Rinnankytketyt akut
+2
mattkau
Henrik
6 posters
Sivu 1 / 1
Rinnankytketyt akut
Ostin 950:n josta oli purettu lähes koko sähköjärjestelmä pois, vain startti toimii. Edellinen omistaja sanoi että akut on aivan loppu joten käynnistys onnistuu vain kaapeleiden avulla. Kaupan jälkeen laitoin kuitenkin akut lataukseen ja kyllähän ne hengissä ovat, ja kestänevät vielä jonkin aikaa. Samalla huomasin kuitenkin että alkuperäiset 6 V akut (molemmin puolin istuinta) oli korvattu kahdella 12 V akulla kytketty rinnan.
Kysyisin nyt onko kokemuksia akkujen rinnankytkemisestä, kuinka toimiva sellainen systeemi on kannattako säilyttää? Itse ajattelen että ne herkästi purkautuvat jos traktori seisoo useita viikkoja.
Alkuperäinen tasavirtalaturi vaikuttaisi olevan kunnossa, mutta latausrele puuttuu (missä se on muuten alun perin ollut?). Uuden releen saa tietysti hankittua, mutta olisiko kuitenkin fiksumpaa hankkia vaihtovirtalaturi? Sen kiinnittäminen ei näyttäisi olevan ongelma.
Kysyisin nyt onko kokemuksia akkujen rinnankytkemisestä, kuinka toimiva sellainen systeemi on kannattako säilyttää? Itse ajattelen että ne herkästi purkautuvat jos traktori seisoo useita viikkoja.
Alkuperäinen tasavirtalaturi vaikuttaisi olevan kunnossa, mutta latausrele puuttuu (missä se on muuten alun perin ollut?). Uuden releen saa tietysti hankittua, mutta olisiko kuitenkin fiksumpaa hankkia vaihtovirtalaturi? Sen kiinnittäminen ei näyttäisi olevan ongelma.
Henrik- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: Rinnankytketyt akut
Se laturi varmaankaan ei sitten ollut johdoilla kiinni missään jos latausrele puuttuu. Releen alkuperäinen paikka vanhassa ysiviiskympissä lienee, uskon näin, on sama kuin muissakin eli kojelaudan alla/sisällä vasemmalla puolella aika hankalassa paikassa. Jos se oikeasti puuttuu, niin äänestäisin kyllä vaihtovirtalaturin (Lucas 18ACR tai kopio) hankintaa, ellei sitten satu löytämään jostain toimivaa relettä.
Rinnan kytketyt akut kyllä toimii, mutta kytkennälle on eduksi, että akut on samanlaiset ja samankuntoiset. Jos ei ole, niin ne kuormittuu ja latautuu epätasaisesti. Niistä "huonompi" loppuu aiemmin ja samantien tappaa myös tuon toisen. Rinnankytketyistä akuista kyllä saa startille reippaasti virtaa.
Rinnan kytketyt akut kyllä toimii, mutta kytkennälle on eduksi, että akut on samanlaiset ja samankuntoiset. Jos ei ole, niin ne kuormittuu ja latautuu epätasaisesti. Niistä "huonompi" loppuu aiemmin ja samantien tappaa myös tuon toisen. Rinnankytketyistä akuista kyllä saa startille reippaasti virtaa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Rinnankytketyt akut
Latausrele on ainakin 990 implessä polttoainetankin takapuolella rattiakselin vasemmalla puolen.Aika ahdas paikka.
Vois melkein suositella vaihtovirtalaturin hankintaa jos relekin puuttuu.Tuohon voi laittaa laturin jostain romuautostakin.
Toki pientä sovittelua voi vaatia mutta tehot varmaan riittää.
Akut voi olla rinnan siis plussat yhdessä ja miinukset yhdessä. Pari 60Ah (yht 120Ah) veivaa taavia hyvin.Toki yhdellä 60Ah:n akullakin pärjää jos on hyvä käynnistyjä.
Tietenkin jos akun hankinta edessä niin voi harkita yhden tehoakun hankintaa ,saa paljon tehoa pinessä paketissa.
Vois melkein suositella vaihtovirtalaturin hankintaa jos relekin puuttuu.Tuohon voi laittaa laturin jostain romuautostakin.
Toki pientä sovittelua voi vaatia mutta tehot varmaan riittää.
Akut voi olla rinnan siis plussat yhdessä ja miinukset yhdessä. Pari 60Ah (yht 120Ah) veivaa taavia hyvin.Toki yhdellä 60Ah:n akullakin pärjää jos on hyvä käynnistyjä.
Tietenkin jos akun hankinta edessä niin voi harkita yhden tehoakun hankintaa ,saa paljon tehoa pinessä paketissa.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: Rinnankytketyt akut
Ei tuo akkujen rinnan kytkentä minusta mikään huono asia ole. Meikäläisellä on ollut useita noin kytkettyjä Transitteja. Erittäin hyvin ovat antaneet virtaa talvellakin, vaikka monasti akut ovatkin olleet jo taipaleensa loppupuolella. Tietysti laturin ja koneen on ollut syytä olla kondiksessa.
kujanjuh- Viestien lukumäärä : 243
Paikkakunta : Porvoo-Pieksämäki
Vs: Rinnankytketyt akut
Aivan samatapaus käy kun kaksi 6V akkua on sarjassa,toinen siinä pimenee aikasemmin,itte kyllä olen heittäny pariakut pois ja laittanu yhen REILUN kokosen ainakin 125A akun paikoilleen niin jopa on pelannu!
Taaviin vaan joutuu tekee telineen koneenkylkeen mutta sitten kyllä pelaakin,on meinaa senverta lyhyet kaapelit että ei tuu häviötä olleskaan.
Jollei ole pakko olla montaa niin yksi hyvä on paras
Taaviin vaan joutuu tekee telineen koneenkylkeen mutta sitten kyllä pelaakin,on meinaa senverta lyhyet kaapelit että ei tuu häviötä olleskaan.
Jollei ole pakko olla montaa niin yksi hyvä on paras
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Rinnankytketyt akut
Laittele sitten päävirtakatkaisin sinne järjestelmään
Yhdellä n. 70Ah akullakin pärjäis hyvin. Se on kokonsa puolesta helppo sijoittaa paikalleen ja talvellakin toimii. Tietysti hyvä on muutenkin käyttää lohkolämmitintä, mutta sen kanssa ainakin.
Ja ehdottomasti vaihtovirtalaturi. Se pitää akun kunnossa.
Yhdellä n. 70Ah akullakin pärjäis hyvin. Se on kokonsa puolesta helppo sijoittaa paikalleen ja talvellakin toimii. Tietysti hyvä on muutenkin käyttää lohkolämmitintä, mutta sen kanssa ainakin.
Ja ehdottomasti vaihtovirtalaturi. Se pitää akun kunnossa.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: Rinnankytketyt akut
Tuntus aika pieneltä se 70A? no tapauksesta aina riippuu millasta käyttöä on mutta tommoset isommat ne meillä on ollu jo -90 luvulta asti ja pelannu on,jokaisella tietty erilainen käyttökin.
Päävirtakytkintäkään mulla ei muutes ole ,missään laitteessa on vaan jääny kytkimet lootanpohjalle heh,eihän sekään muuta auta että jos pelkää jotain vuotoja niin siihen sitten tai jotai oikaria laitteissa,onhan siinä silti yksliitoskin lisää kun kytkimen laittaa ja johonkin vehkeeseen joutuupi sovittelemaan että minne saa suojaan ettei ole vettä täynnä!
Päävirtakytkintäkään mulla ei muutes ole ,missään laitteessa on vaan jääny kytkimet lootanpohjalle heh,eihän sekään muuta auta että jos pelkää jotain vuotoja niin siihen sitten tai jotai oikaria laitteissa,onhan siinä silti yksliitoskin lisää kun kytkimen laittaa ja johonkin vehkeeseen joutuupi sovittelemaan että minne saa suojaan ettei ole vettä täynnä!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Rinnankytketyt akut
Nii
Minusta akun kapasiteettia tärkeämpi ominaisuus on siitä kerralla irti saatava virta. Taavetin startti ottaa käynnistyksen alussa, siis ennenkuin se pyörähtää, huiman virtapiikin noin 900A. Se sitten laskee tuonne 150-250A tietämille. Lämmintä konetta veivattaessa se lienee jossain satasen paikkeilla. Mutta siis tärkeää on, että alkuvirtaa irtoaa ja startti saadaan pyörähtämään.
Kannattaa katsoa sellainen akku, missä kylmäkäynnistysvirta (CCA) on ainakin 600A. Tehokkaimmissa akuissa se pyörii jossain 800A ja ylikin. Akun varauskapasiteetti eli ampeeritunnit sitten kertoo pitkäänkö se jaksaa pyörittää. 60Ah riittää ihan hyvin dieselin kesäkäynnistykseen ja talvellakin, jos kone on kunnossa, ehkä apukonsteja myös käytetty.
Siis päävirtakytkinhän laitetaan samaan tarkoitukseen kuin sulakkeet eli vahinkojen välttämiseksi vika ym. tilanteissa. Kummatkaan ei ole pakollisia, mutta jonkun osan vikaantuessa (joka voi tapahtua myös itsekseen koneen seisoessa) näillä estetään lisävahingot kuten tulipalot. Päävirtakytkin on hyvä olla mahdollisimman tukeva (jännitehäviö kytkimessä mahd. pieni) ja asennetaan akun ja maan väliin ja tietysti semmoiseen paikkaan mihin ei suoraan sada.
Minusta akun kapasiteettia tärkeämpi ominaisuus on siitä kerralla irti saatava virta. Taavetin startti ottaa käynnistyksen alussa, siis ennenkuin se pyörähtää, huiman virtapiikin noin 900A. Se sitten laskee tuonne 150-250A tietämille. Lämmintä konetta veivattaessa se lienee jossain satasen paikkeilla. Mutta siis tärkeää on, että alkuvirtaa irtoaa ja startti saadaan pyörähtämään.
Kannattaa katsoa sellainen akku, missä kylmäkäynnistysvirta (CCA) on ainakin 600A. Tehokkaimmissa akuissa se pyörii jossain 800A ja ylikin. Akun varauskapasiteetti eli ampeeritunnit sitten kertoo pitkäänkö se jaksaa pyörittää. 60Ah riittää ihan hyvin dieselin kesäkäynnistykseen ja talvellakin, jos kone on kunnossa, ehkä apukonsteja myös käytetty.
Siis päävirtakytkinhän laitetaan samaan tarkoitukseen kuin sulakkeet eli vahinkojen välttämiseksi vika ym. tilanteissa. Kummatkaan ei ole pakollisia, mutta jonkun osan vikaantuessa (joka voi tapahtua myös itsekseen koneen seisoessa) näillä estetään lisävahingot kuten tulipalot. Päävirtakytkin on hyvä olla mahdollisimman tukeva (jännitehäviö kytkimessä mahd. pieni) ja asennetaan akun ja maan väliin ja tietysti semmoiseen paikkaan mihin ei suoraan sada.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Rinnankytketyt akut
Jep tiedossa oli noi jutut ja semmosen 125A akkua ne on meille myyny nii Taaviin kun Natikkaankin kun on haettu,voishan se olla että pienelläkin pelaa mutta empä ole kokeillu ja onhan niissä alkuperäsissä 6V akuissakin ämpäreitä enempi kuin 70,no pääasia että pelaa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» Ihan eka ikioma ja taavetti.
» sähkömopon akut
» Millaiset akut (ja öljyt) talvet seisovaan 880:een?
» sähkömopon akut
» Millaiset akut (ja öljyt) talvet seisovaan 880:een?
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa