david brown 880 implematic syöttöpumpun ajoitusmerkit??
+4
Tessu
mattkau
erkki
daavetti
8 posters
Sivu 1 / 1
david brown 880 implematic syöttöpumpun ajoitusmerkit??
Miten tarkastetaan DB 880 syöttöpumpun ajoitus? Pumppu merkiltään CAV jakajapumppu. Pumpun kylessä luukku jonka alla on kirjaimia A-G. Missä kohin pumppu pitäisi olla?
daavetti- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: david brown 880 implematic syöttöpumpun ajoitusmerkit??
Hiljaista ollu ajoitus merkkien suhteen..:/
daavetti- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: david brown 880 implematic syöttöpumpun ajoitusmerkit??
Perusajoitus on stanssattuna pumpun laippaan ja lohkoon laipan vieressä. Kun merkit on kohdakkain niin ajoitus pitäisi olla kohdallaan. Jos pumpun akselin laakeri on kulunut väjäksi tai akselin käyttöhammaspyörän päittaislukitus pettänyt niin ajoitus voi olla pielessä. Perussäädön kuulemma pystyy jotenkin tarkistamaan vauhtipyörän porauksen avulla. Oikella sivulla kytkinkoppaa on pari reikää ja niihin sopiva tappi. Se reikä jossa on "SP , merkintä on ruiskustuksen aloituksen merkki. Ittellä ei ole tuosta kokemusta, että saako esim. hanhenkaulaputkella ajoituksen tarkistettua, periaatteessa kyllä, mutta miten lie käytännössä.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Su Joulu 09 2012, 10:28, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: david brown 880 implematic syöttöpumpun ajoitusmerkit??
Ja jos pumpun sisäistä ajoitusta ihmettelet, niin siihen löytyy ohje pumpun korjausoppaan viimeisiltä sivuilta. Pistin sen linkiksi osioon "Info". Tästä puuhasta ei ole kokemusta - onneksi. Mutta jos siihen aiot ryhtyä, niin onnea yritykseen.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1660
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: david brown 880 implematic syöttöpumpun ajoitusmerkit??
CAV jakajapumpussa ei ole varsinaista sisäistä ajoitusta lukuunottamatta välipaineella toimivaa automaattista ennakonsäätöä. Siinäkään ei taida olla juurikaan säätömahdollisuuksia ehkä itse välipainetta lukuunottamatta. Pikku luukun takaa pystyy säätämään pumpun maksimisyötön kääntämällä rengasta, joka rajoittaa korkeapainemäntien iskunpituutta ja samalla siis määrää miten paljon polttoainetta imeytyy sylinteriin ruiskutusta odottamaan.
Tuo ennakkosäätö toimii niin, että kun välipaine kasvaa niin se kääntää pienen sylinterin välityksellä pumpun nokkarengasta aikasemmalle. Minusta täysi ennakko on käytössä jo puolikaasulla jos välipainepumppu ja säätöventtiili ovat kunnossa.
Tuo ennakkosäätö toimii niin, että kun välipaine kasvaa niin se kääntää pienen sylinterin välityksellä pumpun nokkarengasta aikasemmalle. Minusta täysi ennakko on käytössä jo puolikaasulla jos välipainepumppu ja säätöventtiili ovat kunnossa.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm La Joulu 08 2012, 20:45, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: david brown 880 implematic syöttöpumpun ajoitusmerkit??
Tuota, siinä Info osioon liittämässäni korjaamokirjassa on kohta "timing", joka kuulemma pitää tehdä monien muiden justeerausten ja tarkistusten jälkeen, jos on purkanut pumpun ihan paloihin ja uusinut osia sisälle. Tämän tarkoitus lienee saada sisuskalut oikeaan asentoon pumpun kiinnityslaipan ajoitusviivaan nähden.
Operaatio tuntui vaativan kasan erikoistyökaluja (joista annettiin vain numero), putkia, pumppuja sun muuta rekvisiittaa, mutta ei testipenkkiä kuitenkaan. Ei oikein vaikuttanut sopivalta maallikon ensimmäiseksi harjoitukseksi. Eli dieselpaja.
Operaatio tuntui vaativan kasan erikoistyökaluja (joista annettiin vain numero), putkia, pumppuja sun muuta rekvisiittaa, mutta ei testipenkkiä kuitenkaan. Ei oikein vaikuttanut sopivalta maallikon ensimmäiseksi harjoitukseksi. Eli dieselpaja.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1660
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: david brown 880 implematic syöttöpumpun ajoitusmerkit??
Viikon lopun sepiteltyäni pumppua tulin siihen tulokseen että taitaa olla väljä pumppu. Poltto ainetta ei tule suuttimen kärestä kuin kusemalla. Mistähän saisi uudet sisuskalut tilattua?
daavetti- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: david brown 880 implematic syöttöpumpun ajoitusmerkit??
Hmmm.
Pumppua ei minusta saa ajamalla sellaiseen kuntoon, että polttoaine tulisi suuttimista kusemalla. Toisaalta jos sinne on joskus päässyt vettä niin tavanomainen seuraamus on, että jakajatukki leikkaa kiinni holkkiinsa ja pumpun akseli katkeaa. Silloin ei liiku enää mikään pumpun sisällä.
Kun jakajapumpun välipaine menee huonoksi niin käyntiinlähtö heikkenee ja ruiskutushetki siirtyy myöhäiselle, mutta kyllä moottori silti yleensä jotenkin suostuu käydä tuputtamaan. Miten pieninä palasina käytit sitä?
Onko kolme vai nelipyttyinen 880?
Nelipyttyiseen passaa sama pumppu kuin 950:ssä, säätämällä todennäköisesti myös 850:n ja 990:n pumppu pelittää. Kolmipyttyisten pumpuista ei kuulemma ole ylitarjontaa.
Pumppua ei minusta saa ajamalla sellaiseen kuntoon, että polttoaine tulisi suuttimista kusemalla. Toisaalta jos sinne on joskus päässyt vettä niin tavanomainen seuraamus on, että jakajatukki leikkaa kiinni holkkiinsa ja pumpun akseli katkeaa. Silloin ei liiku enää mikään pumpun sisällä.
Kun jakajapumpun välipaine menee huonoksi niin käyntiinlähtö heikkenee ja ruiskutushetki siirtyy myöhäiselle, mutta kyllä moottori silti yleensä jotenkin suostuu käydä tuputtamaan. Miten pieninä palasina käytit sitä?
Onko kolme vai nelipyttyinen 880?
Nelipyttyiseen passaa sama pumppu kuin 950:ssä, säätämällä todennäköisesti myös 850:n ja 990:n pumppu pelittää. Kolmipyttyisten pumpuista ei kuulemma ole ylitarjontaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: david brown 880 implematic syöttöpumpun ajoitusmerkit??
Eli 880 implematic kyseessä. Huono käyntiin lähtö ollut vika koko ajan. kesällä vielä lähti pilotilla käyntiin ja muutaman käynti kerran jälkeen hävisi tyhjäkäynti, sammui 1500 rpm:n jälkeen. Ei enää pilotti auttanut. Savua tuli piipusta startatessa ei muuta. Sama oire edelleen. Savua tulee mutta ei syty.
daavetti- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: david brown 880 implematic syöttöpumpun ajoitusmerkit??
Implematiceja on sekä 3 että 4-pyttyisiä. Nelipyttyiseen on helpompi löytää käytetty pumppu.
Ilmeisesti olet käyttänyt suuttimia irti jos ne näyttävät kusevan??? Minusta eka homma on suutinten kunnostus, että niistä tulee kunnollinen sumu. Tarkoittaa käytännössä suutinkärkien vaihtoa ja avautumispaineen säätöä. Vanhassa traktorissa avautumispaineen voi jättää alle tehtaan suosituksen niin vanhakin pumppu jaksaa paremmin painaa neulan auki. Pumpussa saattaa olla huono välipaine tai annosteluventtiili jumittelee. Jos pakoputkesta tulee startatessa harmaata haikua niin kyllä sen pitäisi jäädä käyntiin jos moottorin saa Pilotilla hereille. Ilman Pilottia ihan pieni haiku ei riitä syttymiseen. Jos ruiskutus pelaa normaalisti niin putkesta pitää tulla harmaata sumua kuin pankinjohtaja vetelisi isoa sikaria.
Ilmeisesti olet käyttänyt suuttimia irti jos ne näyttävät kusevan??? Minusta eka homma on suutinten kunnostus, että niistä tulee kunnollinen sumu. Tarkoittaa käytännössä suutinkärkien vaihtoa ja avautumispaineen säätöä. Vanhassa traktorissa avautumispaineen voi jättää alle tehtaan suosituksen niin vanhakin pumppu jaksaa paremmin painaa neulan auki. Pumpussa saattaa olla huono välipaine tai annosteluventtiili jumittelee. Jos pakoputkesta tulee startatessa harmaata haikua niin kyllä sen pitäisi jäädä käyntiin jos moottorin saa Pilotilla hereille. Ilman Pilottia ihan pieni haiku ei riitä syttymiseen. Jos ruiskutus pelaa normaalisti niin putkesta pitää tulla harmaata sumua kuin pankinjohtaja vetelisi isoa sikaria.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: david brown 880 implematic syöttöpumpun ajoitusmerkit??
4-pyttynen DB on kyseessä. Suuttimet käytin ekaks sepällä kun kesälläkään ei lähtenyt omin avuin käyntiin. Suuttimet ok. Seuraavaks meinasin mitata sylintereiden puristus paineet jos ne ovat ok niin ei kai sit ole vaihto ehtoa kun että pumppu ei jaksa tehdä tarpeeks painetta.
daavetti- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: david brown 880 implematic syöttöpumpun ajoitusmerkit??
Jos puristuspaineita meinaa mitata niin pitääkin olla jo suurilukemainen mittari,kaverit kerran mittas väljää LT Volkkaria niin meni mittari ympäri,tosin aika väljäkin se moottori varmaan saa myös olla ettei enää millään käyntii lähe?
Meillä ainakin on jo 850Taavi parhaat päiväsä nähny ja epäilen että ohivuotoa on jo julmetusti, mutta kyllä se viel syksyllä lähti tulille,miten lie nyt keväällä?
Ei oo kyllä tostakaan koskaan suuttimia koeponnistettu tai mitää vaihdettu kun pelkässä kesäajossa on ollu,talvella noi vanhat diiselit kyllä vaatii aina jonkun lämppärin ennen kun ees kannattaa yrittää käyntiin,sääsyy oamt hermot ja vanhat koneet!
Meillä ainakin on jo 850Taavi parhaat päiväsä nähny ja epäilen että ohivuotoa on jo julmetusti, mutta kyllä se viel syksyllä lähti tulille,miten lie nyt keväällä?
Ei oo kyllä tostakaan koskaan suuttimia koeponnistettu tai mitää vaihdettu kun pelkässä kesäajossa on ollu,talvella noi vanhat diiselit kyllä vaatii aina jonkun lämppärin ennen kun ees kannattaa yrittää käyntiin,sääsyy oamt hermot ja vanhat koneet!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: david brown 880 implematic syöttöpumpun ajoitusmerkit??
Aika heikoissa lukemissa oli puristus paineet. Parhaassa pytyssä 12 bar ja heikoimmassa n 8bar. Ei ainaskaan mittari hajonnu noilla paineilla
Taitaa olla koneen purku edessä, kuhan ilmat vähän lämpenee
Taitaa olla koneen purku edessä, kuhan ilmat vähän lämpenee
daavetti- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: david brown 880 implematic syöttöpumpun ajoitusmerkit??
Kait kuitenkin venttiili välykset tarkistanudaavetti kirjoitti:Aika heikoissa lukemissa oli puristus paineet. Parhaassa pytyssä 12 bar ja heikoimmassa n 8bar. Ei ainaskaan mittari hajonnu noilla paineilla
Taitaa olla koneen purku edessä, kuhan ilmat vähän lämpenee
jyrki- Viestien lukumäärä : 168
Paikkakunta : alavus
Vs: david brown 880 implematic syöttöpumpun ajoitusmerkit??
Taitaa olla männänrenkaita poikki. Jos pilottia on käytetty joskus reippaammin niin voi olla myös männänrekaiden välisiä kannaksia poikki tai urat levenneet.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: david brown 880 implematic syöttöpumpun ajoitusmerkit??
Venttiili välykset tarkastin kyl. Nyt vaan kauhulla odotellaan mikä tuho koneessa on käynyt.
daavetti- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: david brown 880 implematic syöttöpumpun ajoitusmerkit??
Eipä tuossa nyt ihan kauheita tarvi pelätä.
Uudet laakerit kiertokangeille ehkä ja männät renkaineen ja putkille kevyt hoonaus. Tuo kaikki onnistuu katkaisematta traktoria.
Uudet laakerit kiertokangeille ehkä ja männät renkaineen ja putkille kevyt hoonaus. Tuo kaikki onnistuu katkaisematta traktoria.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: david brown 880 implematic syöttöpumpun ajoitusmerkit??
Muista kansiremppa, uudet venttiilit tai ainakin koneistus/hionta. Ne voi paineet karata myös kannen kautta, ikävä yllätys kun on alakerran kasannut uusilla osilla ja saa koneen nippuun niin huomaakin ettei vieläkään löydy puristuksia
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: david brown 880 implematic syöttöpumpun ajoitusmerkit??
Kun kansi on irti niin kannattaa katsoa myös venttiilien kunto. Siellä saattaa pakopuolen lautaset olla syöpyneet kun 60-luvulla oli vielä aika epäpuhdas polttoaine.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: david brown 880 implematic syöttöpumpun ajoitusmerkit??
Oho, olipa meillä erkin kanssa sama ajatus ja samalla kellon lyömällä vieläpä
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: david brown 880 implematic syöttöpumpun ajoitusmerkit??
Samaa mieltä erkin ja ikilikan kanssa täälläkin ollaan!
Minulla viime kesänä oli myös kansiremontti ajankohtainen Samanlaiseen vehkeeseen.
Pakoventtiilit oli tullut tiensä päähän..
2. ja 3. sylinteristä pakoventtiili mennyt,ja 2. ja 4. suutin rikki,joten olihan siellä ykkönen vielä pelittänyt..
Marjakankaalta löytyi uudet venttiilit,jotka ilmoitetaan käyväksi bensa/petrooli koneisiin pakoventtiiliksi 35,40,- kpl.
Kaikki neljä kannattaa vaihtaa kerralla,jos on vähänkin huonoja..
Minulla viime kesänä oli myös kansiremontti ajankohtainen Samanlaiseen vehkeeseen.
Pakoventtiilit oli tullut tiensä päähän..
2. ja 3. sylinteristä pakoventtiili mennyt,ja 2. ja 4. suutin rikki,joten olihan siellä ykkönen vielä pelittänyt..
Marjakankaalta löytyi uudet venttiilit,jotka ilmoitetaan käyväksi bensa/petrooli koneisiin pakoventtiiliksi 35,40,- kpl.
Kaikki neljä kannattaa vaihtaa kerralla,jos on vähänkin huonoja..
Paroni- David Brown : 880 implematic,990 implematic,996 selectamatic
Viestien lukumäärä : 13
Ikä : 49
Paikkakunta : Päijät-Häme
Vs: david brown 880 implematic syöttöpumpun ajoitusmerkit??
Mistähän kannattaa osia ruveta kyselemään? Missä on paras hinta/laatu suhde?
daavetti- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: david brown 880 implematic syöttöpumpun ajoitusmerkit??
Nyt kansi koneistamolla,kaikki venttiilit uusissa. yksi keinun tanko taipunut,menee uusiin. Männät ja pytyt hyvän näköiset eli hoonauksella ja uusilla männän renkailla tulee kuin uusi
daavetti- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Similar topics
» David Brown 1290 (case) vm .1981 syöttöpumpun irroitus
» David Brown implematic -63
» David Brown 880 Implematic
» David Brown 950 Implematic
» david brown 850 implematic vm62
» David Brown implematic -63
» David Brown 880 Implematic
» David Brown 950 Implematic
» david brown 850 implematic vm62
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa