1210 NOSTOLAITE ONGELMA

Siirry alas

1210 NOSTOLAITE ONGELMA Empty 1210 NOSTOLAITE ONGELMA

Viesti  Nipsu lähetetty Su Kesä 02 2019, 23:12

Tervehdys,
1210 nostolaite haluaa vaan nostaa.. esim. kone sammuksissa ja nostolaite ja vipu ala-asennossa. kun koneen päräyttää käymään, niin nostolaitteen vipu lähtee nousemaan itekseen.. ja tietysti nostolaite siinä mukana.
Kun vipua kääntää ala-asentoon, niin vipu liikkuu ihan pienellä vastuksella alas ja kun vivusta päästää irti, niin se kimpoaa takaisin ylös.
Elikkä nostolaite seuraa vivun liikkeitä ihan hyvin, mutta vivulla näyttäs olevan ihan omatahto..

Tämmöseen vaivaan jos löytyis lääkettä niin olis kiitollinen.

Nipsu

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 3

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 NOSTOLAITE ONGELMA Empty Vs: 1210 NOSTOLAITE ONGELMA

Viesti  jusape lähetetty Su Kesä 02 2019, 23:29

Eikös siinä vivussa ole siellä nivelpisteen paikkeilla "kitkajarru" jolla vivun liikkumuísen "vapautta" saa kiristeltyä ?
Eli osat nro 27 , 28 ja 29 linkin kuvast, kitkahilut, kiristellän / säädetään jäykkyyttä pultilla, osa 15

https://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr48583ar1103308
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2039
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 NOSTOLAITE ONGELMA Empty Vs: 1210 NOSTOLAITE ONGELMA

Viesti  Nipsu lähetetty Su Kesä 02 2019, 23:35

Käyn kattomassa.. hetki.

Nipsu

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 3

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 NOSTOLAITE ONGELMA Empty Vs: 1210 NOSTOLAITE ONGELMA

Viesti  Nipsu lähetetty Su Kesä 02 2019, 23:46

Näyttäs olevan sellanen.. vipu on kyllä aika löysä ja jarrun kiristäminen varmasti auttaa siihen.
Mutta onko se vivun vänkääminen normaalia?
Jos nostolaite on ylä-asennossa ja sammutan koneen, siirrän vipua laskuasentoon, niin vipu hyppää takasin ylös siihen asentoon mihin nostolaite on kerennyt laskea..


Nipsu

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 3

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 NOSTOLAITE ONGELMA Empty Vs: 1210 NOSTOLAITE ONGELMA

Viesti  jusape lähetetty Ma Kesä 03 2019, 00:31

Siellä nostolaitteen mekanismissa, kotelon sisällä on myös jousia, ja sieltäkautta tulee myös vipstaakia ylöspuskevaa voimaa, jos kitkajarru vivun tyvessä on liika löysä
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2039
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 NOSTOLAITE ONGELMA Empty Vs: 1210 NOSTOLAITE ONGELMA

Viesti  erkki lähetetty Ma Kesä 03 2019, 12:25

Kitkapalat on paljon ajetussa koneessa joskus niin ohuet, ettei mutterin kirstäminen auta kun kitkapalan päällä olevassa levyssä ohjaustapit pohjaavat vastapäisen levyn porauksissa. Silloin on laitettava täytettä kitkalevyjen alle tai vaihdettava paksummat kitkalevyt. Niinkin on tehty, että vastalevyn porauksia syvennetään niin kitkalevyt pystyy käyttämään ihan loppuun saakka.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3865

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 NOSTOLAITE ONGELMA Empty Vs: 1210 NOSTOLAITE ONGELMA

Viesti  Paulig lähetetty Su Kesä 09 2019, 05:58

Minun Sekurataavissa samaa vaivaa. Painavampi kone nostolaitteessa, niin alkaa pomppimaan nostolaitevipua itsekseen ylöspäin. Aina tekee pienen noston joka liikauttaa traktoria ja saa vivun taas liikkeelle... Very Happy kunnes on itsekseen yläasennossa.

Varmaan kulunut tuo kitkasysteemi, kun pultin kiristys ei auta. Rakentelin ainakin ensihätään toimivan kitkan nostolaitevipuun. Eli vivun varren päälle letkun pätkä, joka ottaa sopivasti kiinni Sekurassa olevaan nostolaitevivuston peltilaatikkoon. Ei mitenkään pitkän ajan systeemi, kun toi kuluu väljäksi.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 894
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

1210 NOSTOLAITE ONGELMA Empty Vs: 1210 NOSTOLAITE ONGELMA

Viesti  OlleK lähetetty Su Kesä 09 2019, 13:45

Jusapen lähettämä linkki näyttää kyllä käyttövivun kitkalevyn, mutta kitkalevy säädetään lautasjousen, viite 29, päällä olevalla itselukittuvalla mutterilla (mutteria ei ole kuvattu kuvassa). Pultti viitenumerolla 15 kiinnittää nostovivun kaaren käyttövipukoteloon eikä sillä ole mitään tekemistä kitkalevyn säädön kanssa. Sitten toinen asia. Se Pauligin mainitsema pieni nosto johtuu siitä, että nostolaitteessa on ongelmia pitoasennon kanssa. Painava työkone painaa nostolaitteen alas jolloin automatiikka nostaa nostolaitteen takaisin ylös. Tällöin voi seurauksena olla nykäisy joka liikuttaa käyttövipua ja käyttövipu pääsee nousemaan ylös jos kitkalevyt ovat löysät. Tämä tapahtuu ainoastaan asennonsäädön ollessa valittuna. Pitoasento voidaan tarkistaa valitsemalla TCU/Ulkopuoliset (valitsin oikealle) ja vetämällä käyttövipu täysin ylös. Tämän jälkeen sammutetaan kone, vivusta päästään irti ja vipu annetaan jäädä palautusjousen määrittämään asentoon. Vetovarsissa pitää tietysti olla kiinni se painava työkone. Jos nostolaite laskee omia aikojaan on se merkki pitoasennossa olevasta ongelmasta. Kunnossa oleva nostolaite pysyy ylhäällä raskaalla työkoneella, moottori sammutettuna, käyttövipu taka-asennossa, ainakin muutaman tunnin. Seuraavassa linkki Sekura S74 ohjaamollisten koneiden kitkalevyrakenteesta. Lautasjousen viitenumero on tässä kuvassa 31 ja siinä saattaa itselukittuvan mutteri sijaan olla mutteri ja lukitusmutteri lautasjousen päällä.   https://partstore.caseih.com/us/parts-search.html?csid=2ddd67ae2144b3811f2d1f33be39c666&sl=EN¤cy=&csid=2ddd67ae2144b3811f2d1f33be39c666&sl=EN¤cy=#epc::mr58754ar1289634

OlleK

Viestien lukumäärä : 1074

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa