DB 1410 projekti
+4
erkki
jusape
taavettimies
Universaali-Jaakko
8 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
DB 1410 projekti
Morjesta Taavetti-miehet ! Ostin sitten 1410 4x4 turbo -79 traktorin. Ehjää en raaskinu ostaa, niin ostin projektin. Ja vikaa on vaikka muille jakaa. Tärkeimpänä moottori jumissa. Johtuu kuulemma siitä, kun on seissy taivasalla kauan ja vesi menny piipusta sisään. Purin öljypohjan, venttiilikopan, imu- ja pakosarjat pois. Suuttimet on tiukassa. Olen nyt Muutaman päivän juottanu naftaa imuventtiileistä sisään ja pyöritelly startin kehältä rautakangella. (eli ei ole ihan jumissa) Se vähän pyörii jo herkemmin, mutta startti ei jaksa pyörittää. Nyt seuraa kysymys arvon asiantuntijat: Pitäiskö mun vaan suosiolla ottaa kansi pois samoin männät ja tehä kunnon remontti, vai jatkaa naftalla ja ATF:llä ja muilla öljyillä liuottamista ? Kiitos vastauksista ja näkemyksistä jo etukäteen.
Universaali-Jaakko- Viestien lukumäärä : 14
Ikä : 43
Paikkakunta : Heinola
Vs: DB 1410 projekti
Ota vaan auki ja laita paikat kerralla kuntoon, näin ainakin itse tekisin. Vähintään jo sen takia että näkee sylinterin putkien ym kunnon. Jos suuttimet on tiukassa kannattaa väsätä suuttimeen sopiva "avain" metrisen varren päähän. jos jollain putkipihdeilllä lähtee rouhimaan hajoaa herkästi koko suutin.Universaali-Jaakko kirjoitti:Morjesta Taavetti-miehet ! Ostin sitten 1410 4x4 turbo -79 traktorin. Ehjää en raaskinu ostaa, niin ostin projektin. Ja vikaa on vaikka muille jakaa. Tärkeimpänä moottori jumissa. Johtuu kuulemma siitä, kun on seissy taivasalla kauan ja vesi menny piipusta sisään. Purin öljypohjan, venttiilikopan, imu- ja pakosarjat pois. Suuttimet on tiukassa. Olen nyt Muutaman päivän juottanu naftaa imuventtiileistä sisään ja pyöritelly startin kehältä rautakangella. (eli ei ole ihan jumissa) Se vähän pyörii jo herkemmin, mutta startti ei jaksa pyörittää. Nyt seuraa kysymys arvon asiantuntijat: Pitäiskö mun vaan suosiolla ottaa kansi pois samoin männät ja tehä kunnon remontti, vai jatkaa naftalla ja ATF:llä ja muilla öljyillä liuottamista ? Kiitos vastauksista ja näkemyksistä jo etukäteen.
On muuten suht harvinainen peli 1410 nelikkona, katohan joskus tyyppikilvestä tai takanavasta mikä on portaalipyörästöjen välitys, voi olla jopa nopeammalla (11/58) välityksellä eli kova kulkuisimpia taavetteja.
Ostitko rojektin muuten tuolta E-Pohjanmaan suunnalta?
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: DB 1410 projekti
Joo, ostin.
Universaali-Jaakko- Viestien lukumäärä : 14
Ikä : 43
Paikkakunta : Heinola
Vs: DB 1410 projekti
Kansi pois vaan että näet mikä on tilanne, ei sitä vielä voi sanoa onko moottorille edessä täys remppa vai selviääkö paljonkin vähemmällä. 1490 moottorin täysremontti maksoi muistaakseni tuhannen euroa.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: DB 1410 projekti
Joo, tollanen kone kannattaa avata ilman muuta, jottei tee enempää vahinkoa väkisin yrittämällä, se tulee lopulta kuitenki kalliimmaksi.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 1410 projekti
Nyt on kansi ja männät pois. Aamulla koneistamolle. Sylinterit on melkosen ruosteessa yhtä lukuun ottamatta. Kaikki muu näyttää aika hyvältä.
Universaali-Jaakko- Viestien lukumäärä : 14
Ikä : 43
Paikkakunta : Heinola
Vs: DB 1410 projekti
Nyt pitäis vielä saada sylinterin putketkin irti ja koneistamolle hoonaukseen. Vois ne paikallaankin hoonata, mutta jos putkien alapään tiivisteet ei nyt vuoda vettä, niin tämän remontin jälkeen ne kyllä vuotaa. Kuulemma.
Universaali-Jaakko- Viestien lukumäärä : 14
Ikä : 43
Paikkakunta : Heinola
Vs: DB 1410 projekti
Tuonikäisen Taavin moottorin poraukset on lohkossa. Putkia siinä ei ole, ainoastaan rihlatut liekkirenkaat sylinterien yläpäissä, siksi näissä harvoin menee vesi öljytilaan. Jos mukiin ei ole ruostunut pahoja rokamia tai ylimmän männänrenkaan kohdalle syöpymärengasta niin porakoneen hoonilla putsaten siitä saattaa tulla aivan hyvä pytty vielä. Sylinterin virheettömyyden tärkeyttä korostetaan aina ja kaikkialla, mutta isoon puristuspaineen vuotamiseen tarvitaan yleensä pitkä pituusssuntainen naarmu. Muutama pieni korroosiokraateri ei välttämättä näy edes ohivuotomittauksessa, mutta öljynkulutusta ne tietenkin lisää.
Oiken huonoksi menneeseen pyttyyn voi remontin tehdä kuivaputkittamalla, mutta moottori pitää käyttää koneistamolla operaatiota varten. Koko lohkon poraaminen ylikokoon on tietenkin toinen keino laittaa peli soimaan.
Oiken huonoksi menneeseen pyttyyn voi remontin tehdä kuivaputkittamalla, mutta moottori pitää käyttää koneistamolla operaatiota varten. Koko lohkon poraaminen ylikokoon on tietenkin toinen keino laittaa peli soimaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB 1410 projekti
No sitähän minäkin ettei siinä mitään irtoputkia näy olevan. Yhdessä sylinterissä on vähän reilummin ruoste rokamia. Eli ei muuta kun porakone hoonia lainaamaan.
Universaali-Jaakko- Viestien lukumäärä : 14
Ikä : 43
Paikkakunta : Heinola
Vs: DB 1410 projekti
Ruoste lähtee sitruunahapolla. Hoonaamisella tarkoitetaan alunpitäen sellaista käsittelyä, että sileään pintaan tehdään viistoon ja ristikkäin pienenpieniä naarmuja, joihin voiteluöljy pääsee väistämään ohikiitävää männänrengasta. Sillä systeemillä pinna voitelu pelaa selvästi paremmin kuin peilikirkkaalla pinnalla. Hoonaaminen ei ole siinä mielessä koneistamista eikä sillä ole tarkoitus poistaa ainetta pinnasta kuin sen hitusen verran mitä naarmutus aiheuttaa. Toki hoonikivellä lähtee ruostekin kun jaksaa hangata.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB 1410 projekti
Ahaa. Aina oppii uusia asioita. Eli hoonataan vaan sileätä pintaa ja paha ruoste poistetaan muilla konstein.
Universaali-Jaakko- Viestien lukumäärä : 14
Ikä : 43
Paikkakunta : Heinola
Vs: DB 1410 projekti
Juu, hoonaamalla VAIN karhennetaan pintaa hieman, ei ole tarkoitus sillä hioa väljäksi
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 1410 projekti
olen käyttäny sitruunahappoa pienosista ruosteita poistaessa
ei saa olla yhtään rasvaa ja kappale upotettuna happo liemeen kokonaan
no miksei jos saa tulpattua putken alapään sekä esim jarrukliinerillä rasvapesun
Vai onkoha sitä sitruunahappoa jossain pastamuodossa sitä en tiedä
ei saa olla yhtään rasvaa ja kappale upotettuna happo liemeen kokonaan
no miksei jos saa tulpattua putken alapään sekä esim jarrukliinerillä rasvapesun
Vai onkoha sitä sitruunahappoa jossain pastamuodossa sitä en tiedä
jyrki- Viestien lukumäärä : 168
Paikkakunta : alavus
Vs: DB 1410 projekti
Rasva tosiaan pitää pestä ensin pois. En ole kokeillut itte, mutta saattas olla kokeilemisen arvoista tunkea sylinteriin tuppo jossa on vaikka vessapaperikerros uloimmaisena ja kastella se sitten sitten sitruunahapolla. Ainakin raudan saa ruostumaan yhdessä yössä tuolla konstilla niin saattais se toimia takaperinkin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB 1410 projekti
Mistä tätä sitruunahappoa on saatavana, minkäkokoisissa astioissa ja mihinkä hintaan?
kujanjuh- Viestien lukumäärä : 243
Paikkakunta : Porvoo-Pieksämäki
Vs: DB 1410 projekti
Omaa kokemusta ei ole, mutta maatalouskaupoissa sitä on ainakin koska sitä käytetään jossain kohteissa maitotiloilla. Lienee jauhetta joka sekoitetaan veteen??? Sehän on sikäli aika turvallista käyttää kun se ei ole kovin syövyttävää, kun se kelpaa happamuudensäätöaineeksi eineksiin ja virvoitusjuomiin. Coca cola syö myös ruosteen, mutta siinä on tehoaineena fosforihappo, sama tavara joka syö kiilteen hampaista. Coce light ei kuulemma toimi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB 1410 projekti
Apteekista on saatavana pieninä pusseina. Todella käytetään esim. maitotaloudessa laitteiden tehopesussa. Eikö fosforihapolla lähde? Käytetään maitotiloilla fosforihappo pohjaisia pesuaineita eikä ole kallista.kujanjuh kirjoitti:Mistä tätä sitruunahappoa on saatavana, minkäkokoisissa astioissa ja mihinkä hintaan?
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: DB 1410 projekti
maataloista 25 kg säkin lopun kun tarves ollu apteekis vaan hyvän kilohintaista
puolisen lämmintä vettä kun käyttää niin lyhentää liotus aikaa tahtoo ottaa rauta mustan värin no se kyllä teräsharjal taasen kirkastuu
pienosissa tuo litku ihan käypästä suuremmis lasi/hiekkapuhallus yms
niin liotus astia saa olla muuta kuin rautaa
puolisen lämmintä vettä kun käyttää niin lyhentää liotus aikaa tahtoo ottaa rauta mustan värin no se kyllä teräsharjal taasen kirkastuu
pienosissa tuo litku ihan käypästä suuremmis lasi/hiekkapuhallus yms
niin liotus astia saa olla muuta kuin rautaa
jyrki- Viestien lukumäärä : 168
Paikkakunta : alavus
Vs: DB 1410 projekti
Tässä vaiheessa kun suurin osa moottoria on purettu, niin on hyvä kysyä, että onko tossa tuumaset pultit ? Meinaan kun milliset työkalut on käyny joka pulttiin. Joihinkin polttoaine putkiin tosin ei meinannu löytyä sopivaa avainta. Ja minkähän lainen kierre on startin pulteissa, kun startti oli ohjaamon lattialla kun koneen ostin. Ja pultteja luonnollisesti ei näy missään. Yks kolmesta on onneks läpipultti, johon saa laittaa vaikka minkä stantartin kierteen ! Edellinen omistaja oli laskenu öljyt pois ja väitti että öljyroppu on siellä raktorissa, mutta yllättäin empä ole löytäny. Eli semmosta vähän vailla. Ja suuttimien paluuputket on niin ikään tiessään, kun oli yrittäny suuttimia irti...
Universaali-Jaakko- Viestien lukumäärä : 14
Ikä : 43
Paikkakunta : Heinola
Vs: DB 1410 projekti
Kyllä ne tuumaisia ovat, 3/8=9.8(10mm), 7/16=10.8(11mm), 1/2"=12.7mm (13mm), 9/16= 14.2 (14mm), 5/8=15.8(16mm) 11/16=16.9(17mm) 3/4=19mm noin suurinpiirtein näin äkkii muistellen, joku mitta voi heittää kenties kympin suuntaansa.
Startin pultit on muistaakseni 9/16 UNC
Startin pultit on muistaakseni 9/16 UNC
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 1410 projekti
Sitä mä kans vähän mietiskelin, kun 13mm hylsy oli vähän väljä öljypohjan pultteihin. (1/2") Ja 14mm hylsy oli aika tiukka pako- ja imusarjan pultteihin (9/16"). Aika hyvin näemmä sattuu myös 19mm kannen pultteihin ja olisko ollu 17mm vai 19mm kiertokangen pultteihin.
Universaali-Jaakko- Viestien lukumäärä : 14
Ikä : 43
Paikkakunta : Heinola
Vs: DB 1410 projekti
Ihan toimiva kikka tuo sitruunahappo, erään bensatankin putsasin sitruunahapolla sisältäpäin.
Kyllä näihin tekee remonttia millisilläkin avaimilla mutta kannattaa ehkä hommata jotain yleisimpä tuumakokoja jos pultti on tiukassa väljällä milliavaimella saa herkästi sorvattua kannan..
Kyllä näihin tekee remonttia millisilläkin avaimilla mutta kannattaa ehkä hommata jotain yleisimpä tuumakokoja jos pultti on tiukassa väljällä milliavaimella saa herkästi sorvattua kannan..
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: DB 1410 projekti
Ja jos millisillä kiertelee niin kuuskulmainen hylsy ja mielellään sellainen kulmista avarrettu vielä
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 1410 projekti
Joo, en väljällä hylsyllä hampaat irvessä kuitenkaan vääntäny. Kannen pultit ja kiertokankien mutterit oli luonnollisesti tiukassa, niin niihin täsmäs millinen hylsy oikein hyvin.
Universaali-Jaakko- Viestien lukumäärä : 14
Ikä : 43
Paikkakunta : Heinola
Vs: DB 1410 projekti
Tämä projekti on ollu nyt pitkään jäähyllä miettimässä tekosiaan. Lopulta katkasin traktorin viikko sitten ja vein lohkonkin koneistamolle. Tarkotus olis päästä talvilomalla eli viikolla 10 istuttamaan konetta takas paikalleen. Tietääkö kukaan saako Kramerin etuakseliin mistään olka-akselien korjaus osia ? Vai onko taruolentoja. Moni niistä puhuu, mutta ei niitä ole olemassa.
Universaali-Jaakko- Viestien lukumäärä : 14
Ikä : 43
Paikkakunta : Heinola
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa