Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 990 Selectamatic AS kysymyksiä/neuvoa

Siirry alas

DB 990 Selectamatic AS kysymyksiä/neuvoa Empty DB 990 Selectamatic AS kysymyksiä/neuvoa

Viesti  R55-3 Su Huhti 15 2012, 21:59

Vaihteiston hydraulisuodatin:
mistä löydän oikean suodattimen. Yhden väärän olen jo ostanut ja useilla sivustoilla näyttäisi olevan myytävänä tehostimen suodatinta vastaava "sienimäinen" suodatin malli! Suodatin kopan koosta päätellen(en ole siis otanut vielä auki), suodatin olisi öljyn suodattimen kaltainen halkaisijaltaan n70mm ja pituus n 90mm. Ebaysta löytyi oikea kuva, Australiasta. Suomesta hankkimani suodattimen halkaisija oli n.150mm, heidän tuotetietojen mukaan ainut vaihtoehto!?

Ohjaamo:
Onko jälkeenpäin asennettavia ohjaamoja, suositteleeko joku? Vai onko viisainta vaihtaa traktoria!? Traktorilla alkaa olemaan nykyisellään enemmän käyttöä, ympäri vuoden ja iän karttuessa pieni mukavuuskin voisi olla poikaa.

Laitettiin kippikärry tarktoriin ja pienen käytön jälkeen alkoi nosto kestää pitkään, kuten laskukin. Tai nousu toimii ok, kun lkähtee päälle, muttakesti muutaman kerran melkoisesti. Hetken sammutettuna olon jälkeen lähtee melko normaalisti päälle. Meinasin aloittaa öljyjen ja suodattimen vaihdolla, sihdin ja magnetin puhdistuksella ja tikkujen suojakumien uusimisella, mutta nyt tuo suodattimen löytyminen teettää työtä.

Muuten ntuntuu ikä huomioiden melko hienolta laitteelta ja kaikki muu toimii!

R55-3

David Brown : 990 Selectamatic 1967
Viestien lukumäärä : 18
Ikä : 48
Paikkakunta : Raisio, Pori

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 Selectamatic AS kysymyksiä/neuvoa Empty Vs: DB 990 Selectamatic AS kysymyksiä/neuvoa

Viesti  outsider Su Huhti 15 2012, 22:42

Suodatin kannattaa kysyä Antero Pihlajaniemeltä.
Selectaan on helppo laittaa Klippanin hytti tai Ylön tekemä taavihytti.

Kyseleppä Ikh:lta, Anterolta tai Kultavuoren Lasselta sattuisko olemaan hyttiä.

Yhden palmun tekemän massikan hytin tiedän samannäköinen kuin taavi-hytti mutta paljon kapeampi.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1841

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 Selectamatic AS kysymyksiä/neuvoa Empty Vs: DB 990 Selectamatic AS kysymyksiä/neuvoa

Viesti  erkki Ma Huhti 16 2012, 10:14

Onko niin vanha selecta, että suodatin on istuimen vasemmalla puolella, taka-akselin päällä oleva sivuvirtasuodatin? Uudemmissa suodatin on päävirtasuodatin vaihdelaatikon alla, muutamalla ruuvilla kiinni oleva peltivati? Ostamasi päävirtasuodatin taitaa sopia siihen myös heittämällä, mutta pitää ensin hakea purkamolta se peltivati ja mahdollisesti muotoilla vetokoukun u-palkki 2-haaraiseksi.

Hidas kipin lasku on Taaville lajityypillistä. Hidas nosto vihjaa siihen, että on nostoventtiilin sihti meneillään tukkoon.
Monenlaisia ohjaamoita noihin on varmaankin ajan myötä laitettu. Ylö-tehtaan tekemä Taavi-hytti on aikalaisekseen aika hyvä kun se on kumityynyillä niin ei ole niin meluinen kuin vanhempi mutkaputki- Klippan. Uudempi kanttinen Klippan on aika hyvä myös.


Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ma Huhti 16 2012, 19:30, muokattu 1 kertaa

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4391

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 Selectamatic AS kysymyksiä/neuvoa Empty Vs: DB 990 Selectamatic AS kysymyksiä/neuvoa

Viesti  R55-3 Ma Huhti 16 2012, 17:17

Moi!
Tämä yksilö on rekisteröity 1967 alkuvuonna, eli miten traktoreiden valmistusarjat menee, eli onko -66/-67-mallia?
Suodatin sijaitsee penkin vasemmalla puolella, rungon päällä, kuten kuvasit. Ehdotit muutosta uudempaan ja siihen liittyen vetokoukun muutosta. Tuleeko "pesuvati" rungon ulko/alapuolelle? Onko siis altis kolhuille metsässä?

Sinällään kiinnostaisi saada oikea suodatin, koska traktori sijaitsee vapaa-ajan paikassa ja muutosten toteuttaminen siellä ja sillä hetkellä saatavilla osilla on aina hidasta hommaa! Kyseisen suodattimen ostin IKH:sta(Raisiosta), mutta siellä ei siis ollut tarjolla muuta vaihtoehtoa. Tosin olen nyt menossa palauttamaan jo ostamaani ja vielä tiedustelen asian perään!?

Noston toiminnassa on siis pitkä viive ennen kuin alkaa tapahtumaan, mutta näin itsekin järkeilin, että voisi olla tukkeutuvista suodattimista johtuvaa. Tosin ne(suodatin+öljy) on syytä vaihtaa muutenkin, ovat jääneet vaihtamatta, vaikka moottori + pa on huollettu. Kiinnitin vielä huomiota, kun ekana katsoin mittatikkuun, että siinä oli melkoisesti vaahtoutunutta öljyä, eli sekin viittaa vanhaan ja peruslaatuiseen öljyyn ja saattaa vaikuttaa pumpun toimintaan. Mutta sen oikean suodattimen haluaisin löytää ennen kuin rupean metsästämään "pesuvatia" ja tekemään muutosta vetokoukkuun - tätä en ihan ymmärtänyt, miksi, mutta jokin esimerkki selvittänee tätä. Tai jos vaikka elävään esimerkkiinkin sattuisi törmäämäään.

Onko näin vanhoissa normaalia, että vetokoukku on kiinteä, tai siis sitä ei voi hydrauliikalla säätää(nostaa/laskea), kun ajaa kärryyn kiinni?

Jos tollaista hyttiä joskus alkaa metsästämäään, niin löytyykö ostoilmoituksella, vai mistä? Olen hiukan uusi tämän harrastuksen parissa, vaikka tekniikka tuttua onkin!

R55-3

David Brown : 990 Selectamatic 1967
Viestien lukumäärä : 18
Ikä : 48
Paikkakunta : Raisio, Pori

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 Selectamatic AS kysymyksiä/neuvoa Empty Vs: DB 990 Selectamatic AS kysymyksiä/neuvoa

Viesti  R55-3 Ma Huhti 16 2012, 18:57

Kävin siis uudelleen Raision IKH:ssa. Uusi myyjä löysikin listoista vaihtoehdon, tosin taisi olla muille malleille tarkoitettu. Valintaa helpotti toki yhden suodattimen poissulkeminen, mutta siis ainakin oikean kokoluokan vaihtoehto löytyi. Viikonloppuna on sitten edessä suodattimen ja öljyn vaihto, sekä sihdin puhdistus. Jossain polussa joku puhui laatikon huuhtelusta, tätä olen pohtinut, mutta taidan laitaa suoraan uudet öljyt. Vaihdan sitten öljyt uudelleen myöhemmin, kun kaikki näyttää toimivan.

Ohjaamo homma on tulevaisuutta, mutta onko näille traktoreille keskittynitä purkamoja, joista asiaa voi joskus tiedustella, vai onko tämä sivusto pahaita tapoja saada tärppi? Mitä olette mieltä? Oliko nämä IKH:n mainitut herrat mnkä paikkakunnan myymälästä? Jos jossain vaiheessa ehtisi projekteilta ohjaamo asiaa tiedustella.

R55-3

David Brown : 990 Selectamatic 1967
Viestien lukumäärä : 18
Ikä : 48
Paikkakunta : Raisio, Pori

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 Selectamatic AS kysymyksiä/neuvoa Empty Vs: DB 990 Selectamatic AS kysymyksiä/neuvoa

Viesti  erkki Ma Huhti 16 2012, 19:47

Juu. -67 mallissa on pieni sivuvirtasuodatin siinä akselikotelon päällä. Ne patruunat alkavat olla jo vaikeita saada mistään, se on kai sama panos jonkin mallin Triumphin moottoriöljynsuodattimen kanssa. Jos se yhtään lohduttaa, niin sen sivuvirtasuodattimen kautta kulkeva öljymäärä on pieni ja suodatusvaikutus on vaatimaton, joten ei kannata hermostua vaikka siihen ei heti löytyisi uutta patruunaa. Nähtävästi traktorisi on niin alkuperäinen, että siinä on paikallaan vielä englantilainen yleisvetolaite eikä Suomessa laitettu jälkiasenteinen vetokoukku. Päävirtasuodatin tulee tosiaan hieman kolhuille alttiiseen paikkaan, joten metsäajoa ajetellen se pitää ainakin sitten panssaroida kunnolla jos sellaisen asentaa.

Hitaaseen nostoon löytyy syy nostolaitevivun takana olevan pienen kannen alta. Avaa ruuvit ja nosta kansi pois. Sen alla on näkyvissä kaksi ruuvimensseliuralla varustettua tulppaa. Kopauta niistä oikeanpuolimmainen löysälle ja avaa tulppa varovasti. Nosta pois tulppa, jousi ja prikka. Veistä puusta suunnilleen kynän paksuinen kartio tappi ja dippaa sillä ylös porauksesta venttiilin luisti. Luistin sisällä on messinkiruuvi, sen alla kuristinlevy ja kuristinlevyn alla nylon verkko. Jos nylon verkko tai kuristinlevy pääsevät tukkeutumaan, niin luisti lakkaa liikkumasta porauksessaan ja nostot loppuu siihen. Eka oire on juuri se, että noston alku menee hieman hitaaksi. Messinkiruuvi ja kuristin tulevat reijästä ulos kun luistia koputtaa pöytää vasten, nylon sihti voi olla hieman turvonneena tilaansa, joten sitä ei pidä tökkiä millään puikolla rikki, vaan se kannattaa putsata vaikka paineilmalla tai CRC:tä ylhäältäpäin ruiskuttamalla. Sihdin nimenomainen tarkoitus on estää kuristinlevyn keskellä olevan pienen reijän tukkeutuminen, joten on tärkeää, että verkko on ehyt.

Ohjaamo löytyy helpoiten pienellä soittokierroksella purkaamoille. Tai laita ostoilmoitus palstalle niin voi tärpätä niinkin.


Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ma Huhti 16 2012, 20:28, muokattu 1 kertaa

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4391

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 Selectamatic AS kysymyksiä/neuvoa Empty Vs: DB 990 Selectamatic AS kysymyksiä/neuvoa

Viesti  R55-3 Ma Huhti 16 2012, 20:19

No näimpä, ihmettelin tiskillä itsekseni, että mahtakohan suodatin sopia johonkin moottoriinkin, teksteistä päätellen!

Kiitokset kovasti ohjeista luistimen verkon puhdistuksesta! Otan sen samalla työn alle, niin eiköhän näillä ala nosto toimia!

R55-3

David Brown : 990 Selectamatic 1967
Viestien lukumäärä : 18
Ikä : 48
Paikkakunta : Raisio, Pori

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 Selectamatic AS kysymyksiä/neuvoa Empty Vs: DB 990 Selectamatic AS kysymyksiä/neuvoa

Viesti  R55-3 La Huhti 21 2012, 14:18

Nyt tuli laitettua uudet suojakumit keppeihin, vaihdettua öljyt(vanhat oli kyllä aika sotkua), putsattua sihti ja magneetti, vaihdettua suodatin sekä puhdistettua venttiili(sihti täysin tukossa). Ja taas hydrauliikka pelaa kunnolla! Kiitos kunnon ohjeesta!

Pari kysymystä tuli esille. Kannen alla tulpan alla olisi ilmeisesti pitänyt olla prikka. Sellaista ei ollut, onkohan sillä muuta merkitystä kuin tulpan kiinnitys, onko jousikuorman kiristyminen ongelmallista?

Toiseksi ihmettelin, etä vasenta tulpaa oli jyrsitty auki. En ottanut sitä nyt auki, koska meinasin ensin kysyä onko sen alla sama rakenne, vai m ahdollisesti jotain "räjähtävää"? Jos se on olut auki, mikä ollut vialla, vai onko avattu väärää tulppaa oikea/vasen?

Sihdin puhdistuksessa spray öljy on todella hyvä, koska siinä tuntui olevan metallihiukkasia niin kovassa kiinni, että en uskalatanut paineilmaa antaa riittävästi, kun en tiennyt mistä matkasta uutta sihtiä tarpeen vaatiessa löytää. Ht-oililla ne irtosivat pikkuhiljaa.

Kipin alastulo näytti vielä hitaammalta, mutta toki uudet ja jäykät öljyt ja +3`C eivät sitä asiaa edistä!

R55-3

David Brown : 990 Selectamatic 1967
Viestien lukumäärä : 18
Ikä : 48
Paikkakunta : Raisio, Pori

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 Selectamatic AS kysymyksiä/neuvoa Empty Vs: DB 990 Selectamatic AS kysymyksiä/neuvoa

Viesti  erkki La Huhti 21 2012, 14:45

Siellä on prikka ihan tiivitystarkoituksessa välissä. Alkuperäinen taitaa olla sellainen erikoisprikka, jossa on muovia sisällä ja metalli päällä. Jos se kerran nyt toimii niin näyttähän tuo pitävän. Tulpat on keskenään vaihtokelpoiset, joten niitä on voitu joskus vaihtaa keskenään. Vasemman puolen tulpan alla on pito/laskuventtiili jossa ei ole niin pientä kuristinprikkaa kuin nostoventtiilissä, joten se ei mene koskaan tukkoon. Luisti on hieman erilainen myöskin. Vasemman puolen tulpan tilalle on asennettavissa pudotusventtiili uudemmasta mallista. Sillä saa kylmän nostolaitteen ja kipin laskeutumista nopeutumaan tuntuvasti. Pudotusventtiilin mukana tulee sellainen kansi, jossa on läpivienti ko. aparaattia varten. Jos kippi pitää saada jostakin syystä laskeutumaan hyvin nopeasti, on tietenkin mahdollista laittaa T-haara kipin ulostuloon ja vetää siitä putki istuimen oikealla puolella sijaitsevan kaksitulppaisen liitoskappaleen etummaiseen napaan ja laittaa siihen linjaan sulkuventtiili, jota avaamalla kipistä tuleva öljy menee suoraan voiteluputkistoon eikä kierrä venttiilin kautta lainkaan.

Nokkela poika voisi virittää alkuperäisen suodattimen tilalle isomman partuunan niin läpivirtaus kasvaisi ja suodatustuloskin paranisi. Se täysvirtausssuodatus vaihdelaatikon alla on kyllä tehokas, joten kannattaisi miettiä vielä sitäkin vaihtoehtoa vaikka vetokoukkusysteeminkin joutuukin samalla vaihtamaan.


erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4391

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 Selectamatic AS kysymyksiä/neuvoa Empty Vs: DB 990 Selectamatic AS kysymyksiä/neuvoa

Viesti  OlleK La Huhti 21 2012, 20:26

Se tiivistysprikka tulpan alla on hydrauliikkakielellä malliltaan "USIT" ja siinä on alumiininen ulkokehä ja kuminen keskiosa, joka on siis se varsinainen tiiviste. Oikean USIT-tiivisteen saat varmasti hydrauliikkaliikkestä, kun otat tulpan mukaan ja kerrot, että mitoitus on tuumainen. Oikea paksuus ja halkaisija selviää myös avaamalla vasemmanpuoleinen tulppa ja käyttämällä sen alla toivottavasti olevaa prikkaa mallina, molempien tulppien alla on nimittäin aivan samankokoiset USIT tiivisteet. Sen vasemmanpuoleisen tulpan avaaminen ei ole sen kummempi toimenpide sekään ja sen alta löytyy pitoventtiili joka hoitaa nostolaitteen / kipin laskun, kun venttiili avautuu. Jos pitoventtiilin tulpan alta ei löydy tiivisteprikkaa voi se hidastaa hydrauliikan laksun koska jousi on kireämmällä ja venttiili nousee vähemmän ylös laskutilanteessa. Hommaa kaksi uuttaa USIT tiivistettä ja puhdista myöa pitoventtiilin poraus ja venttiilikaran keskellä olevaa reikää.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa