950 Nostolaitepulma
+2
outsider
holle57
6 posters
Sivu 1 / 1
950 Nostolaitepulma
Nostovarret ei kestä alhaalla, vaan nousee kesken ajon itsestään ylös. Nostovoimakin on hukassa nostaa mutta vaatii mielettömästi kierroksia. Mistäpä remontti aletaan ?
holle57- Viestien lukumäärä : 15
Vs: 950 Nostolaitepulma
Oletko jo avannut ulosottokotelon päällä olevan propun ja kurkannut sisään??
Tuosta aukosta näkyy pumpun päällä olevat nosto- ja pitoventtiilit.Noita venttiileitähän ohjataan nostolaitevivulla.
Noi venttiilit voivat vanhemmuuttaan ja vähäisen käytön vuoksi takerrella.
Niitä voi varovasti koputella alaspäin .Traktorin voit pitää käynnissäkin kunhat et jää väliin nostolaitesysteemiin.
Kerroppa oliko tuosta apua

Tuosta aukosta näkyy pumpun päällä olevat nosto- ja pitoventtiilit.Noita venttiileitähän ohjataan nostolaitevivulla.
Noi venttiilit voivat vanhemmuuttaan ja vähäisen käytön vuoksi takerrella.
Niitä voi varovasti koputella alaspäin .Traktorin voit pitää käynnissäkin kunhat et jää väliin nostolaitesysteemiin.
Kerroppa oliko tuosta apua


outsider- David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1856
Tarkastellaan tilanne
Laite on mökillä, joten vasta ensi viikonlopulla pääsen tsekkaamaan tilanteen......
Miten nostolaitteen vipu liittyy karaan jolla nostolaitetta ohjataan, mielestäni minulla on jonkin asteinen viritelmä vivun ja karan välissä, mistä näen oikean osien kokoonpanon. Nostolaitteen vipuun kun hipaisee lähtee nostovarret ylös, mikäli koko ajan pitää vipua ala-asennossa kestävät varret alhaalla.
Miten nostolaitteen vipu liittyy karaan jolla nostolaitetta ohjataan, mielestäni minulla on jonkin asteinen viritelmä vivun ja karan välissä, mistä näen oikean osien kokoonpanon. Nostolaitteen vipuun kun hipaisee lähtee nostovarret ylös, mikäli koko ajan pitää vipua ala-asennossa kestävät varret alhaalla.
holle57- Viestien lukumäärä : 15
Vs: 950 Nostolaitepulma
Minulla on aika hyvä englanninkielinen selostus implematic -hydrauliikasta. Laita PM:llä sähköpostiosoite niin voin laittaa tulemaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4985
Vs: 950 Nostolaitepulma
Nostolaitevivun alapäässä (nivelen alapuolella) on säätöruuvi jonka pää painaa tappia. Nostolaite on nostoasennossa mikäli tappia ei paineta. Pitoasento löytyy siirtämällä toinen vipu varsinaisen hallintaviun viereen tiettyn asentoon, joka on merkitty valussa olevalla viivalla (Hold). Kun nyt merkkivipu on pitoasennossa siirretään hallintavipu tarkasti merkkivivun viereen, ja nostolaite pysyy paikallaan (säätöruuvi painaa tappie hieman sisään). Painamalla käyttövipua hieman lisää eteenpäin saadaan nostolaite laskemaan (säätöruuvi painaa tappia täysin sisään). Säätöruuvi saattaa olla väärin säädetty, jolloin merkkivivun merkinnät eivät vasdtaa todellisuutta. Etsi se merkkivivun pitokohta (hold) ja säädä säätöruuvilla niin, että nostolaite on pitasennossa, kun vivut ovat vierekkäin. Mikäli hallintavipu ei pysy paikallaan, johtuu se vivun nivelpisteessä olevan kitkalevyn löysyydestä. Yritä kiristää akselin päässä olevaa mutteria niin saat vivun jäykemmäksi.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 950 Nostolaitepulma
Ja tuolta suomenkielinen implen korjauskirja:
http://kayttaja.1g.fi/Taavetti/Implematic_Korjauskirja/
http://kayttaja.1g.fi/Taavetti/Implematic_Korjauskirja/
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 569
Paikkakunta : Pietarsaari
Vs: 950 Nostolaitepulma
Jyryytin kirjoitti:Ja tuolta suomenkielinen implen korjauskirja:
http://kayttaja.1g.fi/Taavetti/Implematic_Korjauskirja/
ja jatkossa täällä.
http://www.ramin.fi/Taavetti/Implematic_Korjauskirja/
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 61
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
Vs: 950 Nostolaitepulma
Ja vielä tarpeen tullen tuo kirja/lehtiö myös täältä lainaten.käyttäjä kirjoitti:Jyryytin kirjoitti:Ja tuolta suomenkielinen implen korjauskirja:
http://kayttaja.1g.fi/Taavetti/Implematic_Korjauskirja/
ja jatkossa täällä.
http://www.ramin.fi/Taavetti/Implematic_Korjauskirja/

Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 569
Paikkakunta : Pietarsaari
Nostolaitepulma 950
Viikonloppu takana, ja nostolaitteen kimpussa, kuinkas muuten.....
Muutama kysymys
Nostolaitteen käyttövivun päässä ei ole kiristysmutteria vaan siisti hitsi, voiko olla tehtaan jäljiltä vai ammattimiehen tekosia, näin ollen vivun jarrulevyjen kiristys ei sieltä onnistu. Aukaisin kotelon, ja siellä oli akselin toiseen päähän kierretty ruuvi, mielestäni siellä kuuluu olla sokkatappi. Akselin vaihto lienee edessä, löytyykö jostain vai sorvataanko? Löytyykö noita tiivisteitä vielä vai tehdäänkö itse, entäs nuo kitkalevyt mistä löytyisi uudet.
Tanko jolla nostovarsia ohjataan on kuluttanut laipassa olevan reiän eikä tanko ja säätömutteri kohtaa kunnolla, voinko holkittaa laipan vai kuinka edetään.
Millainen on tangon pää johon käyttövipu painaa, minulla siinä on sorvattu holkki joka on painettu siihen akselin päälle.
Työntövarren päähän kuuluvaa vaijeria ei ole kytketty ja työntövarsi vaihdettu vanttiruuviin, voiko systeemi toimia ilman tätä kytkentää.
Näillä avuilla pääsisin taas eteenpäin viikonpäästä.
Nostolaitteen tehottomuuteen en ehtinyt paneutumaan koetetaan laittaa ensin tuo käyttövivusto kuntoon.
Muutama kysymys
Nostolaitteen käyttövivun päässä ei ole kiristysmutteria vaan siisti hitsi, voiko olla tehtaan jäljiltä vai ammattimiehen tekosia, näin ollen vivun jarrulevyjen kiristys ei sieltä onnistu. Aukaisin kotelon, ja siellä oli akselin toiseen päähän kierretty ruuvi, mielestäni siellä kuuluu olla sokkatappi. Akselin vaihto lienee edessä, löytyykö jostain vai sorvataanko? Löytyykö noita tiivisteitä vielä vai tehdäänkö itse, entäs nuo kitkalevyt mistä löytyisi uudet.
Tanko jolla nostovarsia ohjataan on kuluttanut laipassa olevan reiän eikä tanko ja säätömutteri kohtaa kunnolla, voinko holkittaa laipan vai kuinka edetään.
Millainen on tangon pää johon käyttövipu painaa, minulla siinä on sorvattu holkki joka on painettu siihen akselin päälle.
Työntövarren päähän kuuluvaa vaijeria ei ole kytketty ja työntövarsi vaihdettu vanttiruuviin, voiko systeemi toimia ilman tätä kytkentää.
Näillä avuilla pääsisin taas eteenpäin viikonpäästä.
Nostolaitteen tehottomuuteen en ehtinyt paneutumaan koetetaan laittaa ensin tuo käyttövivusto kuntoon.
holle57- Viestien lukumäärä : 15
Vs: 950 Nostolaitepulma
Vaijeria ei välttämättä tarvita.
Jos nostolaitevipusysteemi on noin kulunut ja sitä on hitsailtu "vääristä" paikoista.
Vois olls helpompi kysäistä Pihlajaniemen Anterolta hyvä käytetty ,toimiva koko vipuhässäkkä siihen.
Jos nostolaitevipusysteemi on noin kulunut ja sitä on hitsailtu "vääristä" paikoista.
Vois olls helpompi kysäistä Pihlajaniemen Anterolta hyvä käytetty ,toimiva koko vipuhässäkkä siihen.
outsider- David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1856
Nostolaitepulma 950
Homma etenee, ja välykset poistuu, osat koneistamossa. Yksi pieni vinkki olisi tarpeen, mitä on nostolaitteen vivun alapäässä olevan säätöruuvin ja takasillasta tulevan karan välissä, vai painaako ruuvi suoraan karaa. Karan päässä on lukkorengasura pitäiskö siinä olla jotain.....
holle57- Viestien lukumäärä : 15
Vs: 950 Nostolaitepulma
Karan,eli plungerin päässä kuuluu olla lukkorengas ja jousi.Siis kotelon ulkopuolella.
outsider- David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1856
Vs: 950 Nostolaitepulma
Nyt on vivuston välykset poistettu, ja kitkalevyt säädetty. Toimii noilta osin kuten pitääkin. Seuraavana siirrytään nostolaitteen nopeuteen ja tehottomuuteen. Nosto ja laskukin ovat varsin hitaita ja voimaakin tuntuisi puuttuvan, onko öljyn vaihdolla merkitystä. Vaihdelaatikon ja takasillan välistä tiputtaa öljyä, joten jonkinasteinen tiivistys lienee ajankohtainen, joku on onnistunut raottamaan välin ja tiivistänyt sen ilman katkaisua oliko näin. Mitä muita vuotokohtia tulisi tiivistää samalla kun on öljyt poistettu.
holle57- Viestien lukumäärä : 15
Vs: 950 Nostolaitepulma
Öljyn vaihdolla on merkitystä jos öljy on likaista tai siinä on vettä ja toinen tärkeä asia on imusihdin púhtaus. Tukkeessa oleva imusihti johtaa siihen, että pumppu ei saatarpeeksi öljyä ja se taas vaikuttaa pumpun käyttöikään ja kulunut pumppu ei anna paineita kunnolla. Jos et tiedä koska öljyt on vaihdettu ja imusihti puhdistettu, poista öljy vaihteistosta ja irrota vaihteiston alla oleva pyöreä peltiluukku. Liuukun alta löydät imusihdin, jonka voit irrottaa ja pestä naftassa.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 950 Nostolaitepulma
Minkä öljyn laitan loppusyksyksi/talveksi vaihteestoon, joka on tarkoitus tiivistellä kevään korvalla. Onko tarvetta pestä vesiöljyn jäljiltä.
holle57- Viestien lukumäärä : 15
Vs: 950 Nostolaitepulma
Jos vaihteistossa on ollut vettä, kaada 20 litraa naftaa vaihteistoon sen jälkeen, kun olet puhdistanut imusihdin ja aja kuoppaista tietä muutama sata metriä. Päästä litku pois ja täytä uudella öljyllä ja käytä traktoria ja nostolaitetta hetken aikaa. Implmatic malleihin suositeltiin niiden valmistuksen aikana vaihteistoöljyä GL 4, SAE 90. Mainittu tavara on hieman paksua Suomen olosuhteissa, mutta pysyy melko hyvin sisällä ja auttavat kuluneen nostolaitteen toiminassa. Tänä päivänä on olemassa hyviä yleisöljyjä jotka sopivat mainiosti ympärivuotiseen käyttöön, kuten esimerkiksi traktorin yleisöljy (TOU tai STOU) GL 4, SAE 10W-30 tai 15W-40.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa