Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

990 Selectan sähköt

+2
taavettimies
Jarkki
6 posters

Siirry alas

990 Selectan sähköt Empty 990 Selectan sähköt

Viesti  Jarkki Ke Loka 05 2011, 10:27

Miten pääsee helpoiten käsiksi mittaritaulun alla oleviin sähköihin? Tuo paikka on niin ahdas, että vaatii melkein pellin irroittamisen. Edellyttääkö se kuitenkin rattipylvään/käsikaasun purkamista niin kuin vähän vaikuttaisi? Jonkin sortin sähkökaavion löysin netistä mutta parempiakin varmaan on.

Jarkki

Viestien lukumäärä : 115

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectan sähköt Empty Vs: 990 Selectan sähköt

Viesti  taavettimies Ke Loka 05 2011, 12:31

Ite en ole kehannut ohjausvehkeitä purkaa, olen löysännyt kojetaulun ja tankin irti (en pois asti) ja vähän käännellyt niin saapi vähän tilaa sivusta. Jos tuntuu ahtaalta niin ottaa tankin kokonaan pois jonka jälkeen kojetaulu on hyvin käsillä.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectan sähköt Empty Vs: 990 Selectan sähköt

Viesti  mattkau Ke Loka 05 2011, 22:12

Jos vielä jotenkin saa naplattua kiekkakellon irti niin ihmeesti löytyy lisää tilaa. Kätönen mahtuu reiästä nätisti ja näkeekin siitä reiästä jotenkin.

Se mittari on kiinni U-pannalla joka taas on kahdella sormimutterilla mittarin takaa. Periaatteessa sen pitäisi lähteä pois löysäämällä muttereita ja pyöräyttämällä panta sitä varten mittarireikään tehtyjen kolojen kohdalle. Käytännössä ehkä joutuu päästämään sen raudan kokonaan irti ja käyttämään lovia kelloa takaisin paikalleen pannessa. Vaijerin voi löysätä irti jo paikallaan tai kun ensin nostaa mittarin ylös reiästä.

Ahdastahan siellä kyllä on ja käsiin tarttis pari kolme ylimääräistä niveltä


matti
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1353
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectan sähköt Empty Vs: 990 Selectan sähköt

Viesti  Jarkki To Loka 06 2011, 09:48

Kiitos vastauksista. Täytyy irroitta tuo kiekkakello ja löysätä tankkia. Tuo peltien irroittaminen tulikin nyt enemmän tai vähemmän pakolliseksi. Eilen n. 30 kilometrin ajon jälkeen huomasin tultuani takaisin tontille, että jostain keulasta tulee jonkin verran nestettä. Tuli pimeä niin ei sen tarkemmin nähnyt, että mistä. Täytyy purkaa keulaa hieman ja katsoa että mikä letku vuotaa. Onneksi ei mikään paha vuoto, mutta vuoto kumminkin.

Onko teillä kenelläkään Selecta 990 vm. -68 hyvää sähkökaaviota? Eihän tuossa montaa johtoa ja mittaria kyllä ole. Kohta tulee pakkaset ja Tapiolan tallissa on kylmä tehdä remppaa.

Jarkki

Viestien lukumäärä : 115

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectan sähköt Empty Vs: 990 Selectan sähköt

Viesti  erkki To Loka 06 2011, 11:08

Laita pm sähköpostia. Minulla on 74-mallin sähkökaavio jonka voin postittaa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4539

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectan sähköt Empty Vs: 990 Selectan sähköt

Viesti  Hn To Loka 06 2011, 15:57

Jarkki kirjoitti:Kiitos vastauksista. Täytyy irroitta tuo kiekkakello ja löysätä tankkia. Tuo peltien irroittaminen tulikin nyt enemmän tai vähemmän pakolliseksi. Eilen n. 30 kilometrin ajon jälkeen huomasin tultuani takaisin tontille, että jostain keulasta tulee jonkin verran nestettä. Tuli pimeä niin ei sen tarkemmin nähnyt, että mistä. Täytyy purkaa keulaa hieman ja katsoa että mikä letku vuotaa. Onneksi ei mikään paha vuoto, mutta vuoto kumminkin.

Onko teillä kenelläkään Selecta 990 vm. -68 hyvää sähkökaaviota? Eihän tuossa montaa johtoa ja mittaria kyllä ole. Kohta tulee pakkaset ja Tapiolan tallissa on kylmä tehdä remppaa.

Multa löytyy kans joku kuva pdf:nä

Hn

David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectan sähköt Empty Vs: 990 Selectan sähköt

Viesti  Jarkki Su Loka 09 2011, 21:04

No nyt on tankki sitten nostettu pois. Joku on kyllä ronkkinut noita sähköjä, johdotukset on sen näköisiä. Tuli taas pimeä ja kiireinen meno, niin en ehtinyt tarkemmin katsoa noita johtoja. Se pisti silmään, että virtalukon puolella olevaan mötikkään ei mennyt yhtään johtoa. Onko se tasavirtalaturin jännitteensäädin?

Mitä mieltä olette, miten itse laittaisitte sähköt? Nyt tuolla ei näyttänyt olevan sulaketaulua vaan johtojen välissä erillisiä sulakepesiä yms. härdelliä. Nyt kun kerran tuli purettua, niin sama on laittaa kerralla kuntoon. Tällä hetkellä toiminnassa ei ole ollut:
- lämpömittari
- polttoainemittari
- kierroslukumittari
- riikkari




Jarkki

Viestien lukumäärä : 115

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectan sähköt Empty Vs: 990 Selectan sähköt

Viesti  mattkau Ma Loka 10 2011, 08:17

Nyt tietenkin pitää kysyä, teetkö museoentisöintiä vai käyttöentisöintiä. Toisen puolesta on tietysti hankala sanoa, mut minä tekisin näin, kun paikat on jo auki ja vissiin sulla on ainakin hiukan aikaa käytettävissä tähän.

Siis katsoisin mitkä piuhat siellä on uusintaa vailla joko huonon kunnon tai vanhojen paikkausten takia. tarkistaisin näiden johtojen oikeat värit kytkentäkaaviosta (onneksi väritys on suht yksinkertainen taavetilla). Kävelisin johtokauppaan, ostaisin kiepit puolentoista neliön värijohtoja, ehkä myös kuusuneliöistä, liittimiä ja sopivan kokoista kutistesukkaa liittimen eristeeksi ym tarvetta. Vaihtaisin kaikki vähänkään epäilyttävän näköiset johdot uusiin oikeanvärisiin ja niputtaisin/kiinnittäisin ne kuten kuuluu.

Sitten kysymys sulakkeista. Minä luultavasti väärentäisin systeemiä sen verran että ostaisin lisäksi noin kuuden uudenaikaisen lattasulakkeen kotelon, vedenpitävän sellaisen ja modifioisin kytkentää sen verran että johdotus voisi kulkea sitä kautta. Kotelon voisi kiinnittää vaikka oikealle puolelle pystypeltiin polttoainehanan viereen, joka tapauksessa tukevasti kiinni suojaiseen mutta hyvin käsillä olevaan paikkaan. Sulakkeet sitten ryhmittelisin vaikka parkit, puolikkaat, pitkät, vinkkarit, kojelaudan laitteet, mitä vielä jäi pois. Lataus- ja käynnistyspiireissä ei ole sulakkeita. Joka tapauksessa osa tulisi virtalukon kautta osa suoraan ohi lukon.

Ja se johdoton musta mötikkä varmaankin on se latausrele, varsinkin jos koneeseen on vaihdettu vaihtovirtalaturi ja sen purkin päällä lukee RB108.

Oliko tämä nyt sitä mitä kysyit.

matti
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1353
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectan sähköt Empty Vs: 990 Selectan sähköt

Viesti  Jarkki Ma Loka 10 2011, 10:17

Käyttökunnostusta teen käyttökoneeseen, joten sikäli tuossa on vapauksia toimia. Kiitos Matti vinkeistä, tuollainen tuli itsellekin mieleeni kun sen johtohässäkän siellä näin.
Varoitusvaloille ei ilmeisesti alenneta jännitettä vaan siellä on 24 v polttimot kuten toisesta keskustelusta luin? Pitää käydä ostamassa kunnon liittimet (mitkähän olisi sellaisia?) ja suojarasvaa että ne saisi tarvittaessa irtikin. Onneksi traktorille ei ole nyt tarvetta niin tässä ehtii hankkia tarvikkeita ja pestäkin vähän koko konetta. Semmoiseen kuntoon sähköt että ei tarvitse heti taas parsia!

Jarkki

Viestien lukumäärä : 115

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectan sähköt Empty Vs: 990 Selectan sähköt

Viesti  mattkau Ma Loka 10 2011, 11:45

Nuo polttimot kannattaa kuitenkin tarkastaa mitä siellä on. Se minun arvaus 24 volttisesta latausvalosta perustui vanhoihin muistikuviin, jotka saattaa joskus, yllätys yllätys, muuttua matkalla.

Silloin kun olen tehnyt "kunnon työtä" enkä mitään pikaremonttia niin oon käyttäny eristämättömiä liittimiä, jotka puristellu kiinni hyvillä pihdeillä ja päälle eristeeksi sopiva kutistesukka. Kun ei ole eriste haittana niin näet millainen liitoksesta tuli. Samoja liittimiä voi myös käyttää rakennellessa moninapaliitoksia. Omassa harkinnassa sitten on haluaako vielä varmistaa liitosta tinalla. Tästä kyllä varoitellaan ja ihan syystä. Helposti saa aikaan pätkän jäykkää johdinta joka sitten täristessään katkeaa tuosta muutoskohdasta. Hyvä puristusliitos on varmempi kuin tinattu ja kutistesukka toimii taivutussuojana, jolla jäykkyyden muutosta (jäykästä liittimestä letkeään johtoon) tavallaan jaetaan pitemmälle matkalle.

Mut tässä leipäpappi antaa ohjeita. On tullut itsekin montakin kertaa juoteltua liittimiä kiinni, kosteissa oloissa ehkä pysyy kauemmin johtavana. Pitää vaan katsoa että se tina mahdollisimman hyvin jää vain liittimen alueelle, eli tehokas kolvi ja kuumennus liittimen kautta.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1353
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectan sähköt Empty Vs: 990 Selectan sähköt

Viesti  Jarkki Su Marras 06 2011, 19:57

Tietääkö kukaan mistä 990:seen saa noita merkkivalojen polttimoita? Pihlajaniemeltä varmaankin? Hydrauliikan suodattimelta puuttuu koko polttimo ja nyt se on niin helppo vaihtaa, että pakko on antaa kasaamisen odottaa. Polttoainemittari alkoi toimimaan Very Happy Kun kytkee piuhat kiinni, niin mittari tärähtää heti pohjaan. Otin anturin tankista ja testasin eri kohokorkeuksilla; ei mitään vaikutusta. Ennen rempaa virtalukolta tuleva piuha oli poikki ja siksi mittari oli kokonaan pimeä. Pitänee ostaa uusi anturi, niin sittenpä saakin aloittaa kasaamisen.

Jarkki

Viestien lukumäärä : 115

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectan sähköt Empty Vs: 990 Selectan sähköt

Viesti  Vieraili Su Marras 06 2011, 22:42

Clubshopista koko lamppuja ja Anterolta voi löytyä myös,yleismalleja ikh myymälöistä.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectan sähköt Empty Vs: 990 Selectan sähköt

Viesti  Hn Ma Marras 07 2011, 18:28

Farmilaiteelta löytyi ainakin.

Hn

David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectan sähköt Empty Vs: 990 Selectan sähköt

Viesti  ikilika Ma Marras 07 2011, 18:58

Jarkki kirjoitti: Polttoainemittari alkoi toimimaan Very Happy Kun kytkee piuhat kiinni, niin mittari tärähtää heti pohjaan. Otin anturin tankista ja testasin eri kohokorkeuksilla; ei mitään vaikutusta. Pitänee ostaa uusi anturi, niin sittenpä saakin aloittaa kasaamisen.
Koitappa ensin sen anturin korjausta, siinähän on se kynsi mikä liikkuu vastuslankaa vasten, ja kynnestä kuluu kärjessä oleva kontaktipinta pois. Taivuta kynttä niin että se laahaa tiukemmin vastuslankoja vasten. Jos vastuslanka on jostain kohtaa poikki niin tinaa se kiinni, ei tuo mainittavaa heittoa mittarin näyttämään, kunhan et montaa lankaa tinaa yhteen klönttiin Very Happy. Itse tein tämän kynnen taivutuksen 1394 anturille vuonna 2003 ja se toimii edelleen.
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1167
Ikä : 44
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectan sähköt Empty Vs: 990 Selectan sähköt

Viesti  Jarkki To Marras 10 2011, 20:09

Lamput löytyi ja kävin morjenstamassa Taavittia sen verran, että sain ne pöyräytettyö paikoilleen ja venakopan tiivisteen kans liimasin kontaktiliimalla koppaan kiinni. Jos tuo koppa pitää vielä irroittaa, niin toivottavasti tiiviste pysyy kiinni ja ehjänä. Niin, tankki ei sopinut tulemaan venakoppa paikoillaan vaikka kuinka yritin. Pakko se oli irroittaa kun en viitsinyt koppiakaan nostaa.

Siinä pimeässä pihalla sitten uteliaisuuttani katselin johtoja penkin alla ja perhana! Ei taida pelkkä hydemerkkivalolampun vaihto auttaa, kun piuha oli penkin alla poikki. Eli kysymys kuuluu: missä tuo hydeöljyn merkkivalon anturi sijaitsee? En pimeässä ainakaan noin äkkisestään huomannut, että minne johdon olisi pitänyt mennä.

Jarkki

Viestien lukumäärä : 115

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectan sähköt Empty Vs: 990 Selectan sähköt

Viesti  erkki To Marras 10 2011, 20:39

Se on ulosottovaihteen mahapuolella, aika lähellä liitoslaippaa. En muista että mahtaako se näkyä miten hyvin jos vetokoukku on paikoillaan.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4539

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectan sähköt Empty Vs: 990 Selectan sähköt

Viesti  Jarkki Ke Marras 16 2011, 11:53

onko anturin runko sellainen vajaa 2 tuumaa kanttiinsa oleva, neliönmuotoinen ja kupera? sellainen näkyi lampun valossa eilen kun pimeässä konttasin alle. Tuollainen 2 pultilla kiinni oleva levy sieltä näkyi ja siitä oli kierre sivulle. Kierteeseen oli ruuvattu normi ruuvi tulpaksi.

Jarkki

Viestien lukumäärä : 115

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa