IKH: n siirtopumppu

Siirry alas

IKH: n siirtopumppu Empty IKH: n siirtopumppu

Viesti  mtalo lähetetty La Joulu 28 2019, 14:07

Maanantaina yritin 1394:sta käyntiin ja lähtikin hyvin, mutta sammui heti. Syynä oli, ettei siirtopumppu nostanu dieseliä ollenkaan.

Hain IKH:lta tällaisen pumpun:
https://www.ikh.fi/fi/siirtopumppu-ffp006

Tänään alkasin vaihtamaan pumppua. Onneksi älysin siirtää traktorin lämpimään talliin irrallisen käsipumpun avulla. Uuden pumpun asennus alkasi nimittäin ahdistamaan todenteolla. Tilahan on aika ahdas, kun paikalla on vielä etukuormaajakin. Kun ruuvit sai paikalleen, niin ei saanut millään kiristettyä pohjaan. Aika monta kertaa irrotin ja yritin takaisin. Luulin kierteidenkin menneen, mutta kunnossa oli.

Viimein tajusin, että uudessa pumpussa "iskuri", jota tappi painaa sisään ja ulos, tulee irrallaan paljon ulommaksi kuin alkuperäisessä. Tässä tuli sellainen tilanne, että iskurin kärki on tapin alapuolella irrallaan ja kiristettäessä iskuri yrittää työntää tappia ylöspäin, kun tappi on hieman tasopinnasta yli. Iskuri pitää saada painettua pohjaan ennen kiristystä, että iskurin pää tulee tappia vasten eikä alapuolelle.

Oli vähän hankalasti selitetty, mutta hoksaatte varmaan, kun törmäätte samaan ongelmaan. Itellä on vielä kone levällään, mutta onneksi viimein keksin ongelman syyn.

Meneekö tappi aivan tasopinnan tasolle, jollakin koneen asennolla? En löytänyt sellaidta kohtaa, vaan jää kantamaan muutaman millin. Toinen vaihtoehto on työntää jokin pellin pala väliin ja poistaa se aivan lopussa.

mtalo

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 215

Takaisin alkuun Siirry alas

IKH: n siirtopumppu Empty Vs: IKH: n siirtopumppu

Viesti  mtalo lähetetty La Joulu 28 2019, 17:46

Oli ihan hyvä kikka laittaa pellin soiro väliin. Ennen loppu kiristystä nykäsin pellin pois.

En kyllä enään ole varma, oliko alkuperäinen pumppu hajalla. Huomasin vasta uudella pumpulla ilmatessa, että polttoaine ei nouse ilman pumpun päällä olevaa lasikuppia. Jotain häikkää alkuperäisessä pumpussa oli, mutta luulin pumpun olleen rikki, kun diesel ei noussu ilman lasikuppia. Kokeilin kyllä hätäisesti kuppi paikallaan.kin, mutta en siinä vaiheessa hoksannut niin ajatella.

Vaihdoin nimittäin suodattimet ja putsasin lasikupin ennen edellistä ajokertaa. Olisko lasikupin ja tiivisteen väliin jäänyt roskia tms. Silloin putsasin paineilmalla siirtopumpun, kun lasikupissa oli paljon jotain sakkaa (ehkä tankin tyhjentyessä on vetänyt mujua lasikuppiin, kum sihdissäkin oli reikä). Voiko paineilma vaurioittaa siirtopumppua?

Saako pumppuun pelkkää kalvoa? Mietin, jos kunnostaisi alkuperäisen hyllyyn, jos ikh-tarvike ei kestä kovin kauaa.

mtalo

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 215

Takaisin alkuun Siirry alas

IKH: n siirtopumppu Empty Vs: IKH: n siirtopumppu

Viesti  OlleK lähetetty La Joulu 28 2019, 19:02

Siirtopumppu ei ime polttoainetta tankista jos lasikuppi on pois paikaltaan, koska lasikuppi on pumpun imupuolella.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1196

Takaisin alkuun Siirry alas

IKH: n siirtopumppu Empty Vs: IKH: n siirtopumppu

Viesti  mtalo lähetetty La Joulu 28 2019, 19:04

Miten muuten tuossa pitäisi poistua ilma lasikupin yläosasta? Vai onko sinne tarkoitus jäädäkkin ilmatasku?

mtalo

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 215

Takaisin alkuun Siirry alas

IKH: n siirtopumppu Empty Vs: IKH: n siirtopumppu

Viesti  OlleK lähetetty La Joulu 28 2019, 19:40

Lasikupin yläosaan jää aina hieman ilmaa, eikä se vaikuta pumpun toimintaan.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1196

Takaisin alkuun Siirry alas

IKH: n siirtopumppu Empty Vs: IKH: n siirtopumppu

Viesti  jusape lähetetty La Joulu 28 2019, 20:59

Pieni ilmatasku lasikupissa toimii ikäänkuin "vaimentimena" imulle tasaten imutapahtumaa, siis ikäänkuin painepuolen paineakku öljynpaineelle, niin alipaineinen ilmatasku tasaa imusyklejä.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2246
Ikä : 50
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa