Nostovikaisen 880:n arvo

Siirry alas

Nostovikaisen 880:n arvo Empty Nostovikaisen 880:n arvo

Viesti  zageee lähetetty La Huhti 27 2019, 15:55

Ex-appiukko kyseli olisinko kiinnostunut ostamaan niiden aikanaan seisomaanjääneen taavetin. Konetta pyöritelty vuosittain, mutta ei ajettu 20 vuoteen. Hylkäsi kun nostolaite ei pysyny paikallaan, taloon tuli mf 165 ja yhdellä pärjäsi.
Mitähän tosta kehtaa tarjota?

zageee

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 162

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostovikaisen 880:n arvo Empty Vs: Nostovikaisen 880:n arvo

Viesti  erkki lähetetty La Huhti 27 2019, 18:23

Pitäisi tietää traktorista hiukan enemmän.

880:aa on olemassa nelisylinteristä implematicia märillä putkilla, kolmesylinteristä implematicia kuivilla putkilla ja kolmesylinteristä selectamaticia lohkoon poratulla moottorilla. Selectamaiticeissa on vuoteen -68 saakka hydrauliöljylle sivuvirtasuodatin ja sitä uudemmissa täysvirtasuodatin.

Tuosta valikoimasta viimeksi mainittu olisi oma suosikkini. Moottori siinä on erinomaisen luja, vaihteisto on sama kuin 990:ssa ja täysvirta öljynsuodattimen ansiosta peräoljyt pysyvät parhaiten puhtaana ja kulumia hydrauliikassa on vähiten.

Omalla kartallani pidän vanhemman tyypin selectamaticin toiseksi parhaana ostoksena. Jos siihen on tehty oljynvaihtoja jotenkin ajallaan, niin 10 000 tuntia mittarissa ei ole sille vielä paha rasti.

Implematiceista vaihtelee käsitykset, mutta noin vanhoissa märkäputkikoneissa saattaa olla korroosiojuttuja putkissa ja lohkossa sen verran, että jossain vaiheessa alkaa nopottaa nestettä öljyn sekaan. Korostan, että se ei ole todennäköistä, mutta ei täysin mahdotontakaan. Implematicin hydrauliikka on yksinkertainen ja useimmiten kotikonsteilla korjattavaissa jos pumppu ei ole loppuun kulunut. Kolmipyttyinen imple on luja ja näppärä traktori, mutta varaosat alkuperäiseen kuivaputkikoneeseen alkavat olla vaikeita löytää.

Jos tuo nyt pitäisi hinnoiksi muuttaa, niin alle tonnin ei saa vapailta markkinoilta oikein mitään, eikä toimiva imple ole sellaisella kustannusarviolla kallis, ainakaan jos alla on kelvolliset renkaat. Oikein hyvästä pitää maksaa reippaasti enemmänkin. Toimivaa selectamaticia ei useinkaan näe myynnissä alle parin tonnin hintapyynnöllä, ainakaan jos siinä on kaksoiskytkin ja 12 pykäläinen laatikko. Oikein hyvästä pyydetään kolmeakin jos alla on hyvät renkaat ja suunnilleen kaikki sähkötkin pelaa. Pari vuotta sitten kävin kaverin tukena katsomassa hyvää hytillistä selectamaticia, josta pyyntö oli muistaakseni 2900 ja asia jäi mietintään. Kaveri soitti myyjälle illalla ja tarjosi avokätisesti 2500, mutta traktori oli silloin jo myyty.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3890

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostovikaisen 880:n arvo Empty Vs: Nostovikaisen 880:n arvo

Viesti  jusape lähetetty Su Huhti 28 2019, 00:18

Juu tarkemmin konetta tietämättä, vuosimalli ym Erkin mainitsemat jutut, niin tollanen 880 lienee tosiaan , kunnosta riippuen, alta tonnista -> kolmeen.
Mut josko kerrran jotain vikaa nostolaitteessa, miinusta, seissyt n.20v paljon miinusta, eli käytännössä hyvinkin arpapeliä, eli siellä + - 1000 luokkaa, ei ainakaan satasia yli tonnin.
Jos koneen saisi koekäytettyä, todeta että pelittää, öljyt ja nesteet on pysynyt ok sijoillaan, niin satasilla mennee jo yli tonnin ? mut kaikkee ei tietenkään myyjälle kannata kertoa ....

Mamma tos puhunu, et jos hänen -63 vuosimallin, 3-keppinen ( 12+4 ), 4-pyttyinen, mielestäni erittäin hyvinkin siistikuntoinen 880 myytäis pois, niin epäilen, ettei tartte edes kolmestatonnista tinkiä.....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2078
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostovikaisen 880:n arvo Empty Vs: Nostovikaisen 880:n arvo

Viesti  jouto lähetetty Ma Huhti 29 2019, 14:20

erkki kirjoitti:Pitäisi tietää traktorista hiukan enemmän.

880:aa on olemassa nelisylinteristä implematicia märillä putkilla, kolmesylinteristä implematicia kuivilla putkilla ja kolmesylinteristä selectamaticia lohkoon poratulla moottorilla. Selectamaiticeissa on vuoteen -68 saakka hydrauliöljylle sivuvirtasuodatin ja sitä uudemmissa täysvirtasuodatin.


Kaskas! Minulle on täysin uutta, että kolmipyttyinen 880 on KUIVAputkinen. Oliko muissa DB-moottoreissa kuivia putkia? Olen ollut siinä väärässä luulossa, että joko märkäputkisia tai lohkoon porattuja ovat tämän pajan moottorit.

t. Kauko Ollila

jouto

Viestien lukumäärä : 82

Takaisin alkuun Siirry alas

Nostovikaisen 880:n arvo Empty Vs: Nostovikaisen 880:n arvo

Viesti  erkki lähetetty Ma Huhti 29 2019, 15:43

Kolmipyttyiset David Brownin moottorit aloittivat taipaleensa punaisessa 770:ssa 880implematicissa kuivaputkikoneina. Niissä on poraus 3 15/16" jota ei ole muissa DB:n moottoreissa. Männät ja männänrenkaat alkavat olla kateissa, mutta noihin on tehty yleisesti koneremontteja niin, että kuiva hylsä on poistettu ja lohkon poraus viimeistelty 4 tuuman männille. Silloin saadan remppa tehtyä uudempien mallien osilla. Männänrenkaita noihin kuivaputkikoneisiin löytyy Peter Williamsilta Englannista.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3890

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa