Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

nopea DB

2 posters

Siirry alas

nopea DB Empty nopea DB

Viesti  Vieraili Ke Tammi 07 2009, 22:18

tämän on varmaan moni nähnytkin, mutta tietääkseni ei ole linkitetty mihinkään sivuille.:

https://www.youtube.com/watch?v=tCZ1_esyz_8&feature=related

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

nopea DB Empty Vs: nopea DB

Viesti  taavettimies To Tammi 08 2009, 17:13

Onhan tuo 55 km/h aika vauhti vakio 25-30 verrattuna Laughing. Mistä tuommosia nopeutus rattaita saa?
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

nopea DB Empty Vs: nopea DB

Viesti  Vieraili To Tammi 08 2009, 18:57

Lehtolan kone oy tekee tilauksesta. Perusteet ja periaatteet löytyy dunkelin palstalta viimeisen puolen vuoden ajalta. Variaatioita on monta, meillä mennään 40km/h , V-m ajaa 47km/h , riippuu mitkä kolmesta välityksestä on paikallaan ja onko kova laatikko vai hs, sekä mitkä renkaat on. Sekä neliveto on oma lukunsa ja pitää sopeuttaa perän mukaan. Lehtolalta saa kahta eri sarjaa, toinen hs ja toinen kovaan lootaan. Lisäksi voi vaihtaa etuperän lautaspyöräparin nopeampaan, tai näiden sekoituksia. Ja riippuu kumpi etuakseli on. Semmosta.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

nopea DB Empty Vs: nopea DB

Viesti  Vieraili To Tammi 08 2009, 19:23

Idean isä aikanaan olin minä,ajoin matelevilla taaveteilla täällä koillismaan teillä satojen kilometrien maantiematkoja,ja pohdin nopeutushommia vuosia,ensin vaihteiston nokkaan,muuta sitten viime keväänä löysin yhteistyökumppanin,joka innostui asiaan,ja alkoi tekemään osia,ei ainoastaan luvannut, välitykset on tehty 6-pyttyisiin malleihin,ja käy 1594 ja 1694 ja 1690 kovalaattikkoisiin ja hs malleihin.

Kovalootaiset menee tuon 55,ja hs mallit noin 45-47 km/h

Tuon videon koneen pyörät on tehty samassa valmistuserässä,niitä tehtiin kolmeen koneeseen,kahteen hs malliin,ja yhteen kovalaatikkoiseen.

Hs malliin lisäksi vaihdetaan pudotuslootaan pyöräpari,jotta etupääki saadaan rytmiin mukaan

Kovaan nelikkoon pitää löytää ensin hs mallin lautaspyöräpari keulaan,ja sitten tehdä kolme hammaspyörää pudotuslootaan,ja se tietenki maksaa enemmän.

Käytännössä homma menee paremmin niin,että hs malleihin tuo sarja menee lähes heittämällä,ja jos haluaa tosi nopean,ostaa takapotku 1690,siitä sitten 55km versio.

Kovalaatikkoiseen nelikkoon sitten laitetaan hs mallin ronkan pyörät,11/58 hampailla,ja pudotuslaatikkoon kolmen pyörän muutossarja,jolla keula täsmää,ja noilla se menee noin 40km/h.

Tuollaiset 11/58 pyörät on nytki yhdet myynnissä,ehkä noin tonnilla,,ja pudotuslaatikon muutossarja noin 1500 e.

Tuo nopeampi pyöräsarja tehdään niin,että vanhaan hitaaseen pyörään vaihdetaan ja tehdään uusi kehä,ja pitkä vetoakseli tehdään kokonaan uusi.
15/55 On se nopein mahdollinen välitys,se maksaa takapäähän noin 3600 euroa,ja pudotusloota hs malliin vähän alta 500 euroa.

Hs kuutosen nelivetoon15/55 homma passaa kun nyrkki silmään,niitä on nyt kolme,minulla ,tikolla ja markulla,ja muutostyö on suht helppo,ja kovalaatikkoiseen nelikkoon sitten tuo 11/58 käy helposti,ja maksaa vain puolet siitä,ja kone muuttuu täysin,tuo Pirkan ja Tikon 1690 on sellainen,ja Markun 1690 myös on neljänkympin versio.

Itsellä on tuo 1690 takapotku joskus jo ollut nopeutettu vaihteistosta,ja se on katsastettu liikennetraktoriksi,teen siitä kun ehdin ja varat sallii sitten tuon 55km/h mallin,tällä ronkkanopeutuksella ,tuo nopeutus kestää,on kovat kokemukset siitä,vaihteistonopeutukset ei ole tahtonu kestää.ja tuo 1690 liikennetraktori on sitten laillinen laillinen viidenkympin malli.

Pyöräsarjajen valmistajaksi sain sellaisen yhteistökumppanin kun Lehtolan Kone,nytkin on yhdet 1594 hs pyörät työn alla.

On mahtava heittää aina mutka tuolla lanssipaikassa Sarakylässä 1594 HS Turbolla 47 km/h gepsin mukaan kulkee, 80 kilsaa suuntaansa,menin yhdestä valtrastaki edelle pidemmällä suoralla 6400 mallista,ennen muut ajoi minusta edelle.

Mukava ajella tuossa taajamassa,ei ole jaloissa 40 km/h alueella.

En mistään hinnasta enää alkais jyrräämään alta 30 km/h kuutostaaveteilla tiellä,on se niin mahtava peli,kun kulkee nopeaa.
Myös pienempiin homma käy,vähän enempi vaan teettää töitä.

Itse suosittelisin kovalaatikkoiseen nelikkoon tuota 11/58 välitystä se ei mene miltään osin pilaan,ja on vaan paranee,55 km versiossa on jo sitten voimantarpeet ym isojen kuormien kanssa kovemmat,tosin onnistuu,Pirkka esim. on ajellut nyt 40 kilsan versiolla,ja tietää,että ei ainakaan pilaan ole mennyt,samoin Markku.40kilsan nopeutus ei maksa paljoa.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

nopea DB Empty Vs: nopea DB

Viesti  Vieraili To Tammi 08 2009, 19:31

Joo,Pirkka oli nopeana jo vastannut viestiin,tosiaan niihin pienempiin malleihin pitäis tehdä vähän pienempänä koko homma,ja lisäksi ronkkaan työstää jarrurummun puolen laakeripesää isommaksi,mitä kuutosiin ei tarvi,niihin homma menee heittämällä.

Jos haluaa ajaa vielä taaveteilla pitkään,homma kannattaa tehdä.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

nopea DB Empty Vs: nopea DB

Viesti  TIKO Pe Tammi 09 2009, 22:25

Katsos kummaa, onkin tutun oloinen video.. Smile Kyllä tuli noilla supervälityksillä satoja kilsoja ajettua kovalaatikkoisella 1690. 10kuution viljakuormalla joutui mäissä kepittämään kakkosta silmään. Jäipähän jotain muistojakin tuosta kokeilusta. Tosiaan n.40kmh versio nykyään tuo 1690.
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 887
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa