Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Taavetin jarrut

+4
OlleK
Taavetti996
Gary Grand
patse
8 posters

Siirry alas

Taavetin jarrut Empty Taavetin jarrut

Viesti  patse Ke Syys 26 2012, 11:21

Naapurin isännällä Taavetti 990 vm 1977.
Oli toisen puolen jarrupoljin mennyt vallan veltoksi. Olisko pääsylinterin tiivisteet mennyt vaiko rummusta hihnat sun muut ?

Jarruissa muutenkin ollut jotain lukkiutumisia joten tarttisko mennä koko systeemi lävitse ?

patse

Viestien lukumäärä : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin jarrut Empty Vs: Taavetin jarrut

Viesti  Gary Grand Ke Syys 26 2012, 12:11

Mulla oli 996:sta vasen takajarru täysin voimaton ja syyksi paljastui avattaessa irti pyörinyt kenkien ankkuri-ruuvi. Eli se ruuvi/tappi, jota vasten jarrukenkien toinen pää lepää..
Olihan siellä sitten kitkapinnatkin kuoriintuneet pois kun kengät oli vinossa rumpua vasten. Mad Oli ne kuulemma jossain vaiheessa pyrkineet siltä puolelta jumimaan päällekin, mutta "rajulla tempasulla pakilla" alkaneet taas toimia.. Crying or Very sad

Eli tarinan opetus: Avata kannattaa silloin tällöin, vaikka vikaa nestepiiristäkin löytyisi.
Gary Grand
Gary Grand

DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 190
Ikä : 49
Paikkakunta : Petäjävesi

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin jarrut Empty Vs: Taavetin jarrut

Viesti  Taavetti996 Su Loka 14 2012, 19:03

Gary Grand kirjoitti:Mulla oli 996:sta vasen takajarru täysin voimaton ja syyksi paljastui avattaessa irti pyörinyt kenkien ankkuri-ruuvi. Eli se ruuvi/tappi, jota vasten jarrukenkien toinen pää lepää..
Olihan siellä sitten kitkapinnatkin kuoriintuneet pois kun kengät oli vinossa rumpua vasten. Mad Oli ne kuulemma jossain vaiheessa pyrkineet siltä puolelta jumimaan päällekin, mutta "rajulla tempasulla pakilla" alkaneet taas toimia.. Crying or Very sad

Eli tarinan opetus: Avata kannattaa silloin tällöin, vaikka vikaa nestepiiristäkin löytyisi.
Pitäisi avata 996:n jarrut, joten miten homma menee.
Tarvitseeko mitä öljyjä laskea pois, tarvitaanko uusia esim. stefoja tai muita tiivisteitä.
Taavetti996
Taavetti996
Galleria moderaattori

David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 300
Paikkakunta : Urjala

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin jarrut Empty Vs: Taavetin jarrut

Viesti  OlleK Su Loka 14 2012, 19:29

Ensiksi, onko jarrujärjestelmässä käytetty LHM öjyä? Jarruneste vaurioittaa kaikki tiivisteet. Jarruihin pääsee käiksi, kun irrotetaan pyöränvälitykset taka-akselista. Mitään öljyjä ei tarvitse poistaa, mutta tasauspyörästön lukon poljin täytyy lukita ala-asentoon ennen oikeanpuoleisen välityksen irrottamista. Muussa tapauksessa karkaa lukon holkii ja jousi ja aiheuttaa lisätöitä. Olemalla varovainen, kun pyöränvälitys vedetään pois, ei välttämättä tarvita mitään tiivisteitä. Vetoakselin uritus voi vaurioittaa takasillassa olevat stefat pyöränvälityksiä irrotettaessa, joten varovaisuus on paikallaan. Kaikki rakenteet ja varaosat löytyvät Agritek Oy:n kotisivuilta valitsemalla Case IH, varaosat ja kirjoittamalla traktorin mallinumero vasemmassa yläkulmassa olevaan tilaan. Varaosakirjat ovat englannin kielisiä.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin jarrut Empty Vs: Taavetin jarrut

Viesti  Taavetti996 Ma Loka 15 2012, 17:52

OlleK kirjoitti:Ensiksi, onko jarrujärjestelmässä käytetty LHM öjyä? Jarruneste vaurioittaa kaikki tiivisteet. Jarruihin pääsee käiksi, kun irrotetaan pyöränvälitykset taka-akselista. Mitään öljyjä ei tarvitse poistaa, mutta tasauspyörästön lukon poljin täytyy lukita ala-asentoon ennen oikeanpuoleisen välityksen irrottamista. Muussa tapauksessa karkaa lukon holkii ja jousi ja aiheuttaa lisätöitä. Olemalla varovainen, kun pyöränvälitys vedetään pois, ei välttämättä tarvita mitään tiivisteitä. Vetoakselin uritus voi vaurioittaa takasillassa olevat stefat pyöränvälityksiä irrotettaessa, joten varovaisuus on paikallaan. Kaikki rakenteet ja varaosat löytyvät Agritek Oy:n kotisivuilta valitsemalla Case IH, varaosat ja kirjoittamalla traktorin mallinumero vasemmassa yläkulmassa olevaan tilaan. Varaosakirjat ovat englannin kielisiä.

Kyllä on käytetty vihreää öljyä, kun vaihdoin jarrujen pääsylinterit ja jarrusylinterit ihan uusiin, mutta jarrut vain tuntuvat hiukan voimattomilta.
Joten seuraava vaihe oli kurkata tuonne rumpujen sisälle, mitä sieltä löytyy ja onko vika siellä jarrujen voimattomuudelle.
Siksi kyselin asiasta jotta tiedän ruveta hankkimaan tarvittavat hilppeet jos tarvitsee uusia jotain.
Koko paketti taitaa irrota kokonaisuudessaan kun ottaa ne 20 pultia auki jotka löytyy kynkän jälkeen vaihdelaatikkoa kohden, tai taitavat olla jarrurummun kotelon pultteja?
Taavetti996
Taavetti996
Galleria moderaattori

David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 300
Paikkakunta : Urjala

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin jarrut Empty Vs: Taavetin jarrut

Viesti  OlleK Ti Loka 16 2012, 09:42

Kyllä, pyöränvälitys on kiinni takasillassa 20 pultin avulla ja lisäksi siinä on 4 ohjuritappi. Tue välitys tunkilla alta ja poista pultit, jonka jälkeen voit vetää pois koko yksikön. Jarrurumpu ja vetoakseli jäävät kiinni pyöränvälitykseen ja jarrunauhat on kiinnitetty takasiltaan.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin jarrut Empty Vs: Taavetin jarrut

Viesti  Taavetti996 Ti Loka 16 2012, 21:31

Selvisihän jarrujen tehottomuus, jarruhihnat oli saanut öljykylpyä.
Akselin stefat olivat vuotaneet hihnoille.
Uusien hihnojen ja stefojen hankintaan menee tämä "projekti" Very Happy
Taavetti996
Taavetti996
Galleria moderaattori

David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 300
Paikkakunta : Urjala

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin jarrut Empty Vs: Taavetin jarrut

Viesti  erkki Ke Loka 17 2012, 08:15

Vastoin yleistä käsitystä, normaalit jarruhihnat eivät ime öljyä pesusienen tavoin. Jos pintaa on hyvin jäljellä niin todennäköisesti puhdistukseen riittää pesu etikalla.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4453

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin jarrut Empty Vs: Taavetin jarrut

Viesti  jusape Ke Loka 17 2012, 10:45

Mäkin monia jarrukenkiä autopuolella pessyt öljystä jarrukliinerillä, ja hyvin on toimineet ja pitäneet
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2515
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin jarrut Empty Vs: Taavetin jarrut

Viesti  Taavetti996 Ke Loka 17 2012, 14:47

Ei sitten mene tämä projekti ilman vastoin käymistä.
Väliholkki jossa akselitiivisteet ovat on holkitettu, joten Marjakankaan stefat eivät tule sopimaan Crying or Very sad
Holkitettu ulkohalkaisia pienemmäksi 81mm->70mm, muuten mitat täsmäisivät.
Onneksi Tampereelta löytyvät stefat perjantaiksi.
Jarruhihnoissa on sen verran heikosti pintaa että uudet laitetaan, kun kerran ovat auki, voi olla ettei tarvitse vuosiin koppuloida, jos uudet stefat pitää.
Jos jarrupinnoissa olisi ollut pintaa tarpeeksi, olisin vain pessyt ja takaisin.
Onhan noita pintoja tullut pestyä joskus hamassa nuoruudessa, silloin kun pinnat olivat vielä niititetty, sitten tuli muotiin nuo paistetut pinnat, helpotti tietysti jarruremontteja.
Taavetti996
Taavetti996
Galleria moderaattori

David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 300
Paikkakunta : Urjala

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin jarrut Empty Vs: Taavetin jarrut

Viesti  Paulig La Loka 27 2012, 19:11

Kysästään tässä topicissa, ei tuu uutta aina tehtyy. Eli tuossa ketjuja päälle laittaessa tunkkasin pyörän ilmaan. Jarrut ja vaihde vapaalla. Ei meinaa millään pyöriä rengas ympäri, miesvoimin pyörähtää ja kuin siellä olis joku "pykälä" minkä yli aina helposti luiskahtaa ja sitten taas jumii. Ajaessa ei huomaa. Käsijarru jumittaa kokonaan jos laittaa päälle.

Voiko siellä olla mikään muu kuin jarru? Ne toimii aivan normaalisti ajossa, eikä tunnu että laahaisi. Toinen pyörä pyörii sitten liukkaasti. Pyörittelin useamman kierroksen ja kokeilin myös kone käynnissä pyörä ilmassa vaihteella pyöritellä eikä se vaikuttanut mihinkään.

Tulis tuo jarrun laahaaminen kyseeseen, mutta toisaalta mitään muuta mikä siihen viittais ei ole havaittavissa. Ja eikös ne yleensä ennemmin kulu...

Pyöränlaakeriin laitoin uutta vaseliinia vielä sitten.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1089
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin jarrut Empty Vs: Taavetin jarrut

Viesti  outsider La Loka 27 2012, 19:38

Jarrun laahaamista tuossa vois epäillä jollei mitään ylimääräisiä ääniä kuulu.
Toki voi ottaa alennuspyörästön kannen pois niin näkee vetoakselin ja hammasrattaan kunnon.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1842

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin jarrut Empty Vs: Taavetin jarrut

Viesti  Paulig La Loka 27 2012, 20:50

Ajettaessa hitaasti kuuluu välillä "vinkunaa" tai sellainen yleensä metalli metallia vasten ääntä kun nyt muistelee. Ei ole kauan kuulunut edes. Varsinkin pakilla. Olisko sitten jarru, harmi kun talvea vasten takkuaa kun ei jaksais rassailla pakkasessa.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1089
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin jarrut Empty Vs: Taavetin jarrut

Viesti  Taavetti996 Ke Loka 31 2012, 21:12

Taavetti sai uudet jarrut ja hyvin pelittää.
Takapyörät menee ihan lukkoon asti hiekalla, hiukan vain ihmetyttää peräpään keveys, tietysti kuormaaja hiukan keventä takapäätä, mutta kuitenkin paremmat jarrut kuin entiset.
Toivotaan että jarruakseleiden stefat pitää, etteivät saaneet mitenkään siipeensä ronkkien takaisin laitosta, varovaisuutta yritettiin hommassa.
Taavetti996
Taavetti996
Galleria moderaattori

David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 300
Paikkakunta : Urjala

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa