850 implematic -61

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

850 implematic -61 Empty 850 implematic -61

Viesti  Salonen lähetetty La Toukokuu 11 2019, 09:29

Terve!
Tuli tuossa omalla kylällä myyntiin jo kauan seissyt David Brown 850 etukuormaajalla.
Omistaja oli ajanut traktorin katokseen jo vuosia sitten huomattuaan moottoriöljyn olevan harmaata. Tämän jälkeen konetta oli ainostaan pyöritelty vuosittain.
No hakutilanteessa öljyt niin koneessa- kuin laatikossakin näyttivät kyllä kirkkailta.
Ei siinä muuta kun kone traktorinlavalle ja kotiin talliin.
Renkaat erittäin hyväkuntoiset ja jarrutkin toimivat kun lavalta talliin alamäkeä rullailin.
Aivan piruuttani ostin akun ja koitin jos kone vaikka pyörähtäisi.
Kuuluu startin suunnalta pelkkää naksutusta. Putsailin liittimet ja akunkengät ja kahteen otteeseen kone on suostunut pyörähtämään muutaman kierroksen. Sitten onkin taas kuulunut pelkkää naksuntaa.
Salonen
Salonen

Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Paimio

Takaisin alkuun Siirry alas

850 implematic -61 Empty Vs: 850 implematic -61

Viesti  erkki lähetetty La Toukokuu 11 2019, 10:48

Kannattaisi ehkä kokeilla raottaa moottoriöljyn pohjaproppua että tuleeko sieltä vettä tai pakkasnestettä. Jos tulee vain pikku tippa vettä, niin siellä ei ole isoa vuotoa jos on vuotoa ollenkaan. Gykoliseoksella ajaminen tuohoaa laakerit tosi äkkiä.

Juu, se startin naksuminen tavallisesti on merkki siitä, ettei akusta tule ampeereja startille tarpeeksi. Hapettuneessakin liittimessä voi olla kirkas kohta, josta jännite menee kyllä läpi, mutta kun piiristä pienenee resistanssi, niin virtaa ei kuitenkan tule, solenoidi vaan naksahtaa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3894

Takaisin alkuun Siirry alas

850 implematic -61 Empty Vs: 850 implematic -61

Viesti  Salonen lähetetty La Toukokuu 11 2019, 22:27

Kiitos.
Vettähän sieltä tuli varmaan melkein 2 desilitraa ennen öljyä.
Vaihdoin öljyt ja otin irti sen pohjapropun ympärillä olevan olevan levyn ja putsasin sen.
Putsailin jakiinnigtelin kaikki paremmin janyt pyörittää.
Huomenna pitää laskea vanha polttoaine pois ja tankata uutta ja toivottavasti sitten sais pelin käyntiin.
Tuossa ei muuten ole vetokoukkua lainkaan. Miksiköhän noin?
Salonen
Salonen

Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Paimio

Takaisin alkuun Siirry alas

850 implematic -61 Empty Vs: 850 implematic -61

Viesti  erkki lähetetty Su Toukokuu 12 2019, 10:00

On mahdollisuuksien rajoissa, että pitkän ulkovarastoinnin seurauksena voi olla parikin desiä vettä öljyn seassa. Kannattaa kuitenkin ehkä käyttää vielä öljypuhja auki ja laittaa kuiva sanomalehti alle niin se kertoo muutamassa tunnissa että onko jossain vuoto.

Hydraulinen vetokoukku oli pitkään Englannissa tuntematon aparaatti. Taitaa olla niin, että hydraulikoukut oli Suomessa tehtyjä lisävarusteita monissa tuontitraktoreissa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3894

Takaisin alkuun Siirry alas

850 implematic -61 Empty Vs: 850 implematic -61

Viesti  outsider lähetetty Su Toukokuu 12 2019, 10:26

https://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr58757ar1041737
Tuo lienee ollut alunperin 850/880 implessä tai sitten 850:ssä ei ollut mitään kun oli riisuttu versio 880:stä

990 implessä oli tällaine vakiona.
https://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr61282ar1061697
tuosta voi sorvata vetokoukun

Kultavuoren Lassen aarrepellolla voi olla ko "härpäkkeitä"

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1707

Takaisin alkuun Siirry alas

850 implematic -61 Empty Vs: 850 implematic -61

Viesti  Salonen lähetetty Su Toukokuu 12 2019, 12:30

Kiitos vastauksista.

Sitten semmonen kysymys kun ennen ei oo näitä kuuden voltin vehkeitä ollu.
Mites tuon 12 volttisen akun voi kytkeä? Pitääkö niitä olla kaks vai riittääkö yks?
Salonen
Salonen

Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Paimio

Takaisin alkuun Siirry alas

850 implematic -61 Empty Vs: 850 implematic -61

Viesti  1690 metsä lähetetty Su Toukokuu 12 2019, 13:03

Yksi 12 voltinen akku riittää. Pitää tietysti katsoa onko siellä + vai - maadotus, että tulee oikeinpäin.
Jos on tasavirtalaturin voi olla + maadotus. Tasavirtalaturin voi tietysti "käännyttää" lataamaan kumminpäin haluaa

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 393

Takaisin alkuun Siirry alas

850 implematic -61 Empty Vs: 850 implematic -61

Viesti  Salonen lähetetty Su Toukokuu 12 2019, 13:23

Kiitos.
Tasavirtanenhan siellä ja + kenkä näyttäis maadoittavan.
Mites sitte uskaltaa autolla antaa apuvirtaa?
Kytkenkö auton akun normaalisti + plussaan ja - miinukseen vaikka traktorissa toisin päin?
Salonen
Salonen

Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Paimio

Takaisin alkuun Siirry alas

850 implematic -61 Empty Vs: 850 implematic -61

Viesti  1690 metsä lähetetty Su Toukokuu 12 2019, 13:41

+ plussaan ja - miinukseen

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 393

Takaisin alkuun Siirry alas

850 implematic -61 Empty Vs: 850 implematic -61

Viesti  jusape lähetetty Su Toukokuu 12 2019, 15:00

Juu, sähkö ei tiedä koneessa, kumminpäin se kulkee, sehän toimii molemmin päin , kun + maadoitteisia on muutettu - maalle .
Akkujen välillä se kyllä tietää hyvinkin tehokkaasti kipinöintiä, jos eri napaisuuksien välillä koittaa ristiin kytkeä. Se ja sama, onko koneessa + tai - maa, mut apuvirta-akku aina napa napaan
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2080
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

850 implematic -61 Empty Vs: 850 implematic -61

Viesti  Tessu lähetetty Pe Toukokuu 24 2019, 01:35

Niin jos puhutaan pelkästään hydrauliikalla toimivista vetokoukuista niin koskahan ne sitten alkoi tulla vakiovarusteisiksi? ainakin -60 luvulla koukut nousi nostolaitteiden mukana ja lukittui sitten jotenkin...tuo Taavin koukku on kyllä ihan omansa juu,meilläkin on jo varmaan alkutaipaleelallaitettu 850 koukku ketjuilla nousemaan ja akseli läpi nostovarsien silmukoista takapuolelta,ainut huonopuoli tuossa on se että koukku olisi tiellä laiton kun ei lukittaudu mitenkään ylös,no eipä tuolla ole meidän aikana koskaan yleisellätiellä ajeltukkaan.
Natikassa on jo kunnon kynnet jotka pitää koukun ylhäällä,silti nostolaite koukun kuitenkin nostaa,yksi huonopuoli on siinäkin,jos ajaa syvässä hangessa eikä koukussa ole mitään niin lumi nostaa sen verran että koukku tippuukin ales ja ellet huomaa niin saattaapi peruuttaessa aiheuttaa yllätyksen,ne kynnet menee lunta täyteen ja pakkautuu sinne kovaksi jääksi!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1228
Ikä : 53
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

850 implematic -61 Empty Vs: 850 implematic -61

Viesti  Salonen lähetetty Su Toukokuu 26 2019, 10:25

Kiitos koukkuvinkeistä.

Nyt kuitenkin pitäis saada kone ensin käymään.
Moottoriöljyt ja polttoainesuodattimet vaihdettu.
Lasikuppi tyhjennetty vanhasta tavarasta ja tankista imetty vanhat naftat pois ja uutta tilalle.
Kerran jo suostui käynnistymään ja kävi noin 10 sekunttia.
Sen jälkeen vaan sahailua ja muutaman kerran luvannut.
Putkesta tulee startatessa harmaata.
Saakohan se polttoainetta?
Kun koittaa pumpata niin lipare tuntuu aivan löysältä.
Polttoainehanahan on siinä lasikupin päällä ja sen olen myötäpäivään kiertänyt.
Vinkkejä kaivataan!
Salonen
Salonen

Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Paimio

Takaisin alkuun Siirry alas

850 implematic -61 Empty Vs: 850 implematic -61

Viesti  OlleK lähetetty Su Toukokuu 26 2019, 10:45

Polttoainehan on auki kun se on käännetty täysin vastapäivään. Miksi olet kääntänyt hana myötä päivään, silloin se on kiinni. Tämä hana toimii kuten muutkin hanat. Käsipumpun viiksi on "löysä" koska polttoainejärjestelmä on nyt ilmaa täynnä.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1108

Takaisin alkuun Siirry alas

850 implematic -61 Empty Vs: 850 implematic -61

Viesti  Salonen lähetetty Su Toukokuu 26 2019, 11:04

Meni kiireessä myötä- ja vastapäivät sekaisin. Siis vastapäivään sen olen tietenkin kääntänyt.
Kuitenkin käsipumppu tuntuu löysähköltä.
Salonen
Salonen

Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Paimio

Takaisin alkuun Siirry alas

850 implematic -61 Empty Vs: 850 implematic -61

Viesti  1690 metsä lähetetty Su Toukokuu 26 2019, 14:11

Ei varmaan auta kun ilmata uudelleen. Ensin putsarit sitten pumppu, käsipuppua käyttäen ja lopuksi suutinputkilta
startilla pyörittäen. Jakajapumppu ei siedä yhtään ilmaa, jos aikoo saada koneen käymään.

Tietysti voi kokeilla tuleeko ilmaus ruuveista ainetta hyvin startilla pyörittäen. Selviää siirtopumpun käyttötapin kunto

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 393

Takaisin alkuun Siirry alas

850 implematic -61 Empty Vs: 850 implematic -61

Viesti  Tessu lähetetty Ke Toukokuu 29 2019, 15:15

Siirtopumpun vipu tuntuu löysältä eli ei pumppaa jos sattuupi olemaan nokka-akseli juuri yläkohdassa,se kun käyttää sitä pumppua,startilla hiukka pyöräyttää niin nokka ehkä jää ala asentoon tuurilla.
Ensin pumppaat siirtopumpulla suodattimet ja jakopumpun että ainetta siellä on eikä kuplaa tule,sitten suuttimilta sinne tulevat putket auki ja startilla aineet sinne,hankaal on käsipumpulla sinne pumpata,itte aina startilla aineet sinne ajanu ja hyvin jääny käyntiin sen jälkeen.
Mitään vuotoja tai paikkaa mistä ilmaa menisi sisälle ei saa jäädä muutoin ei toimi kauaa,muista myös kun ilmaat/starttaat käyntiin että sammutus vipu EI ole ulosvedetty kojetaulun alta,silloin ei polttoaine mene jakajapumpusta minnekkään,hyvin äkkiä saattaa vipu jäädä epähuomiossa ulos!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1228
Ikä : 53
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

850 implematic -61 Empty Vs: 850 implematic -61

Viesti  Salonen lähetetty Pe Toukokuu 31 2019, 21:28

Jakopumpun ilmaruuveista suihkuaa startatessa polttoainetta, mutta suutinputkista ainoastaan aivan minimaalista kuplaa.
Onko pumpussa sihti ja miten se putsataan? Enta jos pumppu on juntturissa, eikä siksi tavara liiku? Voiko sitä jotenkin elvyyttää helposti?
Salonen
Salonen

Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Paimio

Takaisin alkuun Siirry alas

850 implematic -61 Empty Vs: 850 implematic -61

Viesti  1690 metsä lähetetty Pe Toukokuu 31 2019, 22:08

On siinä pumpun peräosassa sihti, mutta se kaiketi harvemmin tukkeentuu.
Pumppu voi jumittua sisäisesti niinsanotusti sammutus asentoon. Sitä voi yrittää elvyttää koputtelemalla pumpun takaosan
kylkeen kevyesti satrtauksen yhteydessä.
2T öljyn lisääminen polttoaineeseen parantaa voitelua ja saattais auttaa jumittelevan pumpun toimintaa.
Noin 0,5 % seos rittänee

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 393

Takaisin alkuun Siirry alas

850 implematic -61 Empty Vs: 850 implematic -61

Viesti  Tessu lähetetty La Kesä 01 2019, 00:50

Tuopase onkin jos on tapana ollu jollain jättää sammutus päälle kun traktorin vie parkkiin niin saattaapi osat sitten jumahtaa siihen asentoon,jospase seuraava käynnistys onkin sitten vasta vuosien päästä...
Vähän sama kun yhdellä kaverila oli pakussa AINA käsijarru kiinni kun auto seisoi ovet lukossa lukitussa tallissa hälyt päällä heh,tuumasin sitten kun oli vaijeri venähtäny kun sitä vaiheltiin että kannattikos pitää jarrua päällä?
Ei se auto sieltä tallista ois iteksee pois päässy heh! empä ole ite koskaan pidelly missään jarruja päällä ja ihan hyvin on jarrut toiminu kun niitä käyttää kummiskin.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1228
Ikä : 53
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

850 implematic -61 Empty Vs: 850 implematic -61

Viesti  1690 metsä lähetetty La Kesä 01 2019, 06:48

Eräs edesmennyt itseoppinut wanhanliiton konemies laittoi mykistyneet CAV pumput toimimaan hinaamalla koneen
käyntiin.
Hinaamalla pumppu saadaan pyörimään nopeammin kun startilla pyörittäen ja välipainepumppu nostaa kunnolla
painetta. Ei sille kaiketi muuta järkevää selitystä ole.

Tiedä sitten kannattaako kokeilla kotona

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 393

Takaisin alkuun Siirry alas

850 implematic -61 Empty Vs: 850 implematic -61

Viesti  erkki lähetetty La Kesä 01 2019, 07:22

Jos välipainepumpun  kannessa oleva sihti tukkeutuu niin polttoainetta ei tule ilmausruuveistakaan. Kokeile avata ilmausuruuvia ja pyörittää startilla moottoria niin mitä tapahtuu. Silloin välipaine pitäisi nousta niin, että polttoainetta tulee ilmausruuvista paineella. Jos polttoainetta ei spruuttaa, niin välipainepumppu on kulahtanut ja saattaa antaa paremmin painetta hinauskäynnistyksellä kun moottori pyörii nopeammin. Hyvin todennäköistä on kuitenkin, että siellä on annosteluventtiili jumahtanut ja se tosiaankin useimmiten lähtee pyörimään kun pumpun peräpäätä koputtaa vasaralla samalla kun starttaa. Sitä kestää koputella mutta ei tietenkään hakata.

Jos ei irtoa, niin on käytettävä pumpun päällyskoppaa irti, että annosteluventtilin vipua pääsee notkistamaan.


Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Su Kesä 02 2019, 19:24, muokattu 1 kertaa

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3894

Takaisin alkuun Siirry alas

850 implematic -61 Empty Vs: 850 implematic -61

Viesti  Salonen lähetetty Su Kesä 02 2019, 13:42

Suuret kiitokset avusta!
Sieltähän se heräsi käyntiin kun ensin koputteli ja jutteli mukavia.
Mitenköhän tuo etunostolaite mahtaa toimia?
Siinä on semmonen kolmiventtiilinen hässäkkä penkin vasemmalla puolella. Ilmeisesti pitäis toimia traktorin omilla nostolaitteilla vai kuinka?
Salonen
Salonen

Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Paimio

Takaisin alkuun Siirry alas

850 implematic -61 Empty Vs: 850 implematic -61

Viesti  erkki lähetetty Su Kesä 02 2019, 18:29

Jos etukuormaimen hydrauliikka on liitetty traktorin kolmitieventtiiliin, niin silloin se saa öljyn traktorin pumpulta. Implematicissa on sellainen systeemi, että kun nostolaite nousee ihan ylös, niin pumppu putoaa vapaakierrolle. Silloin ei painetta saa tulemaan kolmitieventtiilille.  Siihen auttaa kaksikin niksiä: Nostoakselin oikeassa päässä on pikku vipu, joka pitää olla oikealle vedettynä ja sellaisessa asennossa, että vipu ei käänny nostoakselin mukana. Silloin pumpun painelinja ei naksahda vapaakierrolle. Toinen vaihtoehto on, että nostolaite on alhaalla tai puolimatkassa ja nostosylinterin hana on kolmitieventtiilissä kierrettynä kiinni ja kuormaimelle tulevassa linjassa auki. Silloin etukuormain tottelee nostolaitevipua.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3894

Takaisin alkuun Siirry alas

850 implematic -61 Empty Vs: 850 implematic -61

Viesti  Salonen lähetetty La Kesä 08 2019, 09:40

En saa kumpaakaan nostolaitetta toimimaan.
Kun aiemmin sain koneen käyntiin ja tein koeajolenkin niin etukuormaaja nosti itsensä aivan pystyyn. Nostolaitteen vivut oli jämähtänyt ja aikani niitä väkisin nitkuttelin ni lähtivät liikkeelle.
Kauha putosi takas maahan ja sen jälkeen ei sen kummemmin etu- eikä takanostolaitekaan toimi.
Kolmitieventtiiliä väännellyt, nostolaitteen hallintavipuja käännellyt ja niiden alla olevaa venttiiliä myös. Sitten siellä nostolaitteen päässä olevaa vipuakin käänsin vailla tulosta.
Ihan ku paineet ois poissa. Etukuormaimen toinen sylinteri vuosi silloin käynnistettäessä. Lisäsin laatikkoon uutta öljyäkin reilusti ja nyt tikku kastuu.
Mitä tehdä vai enkö vaan osaa?
Salonen
Salonen

Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Paimio

Takaisin alkuun Siirry alas

850 implematic -61 Empty Vs: 850 implematic -61

Viesti  OlleK lähetetty La Kesä 08 2019, 11:58

Ensiksi, traktorissasi ei todennäköisesti ole etunostolaitetta, vaan etukuormain. Nämä kaksi asiaa eivät ole yhtä ja samaa. Toiseksi kehottaisin hankkimaan ohjekirjan, josta selviää traktorin toiminnot ja miten niitä käytetään. Ensimmäinen asia on aina oikean käyttötavan osaaminen ja vavasta sen opittua voi ruveta miettimään mahdollisia vikoja. Ohjekirjan voit hankkia seuraavasta osoitteesta https://www.ohjekirja.org/tuoteluettelo/traktorit/david-brown/david-brown-850-880-950-990-implematic-kasikirja

OlleK

Viestien lukumäärä : 1108

Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa