Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Ensimmäinen

5 posters

Siirry alas

Ensimmäinen Empty Ensimmäinen

Viesti  popeye Ti Maalis 06, 2012 7:46 am

Olisi tuollainen siisti 950D myynnissä vuosimalli on1955 kannattaako ostaa vai onko jo liian vanha.Taavetti on kaikin puolin siisti noin päällisin puolin mutta tuo ikä akarruttaa.Olisi ensimmäinen traktori jonka olen hankkimassa ja tulisi kevyeeseen työhön eli piha työt,joten minkähänlaista värkkiä olen hankkimassa Embarassed

popeye

Viestien lukumäärä : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

Ensimmäinen Empty Vs: Ensimmäinen

Viesti  erkki Ti Maalis 06, 2012 9:03 am

950D tuli markkinoille 1958. Implematic hydarauliikka siihen taisi tulla noin vuotta myöhemmin. Kyllä se uutena on ollut hyvä traktori mutta yli viisikymmentä vuosirengasta kohtelee traktoreita kovin vaihtelevalla tavalla. Paras neuvo on, että ota sellainen kaveriksi katsastamaan, jolla on kokemusta vastaavanlaisesta. Saattaa olla varsin hyvä yksilö ja saattaa olla varsin huono yksilö tai jotain siltä väliltä niinkuin se tuossa ikäluokassa tavallisesti on.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4500

Takaisin alkuun Siirry alas

Ensimmäinen Empty Vs: Ensimmäinen

Viesti  outsider Ti Maalis 06, 2012 9:14 am

Suosittelisin 880 tai 990 selectamaticia kuuskytluvulta ja mielellään livedrive eli kaksoikytkimellä varustettu.
Hinnoissa ei isoa eroa,kunhan vähän aikaa seurailee esim nettikonetta niin löytyy sopiva.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1842

Takaisin alkuun Siirry alas

Ensimmäinen Empty Vs: Ensimmäinen

Viesti  popeye Ti Maalis 06, 2012 10:09 am

Juu nonhan se menee tahtoo vain tuo kuume olla aika kova joten tässä vaiheessa pitänee laittaa jäitä hattuun niin ei tule möhlittyä ainakaan paljoa.Kaveri on jonkinmoinen asiantuntia mutta ei sekään varmaan ihan äänenperusteella voi löytää kaikki vikoja,no kunhan vääntää korvasta jos minä rupean liikaa intoilemaan bounce

popeye

Viestien lukumäärä : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

Ensimmäinen Empty Vs: Ensimmäinen

Viesti  erkki Ti Maalis 06, 2012 10:04 pm

Jos moottori ei kolise, öljyt on puhtaan mustat, nesteet on öljyttömät ja se käynnistyy hyvin, niin eipä siitä päälle päin osaa huippuasiantuntijakaan sanoa muuta kuin että kunnossa tuntuu olevan. Vieno sininen sauhittelukin on aika normaalia. Tupsauttelu tai glykolin haju pakokaasussa on eri juttuja. Kytkimen kunnon voi testata koejaolla, isolla vaihteella ajaessa kun polkee jarruja niin tuntee että pitääkö kytkin. Voimansiirron äänet kuuluu asiaan jos sieltä ei kuulu suoranaista jyrinää tai kalinaa. Jos vaihteet menee päälle normaalisti ja pysyy päällä niin eiköhän se liene kunnossa. Nostolaite kannataa kokeilla jollain peräänpantavalla joka painaa muutaman sata kiloa.

Nuo kun on kunnossa niin se on hyvä alku. Sähkövehkeet, kuten valot, lataus, startti, mittarit yms. on yksinkertaisia ja pikku vaivalla/rahalla kunnostettavissa. Samaten jarrut, ohjausnivelet tms. jossa on välyyttä tai kankeutta. Pieni hikoilu sieltä täältä on normaalia, jopa hiukan suttuinen pakosarjan ympäristö jos traktori on ollut viime vuodet kevyissä askareissa. Eturenkaiden uusiminen ei ole kallis toimenpide, mutta takarenkaisiin saattaa kulua kaikkine asennuksineen ja sisuskumeineen lähemmäs tonni jos laitattaa uudet.

Jos työkalukotelossa tai jossain muussa poterossa väijyy starttipilottipullo(ja) niin se saattaa tarkoittaa kielteisiä asioita.



erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4500

Takaisin alkuun Siirry alas

Ensimmäinen Empty Vs: Ensimmäinen

Viesti  mattkau Ti Maalis 06, 2012 10:56 pm

Hyvä lista Erkki

Lisäisin kuitenkin vielä yhden. Eli kannattaa tarkkastella, kuinka sitä on hitsailtu. Tuon ikäisestä koneesta oikeastaan pitääkin löytyä korjaushitsausta, mutta missä niitä on, kertoo käytöstä ja myös korjaustyylistä.

Oma luokkansa sitten on hitsaukset, joilla on korvattu tai kiinnitetty ruuveja ja muttereita. Tämmöinen korjaus paitsi vaikeuttaa koneen palauttamista ennalleen, myös kertoo korjausmiehestä, jos hitskolvi on lähempänä kuin sopiva avain tai tuumamittainen ruuvi/mutteri.

matti
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1339
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Ensimmäinen Empty hitsiliimaa

Viesti  Tessu Su Maalis 11, 2012 2:40 pm

Niinkun meijän 850 Taavissa oli etupyörien laakerien mutterit hitsattu kiinni akseleihin!!
Joo o ei muuta kuin saumat auki ja poraamaan reikää ja sokka siihen,oli sitten ollu traktori talossa varmaan sen 30v ennenkuin semmonen huomattiin,taitaa monella tilalla ollu jo hitsikoneet aikoinaan mutta aina niitä ei kannata kaikkeen käyttää.
Ne on niitä väliaikasia pysyvä hitsauksia heh

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1582
Ikä : 55
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Ensimmäinen Empty Vs: Ensimmäinen

Viesti  erkki Su Maalis 11, 2012 9:20 pm

Etupyörän laakerin pitomutterin kierteen korkkaaminen on nähty muuallakin. Se kuulemme menee sillä, että kun laakereita ei kiristetä ajallaan niin ne alkaa pellolla ajellessa louskuttaa ja ajan kuluessa hakkaavat vähitellen kierteen sileäksi. Halvin pika-apu on silloin yhtä lähellä kuin lähin hitsauskone. Jos sen korjaa virallisen hyvin niin akseliin pitää tehdä uusi kierre ja etsiä siihen sopiva kruunumutteri tai sitten vaihtaa uusi osa. Kesken heinäkiireiden sellaiseen ei aikoinaan alettu ja kun pyörä pysyi kiinni hitsillä niin sinnehän se sitten unohtui.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4500

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa