Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

cav räjäytys kuva

+3
jusape
ikilika
tapsa.jalonen
7 posters

Siirry alas

cav räjäytys kuva Empty cav räjäytys kuva

Viesti  tapsa.jalonen Ti Loka 04 2011, 19:33

tietäisikö joku löytyykö sellaista mistään olisi kiva tutkia toiminta

tapsa.jalonen

Viestien lukumäärä : 22

Takaisin alkuun Siirry alas

cav räjäytys kuva Empty Vs: cav räjäytys kuva

Viesti  ikilika Ti Loka 04 2011, 20:01

http://www.saunalahti.fi/hanes66/dpa_manual_pump.zip ovatten ladattavia kuvia. Ja muuten aukeevaa sorttia: http://members.multimania.co.uk/lr109/technic/dpamanual.html En tiiä oliko näistä apua, mutta on nyt jotakin kuvia Very Happy


Viimeinen muokkaaja, ikilika pvm Ti Loka 04 2011, 20:03, muokattu 1 kertaa (Raportin syy : Etusormi pannahinen jätti sanan poijes :D)
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1167
Ikä : 44
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

cav räjäytys kuva Empty Vs: cav räjäytys kuva

Viesti  jusape Ti Loka 04 2011, 21:07

Tuon jakajamallin sielunelämä / toíminta ei välttämäti kuvista täysin aukene yhtä hyvin kuin rivipumpun
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2535
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

cav räjäytys kuva Empty Vs: cav räjäytys kuva

Viesti  erkki Ke Loka 05 2011, 09:02

Jakajapumpusta on hyvä selostus Autotekniikan käsikirjassa. Karkeasti se menee näin:

Pumpun sisällä pyörii roottori, joka on hiukan kuin virranjakajan pyörijä. Siinä on poraus, joka on vuorotellen kunkin sylinterin suutinputken lähtökanavan kohdalla ja sovite on niin tiivis, että kun pyörijän porauksesta tulee polttoaine -paineisku, se menee suutinkanavaan eikä vuoda paineita ohi pyörijän ja pesän väliin. Tämä on se paikka, joka on arka vedelle. Jos rakoseen menee vesi niin pyörijä leikkaa kiinni ja akseli katkeaa.

Akselin sisällä, lähempänä pumpun etupäätä, on poikittain reikä, eli korkeapainesylinteri. Siihen on tungettu männät akselin molemmilta puolilta ja mäntien päissä on rullat. Rullien kohdassa kehällä on kiinteät nokat vastakkaisilla puolilla. Kun roottori pyörii niin nokan kohdalle tullessaan rullat kiipeää nokille ja painaa korkeapainemännät sisään. Silloin mäntien välissä oleva polttoaine menee akselissa olevaa porausta pitkin jakajaan ja sitä kautta suutinputkeen. Kun rullat on menneet ohi nokista, avautuu jakajassa kanava imupuolelle, jota kautta uusi polttoaine tulee korkeapainesylinteriin välipainepumpun avustamana. Välipainepumppu on roottoriakselin päässä oleva ristisiipinen pumppu, joka nostaa paineen pumppukotelon sisällä muutamaan bariin. Se siis löytyy suunnilleen sieltä mistä pumppuun tulee imuputki suodattimilta.

Systeemin tärkein säädin on korkeapainesylinterin imupuolella oleva annosteluventtiili, joka säädettäessä kiertyy porauksessaan ja pihistelee korkeapainesylinteriin imun aikana menevää polttoaineen määrää. Nimenomaan tuohon annosteluventtiilin vipuun liittyy jousi, jonka toinen pää on pumppuun sisäärakennetun keskipakosäätimen vivussa. Samaten sammutinvipu toimii niin, että se vetää annosteluventtiilin kiinni.

CAV:ssa on vielä automaattinen ennakonsäädin, joka on rakennettu niin, että korkeapainemäntiä käyttävät nokat on koneistettu irtonaiseen renkaaseen, jota voidaan kiertää pumpun kuoren sisällä. Rengasta kääntää pumpun alapinnassa oleva pieni jousipalautteinen mäntä-sylinteri- yhdistelmä, jota liikuttaa toiseen suuntaan pumpun välipaine ja toiseen suuntaan palauttaa jousipaine.

Pumpun maksimisyöttöä rajoittaa nokkarenkaan sivuun ruuveilla kiinnitetty peltinen rengas, jossa on kiilamaiset leikkaukset, jotka rajoittavat korkeapainemäntien liikettä ulospäin, siis imun aikana. Kun peltirengasta kiertää pitkänomaisissa reijissään, saa mäntien iskun pituutta muutettua ja samalla maksimisyötön määrää muutettua.

Huh, kun oli pitkä ja monimutkainen tarina.




Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ke Loka 05 2011, 13:30, muokattu 3 kertaa

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4500

Takaisin alkuun Siirry alas

cav räjäytys kuva Empty Vs: cav räjäytys kuva

Viesti  mattkau Ke Loka 05 2011, 09:24

Jes, hyvin selostettu Erkki. Ja jos tämä ei riitä, niin linkin takaa löytyy 21 sivua Lontoon taksareille alkuaan tehtyä korjaus ja säätömanuaalia, tietysti heidän omalla murteellaan. Tämä ei ole minun kopioima, satuinpahan vaan kerran löytämään, ja nämä heput on kopioineet sinne muutakin hauskaa kamaa.

http://www.kolumbus.fi/saarikonrinne2/pdf/CAV%20DPA%20Pump%20Rebuild%20Manual.pdf

matti
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1339
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

cav räjäytys kuva Empty räjäytys kuva

Viesti  tapsa.jalonen Ke Loka 05 2011, 14:33

Kiitos! Erkki oli tosi hyvin selostettu jopa minä ymmärsin. Ja kiitti myös linkki vinkistä

tapsa.jalonen

Viestien lukumäärä : 22

Takaisin alkuun Siirry alas

cav räjäytys kuva Empty jep kiitosta

Viesti  Tessu Pe Loka 07 2011, 22:24

oikein se oli ittekin olen tuolta dieselkirjoista tuon lukenu ja noinhan se meni,ei se kovin erikoista ole mutta tarpeeksi hienomekaniikkanen laite se kuiteskin on ettei jokaisen syytä ole sitä sorkkia eikä varsinkaan mitään säätää.
Se taas kuka taitaa nuo jutut ja on tehny varmaan käykin sitten aivan loogisesti koko homma,tietysti kaiken pitää olla kunnossa, sama se on muissakin laitteissa säädöillä ei enää rikkoontumisia paikata!
Saati sitten nykyään kun ei enää manuaalivermeillä pärjätä edes säädöissä?

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1582
Ikä : 55
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

cav räjäytys kuva Empty Vs: cav räjäytys kuva

Viesti  jyrki Pe Loka 07 2011, 23:55

mattkau kirjoitti:Jes, hyvin selostettu Erkki. Ja jos tämä ei riitä, niin linkin takaa löytyy 21 sivua Lontoon taksareille alkuaan tehtyä korjaus ja säätömanuaalia, tietysti heidän omalla murteellaan. Tämä ei ole minun kopioima, satuinpahan vaan kerran löytämään, ja nämä heput on kopioineet sinne muutakin hauskaa kamaa.

http://www.kolumbus.fi/saarikonrinne2/pdf/CAV%20DPA%20Pump%20Rebuild%20Manual.pdf

matti
https://www.taavetti-talli.net/t1075-tiedostoja

jyrki

Viestien lukumäärä : 168
Paikkakunta : alavus

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa