysyjälle ja Erkille hyvistä neuvoista! Meinasin itse kysyä juuri samaan asiaa, mutta toiset ehtivät ensin. Case 1394 on napuuttanut starttia ja vikahan löytyi juuri tuolta maajohdon yhdistämisestä runkoon. Liitos kirkastettu ja vika korjautui. Toiseen 1394 pitää tehdä sama huolto ja vaihtaa päävirtakytkin parempaan. Luulin ensin tuota startin napuutusta noiden 1394 tyyppiviaksi.erkki kirjoitti:Jos naksahtaa virta-avaimesta kääntämällä, mutta ei starttaa, niin ihan ensin kannattaa tosiaankin varmistaa, ettei ole kyse hapettuneesta akun kengästä tai hapettuneesta maajohdosta ilmanputsarin kehikon runkoon. Naksaus on tyypillinen huonon kontaktin oire. Solenoidit ovat erittäin käyttövarmoja, samoin solenoidin päässä olevat koskettimet.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: DB 990 vm -69 solenoidin vaihto
jokupaikka siellä nyt joo hitsaa eli huonokontakti on,voi se olla startti nappula/avainkin.kärjethän sielläkin on.
Tuossa kirjoitit että solenoidi naksahtaa kun kytket akkukaapelin kiinni? EI sillon pidä kuulua/näkyä mitään napsausta tai kipinää kengässä!
jos noin on niin sillon kyllä on solenoidi jo yhdistämässä eli laatat on kiinni toisissaan mutta ei yhdistä tarpeeksivirtaa että vetäisi rattaan kehälle ja alkais pyörittämään.
Itse kyllä otan startin pöydälle jo sillon kun ekojakertoja täytyy koputella,USEIN ovat jo hiiletkin loppu,rasvat likaset,laakerit väljät,tinaukset murtunu ym ym,laittaa kerralla kuntoon niin taas on varmapeli vuosia!
Onhan noita mulla piha-autoissakin olu että naksuu ja lähtee kun vaan jaksaa avaimia heiluttaa ja että startti pyörii muttei vedä mutta nuo on selviä solenoidivikoja eli niissä ei ole ollu syytä huoleen.
kaikista nopeimmin saa startin hajalle kun starttaa pitkään,startti ei ole tehty jatkuvaan sähkökontaktiin lämpeneminen tuhoaa käämien ohmit(vastusarvon) eikä sillon auta enää muu kuin vaihtaa kokoheebeli!
Tuossa kirjoitit että solenoidi naksahtaa kun kytket akkukaapelin kiinni? EI sillon pidä kuulua/näkyä mitään napsausta tai kipinää kengässä!
jos noin on niin sillon kyllä on solenoidi jo yhdistämässä eli laatat on kiinni toisissaan mutta ei yhdistä tarpeeksivirtaa että vetäisi rattaan kehälle ja alkais pyörittämään.
Itse kyllä otan startin pöydälle jo sillon kun ekojakertoja täytyy koputella,USEIN ovat jo hiiletkin loppu,rasvat likaset,laakerit väljät,tinaukset murtunu ym ym,laittaa kerralla kuntoon niin taas on varmapeli vuosia!
Onhan noita mulla piha-autoissakin olu että naksuu ja lähtee kun vaan jaksaa avaimia heiluttaa ja että startti pyörii muttei vedä mutta nuo on selviä solenoidivikoja eli niissä ei ole ollu syytä huoleen.
kaikista nopeimmin saa startin hajalle kun starttaa pitkään,startti ei ole tehty jatkuvaan sähkökontaktiin lämpeneminen tuhoaa käämien ohmit(vastusarvon) eikä sillon auta enää muu kuin vaihtaa kokoheebeli!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 990 vm -69 solenoidin vaihto
Tuo konekiväärinaksutus tulee ehkä sellaista tapahtumaketjua pitkin, että jännite ja virta riittää siihen, että solenoidin vetokäämi vetää liikkuvat taakse ja samalla yhdistää jatkona oleva vahvavirtapää starttimoottorin akun kanssa samaan piiriin. Piirissä on kuitenkin jossakin kohdassa niin iso vastus, että jännite putoaa silmänräpäyksessä niin matalle ettei solenoidin pitokäämissä riitä voima pitämään liikkuvia takana ja solenoidi räpsähtää jousen voimalla sen verran auki että kärjet avautuu. Siitä seuraa se, että resistanssin yli menevä virta pienenee ja jännite hyppää uudelleen sen verran että vetosolenoidi tekee taas latausliikkeen. Sähkömiehet tietää paremmin, että onko tuo mahdollista. Naksutus on joka tapauksessa tuttu ilmiö ja muutamia kertoja se on korjautunut kun hapettunut liitos vahvavirtapiiristä on putsattu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 990 vm -69 solenoidin vaihto
Ja käyntiinhän se lähti.
Eli ainakin nyt "toistaiseksi" vika korjaantui sillä että putsasin akkukengät kunnolla ja rappasin maakaapelin liitoskontaktia runkoon. Nyt jännityksellä jään odottelemaan toimiiko jatkossakin
Kiitos neuvoista.
Eli ainakin nyt "toistaiseksi" vika korjaantui sillä että putsasin akkukengät kunnolla ja rappasin maakaapelin liitoskontaktia runkoon. Nyt jännityksellä jään odottelemaan toimiiko jatkossakin
Kiitos neuvoista.
ArKa- Viestien lukumäärä : 5
Similar topics
» 1490 solenoidin johtojen paikka
» Kannentiivisteen vaihto
» Jäähdytysnesteen vaihto.
» Hydrauliikkasuodattimen vaihto
» koiranpaskatiivisteen vaihto d-b-990 vm.63
» Kannentiivisteen vaihto
» Jäähdytysnesteen vaihto.
» Hydrauliikkasuodattimen vaihto
» koiranpaskatiivisteen vaihto d-b-990 vm.63
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa