DB990 VM 71 OHJAUSTEHOSTIN

Siirry alas

DB990 VM 71 OHJAUSTEHOSTIN Empty DB990 VM 71 OHJAUSTEHOSTIN

Viesti  Db990hk lähetetty Ma Elo 12 2019, 14:27

Saako db990 vm 71 ohjaustehostinta laitettua jälkikäteen.
Jos saa nii minkälainen homma olis edessä.

Db990hk

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 1

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 VM 71 OHJAUSTEHOSTIN Empty Vs: DB990 VM 71 OHJAUSTEHOSTIN

Viesti  1690 metsä lähetetty Ma Elo 12 2019, 17:12

Ohjaustehostimen asennus jälkikäteen ei pitäis olla kovin iso homma, jos löytyy sopivat tehostimen kamppeet jostain.
Joko purkaamolta tai uutena jostain.

Farmilaiteelta mulle tuli Turkin poikien tekemä tehostin 165 Ferguun, joskus kymmenen vuotta takaperin.

Tuon ikäisessä Taavetissa varmaan on jo tehostimen kestävät jakopäänrattaat.
Eräs kaveri sanoi käyneensä vaihtamassa useampaan Taavettiin jakopäänrattaat, kun oli myyneet niihin tehostimen
jälkiasennuksena, mutta eivät muistaneet sanoa että jakopäänrattaat pitää vaihtaa myös.
Taisivat kyllä olla Impele Taavetteja kaikki

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 408

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 VM 71 OHJAUSTEHOSTIN Empty Vs: DB990 VM 71 OHJAUSTEHOSTIN

Viesti  Tessu lähetetty Ke Elo 21 2019, 02:07

siis hetkoonen...että implematiceissa jakopäävetonen tehostinpumppu? tarkoitatko siis näitä punasia kopittomiakin?
Mitenkäs tuo sitten on kun niihin ei saa (kuulemma) nokkapumppua minnekkään hydrauliikalle,tuostahan on moni täälläkin keskustellu kun se takapumppu toimii vain jos veto sinne on.
Olis kiva tietää tuosta hommasta enemmän,itsellä ei ole tarvetta kummallekkaan pumpulle tuossa 850 kun ajoa vähän enkä hydrauliikkaa lisää asentele,mutta tieto ei ois pahitteeksi

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1252
Ikä : 53
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 VM 71 OHJAUSTEHOSTIN Empty Vs: DB990 VM 71 OHJAUSTEHOSTIN

Viesti  1690 metsä lähetetty Ke Elo 21 2019, 06:53

Joo en varmuudella tiedä tarkoittiko tuo kyseinen huoltomies implejä vai alkupään selektoja.
Mutta jakopäänrattaaita ei ollu suunniteltu kestämään tehostajanpumpun rasitusta ja kun pumppu sinne
asennettiin hävisi rattaista hampaat.

Kyllä muistaakseni naapurin 990 implessä tehostajanpumpulle jakopäässä paikka on.
Vuosimalli joku 62, 63

Nokkapumpulla yleensä tarkotetaan hytraalipumppua joka asennetaan kampiakselin etupäähän.
Tämä ei riko jakopäänrattaita

Ohjaustehostimen pumppu asennetaan yleensä jakopäähän samalla tavalla kuin syöttöpumppukin ja otta
käyttövoimansa jakopäänrattailta

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 408

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 VM 71 OHJAUSTEHOSTIN Empty Vs: DB990 VM 71 OHJAUSTEHOSTIN

Viesti  mattkau lähetetty Ke Elo 21 2019, 10:04

Minun tiedon mukaan Impleihin sai tehostetun ohjauksen lisävarusteena. 850, 950 ja 880 pumppu oli kiilahihnakäytöllä kampiakselilta. Vaati sitten tietysti kaksiuraisen pyörän sinne, joka kait tuli asennussarjan mukana. 990n pumppu oli hammaspyörävedolla jakopäästä. Jakopäähän oli valmisteltu sokea laippa, jonka paikalle pumppu sitten tuli.

Ainakin alkupään pienemmissä Selectoissa oli samantapainen remmikäyttöinen pumppu kuin Impleissä. Vanhemmissa 990:ssä oli sama systeemi kuin Implessä. Sitten -68 uuden moottorin myötä myös tehostinpumppu vaihtui saman tyyppiseksi kuin tonnikakssatasessa.

Tehostajan käyttöpaine oli pienissä malleissa sen verran matala, että kiilaremmi riitti käyttämään pumppua. Jos tuollaisen systeemin jostakin löytää, niin lienee "helppo" jälkiasentaa mihin tahansa malliin.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1105
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 VM 71 OHJAUSTEHOSTIN Empty Vs: DB990 VM 71 OHJAUSTEHOSTIN

Viesti  OlleK lähetetty Ke Elo 21 2019, 10:07

Mitähän tässä nyt haetaan Ohjaustehostin oli käytössä Implematic ja alkupään Selectamatic traktoreissa. Vuodesta 1971 eteenpäin käytettiin vain hydrostaattista ohjausta. Näiden kahden järjestelmän välillä on ainoa yhteinen nimittäjä pumppu ja öljysäiliö. Kaikki muut osat ovat täysin erilaiset, niin rakenteiltaan kun toimintatavoiltaan. Näitä ohjausjärjestelmiä erottaa parhaiten toisistaan erilaisesta sylinteristä. Seuraavassa linkki ohjaustehostajan rakenteisiin   https://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr61282ar990477    Ja sitten hydrostaattisen ohjauksen vastaavat osat      https://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr58753ar1298783    Hydrostaattinen ohjaus oli varustettu jakopäävetoisella pumpulla. 885 malli on tästä poikkeus.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1124

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 VM 71 OHJAUSTEHOSTIN Empty Vs: DB990 VM 71 OHJAUSTEHOSTIN

Viesti  1690 metsä lähetetty Ke Elo 21 2019, 20:18

Oliko Taavetin miehille ihan uusi asia, että Taavetista on rikottu jakopäitä ohjaustehostimen pumpulla?
En mainitse nimiä tai paikkakuntaa, mutta eräs Taavettikauppias oli 80 luvulla myynyt ohjaustehostimia vanhoihin
Taavettiin joissa tehostinta ei uutena ollut. Nimenomaan jakopää käyttöisellä pumpulla.
Sillä seurauksella että jakopäänrattaat tuhoutui.

Asian tiedän, kun koneet korjannut herra asian itse kertoi

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 408

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 VM 71 OHJAUSTEHOSTIN Empty Vs: DB990 VM 71 OHJAUSTEHOSTIN

Viesti  Tessu lähetetty La Elo 24 2019, 00:50

Asiaan en ole perehtynyt mutta kummiskin jos sinne tulee lisää vääntövastusta niin varmasti se rikkoo ne.
Sempä vuoksi otinkin tuon hydraulipumpunkin puheeksi kylkiäisenä kun niitäkin monet virittelevät millon minnekkin JA sinnekkin myös tulee sitä vastusta,samaa petämis/väsymisilmiötä on aika monissa tuotteissa jos aletaan omia sovelluksi laittelemaan kun paikat ei ole niihin tehty.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1252
Ikä : 53
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 VM 71 OHJAUSTEHOSTIN Empty Vs: DB990 VM 71 OHJAUSTEHOSTIN

Viesti  erkki lähetetty La Elo 24 2019, 10:21

Ohjaustehostimen tehontarve on niin pieni, että sitä jaksaa pyörittää pienetkin hammaspyörät ihan hyvin. Valurautaisia, harvahampaisia jakopyöriä on kyllä korkannut ilman ohjaustehostintakin. Siihen on mahdollisesti syynä sellainen suunnitteluvirheeksi luokiteltava asia, että ne harvahampaiset pyörät saattavat joillakin kierroslukualueella ottaa resonassia ja sen seurauksena "kalista" , jolloin hampaisiin tulee suuri määrä pientä iskumaista kuormaa. Kalistus tulee siitä, että nokka-akselin pyörityksessä kuormitus on sykkivää ja sen seurauksena pystyy syntymään resonanssivärähtelyä. Valurautapyörät eivät sitä siedä määräänsä enempää.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3926

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa