Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1390 perustietoa vailla

+4
Riku
otsoni
taavettimies
Case1390 84
8 posters

Siirry alas

1390 perustietoa vailla Empty 1390 perustietoa vailla

Viesti  Case1390 84 Pe Maalis 04 2011, 19:58

No niin tuore 1390 -84 mallin omistaja kaipailee teknisiä tietoja / ohjekirjaa.Esim missä mitäkin öljyä tulisi käyttää ja tarviiko jotakin erikoisöljyjä? Koitin katsoa perästä hydrauliöljyn tarkistuspaikkoja, ja sivuposkissa ilmeisesti löysin tarkastustaso reijät, mutta entäs itse perä....?
Muutoin kaikki tuntuu pelaavan hienosti, hieman vuotoa ohjaustehostimesta.

Case1390 84

Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 perustietoa vailla Empty Vs: 1390 perustietoa vailla

Viesti  taavettimies Pe Maalis 04 2011, 20:21

Moro

teknisiä tietoja: www.konedata.net

ja mitä ei sieltä löydy selviää useimmiten kysymällä täältä.

yleisöljy 10W-30 käy lähes jokapaikkaan, moottori, tehostin, vaihteisto/hydrauliikka.

Peräöljyt katotaan tikusta, takasillan päällä vasemmalla puolella.

Sehän on kuivilla jarruilla joten alennuspyörästöjen öljyissä ei tarvitse olla mitään lisäaineita.

Onko nelikko vai takaveto?

Nelivedon etuakseliin sitten kitkalukolle sopivat ölpät, https://www.taavetti-talli.net/t974-markajarru-kitkalukko-oljy

taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 perustietoa vailla Empty Vs: 1390 perustietoa vailla

Viesti  Vieraili Pe Maalis 04 2011, 22:11

Muista uusia myös ohjauksen suodatin,samoin kannattaa putsata hydrauliikan imusuodin sieltä alta ja paineputsari pitää uusia.

Taavetti on ranttu polttoaineelle,aja tankki tyhjäksi ja käytä yhistäjäputkea irti niin saat veet laskettua pois,samoin sinne uudet pö puolelle suodattimet.

Hytin ilmansuodin kannattaa liimata sikafleksillä siihen koppaan,ei pysy muuten,rönksähtää sissään sinne koppaan.

Ilmanputsari kannattee myös uusia.

Jarru ja kytkinjärjestelmään lhm öljyä,sitten tarkista kytkimen säätä,hieman pittää lekkasta se välitappi,,jos ei automaattisäädöllä,ei se malli vielä pitäs olla..

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1390 perustietoa vailla Empty Vs: 1390 perustietoa vailla

Viesti  Case1390 84 La Maalis 05 2011, 12:56

Ok, kiitokset vinkeistä, ei muuta kuin haalarit niskaan ja huoltohommiin...niin ja ei ole nelikko.

Case1390 84

Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 perustietoa vailla Empty Vs: 1390 perustietoa vailla

Viesti  otsoni La Maalis 05 2011, 14:51

Hyviä ohjeita Very Happy Very Happy
Ei voi kuin toistaa: lhm-öljyä jarru- ja kytkinnesteeksi.Se on vihreä mineraaliöljypohjainen tuote.Tavallisilla nesteillä pilaa tiivisteet. Jos ei ole traktoritarvikeliikkeessä niin sitten autopuolelta, sitä käytetään joissain etenkin ranaskalaisissa autoissa n.10€l tarvikkeena.

otsoni

Viestien lukumäärä : 370

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 perustietoa vailla Empty Vs: 1390 perustietoa vailla

Viesti  Case1390 84 La Maalis 05 2011, 16:11

Tikku oli hyvin piilossa, ja vajaata olisi, mistä löytyy oikea täyttöläpi?. Onko se siinä 10cm päässä vasemmalla oleva pultin pää...
Ja minkä täyttöläpi siinä "koukun pudottajan" läpiventitangon vieressä on, 90-asteen ns vanhanajan putkimiehen mutka ja siinä samanlainen neliöavaimella avattava prikka, kuin niissä sivuposkissa "vanteiden sisällä"?? apuva....prikka ilmeisesti trkastus prikka?

Ja paljonkohan em täyttötilavuudet mahtaa olla?

Embarassed

Case1390 84

Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 perustietoa vailla Empty Vs: 1390 perustietoa vailla

Viesti  Riku La Maalis 05 2011, 16:19

Case1390 84 kirjoitti:Tikku oli hyvin piilossa, ja vajaata olisi, mistä löytyy oikea täyttöläpi?. Onko se siinä 10cm päässä vasemmalla oleva pultin pää...
Ja minkä täyttöläpi siinä "koukun pudottajan" läpiventitangon vieressä on, 90-asteen ns vanhanajan putkimiehen mutka ja siinä samanlainen neliöavaimella avattava prikka, kuin niissä sivuposkissa "vanteiden sisällä"?? apuva....prikka ilmeisesti trkastus prikka?

Ja paljonkohan em täyttötilavuudet mahtaa olla?

Embarassed
Täyttömäärät löytyy esim. tuosta tietotaulukosta http://www.tractordata.com/farm-tractors/000/5/2/523-ji-case-1390.html

Riku

David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 372
Ikä : 57
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 perustietoa vailla Empty Vs: 1390 perustietoa vailla

Viesti  taavettimies La Maalis 05 2011, 20:36

Case1390 84 kirjoitti:Tikku oli hyvin piilossa, ja vajaata olisi, mistä löytyy oikea täyttöläpi?. Onko se siinä 10cm päässä vasemmalla oleva pultin pää...
Ja minkä täyttöläpi siinä "koukun pudottajan" läpiventitangon vieressä on, 90-asteen ns vanhanajan putkimiehen mutka ja siinä samanlainen neliöavaimella avattava prikka, kuin niissä sivuposkissa "vanteiden sisällä"?? apuva....prikka ilmeisesti trkastus prikka?

Ja paljonkohan em täyttötilavuudet mahtaa olla?

Peräöljyn täyttöproppu on juurikin siinä oikealla puolella oleva 90 mutka.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 perustietoa vailla Empty Vs: 1390 perustietoa vailla

Viesti  Late885 Ma Maalis 14 2011, 09:40

Perustiedosta puheen ollen myös tuoreena 1390:n omistajana kaipailisin lähinnä käyttöohjekirjaa vuoden 82 nelikkoon. Jonkinlaiset sähkökaaviot löysin mutta mikäli jollain sattuupi olemaan originelliä opusta niin mielelläni maksaisin vaikka jonkun summan skannatusta versiosta(mikäli ei haluja myydä paperiversiota). Foorumilta en onnistunut sellaista löytämään. Voinee johtua tosin siitäkin että tietokonetta en osaa käyttää kuten rattoria.....
Late885
Late885

David Brown : 885 -73 ja 1390 -82
DBTCF:n jäsen nro : 30
Viestien lukumäärä : 52
Paikkakunta : Pm/(Srj)

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 perustietoa vailla Empty Vs: 1390 perustietoa vailla

Viesti  jyrki Ma Maalis 14 2011, 16:37

huutonetin tarjonnan voi myös tarkistaa käyttöohjekirjoja joskus sielläkin myynnissä

jyrki

Viestien lukumäärä : 168
Paikkakunta : alavus

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 perustietoa vailla Empty Vs: 1390 perustietoa vailla

Viesti  Vieraili Ma Maalis 14 2011, 16:46

Muistelen että Masa87 aiko scannata 1390 ohjekirjan tänne sivuille,voi olla kohta näkyvillä,Pihlajaniemeltä ja Kokkolan ohjekirjakauppiaalta niitä saa myös,itellä on lähinnä korjaamokirjallisuutta..

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1390 perustietoa vailla Empty Vs: 1390 perustietoa vailla

Viesti  Vieraili Ma Maalis 14 2011, 21:39

koneliike Mähönen ( Töysä) kopio ainakin ohjekirjan. taisi hintaa tulla tuolle kopiolle n. 25e. siinä on aika paljon sivujakin, elikkä paljon käsityötä.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1390 perustietoa vailla Empty Vs: 1390 perustietoa vailla

Viesti  Late885 Ti Maalis 15 2011, 19:32

Kiitokset vinkkilöistä, täytynee tarkistella nuo myyjät läpi.
Late885
Late885

David Brown : 885 -73 ja 1390 -82
DBTCF:n jäsen nro : 30
Viestien lukumäärä : 52
Paikkakunta : Pm/(Srj)

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 perustietoa vailla Empty Vs: 1390 perustietoa vailla

Viesti  ikilika Ti Maalis 15 2011, 23:21

ohjekirja.org, sieltä löytyy ohjekirjat taavetteihin ja muihin traktoreihin. Suomeksi. Korjauskirjojakin kannattaa kysyä jos vaikka löytyis?!
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1167
Ikä : 44
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 perustietoa vailla Empty Vs: 1390 perustietoa vailla

Viesti  Case1390 84 Su Maalis 20 2011, 11:25

Miten tuo peräöljy?, kun jotkut sanovat että käytä vain IH:n öljyä perään?, kyseessä siis 1390 -84. Pitäisi lisätä öjlyä, kun hydraulpumpun yksi lähtö murtui poikki.Eli vasemmalla puolella joka lähtee taaksepäin ja yhdistyy hytin alla toiseen metalliputkeen.Tämä murtui pumpun päässä, siitä kohtaa missä 4:llä kuusiokolopultillä kiinni. Onkohan tyyppivikaa vai mitä lie.
Miten sen mittatikun kanssa, kun täytin täyteen ja tarkistaa tikusta ei kastu yhtään? ja ajon jälkeenkin vain alle alaviivan?. Täytetty ihan yläosaan asti siellä täyttöputkessa....
Ohjekirjankin saan ensiviikolla postissa, eli jos joku kaipailee voin skannata ja lähettää.

Case1390 84

Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 perustietoa vailla Empty Vs: 1390 perustietoa vailla

Viesti  Vieraili Su Maalis 20 2011, 11:42

Ihan yleisöljy käy esim. shell harvella 10 w 30.

On tyyppivika se putken katkeaminen,olen katkassu siitä putkesta pätkän pois ja hitsannu nipat kiinni siihen ja noin 20 cm kumihydrauliputkea väliin niin alkaa kestää.

Toinen paikka mistä katkeaa monesti,painesuodattimelle menevä putki takasillan alta,siihen sama remontti,niin alkaa kestää,jossain 3000h korvilla on menny monesti jo nuo poikki.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1390 perustietoa vailla Empty Vs: 1390 perustietoa vailla

Viesti  Rauni Su Maalis 20 2011, 20:42

on tainnu olla joskus täällä keskustelua peräöljyystä oon vähä skeptine nuota 10/30 yleisöljyjä kohtaha itte en niitä käytä joka konees on 56 tai muu vastaava märkäjarru öljy. jottei se 10/30 sekaannu samoja koneita käytettäes esim. fordeihin. eikös se yleisöljy oo 20-30 pakkaasella niinku vaseliinia mitenkä se nokkapumppu sitä saa imettyä. sitte on eri jos sa lähtiä lämpöösestä tallista nämä on taas näitä mun mieli piteitä
Rauni
Rauni

David Brown : case 1694, fordeja
Viestien lukumäärä : 169
Paikkakunta : alavus

Takaisin alkuun Siirry alas

1390 perustietoa vailla Empty Vs: 1390 perustietoa vailla

Viesti  Vieraili Su Maalis 20 2011, 21:08

Kyllähän se yleisöljy pakkasella paksua on,mutta ei kovalaatikkoisissa taaveteissa ole ollu kyllä ongelmia noillakaan öljyillä,se vaan on varmaan totta että hs mallien pakat olis voinu kestää vähän pitempään jos esim. donaksia niissä olis aikanaan käytetty.

Noissa märkäjarrutraktoreissa on sitten eri juttu,siellä kyllä pitää olla oikea öljy,mutta esim. 1690 perään voi laittaa yleisöljyn ja ronkkiin donaksin jos haluaa yleisöljyn laittaa perään,toki sinne on parempiaki öljyjä olemassa,noissahan on eristetyt tilat noille.

Tuo hytran on hyvä öljy kyllä,mutta ei aivan halpa,Ackela nimen alla taitaa nykysin olla.

Jos hyviä puolia hakee tuosta porttaaliperästä,se on yksi että jarrulevyjen mustuttama öljy ei mene hydrauliikkaan,näissä nykytraktoreissa se menee ja suodattimia on asennettu runsaasti sen vuoksi.

Toinen hyväpuoli oli aikanaan ollu telahommissa,kun keula nousi pystyyn,vetokoukku ei laskeunu alaspäin ja maavara säilyi hyvänä,toki sillä ei nykyään ole merkitystä kun keula maassa ajellaan nelikoilla.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1390 perustietoa vailla Empty Vs: 1390 perustietoa vailla

Viesti  ikilika Ma Maalis 21 2011, 12:37

Ulvila kirjoitti: eikös se yleisöljy oo 20-30 pakkaasella niinku vaseliinia mitenkä se nokkapumppu sitä saa imettyä. sitte on eri jos sa lähtiä lämpöösestä tallista nämä on taas näitä mun mieli piteitä
Ite laitoin donax 5w-30 öljyt taaviin jokapaikkaan, hydrauliikka/etukuormain toimii jouhevasti myös kireemmilläkin pakkasilla. Moottoriin laitoin 5w-40 öljyt. Laita suosiolla donaxit niin ei oo enää (niin) kankea pakkasilla Wink
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1167
Ikä : 44
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa