David Brown 996 -77
+4
Taavettifanaatikko
TIKO
Hartsa996
jusape
8 posters
Taavetti-talli :: Traktorit :: Projektit
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
David Brown 996 -77
Tehdäänpäs aloitusposti!
Projektina mulla on tuo isältä perintönä jäänyt Sekura-hytillinen Taavetti, jonka kanssa aloin painimaan parisen vuotta sitten.

Sisusta laitteessa on jokseekin räjähtänyt ja ulkokuoressa on sanomista, mutta tekniikka pelaa. ->Hyvä lähtökohta.
Työmaan alkuvaiheita voi lueskella myös vanhasta ketjusta, jossa kartoitan tuon vehkeen tekniikkaa, ym.
https://www.taavetti-talli.net/t566-996-4-veto
Laitehan on tehtaalta lähtenyt takavetona, mutta sellaiselle ei minulla käyttöä juuri ole ja tekniikan harrastelija kun olen, niin päähän kasvoi sarvet ja aloin tuosta muokata nelikkoa.
Ulkoisesti Taavetti jo hetken ehti nelikolta näyttääkin, mutta "uuden" etuakselin kunto ei ollut aivan halutulla tasolla.

Navat ja olkatapit jokseekin sököt.


Tuossa edellä olevassa kuvassa näkyy myös yksi projektin töistä. Eli Joko teen uuden kääntövarren pitkittäissylinterille, tai sitten teen uuden sylinterin poikittain.
Aika näyttää kumpi tulee tehtyä ensin. Sopivaa 20mm levyä kyllä olisi kääntövarren aihioksi, mutta niin olisi risoja(varsivikaa) sylintereitäkin..
Työt projektissa on melkeinpä seisseet vuoden päivät, mutta eteenpäin mennään.
Laatikon pohjaan kairasin alkureiän.

Ja laatikkoon vaihdoin nelikon pinioniakselin

Ei näy kylläkään kuvassa...
Homma kävi mukavan kivuttomasti:
https://www.taavetti-talli.net/t1259-996-vaihdeaskin-kasaus
No, kokoonpäin se meni mukavasti. Perävälityksen hammaskosketuksen säätökin kävi onneksi hyvin poistamalla shimmejä. Purkupojilta kun ei sattunut löytymään yhtään oikeankokoista
pari jotain ihan erikokoista(halkasijoiltaan) tuli kyllä.
Vaihteistojärjestely on kyllä ihan mielenkiintoinen.

Selvästi on väkisin tehty nelikko tuohon takavetoisen laatikkoon.
Nyt olisi vaihteensiirtäjätkin täyttöhitsattuna ja koneistettuna pöydällä, niin voisi kasaamista jatkaa siltä osin.

Projektina mulla on tuo isältä perintönä jäänyt Sekura-hytillinen Taavetti, jonka kanssa aloin painimaan parisen vuotta sitten.
Sisusta laitteessa on jokseekin räjähtänyt ja ulkokuoressa on sanomista, mutta tekniikka pelaa. ->Hyvä lähtökohta.
Työmaan alkuvaiheita voi lueskella myös vanhasta ketjusta, jossa kartoitan tuon vehkeen tekniikkaa, ym.
https://www.taavetti-talli.net/t566-996-4-veto
Laitehan on tehtaalta lähtenyt takavetona, mutta sellaiselle ei minulla käyttöä juuri ole ja tekniikan harrastelija kun olen, niin päähän kasvoi sarvet ja aloin tuosta muokata nelikkoa.
Ulkoisesti Taavetti jo hetken ehti nelikolta näyttääkin, mutta "uuden" etuakselin kunto ei ollut aivan halutulla tasolla.
Navat ja olkatapit jokseekin sököt.
Tuossa edellä olevassa kuvassa näkyy myös yksi projektin töistä. Eli Joko teen uuden kääntövarren pitkittäissylinterille, tai sitten teen uuden sylinterin poikittain.

Työt projektissa on melkeinpä seisseet vuoden päivät, mutta eteenpäin mennään.
Laatikon pohjaan kairasin alkureiän.
Ja laatikkoon vaihdoin nelikon pinioniakselin
Ei näy kylläkään kuvassa...
Homma kävi mukavan kivuttomasti:
https://www.taavetti-talli.net/t1259-996-vaihdeaskin-kasaus
No, kokoonpäin se meni mukavasti. Perävälityksen hammaskosketuksen säätökin kävi onneksi hyvin poistamalla shimmejä. Purkupojilta kun ei sattunut löytymään yhtään oikeankokoista

Vaihteistojärjestely on kyllä ihan mielenkiintoinen.
Selvästi on väkisin tehty nelikko tuohon takavetoisen laatikkoon.
Nyt olisi vaihteensiirtäjätkin täyttöhitsattuna ja koneistettuna pöydällä, niin voisi kasaamista jatkaa siltä osin.
Viimeinen muokkaaja, Gary Grand pvm Ma Kesä 18 2012, 12:47, muokattu 2 kertaa (Raportin syy : Lisätään tekstiä muistin mukaan)
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 51
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: David Brown 996 -77
Projektin aikana on tullut appiukon apuna laitettua tuota tallia lämpimäksi(yksi uusi seinä ja välikatto, kolmen seinän eristäminen), mikä on hiukan hidastanut prosessia. Tuo projekti on ollut taas toisaalta tilaa viemässä tallissa koko rakennushomman ajan
Vuodenvaihteessa tilan siirryttyä sukupolvenvaihdoksessa vaimon nimiin tuli hiukan lisää töitä... Pääsin siis toiseen vuoroon. Mukavaa vastapainoa nuo pelto-/metsätyöt on arkisen näyttöpäätehomman lisänä, mutta välillä meinaa väsyttää...
Molemmat etunavat siis holkitettava, neljä olkatappia sorvattava ja pudotuslaatikolle vielä "pudotuslaippa", kun vaatii 28mm palan laatikoiden väliin ennenkuin akselilinjat kohtaavat vaihdelaatikon päässä.

Nyt jos joku tarjoaisi sorvia ja jonkinlaista terävalikoimaa sopuhintaan, niin kaupat taitaisi syntyä...

Vuodenvaihteessa tilan siirryttyä sukupolvenvaihdoksessa vaimon nimiin tuli hiukan lisää töitä... Pääsin siis toiseen vuoroon. Mukavaa vastapainoa nuo pelto-/metsätyöt on arkisen näyttöpäätehomman lisänä, mutta välillä meinaa väsyttää...
Molemmat etunavat siis holkitettava, neljä olkatappia sorvattava ja pudotuslaatikolle vielä "pudotuslaippa", kun vaatii 28mm palan laatikoiden väliin ennenkuin akselilinjat kohtaavat vaihdelaatikon päässä.
Nyt jos joku tarjoaisi sorvia ja jonkinlaista terävalikoimaa sopuhintaan, niin kaupat taitaisi syntyä...
Viimeinen muokkaaja, Gary Grand pvm Pe Huhti 17 2015, 12:43, muokattu 1 kertaa
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 51
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: David Brown 996 -77
Hyvä aloitus osiolle

jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2799
Ikä : 53
Paikkakunta : Yläne
Vs: David Brown 996 -77
just tällästä meinasin et jos väki kirjottelee tarinoita ni toiset voi parhaassa tapauksessa saada vinkkejä ja neuvoja omiin rojekteihin 

Hartsa996- Viestien lukumäärä : 39
Ikä : 36
Paikkakunta : Veteli
Vs: David Brown 996 -77
Hienoa! oispa omat rojektit kuvattu ja selostettu yhtä kunnolla!
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 874
Ikä : 45
Paikkakunta : Nastola
Vs: David Brown 996 -77
Mitenkäs, missä vaiheessa rojekti on? Vai onko rojektia enää ollenkaan?
Taavettifanaatikko- David Brown : Isäukolla 2X1290, 995 ja 880
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 56
Paikkakunta : Asikkala
Vs: David Brown 996 -77
Vaiheessa on..
Kaikenlainen muu näpertely vaan on vienyt luppoajan tehokkaasti.
Hommasin pari Suzukin mönkkäriä pahvilaatikoissa, edistin Raisu-projekteja, kävin läpi pari GM dieseliä, hoitelin maa- ja metsätaloutta(sivutoimena), ym. rakennus projektia ja ylimääräistä ajankulua perheen kanssa vietetyn laatuajan päälle, niin alkaa jostain syystä vain tunnit ja jaksaminen loppua
Valoisana aikana. Pimeämpänä vuodenaikana ei ulkotöitä voi niin paljoa tehdä, niin on taas aikaa näille harrasteluille.
Taavetin sorvaushommia en ole vielä ulkoistanut ja muutaman pikkunippelin se vaatisi. Muuten käytännössä kokoonruuvaamista vailla.
Taitaa vain tuo kokoonruuvaaminen teettää vielä ohjaamoprojektinkin, on sen verran ryöttääntyneen näköinen sisältä.
Kaikenlaisia visioita nokkapumpuista, sähköisistä lisätoiminnoista, ym. kyllä pyörii päässä
kun vaan saisi ne siirtymään rautaan...
Etukuormainhan tuohon on jo tekeillä. Taisin sitä projektia jossain hiukan raottaakin. Eli Quicke D-sarjan 55:n aisat, joista lyhentelen soppelit(oman ajatusmaailman mukaan) Taavin keulalle. Sovitteiden teon vaan olen jättänyt suosiolla siihen saakka, että perustraktori on koossa.
Tuossa sen projektin lähtökohtia:

Ja aisojen lähökohta:

Valitettavasti eivät enää myy yksityisille Jyväskylän romutarhoista materiaalia, niin hankinnat joutuu hoitamaan muita kanavia pitkin.
Kauhankäännön mitoitin jo mekaanisen tasauksen kanssa, mutta taidan tässä vaiheessa jättää suoralle sylinterikäytölle. Ei sen lisääminen jälkikäteen niin iso projekti tule olemaan. Eikä tarvitse kerralla käyttää niin paljon rahaa sylinteri- ja venttiilihankintoihin.
Hidasteena hommille kehtaan kertoa vielä tavoitteeni tehdä kaikki "roskistavarasta". Eli jonkun hylkäämä lähtee elämään uutta elämää minun aarteenani. Työpaikan romulavalta olen pelastanut jo yhtä lukuunottamatta etuakselin vaatimat "isot" laakerit. Nuo 80x140 ja 80x120 laakerit maksaa kaupan hyllyllä rahaa, mutta kun ne meillä menee vaihteen kunnostuksessa aina uusiksi, vaikka ovat käytännössä kuin uusia, niin kelpaavat minulle oikein hyvin. Tuon kokoisia käytetään vain suojaputken tukilaakerina, eli ei kanna kuormia... Tuo 140mm ulkohalkaisija vaan on hiukan harvinainen, käytössä vain Saksalaisen kilpalijan yhdessä mallissa.
Jossain vaiheessa loppuu vain ehkä pitkäjänteisyys ja käyn sitten kaupan hyllyltä hakemassa loput tarpeet. On tässä jo penniä venytetty ihan kivasti.
Napojen laakeripesät tehdään planeetan tapista, olkatapit tulee lukitusruuveista, välilaippa pudotuslaatikon ja välirungon väliin tullee laakerikannesta tai termostaattilohkosta.
Tuulivaihteissa kaikki on suurempaa...

Kaikenlainen muu näpertely vaan on vienyt luppoajan tehokkaasti.



Taavetin sorvaushommia en ole vielä ulkoistanut ja muutaman pikkunippelin se vaatisi. Muuten käytännössä kokoonruuvaamista vailla.
Taitaa vain tuo kokoonruuvaaminen teettää vielä ohjaamoprojektinkin, on sen verran ryöttääntyneen näköinen sisältä.
Kaikenlaisia visioita nokkapumpuista, sähköisistä lisätoiminnoista, ym. kyllä pyörii päässä

Etukuormainhan tuohon on jo tekeillä. Taisin sitä projektia jossain hiukan raottaakin. Eli Quicke D-sarjan 55:n aisat, joista lyhentelen soppelit(oman ajatusmaailman mukaan) Taavin keulalle. Sovitteiden teon vaan olen jättänyt suosiolla siihen saakka, että perustraktori on koossa.
Tuossa sen projektin lähtökohtia:
Ja aisojen lähökohta:
Valitettavasti eivät enää myy yksityisille Jyväskylän romutarhoista materiaalia, niin hankinnat joutuu hoitamaan muita kanavia pitkin.
Kauhankäännön mitoitin jo mekaanisen tasauksen kanssa, mutta taidan tässä vaiheessa jättää suoralle sylinterikäytölle. Ei sen lisääminen jälkikäteen niin iso projekti tule olemaan. Eikä tarvitse kerralla käyttää niin paljon rahaa sylinteri- ja venttiilihankintoihin.

Hidasteena hommille kehtaan kertoa vielä tavoitteeni tehdä kaikki "roskistavarasta". Eli jonkun hylkäämä lähtee elämään uutta elämää minun aarteenani. Työpaikan romulavalta olen pelastanut jo yhtä lukuunottamatta etuakselin vaatimat "isot" laakerit. Nuo 80x140 ja 80x120 laakerit maksaa kaupan hyllyllä rahaa, mutta kun ne meillä menee vaihteen kunnostuksessa aina uusiksi, vaikka ovat käytännössä kuin uusia, niin kelpaavat minulle oikein hyvin. Tuon kokoisia käytetään vain suojaputken tukilaakerina, eli ei kanna kuormia... Tuo 140mm ulkohalkaisija vaan on hiukan harvinainen, käytössä vain Saksalaisen kilpalijan yhdessä mallissa.

Jossain vaiheessa loppuu vain ehkä pitkäjänteisyys ja käyn sitten kaupan hyllyltä hakemassa loput tarpeet. On tässä jo penniä venytetty ihan kivasti.

Napojen laakeripesät tehdään planeetan tapista, olkatapit tulee lukitusruuveista, välilaippa pudotuslaatikon ja välirungon väliin tullee laakerikannesta tai termostaattilohkosta.
Tuulivaihteissa kaikki on suurempaa...

Viimeinen muokkaaja, Gary Grand pvm Ma Tammi 07 2013, 12:31, muokattu 1 kertaa (Raportin syy : kuvia)
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 51
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: David Brown 996 -77
Tätäkin työmaata tuli eilen iltasella edistettyä pienen kokoonruuvaamisen muodossa. Täytyy kyllä todeta, että aina kun noihin osiin menen koskemaan, niin jonkinlainen polte traktorin lopulliseen kokoamiseen iskee päälle.
Laittelin taka-akselisillan jo syksyllä ja nyt hydraulipumpun laipan/pumpun, sekä VO-kopan paikoilleen tiivistemassan kanssa.
Mielenkiintosita tavaraa tuo rasva/vesi/ym.-seos, mitä tuolla alla oli.

Aiheuttaa hiukan päänraapimista osien paikoilleensaattaminen kun laitos on ollut palasina jo reilun vuoden ja sinä aikana on tuossa samaisessa tallissa on tullut purettua ja kasattua muutamaa autoa ja keväällä siellä tuli järjestettyä omat 40-vuotisjuhlatkin, jotka aiheutti koko tallin uudelleenjärjestelyn.
Vetoakselin tiivisteiden vaihtoa varten pitää jonkinlainen ulosvetäjä porailla. 2" pitkät 1/4"-28 UNF ruuvit jo piti käydä kaupasta sitä hommaa varten hakemassa, kun ei omissa varastoissa ollut yhtään?! Jenkki kun ei UNF:a juuri käytä ja Morris Marina -ajasta on jo niin kauan, että kaikki on tullut hukattua.
Kameraa ei tullut otettua hommaan mukaan, purkuvaiheessakaan niin kuvia tuosta ei valitettavasti nyt tullut. Taas kerran sitä huomasi vaikeamman kautta, että kunnon dokumentointi joka purkuvaiheessa auttaisi kovasti kasaustakin. vaikka näinkin yksinkertaista ruuvaamista oli kyseessä. Olisi ollut ainakin selvempää minkä ruuvin alle mikäkin pellinpala pitää sijoittaa. Kaikkia pikkulirpakkeita ei varaosakirjan kuvissakaan tuntunut näkyvän.

Laittelin taka-akselisillan jo syksyllä ja nyt hydraulipumpun laipan/pumpun, sekä VO-kopan paikoilleen tiivistemassan kanssa.
Mielenkiintosita tavaraa tuo rasva/vesi/ym.-seos, mitä tuolla alla oli.
Aiheuttaa hiukan päänraapimista osien paikoilleensaattaminen kun laitos on ollut palasina jo reilun vuoden ja sinä aikana on tuossa samaisessa tallissa on tullut purettua ja kasattua muutamaa autoa ja keväällä siellä tuli järjestettyä omat 40-vuotisjuhlatkin, jotka aiheutti koko tallin uudelleenjärjestelyn.


Vetoakselin tiivisteiden vaihtoa varten pitää jonkinlainen ulosvetäjä porailla. 2" pitkät 1/4"-28 UNF ruuvit jo piti käydä kaupasta sitä hommaa varten hakemassa, kun ei omissa varastoissa ollut yhtään?! Jenkki kun ei UNF:a juuri käytä ja Morris Marina -ajasta on jo niin kauan, että kaikki on tullut hukattua.

Kameraa ei tullut otettua hommaan mukaan, purkuvaiheessakaan niin kuvia tuosta ei valitettavasti nyt tullut. Taas kerran sitä huomasi vaikeamman kautta, että kunnon dokumentointi joka purkuvaiheessa auttaisi kovasti kasaustakin. vaikka näinkin yksinkertaista ruuvaamista oli kyseessä. Olisi ollut ainakin selvempää minkä ruuvin alle mikäkin pellinpala pitää sijoittaa. Kaikkia pikkulirpakkeita ei varaosakirjan kuvissakaan tuntunut näkyvän.
Viimeinen muokkaaja, Gary Grand pvm Ma Tammi 07 2013, 12:00, muokattu 1 kertaa (Raportin syy : Lisäyksiä)
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 51
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: David Brown 996 -77
Pikkuinen lisähuomio, jota ei ehkä niin selkeästi noista minun kuvista huomaa, mutta traktori seisoo metrin tarkkuudella samalla paikalla kaikissa kuvissa.
Eli jonkinlaista kehitystä on tapahtunut noissa talliolosuhteissa.
Tallin lattia oli jo hommaa aloittaessa valettu, mutta kaikki muu näpertely tiloihin(välikatto, väliseinä, eristykset, nosturi, ym.) on tehty projektin ollessa levällään. Pikkasen on hommat venähtänyt... Viimeisimpänä tänä syksynä saatiin laitettua lämpöeristetty ovi. Lisää viihtyisyyttä jonkin verran.
Eli jonkinlaista kehitystä on tapahtunut noissa talliolosuhteissa.



Tallin lattia oli jo hommaa aloittaessa valettu, mutta kaikki muu näpertely tiloihin(välikatto, väliseinä, eristykset, nosturi, ym.) on tehty projektin ollessa levällään. Pikkasen on hommat venähtänyt... Viimeisimpänä tänä syksynä saatiin laitettua lämpöeristetty ovi. Lisää viihtyisyyttä jonkin verran.
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 51
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: David Brown 996 -77
Tänä viikonloppuna ehdin pariin otteeseen poikkeamaan tallissakin ja leppoisaan harrastetahtiin tehtyna hommat eteni ihan mukavasti.
Tilanne lauantai-iltana:

Ensimmäiseksi piti tekaista ulosvetäjä noille taka vetoakselin laakereille, 28mm kiilatangosta sellainen tuli näppärästi neljä reikää poraamalla.

Selvisipä sitten sekin, ettei tuo kierre ilmeisesti ole UNF, vaan Withworth.. Ei mene kovin pitkälle UNF noihin kierteisiin ilman voimankäyttöä. Kovat ulosvetoruuvit ja valurautainen tiivistepesä pelastivat tilanteen.
Eli väkisin vääntämällä muovasi kierteen läpi asti. Jos ei järki riitä, otetaan voima avuksi.
Noissahan kierteen kylkikulma poikkeaa toisistaan. SAE UNF on 60 asteen kulmalla ja Withwort 55 asteinen. Melko varmasti nousu noissa oli kuitenkin sama 28 kierrettä tuumalle.
Noinkohan olisi Etralta edes löytynyt Withworthia..
Jaa, nyt huomasin vasta, että Davidin pojat onkin käyttäneet BSF-kierteitä jossain paikoissa.. Ei helpoimmasta päästä hankittavia sekään...
Molempien puolien irroittelun jälkeen sain tehdä myös puristimen tiivistepesän takasiltaan painamista varten. Melkoiset sovitteet on mokomille holkeille laittaneet
Itse jos vastaavaa paikkaa miettisin, niin olisi hyvin kevyt sovite, o-rengastiivistyksellä ja ehkä ruuvivarmistus. Työkalusta kuvaa myöhemmin, jos muistan räppäistä toista puolta asentaessa.
Toiselle puolelle stefat on nyt laitettu vasta tilaukseen, kun ei tullut aikanaan määriä tarkistettua
Ostin niitä siis vain kaksi, tarve on kaksi per puoli. Tuumakokoisina ja hiukan poikkeuksellisina muutenkin, eivät tietenkään hyllytavaraa.
Ja molemmat puolet on jo vuotaneet jarrun puolelle öljyä.
Lukkoholkkia varten piti väännellä hydrauliikkaputkesta sopiva asennustyökalu. Korjauskäsikirjan ohjeiden mukaan tehtynä, ei vaatinut ihmeempää päänraapimista tuokaan homma. Pari mutkaa putkeen ja sopivalle kohdalle porasin läpireiän, josta 8mm ruuvi läpi holkin sisään työntämistä varten. Kirja neuvoo kyllä tekemään viimeisen päälle hifin sorvatun version, mutta tuo ajoi asiansa kertaluontoisessa hommassa kiitettävästi.
Opusta voi kyllä suositella jokaiselle, joka joutuu vanhaa Taavia rassaamaan. Tuntuu nuo säätöarvot varsinkin niin ihmeellisiltä, ettei niitä kokeilemalla saa millään kohdalleen. Linkki sähköiseen versioon löytyy info-osiosta. Itse tosin ehdin ostaa kirjan juuri ennen tuon löytymistä. Alkuperäisessä painotuotteessa kuvista saa paremmin selvää.
Stefojen vaihdon jälkeen laitoin jarrukengät paikoilleen ja tuuppasin oikean ronkan kiinni. Tuossa oikeanpuoleisessa onkin sitten tehtävä myös ulomman stefan vaihto, kun näkyy siitä kohtaa vuotaneen jo vuosia. Takavanne oli sisäpuolelta hyvässä varastorasvassa.
Ensimmäisessä kuvassa näkyy hiukan vanteessa tolppaa vasten, kun en siirrellyt traktoria painepesurikäsittelyn aikana. Mömmöä oli kertynyt joka paikkaan muutenkin käsittämättömiä määriä. Pesut lienee laiminlyöty jo melko pitkään.

Laittelen tähän jotain kuvatuksia myöhemmin. Kamera mokoma ei ollut oikein yhteistyhaluinen.
Tilanne lauantai-iltana:
Ensimmäiseksi piti tekaista ulosvetäjä noille taka vetoakselin laakereille, 28mm kiilatangosta sellainen tuli näppärästi neljä reikää poraamalla.
Selvisipä sitten sekin, ettei tuo kierre ilmeisesti ole UNF, vaan Withworth.. Ei mene kovin pitkälle UNF noihin kierteisiin ilman voimankäyttöä. Kovat ulosvetoruuvit ja valurautainen tiivistepesä pelastivat tilanteen.


Noinkohan olisi Etralta edes löytynyt Withworthia..

Jaa, nyt huomasin vasta, että Davidin pojat onkin käyttäneet BSF-kierteitä jossain paikoissa.. Ei helpoimmasta päästä hankittavia sekään...

Molempien puolien irroittelun jälkeen sain tehdä myös puristimen tiivistepesän takasiltaan painamista varten. Melkoiset sovitteet on mokomille holkeille laittaneet

Toiselle puolelle stefat on nyt laitettu vasta tilaukseen, kun ei tullut aikanaan määriä tarkistettua

Ja molemmat puolet on jo vuotaneet jarrun puolelle öljyä.
Lukkoholkkia varten piti väännellä hydrauliikkaputkesta sopiva asennustyökalu. Korjauskäsikirjan ohjeiden mukaan tehtynä, ei vaatinut ihmeempää päänraapimista tuokaan homma. Pari mutkaa putkeen ja sopivalle kohdalle porasin läpireiän, josta 8mm ruuvi läpi holkin sisään työntämistä varten. Kirja neuvoo kyllä tekemään viimeisen päälle hifin sorvatun version, mutta tuo ajoi asiansa kertaluontoisessa hommassa kiitettävästi.
Opusta voi kyllä suositella jokaiselle, joka joutuu vanhaa Taavia rassaamaan. Tuntuu nuo säätöarvot varsinkin niin ihmeellisiltä, ettei niitä kokeilemalla saa millään kohdalleen. Linkki sähköiseen versioon löytyy info-osiosta. Itse tosin ehdin ostaa kirjan juuri ennen tuon löytymistä. Alkuperäisessä painotuotteessa kuvista saa paremmin selvää.
Stefojen vaihdon jälkeen laitoin jarrukengät paikoilleen ja tuuppasin oikean ronkan kiinni. Tuossa oikeanpuoleisessa onkin sitten tehtävä myös ulomman stefan vaihto, kun näkyy siitä kohtaa vuotaneen jo vuosia. Takavanne oli sisäpuolelta hyvässä varastorasvassa.

Laittelen tähän jotain kuvatuksia myöhemmin. Kamera mokoma ei ollut oikein yhteistyhaluinen.
Viimeinen muokkaaja, Gary Grand pvm Ma Tammi 07 2013, 12:21, muokattu 1 kertaa (Raportin syy : Kuvat)
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 51
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: David Brown 996 -77
Hieno projekti on kyllä käynnissä.
Itselläni on myös 996 tosin vanhemmalla Taavi hytillä. Omasta traktorista on tasauspyörästön lukko rikki ja olisinkin kysellyt vähän neuvoa miten tuon lukko systeemin polkimen mekanismin pystyy avaamaan. Muutama kuva kyseiseltä alueelta auttaisi jo paljon kun täytyy miettiä mitä pitää purkaa pois tieltä ennen kuin korjaus hommiin pääsee.
Viisaammat väittävät että lukossa on joku haarukka joka on luultavasti mennyt poikki, koska poljin on täysin veltto.
Itselläni on myös 996 tosin vanhemmalla Taavi hytillä. Omasta traktorista on tasauspyörästön lukko rikki ja olisinkin kysellyt vähän neuvoa miten tuon lukko systeemin polkimen mekanismin pystyy avaamaan. Muutama kuva kyseiseltä alueelta auttaisi jo paljon kun täytyy miettiä mitä pitää purkaa pois tieltä ennen kuin korjaus hommiin pääsee.
Viisaammat väittävät että lukossa on joku haarukka joka on luultavasti mennyt poikki, koska poljin on täysin veltto.
maunu- David Brown : 996 -76
Viestien lukumäärä : 53
Paikkakunta : Pori
Vs: David Brown 996 -77
Jotain saat selville kun irrotat oikean puolen portaalin.
Vetoakselin reijästä näkee terävällä taskulampulla kotelon sisään ja samalla kaiken tarpeellisen tasasupyörästön lukosta. Traktorin pituusssuuntainen akseli, joka kääntyy kun polkimen painaa pohjaan, on kampiakseli, joka painaa kytkentäholkin tasauspyörästön rungon booreihin.
Siellä ei siis ole oikeastaan muuta kuin kytkentäholkki, joka on siis vetoakselin päällä. Holkin alla, tasaspyörästön porauksessa on palautusjousi. Edellä mainitussa akselissa on käpälä joka painaa holkin alas jousta vasten kun polkimen painaa pohjaan.
Jos pituusssuuntaisessa akselissa ei tunnu jousipainetta niin siellä ei ole osat paikallaan. Minun arvaukseni on, että traktoriin on joskus tehty jarruremontti ja holkki ja jousi ovat pudonneet akselikotelon pohjalle koska lukko ei ole ollut alas lukittuna kun portaali on irrotettu.
Vetoakselin reijästä näkee terävällä taskulampulla kotelon sisään ja samalla kaiken tarpeellisen tasasupyörästön lukosta. Traktorin pituusssuuntainen akseli, joka kääntyy kun polkimen painaa pohjaan, on kampiakseli, joka painaa kytkentäholkin tasauspyörästön rungon booreihin.
Siellä ei siis ole oikeastaan muuta kuin kytkentäholkki, joka on siis vetoakselin päällä. Holkin alla, tasaspyörästön porauksessa on palautusjousi. Edellä mainitussa akselissa on käpälä joka painaa holkin alas jousta vasten kun polkimen painaa pohjaan.
Jos pituusssuuntaisessa akselissa ei tunnu jousipainetta niin siellä ei ole osat paikallaan. Minun arvaukseni on, että traktoriin on joskus tehty jarruremontti ja holkki ja jousi ovat pudonneet akselikotelon pohjalle koska lukko ei ole ollut alas lukittuna kun portaali on irrotettu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4962
Vs: David Brown 996 -77
Ihan osin offtopic, mutta Kone ja Laakeri Lahti Ky, Kokemäki, toimittaa myös tuumaisia laakereita, stefoja, pultteja ym...
Yleisimmät koot hyllytavarana, osa hyllytavarasta hieman erikoisempaakin....
Yleisimmät koot hyllytavarana, osa hyllytavarasta hieman erikoisempaakin....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2799
Ikä : 53
Paikkakunta : Yläne
Vs: David Brown 996 -77
Tuo erkin arvio akselikotelon pohjalla makaavista osista voi olla hyvinkin oikea. Samoin on mahdollista, ettei se siirtokalikka joka pooriholkkia liikuttaa, ole holkin urassa, tai edes paikallaan kammessa. Samasta syystä, eli huolimaton remontti.
Tietenkin on mahdollista, että tuo lukkoholkin siirtokampi, tai se holkkiin tulevan palan tappi on poikki. Voin hyvin kuvitella, ettei kestä lukon polkimelle hyppäämistä.
->käyttövirhe
Valitettavasti ei tullut noista osista otettua kuvaa siellä akseliputken sisällä, mutta rakenne on minusta hento ja herkkä asennusvirheille.
Tuossa saattaisi olla toimiva kuvalinkki:
http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr66549ar114250
Joka tapauksessa on helppo tutkia tilanne nappaamalla ronkka pois oikealta ja kurkistamalla lampun kanssa sisään.
Saattaapa tulla vika samalla korjattua ilman varaosia.
jusape:lle kiitos mahdollisesta uudesta ruuvitoimittajasta. Etralla on Jyväskylässä ollut noita "normaaleja" tuumaisia ruuveja kiitettävä valikoima, mutta Britti-motoristikavereissa on moni joutunut pettymään mm. BSF:ien saatavuuteen.
Tuumaisten ruuvien kanssa pitäisi aina olla monta kierrekampaa mukana kun niitä määrittää. UNC/UNF ei vaan riitä.
Tietenkin on mahdollista, että tuo lukkoholkin siirtokampi, tai se holkkiin tulevan palan tappi on poikki. Voin hyvin kuvitella, ettei kestä lukon polkimelle hyppäämistä.

Valitettavasti ei tullut noista osista otettua kuvaa siellä akseliputken sisällä, mutta rakenne on minusta hento ja herkkä asennusvirheille.
Tuossa saattaisi olla toimiva kuvalinkki:
http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr66549ar114250
Joka tapauksessa on helppo tutkia tilanne nappaamalla ronkka pois oikealta ja kurkistamalla lampun kanssa sisään.
Saattaapa tulla vika samalla korjattua ilman varaosia.

jusape:lle kiitos mahdollisesta uudesta ruuvitoimittajasta. Etralla on Jyväskylässä ollut noita "normaaleja" tuumaisia ruuveja kiitettävä valikoima, mutta Britti-motoristikavereissa on moni joutunut pettymään mm. BSF:ien saatavuuteen.
Tuumaisten ruuvien kanssa pitäisi aina olla monta kierrekampaa mukana kun niitä määrittää. UNC/UNF ei vaan riitä.
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 51
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: David Brown 996 -77
Tasauspyörästön lukon polkimessa on niin lyhyt vipuvarsi, että se itseasiassa kestää hyppiä päällä jos hyppiminen muutoin tuntuu hyvältä idealta. Pitkään käyttämättä jäänyt poljin voi ruostua samaksi palaksi akselitapin kanssa ja yhden sellaisen tapin olen tainnut murjaista jopa poikki rautakangella murtaen. Lukko on muuten rakenteeltaan niin luja, että se kestää vetää vaikka toisen vetoakselin puneelle. Booreista nuo ei korkkaa. Toisen pyörän sutiessa vauhdissa päälle rusauttaminen tietenkin voi aiheuttaa vaikka mitä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4962
Vs: David Brown 996 -77
Nyt kehtaa jo vastata kun projektin tekijäkin kirjoitteli vastausta kysymykseeni.
Eli kyseessä ei ole mitenkään huonosti tehty remontti vaan ihan käyttäjän aiheuttama tuho.
Olin peruuttamassa kaivinkoneella tehtyä runsasta kuormaa pienen KIPA peräkärryn kanssa.
Takapään alkaessa sutia painoin ensin tietysti kaasua ja kun ei auttanut niin päätin laittaa lukon päälle vauhdista.
Ongelmana oli kuitenkin tuo oman traktorini huonosti irroittava kytkin joka antoi edelleen voimaa laatikolle ja kun painoin lukon pohjaan kuului pieni paukahdus.
Tämän jälkeen ei ole lukko toiminut eikä ole tarvinnut ajaa Brownilla metsässä metriäkään.
Eli kyseessä ei ole mitenkään huonosti tehty remontti vaan ihan käyttäjän aiheuttama tuho.
Olin peruuttamassa kaivinkoneella tehtyä runsasta kuormaa pienen KIPA peräkärryn kanssa.
Takapään alkaessa sutia painoin ensin tietysti kaasua ja kun ei auttanut niin päätin laittaa lukon päälle vauhdista.
Ongelmana oli kuitenkin tuo oman traktorini huonosti irroittava kytkin joka antoi edelleen voimaa laatikolle ja kun painoin lukon pohjaan kuului pieni paukahdus.
Tämän jälkeen ei ole lukko toiminut eikä ole tarvinnut ajaa Brownilla metsässä metriäkään.
maunu- David Brown : 996 -76
Viestien lukumäärä : 53
Paikkakunta : Pori
Vs: David Brown 996 -77
No siellä on sitten jotain oikeasti rikki.
Avauksen vaan, sillä se selviää.
Avauksen vaan, sillä se selviää.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4962
Vs: David Brown 996 -77
En noita ulkoisia kytkentäosia ajatellutkaan herkkinä rikkoutumaan. Samoin tuo kytkentäholkki on varmasti luja, kun tulee kahden hammastuksen väliin, sisäkkäin. Toimii varmasti vaikka olisi kappaleina.
Mutta tuossa osakuvassakin näkyy tuon akselin sisään menevän vivun 22 päässä oleva reikä osan 23 akselille. molemmat ovat tuolta kohtaa varsin ohutta tavaraa, eikä "vauhdista" päälle runttaaminen, tai polkimella hyppiminen sovi tuollaiselle mitoitukselle.
Mutta tuossa osakuvassakin näkyy tuon akselin sisään menevän vivun 22 päässä oleva reikä osan 23 akselille. molemmat ovat tuolta kohtaa varsin ohutta tavaraa, eikä "vauhdista" päälle runttaaminen, tai polkimella hyppiminen sovi tuollaiselle mitoitukselle.

Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 51
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: David Brown 996 -77
Pystyykö osat vaihtamaan tuon reiän kautta, jos esimerkiksi siirtovipu joka liu'uttaa sivusuunnassa holkin paikoilleen on poikki?
maunu- David Brown : 996 -76
Viestien lukumäärä : 53
Paikkakunta : Pori
Vs: David Brown 996 -77
Nuo sisäpuoliset kytkentäosat saa vaihdettua ronkan ja tiivistepesän irroituksen jälkeen.
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 51
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: David Brown 996 -77
Pitkästä aikaa tullut taas tehtyä tällekin projektille jotain.
Nostelin hytin sijoilleen viime viikolla ja eilisiltana laittelin ruuveja, vipusia, tankoja ja kiinnitysruuveja paikoilleen. Kyllä se taas alkoi hytilliseltä traktorilta vaikuttaa.
Ihmeellisesti noita pikkuosia tuppaa häviämään aikojen saatossa, jos eivät ole paikoillaan. Muutama välitystangon tappi ja sokat oli hukassa
Projektin kulkuun on vaikuttanut merkittävämmin elämäntilanteen muutokset parin viime vuoden aikana, ei niinkään saamattomuus. Nyt on kuitenkin tilanne se, että traktori pitää hoitaa tuosta tallista pois. Sehän ei taas ihan helpolla onnistu, jos ei kaikki osat ole samassa läjässä.
Ainakin etupyörät on vielä saatava paikalleen.
Hommaa on vielä vaikeuttanut viimekesäinen työtapaturma sorvarilleni. Hän on nyt sairaseläkkeellä hihan tartuttua sorvin pakkaan sen pyöriessä
ja uutta yhtä edullista/pätevää ei ole löytynyt. Lienee pakko turvautua vähin erin kaupallisiin pajoihin.
Tilannekuva viime viikolta. Pari tuntia illassa, yhtenä iltana viikossa käyn tuota kasailemassa.

Nostelin hytin sijoilleen viime viikolla ja eilisiltana laittelin ruuveja, vipusia, tankoja ja kiinnitysruuveja paikoilleen. Kyllä se taas alkoi hytilliseltä traktorilta vaikuttaa.
Ihmeellisesti noita pikkuosia tuppaa häviämään aikojen saatossa, jos eivät ole paikoillaan. Muutama välitystangon tappi ja sokat oli hukassa


Projektin kulkuun on vaikuttanut merkittävämmin elämäntilanteen muutokset parin viime vuoden aikana, ei niinkään saamattomuus. Nyt on kuitenkin tilanne se, että traktori pitää hoitaa tuosta tallista pois. Sehän ei taas ihan helpolla onnistu, jos ei kaikki osat ole samassa läjässä.

Hommaa on vielä vaikeuttanut viimekesäinen työtapaturma sorvarilleni. Hän on nyt sairaseläkkeellä hihan tartuttua sorvin pakkaan sen pyöriessä


Tilannekuva viime viikolta. Pari tuntia illassa, yhtenä iltana viikossa käyn tuota kasailemassa.
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 51
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: David Brown 996 -77
Hienoa että projekti taas edistyy. Oma 996 on seissyt taas koko talven huoltokorjaamon hallissa odottamassa inspiraatiota etukuormaajan saamiseksi kuntoon.
No jos ensi talveksi saisi sen liikkeelle.
No jos ensi talveksi saisi sen liikkeelle.
maunu- David Brown : 996 -76
Viestien lukumäärä : 53
Paikkakunta : Pori
Vs: David Brown 996 -77
Taas on reipas vuosi vierähtänyt edellisestä päivityksestä.
Eilen taavi siirtyi isosta, kuivasta, lämpimästä tallista ulkoruokintaan Deeren perässä.

Levällään olevaa projektiahan ei pitkään passaa säilytellä ulkosalla, niin hommiin on syytä saada vauhtia. . Asiaa tosin helpottaa se, että asun nykyisessä sijoituspaikassa ja työkalut on viereisessä autotallissa.
Kyllä tää tästä.

Eilen taavi siirtyi isosta, kuivasta, lämpimästä tallista ulkoruokintaan Deeren perässä.

Levällään olevaa projektiahan ei pitkään passaa säilytellä ulkosalla, niin hommiin on syytä saada vauhtia. . Asiaa tosin helpottaa se, että asun nykyisessä sijoituspaikassa ja työkalut on viereisessä autotallissa.

Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 51
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: David Brown 996 -77
Hienoa että projekti voi taas edistyä.
Oma 996:nen sai eilen uudet polttoainesuodattimet ja siirtopumppukin kävi ultraäänipesurissa. En ensin edes tajunnut että pumpun päällä oleva hattu olikin sihti, se kun oli niin tukossa että näytti ihan kumi osalta.
Tänään kävin hakemassa taaviin takapainon. Tehtiin se vanhasta Still sähkötrukin peräpainosta. Taitaa olla painoa about 1.5tonnia, joten nyt voi etukuormaajalla jotain nostaakin.
Oma 996:nen sai eilen uudet polttoainesuodattimet ja siirtopumppukin kävi ultraäänipesurissa. En ensin edes tajunnut että pumpun päällä oleva hattu olikin sihti, se kun oli niin tukossa että näytti ihan kumi osalta.
Tänään kävin hakemassa taaviin takapainon. Tehtiin se vanhasta Still sähkötrukin peräpainosta. Taitaa olla painoa about 1.5tonnia, joten nyt voi etukuormaajalla jotain nostaakin.
maunu- David Brown : 996 -76
Viestien lukumäärä : 53
Paikkakunta : Pori
Vs: David Brown 996 -77
Asiallisen kokoinen vastapaino.
Kasailin sateisen illan varjolla tänään Taavia ja totesin että "Onneksi olkoon! Se on poika!"
Mahan alle oli kasvanut ihan selkeä "jarrupiikki"..

Kaasu- ja sammutustankoja laittelin säätöihin ja ruuvasin koppiin uudet nousukahvat. Subaru Leonessa on ollut ruuvijakoon täsmälleen sopivat peltirunkoiset kahvat. Originaalithan on pelkästä muovista tehty ja siten vanhemmiten poistuneet palasina toimipaikaltaan.
Kojetaulun kasaamistakin aloittelin, mutta se toppasi hajonneeseen äänimerkin nappulaan. Pitää juottaa siihen toinen johtoliitin kiinni, kun on irronnut niittauksestaan..
Aivan ilman takaiskuja hommat ei sujuneet: Hydrauliöljyn suodattimelta on tainnut päästä katoamaan se ohivirtausventtiili.
En edes muista sellaista sieltä ottaneeni, eli lienee jäänyt vanhaan suodattimeen kiinni. Sen kohtalosta ei ole minkäänlaista muistikuvaa. Sehän on siis tullut otettua joskus kolme-neljä vuotta sitten irti traktorista..
Jos tallin väellä on jollakulla purkutraktorissa kyseinen venttiili, niin tarjotkaa, kiitos.
Retostelin taannoin facetuubissa kavereille että taavi siirtyy nyt vihdoin omaan pihaan koristeeksi, niin sainkin sen historiasta mielenkiintoista tietoa. Koneeseen on tehty -90-luvulla koneremontti. Mm. Uusi kampiakseli on siihen tuolloin laitettu..
Koneeseen en ollutkaan vielä koskenut, eikä sille taida tarvetta siis ollakaan.
Olen traktorin neljäs omistaja tällä kylällä, mutta aiemmasta historiasta ei ole tietoa. Käytettynä se tuli joka tapauksessa tänne -80-luvun puolivälissä. Muistan vielä hyvin tapauksen.
Olihan se ihan naapurissa ja tuli korvaamaan vanhaa Zetoria...

Kasailin sateisen illan varjolla tänään Taavia ja totesin että "Onneksi olkoon! Se on poika!"
Mahan alle oli kasvanut ihan selkeä "jarrupiikki"..
Kaasu- ja sammutustankoja laittelin säätöihin ja ruuvasin koppiin uudet nousukahvat. Subaru Leonessa on ollut ruuvijakoon täsmälleen sopivat peltirunkoiset kahvat. Originaalithan on pelkästä muovista tehty ja siten vanhemmiten poistuneet palasina toimipaikaltaan.
Kojetaulun kasaamistakin aloittelin, mutta se toppasi hajonneeseen äänimerkin nappulaan. Pitää juottaa siihen toinen johtoliitin kiinni, kun on irronnut niittauksestaan..
Aivan ilman takaiskuja hommat ei sujuneet: Hydrauliöljyn suodattimelta on tainnut päästä katoamaan se ohivirtausventtiili.

Jos tallin väellä on jollakulla purkutraktorissa kyseinen venttiili, niin tarjotkaa, kiitos.
Retostelin taannoin facetuubissa kavereille että taavi siirtyy nyt vihdoin omaan pihaan koristeeksi, niin sainkin sen historiasta mielenkiintoista tietoa. Koneeseen on tehty -90-luvulla koneremontti. Mm. Uusi kampiakseli on siihen tuolloin laitettu..
Koneeseen en ollutkaan vielä koskenut, eikä sille taida tarvetta siis ollakaan.
Olen traktorin neljäs omistaja tällä kylällä, mutta aiemmasta historiasta ei ole tietoa. Käytettynä se tuli joka tapauksessa tänne -80-luvun puolivälissä. Muistan vielä hyvin tapauksen.

Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 51
Paikkakunta : Petäjävesi
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Taavetti-talli :: Traktorit :: Projektit
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa