Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 1190 koneremontista ??

+3
erkki
outsider
taavetti1190
7 posters

Siirry alas

DB 1190 koneremontista ?? Empty DB 1190 koneremontista ??

Viesti  taavetti1190 Su Heinä 15 2012, 14:39

Elikkäs olen suunnitellut että tekisin kenoremontin taavettiin ensi talvena. Niin tarvitseeko lohko käyttää koneistamolla vai irtoaako vanhat putket vetämällä pois, kun en millään jaksaisi katkaista Very Happy

Ja mites harvinainen tuo 1190 sitten on? Montako niitä on suomeen tuotu?
Omani on 82vm hörökorvalampuilla.


Viimeinen muokkaaja, taavetti1190 pvm Su Heinä 15 2012, 17:37, muokattu 1 kertaa
taavetti1190
taavetti1190

David Brown : david brown 1190
Viestien lukumäärä : 12
Ikä : 26
Paikkakunta : Rantasalmi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1190 koneremontista ?? Empty Vs: DB 1190 koneremontista ??

Viesti  outsider Su Heinä 15 2012, 16:49

Eiköhän tuo 1190 kone ole putketon tai sitten kuivilla putkilla.
Jos uudenveroisen haluaa niin koneistamolle lohko,poraus ylikoon männille ja pinnnan oikaisu.
Sitten kansiremontti ja kampiakseli hiotaaan alikoon laakereille.

Jos kone ei ole huono,niin kevyempi korjaus on :putkien hoonaus lohko paikoillaan,uudet männärenkaat tai männät renkaineen ja uudet laakerit.
Kansiremontti sitten tarpeen mukaan.

Uskoisin että tämä kevyempi vaihtoehto riittää jos kone on käyntikuntoinen.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1842

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1190 koneremontista ?? Empty Vs: DB 1190 koneremontista ??

Viesti  erkki Su Heinä 15 2012, 18:11

Kyllä 1190 on täällä melkoinen harvinaisuus. Veikkaan, ettei niitä ole rekisteröity kuin korkeintaan muutamia kymmeniä kappaleita, voi olla ettei ole ollut kahtakymmentä kappaletta enempää uutena. Moottorin ja voimansiirron osien puolesta 1190 on läheistä sukua 885:lle, joka on aika harvinanen sekin.

Huonot puristukset paranevat kyllä aika mukavasti rengastuksella ja venttiiliremontilla. Myös uusia mäntiä asennetaan hoonattuihin sylintereihin jos ei ole pahasi pykälää porauksen yläpäässä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4497

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1190 koneremontista ?? Empty Vs: DB 1190 koneremontista ??

Viesti  OlleK Su Heinä 15 2012, 19:24

1190 on suoraan porattu moottori eikä siinä ole kuiviakaan putkia tehtaan jäljiltä. Kuivia putkia on asennettu jos joku yksittäinen sylinteri on leikannut kiinni tai siihen on tullut esimerkiksi ruostumisesta johtunut vuoto, jolloin on voitu käyttää alkuperäistä mätää. Kunnollinen moottoriremontti vaatii traktorin katkaisemisen ja moottorin nostamisen pois rungon päältä koska muuten ei pääse käsiksi päämäisiin runkolaakereihin eikä voida tehdä mitään muita työstöjä, kun kannen hionta. Korjauksen laajuuden tarve selviää, kun ensin ottaa kannen ja öljypohjan pois. Tämän jälkeen irrotetaan männät ja mitataan kaikkien sylintereiden halkaisijat ja selvitetään kulumat. Myös kiertokankien laakerikaulat kannattaa mitata ja tutkia niiden kunto. Keskimmäisen runkolaakseipukin irrottaminen antaa jotai osviittaa runkolaakereiden kunnosta, mutta ei kerro koko totuutta.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1190 koneremontista ?? Empty DB 1190 koneremontista ??

Viesti  taavetti1190 Su Heinä 15 2012, 19:46

Juu kone on kylläkin ihan käyntikuntoinen, mutta huohottaa jonkin verran.
taavetti1190
taavetti1190

David Brown : david brown 1190
Viestien lukumäärä : 12
Ikä : 26
Paikkakunta : Rantasalmi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1190 koneremontista ?? Empty Vs: DB 1190 koneremontista ??

Viesti  OlleK Ma Heinä 16 2012, 12:32

Syy huohotukseen voi olla esimerkiksi sylinteriseinämien killottuminen (lasittuminen), porausten kuluminen tai männänrenkaiden katkeaminen. Kaikissa tapauksissa täytyy ainakin männät vetää pois. Sylintereiden lasittuminen voidaan korjata hoonamalla mutta kuluneisuus vaatii lohkon käyttöä koneistamolla. Minä ottaisin kyllä suosiolla moottorin pois ja tekisin kunnon korjauksen.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1190 koneremontista ?? Empty Vs: DB 1190 koneremontista ??

Viesti  Osmo_ Ma Heinä 16 2012, 14:20

Tossa kun 584:n huohotti vielä pari suvea sitten ja käynnistyminen oli onnetonta (hehkun vaati kesälläkin), niin otimme koneen auki. Sylinteriputket olivat kiilsivät, venttiili-istukat olivet rokonarpiset ja männänrenkaat veltommat kuin tiedä mikä. Pytyissä toisaalta näkyi vielä tehtaan työstöjälki Shocked Englannin poikien rauta tuntuu olevan kestävää. Männissä taasen ohipuhallus (ja koneella ajettu n. 3400h). Nyt peli käy kunnolla.

Ota nyt ekana kansi ja öljypohja irti ja katso mitä koneen sielunelämään kuuluu.
Osmo_
Osmo_

Viestien lukumäärä : 376
Ikä : 27
Paikkakunta : Huittinen

https://www.taavetti-talli.net

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1190 koneremontista ?? Empty Vs: DB 1190 koneremontista ??

Viesti  OlleK Ma Heinä 16 2012, 15:09

Tällaiset matalaviritteisten moottoreiden sylinteriseinämien kiillottuminen (peilikirkas pinta) aiheutuu siitä että kone käytetään pitkiä aikoja pienillä kuormilla (tyhjäkäynti on pahasta) ja käytetään "liian hyvää" moottoriöljyä ja polttoöljyä polttoaineena. Nämä moottorit pitävät työnteosta, ei lepsuilusta.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1190 koneremontista ?? Empty Vs: DB 1190 koneremontista ??

Viesti  sKy Ti Heinä 17 2012, 00:57

Sylinterin kiillottumisen aiheuttaa mäntään rengasurien yläpuolelle kertyvä karstakerros joka hio sylinteriä. Liian hyvä öljy sitä ei aiheuta liian lepsu ajo kylläkin (karstoittuu). Edellisessä työjuhdassa tätä estettiin erillisellä renkaalla sylinterin yläpäässä joka piti huolta siitä että karsta kerros ei päässyt kasvamaan niin paksuksi että ottaisi sylinteriin kiinni.

https://www.youtube.com/watch?v=1oT8vokqQyc&feature=plcp tossa vidossa näkyy toi rengas sylinterin yläpäässä

sKy

Viestien lukumäärä : 36
Paikkakunta : Laitila

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1190 koneremontista ?? Empty Vs: DB 1190 koneremontista ??

Viesti  TIKO La Heinä 21 2012, 09:48

Ainakin sitä mieltä olen ettei turhaan kannata konetta aukoa parin höyrypilven takia, auttaisko jos pistät oikeisiin töihin koneen, kuumaksi ajoa. Oman 1390 hohuutus väheni kun raskasta äestä vedätin päivän pikkutraktorilla. itse olen näin vanhemmiten yrittänyt "turhia " remontteja välttää.. teininä tuli tehtyä ihan kaikenlaista turhaa.. Embarassed
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 848
Ikä : 43
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa