Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Massey Ferguson 390 turbotusaikeita + webasto jne.

5 posters

Siirry alas

Massey Ferguson 390 turbotusaikeita + webasto jne. Empty Massey Ferguson 390 turbotusaikeita + webasto jne.

Viesti  hespex Ke Joulu 15 2010, 18:47

Elikkäs tässä on suunniteltu jonkunaikaa isäni kanssa että laitettaisiin masseriin mm. webasto, aihio olisi valmiina (vanha metsäkoneen raato uudehkolla webastolla) josta saisi myös turbon. Motovallun kone on muistaakseni 4,2 litranen Volvon rivinelonen, reilu 80 heppanen, 390:n kone on Perkinssin vähän päältä 4 litranen, 80 heppanen sekin. Turbon laitto ei ole vielä täysin varmaa, mutta kuitenkin suunnitelmissa, Perkinssin koneesta löytyisi valmiina öljykanavat, sekä pakosarjaan kiinnittyy putki laipalla, sen puoleen helpompi ettei tarvitse erikseen hitsailla tuota laippaa. Valmetista ei olla vielä turboa kateltu mutta jos ei mene suoraan niin siihenhän on helppo tehdä sovituskappale jos turbon ja pakosarjan laipat on erilaiset. Turbotuksen syynä on ahtamattoman 390:n erittäin kapea tehoalue, n. 1200-1400rpm, eli hyytyy kaikkiin mäkiin ja usein saa heittää pienemmälle tyhjänä loivaankin mäkeen. Katsellaan miten etenee, laittelen kuvia ja tekstiä sen mukaan kun etenee.

Tosiaan tuo vaatii vähän kaikenlaista pikkulaittoa (jarrupuolen kaikki tiivisteet joissa neste kulkee, oven ylälasin paikalleenasennuksen, webaston, turbon, jossain vaiheessa katkasuhoidon (mahdollisesti laakerivika) eli pikkuhiljaa, katkasu menee melkeinpä väistämättä ensi kesälle, loput pitäisi tässä talven aikana hoitaa)

hespex
Ylläpito

Viestien lukumäärä : 151
Paikkakunta : Lappeenranta

http://taavetti-talli.foorumini.info/forum.htm

Takaisin alkuun Siirry alas

Massey Ferguson 390 turbotusaikeita + webasto jne. Empty Vs: Massey Ferguson 390 turbotusaikeita + webasto jne.

Viesti  erkki Ke Joulu 15 2010, 19:38

Kannattaa varmistaa, että männät ja pakoventtiilit on turbotuksen kestävää lajia. Muistaakseni joissakin turbokoneissa on erikseen vielä öljysuihku männän pohjaan jäähdytystarkoituksessa. Riittääkö pumpussa varaa lisätä syöttöä? Senhän se tarvii kanssa. Parikymmentä lisäpollea tuntuu kyllä takamuksessa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5013

Takaisin alkuun Siirry alas

Massey Ferguson 390 turbotusaikeita + webasto jne. Empty Vs: Massey Ferguson 390 turbotusaikeita + webasto jne.

Viesti  hespex Ke Joulu 15 2010, 19:53

erkki kirjoitti:Kannattaa varmistaa, että männät ja pakoventtiilit on turbotuksen kestävää lajia. Muistaakseni joissakin turbokoneissa on erikseen vielä öljysuihku männän pohjaan jäähdytystarkoituksessa. Riittääkö pumpussa varaa lisätä syöttöä? Senhän se tarvii kanssa. Parikymmentä lisäpollea tuntuu kyllä takamuksessa.

390 on saanut maahantuojalla turbotettuna jossa on tismalleen samat palikat kuin turbottomassa (männät jne) ainoastaan pumppu säädetty. 390T, tehdasturbotetussa vastaavassa on tosiaan erilainen mäntä ja venttiilit. Eli pumpussa on varaa lisätä, vakiomännät kestävät senverran varmaan mitä tuo turbo ahtaa, tietysti isommalla turbolla tarvitsisi erilaisen männän, m-renkaat, venttiilit, lisäjäähdytystä jne.

hespex
Ylläpito

Viestien lukumäärä : 151
Paikkakunta : Lappeenranta

http://taavetti-talli.foorumini.info/forum.htm

Takaisin alkuun Siirry alas

Massey Ferguson 390 turbotusaikeita + webasto jne. Empty Vs: Massey Ferguson 390 turbotusaikeita + webasto jne.

Viesti  taavettimies Ke Joulu 15 2010, 20:01

hespex kirjoitti:Eli pumpussa on varaa lisätä, vakiomännät kestävät senverran varmaan mitä tuo turbo ahtaa, tietysti isommalla turbolla tarvitsisi erilaisen männän, m-renkaat, venttiilit, lisäjäähdytystä jne.
Ainakin massikkamiehen jutuistä päätellen myös kytkin käy pieneksi isommilla tehoilla. happy
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

Massey Ferguson 390 turbotusaikeita + webasto jne. Empty Vs: Massey Ferguson 390 turbotusaikeita + webasto jne.

Viesti  massikka_mies Ke Joulu 15 2010, 20:25

Se kytkinhomma nyt vähän riippuuu... Meillä kytkimet kuluivat lähinnä kuormainkäytön takia sillä meidän 390:ssä oli siis etukuormaaja vuoteen 2002 ja lähes yhtä paljon se kului myös edellisessä turbottomassa 390:ssä jossa myös oli etukuormaaja. Kyllä se kytkin kestää osaavalla käytöllä lähes yhtä hyvin kuin turbottomana vaikka kytkin todella heikko onkin. Nyt kuormaaja käytön loputtua on tämä nykyinen kytkin jotenkin kestänyt. Harmi vaan kun hankkija ei aikoinaan tuonnut maahan 390T mallia, siinnä olisi ollut vahvempi kytkinkin.

Edit. bongasin eräältä alan foorumilta että alkuperäisen sakara-/kynsikytkimen onnistuu vaihtamaan levykytkimeen, oli kuulemma huoltomies suositellut. Meillä tätä ei ole tehty....
massikka_mies
massikka_mies
Ylläpito

Viestien lukumäärä : 445
Paikkakunta : Ylämaa

Takaisin alkuun Siirry alas

Massey Ferguson 390 turbotusaikeita + webasto jne. Empty Vs: Massey Ferguson 390 turbotusaikeita + webasto jne.

Viesti  sampo30 La Joulu 18 2010, 14:10

mun koulun talkkarit poltti 390T n kytkimen alle 10 h auraus hommas.. ajaavat jalka kytkimellä koko ajan prkl.. ja just kesäl se siihen vaihdettiin oppilas työnä....no eipä sitä traktoria enään anneta talkkareille...

sampo30

Viestien lukumäärä : 4
Ikä : 31
Paikkakunta : Hämeenkoski

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa