990 sammui vauhdista

Siirry alas

990 sammui vauhdista Empty 990 sammui vauhdista

Viesti  Paulig lähetetty Pe Maalis 22 2019, 18:42

Sekurahytillinen 990 Selectamatic teki päivästä haastellisemman. Sillä on ajettu talven aikana kolme kertaa tämä mukaanlukien, ja pitkästä aikaa oltiin linko hommissa pojan kanssa. Pihassa pyörittiin aikamme ja kone lämpimänä, talvilaadut tankissa, tien linkoukseen. Sitten kone alkoi yskiä ja sammui melkein täysiltä kierroksilta traktorin jäädessä pahaan paikkaan keskelle tietä.

Starttaus kuulosti, kuin olisi sammutin päällä ja putkesta ei tule pakokaasua. Kone siis pyörii hyvin ympäri ja lämmöt ja öljynpaineet oli kohdillaan. Siirtopumpun lasikuppi oli oudosti hieman vajaa, sille en keksinyt selitystä myöhemminkään. Kävin syömässä ja takaisin tullessa kuppi oli täyttynyt, mutta kone ei lähde käyntiin. Siirtopumppua pumppaamalla käsin polttoaine tulee paluulinjaa tankkiin, eli pumppu toimi käsin.

Nooh, ilmaus joka ruuvista, mutta ei suutinputkia irti. Hyvin tulee polttoainetta ja ilmaa ei juurikaan tai hyvin vähän. Starttia ja sama vastaus, ei käyntiin. Ilmattiin pari kertaa vielä ja todettiin että hinataan pihaan. Onnistui muuten ainoalla käytössä olleella välineellä, eli moottorikelkan perään ja siitä se taavi tuli pihaan muutamia satoja metrejä Very Happy

Sitten ilmattiin edelleen. Suutinputki irti, ja startatessa siitä tuli hyvin vajaalla paineella säännöllisesti liraus polttoainetta. Se valui putken päästä, ei tullut paineella. Sama toisessa suuttimen putkessa. Starttia putki tai kaksi irti, ei mitään tietoa käynnistymisestä.
Ilmattiin vielä pari kertaa suutinputkia myöden. Ei edelleenkään lähde käyntiin. Sammuttimen ja kaasuvivuston toiminnat oli varmistettu jo aikaa sitten, ei ongelmaa.

Lopulta muistelin, että syöttöpumpun koputtelu auttaa. Kaveri starttaa (suutinputki irti) ja puunpätkä ja vasara yhdistelmällä nakuttelua pumppuun. Sitten se vaan lähti pyörimään ja toimi loppupäivän normaalisti.

Mikä tässä voisi olla vikana ? Jäi mietityttämään, kun mitään ei korjattu ja ajoa olisi kesän mittaan tiedossa. Pitäs uskaltaa ajella pidemmälle pihasta bounce

EDIT: syksyllä vaihdettu uudet polttoainesuodattimet, siirtopumppu alkuperäinen
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 871
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

990 sammui vauhdista Empty Vs: 990 sammui vauhdista

Viesti  erkki lähetetty Pe Maalis 22 2019, 19:41

Jumiutunut annosteluventtiili on CAV:n jakajapumpulla mahdollista jos traktori on käyttämättömänä pitkän ajan sammutin päällä. Kun sammutin vedetään pois päältä, ei annosteluventtiilin vipuun vaikuttava notkea jousi jaksa pyöräyttää jumittavaa venttiiliä auki ja sen selvänä oireena on polttoaineen tulon loppuminen suuttimille vaikka pumppu on hyvin ilmattu. Pieni tärähdy pystyy saamaan sen aikaan, että vipu alkaa taas liikkua ja polttoaine voitelee holkin ja venttiilin varren väliin muodostuneen möhnän pois.

Tuossa edellä kuvatussa selostuksessa ei taida olla yhteistä kysymyksessä olevan tapauksen kanssa. 996:ssa taitaa sammutuskin tapahtua nupista vetämällä ja kun traktorion sammunut, palautuu sammutin jousen vetämänä käyntiasentoon ja annosteluventtiili auki.

Itsellä tulee mieleen kaksi mahdollisuutta: 1. Tankilta siirtopumpulle tuleva linja on saanut moskaa sisäänsä ja tekee välillä patoa putkeen. Silloin ilmaaminenkin on hiukan jopeloa kun polttoainetta tuleilee, mutta siitä ei oikein saa selvää, että onko virtaus normaalia pienempää.

2. Siirtopumppua käyttävä tappi, joka nojaa nokka-akselille on sen verran kulunut, että pumppausteho on heikentynyt ja kun esim. lingon kanssa tulee tilanne, että tarvitaan enemmän tehoa, niin ruiskutuspumppu höräisee ilmaa. Kunnollisen ilmauksen jälkeen moottori lähtee taas hyvin käyntiin, mutta kun seuraavan kerran tarvitaan voimaa, niin soppa loppuu taas.

Jumittavaan annosteluventtiiliin auttaa prosentin verran öljynlisäys polttoaineeseen vaikka yhteen tankilliseen. Tukkeutuneen putken juurisyy on tankin pohjalle kertyvä sakka ja korjaava toimenpide on tankin puhdistus. Jos siirtopumpun käyttötappi on kulunut lyhyeksi niin kai se on sitten vaan hommattava uusi sen tilalle.

Voi siinä olla jokin muukin selitys, mutta nuo on ne tavallisimmat. Isot pojat kertovat, että välipaineen säätöventtiilikin saattaa joskus aiheuttaa omituista ongelmaa, mutta eipä ole tuttavapiirissä kenelläkään sellaista tapahtunut. Ainakaan vielä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3814

Takaisin alkuun Siirry alas

990 sammui vauhdista Empty Vs: 990 sammui vauhdista

Viesti  jusape lähetetty Pe Maalis 22 2019, 21:41

Tankin imuputken tukosta melkeinpä epäilisin, jokin amppari / paarma tms muuta ryönää tankin pohjalla ?
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1990
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

990 sammui vauhdista Empty Vs: 990 sammui vauhdista

Viesti  outsider lähetetty Pe Maalis 22 2019, 21:42

Katsoppa INFO-osiosta CAV DPA pumpun korjausopas :
http://www.solidebolide.nl/downloads/CAV%20Workshop%20Manual%20fuel-injection-pump.pdf

Sivu 11 kuva 25 .Siinä näkyy tuo annosteluventtiili nro 5 ja myös suodatin nro 8 joka voi olla tukossa.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1682

Takaisin alkuun Siirry alas

990 sammui vauhdista Empty Vs: 990 sammui vauhdista

Viesti  Paulig lähetetty La Maalis 23 2019, 09:04

Sammutin ei palaudu itsestään, mutta sammutin oli käyntiasennossa seisonnan ajan. Tämä on tapana aina.

Minullakin kävi mielessä tankilta siirtopumpulle tulevan putken tukkeuma. Lasikuppi kun oli koneen sammuttua vaan puolillaan ja täyttynyt itsestään myöhemmin. Tukkeuman täytyi poistua omatoimisesti, kun myöhemmin polttoainetta kyllä käsin pumppaamalla tuli erittäin hyvin ilmauksen yhteydessä. Kone ei todellakaan lupaillut käyntiin ilmausten välissä. Jos polttoaineentulo olisi rajoittunut, olisiko edes pientä merkkiä ollut käynnistymisestä... ?

Vielä tarkennuksena, että polttoainetta tuli ennen ruiskutuspumppua ilmausruuveista normaalisti, hyvällä paineella ja reilusti. Startin aikana suutinputkista polttoainetta taas ei tullut juurikaan paineella, vaan valuttamalla. Eikö se pitäisi ruiskia reippaasti sieltäkin.

Minkalainen imusihti tai putki tankin pohjalla mahtaa olla ? Otan toimenpiteinä tankin puhdistuksen ja käyttötapin tarkastuksen. Se, että koneella on ajettu 3500h, aiheuttaa epäilyksen, ettei kovin suurta kulumista pitäisi olla.

Koneen palauduttua käyntikuntoon, linkosin pihassa raskasta lunta niin että varmasti oli tehot käytössä. Eikä oireillut enempää.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 871
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

990 sammui vauhdista Empty Vs: 990 sammui vauhdista

Viesti  erkki lähetetty La Maalis 23 2019, 09:19

On mahdollista, että imuputkessa on käynyt roska reijässä poikittain. Kulunut siirtopumpun käyttötappi ei parane itsestään.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3814

Takaisin alkuun Siirry alas

990 sammui vauhdista Empty Vs: 990 sammui vauhdista

Viesti  OlleK lähetetty La Maalis 23 2019, 09:23

Jos polttoainetta tulee reippaasti ilmausruuveista käsipumppua käytettäessä mutta huonosti moottoria pyörittäessä, viittaa se kuluneeseen siirtopumpun käyttötappiin. Tankin imuputken päässä ei ole mitään sihtiä eikä muutakaan, putken pää on katkaistu hieman vinoon ja katkaisukohdassa saattaa olla purseita jotka keräävät "nöhtää". Siirtopumpun toiminta häiriintyy jos sen imu- ja paineventtiilien väliin kiilaantuu tankista tulevaa moskaa.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1038

Takaisin alkuun Siirry alas

990 sammui vauhdista Empty Vs: 990 sammui vauhdista

Viesti  mattkau lähetetty La Maalis 23 2019, 09:27

Roskaa tankissa minäkin epäilisin. Huolimattoman tankkauksen tai käytännön pilan seurauksena sieltä tosiaan saattaa löytyä vaikka mitä, pohjaroskasta Jusapen mainitsemaan amppariin tai niihin puoleen tusinaan kuusenkäpyyn, mitä oli naapurin miehen Zetkassa.

Jonkunlainen operaatiohan se tankin irroitus on, mutta varmaan se ratkaisee tuon pulman.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1066
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

990 sammui vauhdista Empty Vs: 990 sammui vauhdista

Viesti  Paulig lähetetty La Maalis 23 2019, 11:33

Onhan sinne tankkiin voinut vuodesta -79 alkaen päätyä aina jotain. Eipä puhdistus haitaksi ole, vaikka vika olis muuallakin. Toivottavasti on roskien syy...
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 871
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

990 sammui vauhdista Empty Vs: 990 sammui vauhdista

Viesti  Tessu lähetetty Ke Maalis 27 2019, 15:26

kyllä se ensimäisenä kannattaa kipata tankki nurin ja sitten siirtopumppu ja varmistaa paineilmalla että kaikki putket on auki,iin ja tarkistaa vielä ne suodattimet että onko kertyny sinnekkin uudelleen vettä ja rojua.
Mulla oli syksyllä yhdessä autossa sama juttu kun kesän oli parkissa,eipä tullu bensaa kun oli kohon neula jumissa,tai ainakin oletan kun ensin ei menny bensa läpi,ei edes puhaltamalla!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1190
Ikä : 52
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

990 sammui vauhdista Empty Vs: 990 sammui vauhdista

Viesti  outsider lähetetty Ke Maalis 27 2019, 17:07

Korkea sekura ei ole minun suosikki.
Luulisin että tankki ei ole kovin helposti irroitettavissa .Kaikkissa tankeissa ei ole tyhjennysproppua joten vaikka irroittaa tankin niin roskan poissaanti ei ole vättämättä helppoa.

Itse tyhjentäisin tankin laittamalla vaikka puutarhaletkun pätkän kiinni teipillä rautatankoon noin 5mm irti alapäästä.
Sitten vain putken pää tarpeeksi alas ja kunnon imaisu ja laske tankki tyhjäksi.

Loput nesteet ja liat mitä tankissa lieneekin märkäimurilla pois.

putket voi sitten rassata vaikka rautalangalla ja puhaltaa paineilmalla puhtaaksi.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1682

Takaisin alkuun Siirry alas

990 sammui vauhdista Empty Vs: 990 sammui vauhdista

Viesti  jusape lähetetty Ke Maalis 27 2019, 17:21

Yhdest 996 sekurakoppisesta tyhjäsin tankin porakonepumpulla, tankin tyhjennyttyä, yhä pumppu imien kaaatelin 20 litraa uutta pöötä likimain siis tyhjään tankkiin.
Sitten tiukkasihtisen tratin läpi suodattaen moskaisen pöön puhtaaseen kanisteriin, ei siittä sihdistä edes millin roskat mee läpi, ja aineet takaisin tankkiin.
Oli sihdissä kyllä aikamoinen moskakertymä toimenpiteen jälkeen....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1990
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

990 sammui vauhdista Empty Vs: 990 sammui vauhdista

Viesti  outsider lähetetty Ke Maalis 27 2019, 20:26

jusape kirjoitti:Yhdest 996 sekurakoppisesta tyhjäsin tankin porakonepumpulla, tankin tyhjennyttyä, yhä pumppu imien kaaatelin 20 litraa uutta pöötä likimain siis tyhjään tankkiin.
Sitten tiukkasihtisen tratin läpi suodattaen moskaisen pöön puhtaaseen kanisteriin, ei siittä sihdistä edes millin roskat mee läpi, ja aineet takaisin tankkiin.
Oli sihdissä kyllä aikamoinen moskakertymä toimenpiteen jälkeen....

Ja lopputulos yhtä hyvä tai parempi kuin irroittamalla tankki Very Happy Very Happy

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1682

Takaisin alkuun Siirry alas

990 sammui vauhdista Empty Vs: 990 sammui vauhdista

Viesti  jusape lähetetty Ke Maalis 27 2019, 21:03

Tyhjään tankkiin löpöö kaataessa reipasta vauhtia, lähtee taatusti kaikki irtoava moska liikkeelle ..... Ja sekurasta se tankin irroitus ..... Ota ensin hytti irti, jne .....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1990
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

990 sammui vauhdista Empty Vs: 990 sammui vauhdista

Viesti  Tessu lähetetty To Maalis 28 2019, 14:01

Tuohan noissa on kun pitää koko raksa purkaa,hyvin usein se vika on siellä tankissa monessakin laitteessa kun kukaan ei ole vuosi kymmeniin sinne katellu saati putsannu.
Monen pienkoneenkin ongelmat poistuu kun kippaa nurin jatankkaa uudet puhtaat bensat,niin eikä pidä unohtaa niitä öljyjäkään nekin monissa vuosia vanhaa tahnaa,paha vaan kun nyky bensatkaan ei enää säily ilman säilöntäaineita,se on sitten joko ajettava tai vaan säilöttävä laitteet heh!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1190
Ikä : 52
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

990 sammui vauhdista Empty Vs: 990 sammui vauhdista

Viesti  Paulig lähetetty To Maalis 28 2019, 20:36

Arvasin, ettei tankki irtoa koppia irroittamatta. No, pitää kokeilla jotain imuri keinoa, en lähde purkamaan hyttiä irti, se on päivän työ sähköineen päivineen...
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 871
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

990 sammui vauhdista Empty Vs: 990 sammui vauhdista

Viesti  jusape lähetetty Pe Maalis 29 2019, 00:03

Joskus, kun kaverin 1410 koneesta toistamiseen koppia irroitettiin, laatikon purkua varten, niin sillä toisella kerralla meni n.45min aikaa, kun kabiini oli pois....
Tosin, edellisestä irroituskerrasta ei ollut kuin n.2kk aikaa .....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1990
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

990 sammui vauhdista Empty Vs: 990 sammui vauhdista

Viesti  Paulig lähetetty Pe Maalis 29 2019, 17:01

Nojoo... mulla on siinä itse asennettuja sähköjä esteenä sen verran, että niissä menee aikaa. Ei käynyt joskus mielessä tehdä liittimellä kopin ja rungon välisiä sähköjä.
Eikä ole välinettä nostaa koppia. Se, tarviiko sitä edes paljon saada ylöspäin, on tutkimatta
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 871
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

990 sammui vauhdista Empty Vs: 990 sammui vauhdista

Viesti  1690 metsä lähetetty Pe Maalis 29 2019, 18:32

Eipä kannat ryhtyä koppia nostelemaan ja tankkia irrotamaan, kun sen saa putsattua ihan hyvin muutenkin.
Kuten tuossa edellä on jo useampaan kertaan todettukin

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 354

Takaisin alkuun Siirry alas

990 sammui vauhdista Empty Vs: 990 sammui vauhdista

Viesti  Paulig lähetetty Pe Maalis 29 2019, 19:32

Joo, yksinkertaisin keino voittaa ongelman tässä tapauksessa.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 871
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

990 sammui vauhdista Empty Vs: 990 sammui vauhdista

Viesti  jusape lähetetty Pe Maalis 29 2019, 19:34

Eipä sitä SEKURA-kabiinia tarvii kuin sen reippaan puol metriä-metrin nostaa ylös, että saa tankin irti......
Tai sitten vaan vähän, edestä 10-20cm, ja kytkinkaavelista katkaista kone ......
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1990
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

990 sammui vauhdista Empty Vs: 990 sammui vauhdista

Viesti  Paulig lähetetty Pe Maalis 29 2019, 19:39

Laughing  tehdään kytkinremontin yhteydessä noin. Sitä ennen puhdistuu muilla keinoilla.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 871
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

990 sammui vauhdista Empty Vs: 990 sammui vauhdista

Viesti  TIKO lähetetty Su Maalis 31 2019, 21:48

Tosiaan tuo lasikuppi on hyvä jos jotain mälliä imuputkesa nin juoruaa heti ilmakuplilla tai vaahdolla.. Meikällä harvoin käytetty 1390 vaahtosi kovasti , löpömittari pimeänä. ihmettelni jotta mitä ny. Sammui 10m päähän löpötankista kun oli tankkaamaan menossa.. tosi kivaa, oli tyhjä tankki Embarassed
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 798
Ikä : 41
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa