DB 990 sammui ajosta

Siirry alas

DB 990 sammui ajosta Empty DB 990 sammui ajosta

Viesti  pertti64 lähetetty To Tammi 17 2019, 17:20

Lumihommat loppui, kun DB (990 -72) sammui lennosta. Luulin että polttoaine loppui ja tankkasin mutta tämän jälkeenkään ei käyntiin, ei sitten millään, paitsi hetkeksi hydrostartilla. Aloin ihmettelemään vikaa ja huomasin siirtopumpun suodattimen päällä ruskeeta töhnää. Avasin pumpun ja putsasin sen ja uusi yritys.., ei käyntiin. Kun avasin siirtopumpun tankille menevän putken, siitä tuli painesihaus joten menin toiselle puolelle ja avasin ensin suodattimille tulevaa putkea ja sama juttu, eli painetta sielläkin. Jakopumpulle  (CAV) menevän putken avasin myös pikkuisen ja samoin siinä, eli ruiskutti paineella löpöä ulos. Suljin putken ja tulin tähän kysymään viisaammilta, että mistähän tällainen voisi johtua? Vaikuttaa siis, ettei pumpulta mene polttoainetta suuttimille vaan jossain on joku jumi Rolling Eyes
Olisiko foorumilaisilla tietoa tai sivistynyttä arvausta mistä moinen johtuisi?

pertti64

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 sammui ajosta Empty Vs: DB 990 sammui ajosta

Viesti  1690 metsä lähetetty To Tammi 17 2019, 17:51

Tarkista ensin että putki tankista siirtopumpupulle on auki. Tankin pohjalla voi olla moskaa.
Onko polttoaine suodattimet vaihdettu milloin? Vois olla hyvä vaihtaa nyt.
Sitten järjestelmä täytyy ilmata. Polttoainsuodattimien päällä oleva ilmaus ruuvi raolleen ja käsipuppua käyttäen kaikki kuplat pois
Sitten syöttöpumpulla on kaksi ilmausruuvia päällekkäin. Ensin ilmaa alempi sitten ylempi. Kaikki kuplat pois.
Sitte vähintään yksi suuri putki löysälle ja pyöritystä startilla kunnes kone alkaa käynnistyä.
Jakajapumppu on erittäin tarkka siitä että kaikki ilma saadaan pois

Suutin putkia ei kannata ropeloida koneen käydessä

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 413

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 sammui ajosta Empty DB 990 sammui ajosta

Viesti  pertti64 lähetetty To Tammi 17 2019, 18:01

Kiitos vastauksesta. Suodattimet olen vaihtanut pari vuotta sitten ja polttoaine tulee tankista nätisti siirtopumpulle ja löpö menee pumpulle asti. Pumpulle menevää polttoaineputkea avatessa, siinä oli painetta jolloin polttoainetta suihkusi kun avasin varovasti putkea. Voiko johtua "ilmasta" pumpussa, ettei aine mene siitä suuttimille?

pertti64

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 sammui ajosta Empty Vs: DB 990 sammui ajosta

Viesti  1690 metsä lähetetty To Tammi 17 2019, 18:09

Kyllä siellä syöttöpumpulla ilmaa täytyy olla. Eli ilmaa ainakin pumpun ilmaus ruuveista ja Suutin putkesta. .
Kaikki ilma pitää saada pois muuten ei käynisty

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 413

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 sammui ajosta Empty Vs: DB 990 sammui ajosta

Viesti  mattkau lähetetty To Tammi 17 2019, 18:34

Siirtopumppu tekee pikkaisen painetta linjaan joka sitten liitoksia availlessa saattaa tulla ulos. Niinkuin metsä kirjoittaa, kaikki ilmat pitää saada pois ennenkuin toivoakaan käyntiinlähdöstä. Syöttöpumpun kyljessä on kaksi pientä ruuvia (noin 8mm avainväli tai pienempi) joista alempi pumpun rungossa oleva ruuvi tehdään ensin siirtopumpulla pumppaamalla kuplattomaksi, sitten ylempi kantikkaassa säädinkotelossa. Sen jälkeen suutinputki raolleen suuttimen puoleisesta päästä, sammutusnappi käyntiasentoon, kaasu täysille ja starttausta. Voi olla, että joutuu tekemään nämä useampaankin kertaan. CAV on jokseenkin nuuka ilmojen suhteen ja jonnekkin koloon saattaa kupla jäädä pyörimään.

Mutta oikeastaan aloin kirjottaan toisesta mahdollisuudesta, josta ihan omakohtainen kokemus. Kasikasikymppi sammu täydestä laukasta eikä suostunut käymään yllä olevilla konsteilla. Oli päässyt nälkääntappovaijeri irti vetonupin päästä. Ysiysikympissä taitaa olla vivuilla hoidettu sammutus, mutta osaa sekin mennä toimimattomaksi. Ei varmasti lähde käyntiin, jos sammutus pysyvästi päällä.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1118
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 sammui ajosta Empty Vs: DB 990 sammui ajosta

Viesti  jusape lähetetty To Tammi 17 2019, 20:22

Mamman Kassusta ( Case 1494 , pitää ilmata , jos pääsee höräseen ilmoja pumppuun ) niin ensi normisti syöttöpumpun ilamruuveista siirtopumpun vipstaakia lutkuttelemalla, sen jälkeen vielä 2-3 suutinputkea löysään suuttimien päästä ja starttaamalla ilmata niistä. Muutoin on toooooosi pitkä vieteri .......
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2145
Ikä : 50
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 sammui ajosta Empty Vs: DB 990 sammui ajosta

Viesti  TIKO lähetetty To Tammi 17 2019, 21:06

Hm. Onkohan siirtopumpun käyttötappi joskus vaihdettu, Oma 1390 kummitteli kesällä koko ajan, kierroksilla sammui, tyhjällä kävi vaikka kuinka kauan. Vaihdoin suodatinjalkaa,ym putkia, jne. Viimeisenä pumpun käyttötappi.. Käyttötappi oli kulunu jo 4mm lyhyemmäksi.. Embarassed Embarassed Kaikki vaivat loppui sen siliän tien.
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 807
Ikä : 41
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 sammui ajosta Empty DB 990 sammui ajosta

Viesti  pertti64 lähetetty To Tammi 17 2019, 22:38

Hei kiitos kaikille vastauksista! Aloitan huomenna siitä pumpun ilmauksesta, laitan tänne sitten tuloksia. On muuten pirun kovat kolahommat edessä...Rolling Eyes

pertti64

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 sammui ajosta Empty Vs: DB 990 sammui ajosta

Viesti  Paulig lähetetty Pe Tammi 18 2019, 18:52

Jos ilmaan jakajapumppuun asti ja sitten starttaat yksi suutinputki irti, se lähtee käyntiin hyvin pian. Jos niin ei käy, vika on muualla. Ei ole taavettia tarvinnut ilmata montaa kertaa ikinä, kun homman hoitaa pumpulle asti kunnolla.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 934
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 990 sammui ajosta Empty Vs: DB 990 sammui ajosta

Viesti  pertti64 lähetetty Pe Tammi 18 2019, 20:08

mattkau kirjoitti:Siirtopumppu tekee pikkaisen painetta linjaan joka sitten liitoksia availlessa saattaa tulla ulos. Niinkuin metsä kirjoittaa, kaikki ilmat pitää saada pois ennenkuin toivoakaan käyntiinlähdöstä. Syöttöpumpun kyljessä on kaksi pientä ruuvia (noin 8mm avainväli tai pienempi) joista alempi pumpun rungossa oleva ruuvi tehdään ensin siirtopumpulla pumppaamalla kuplattomaksi, sitten ylempi kantikkaassa säädinkotelossa. Sen jälkeen suutinputki raolleen suuttimen puoleisesta päästä, sammutusnappi käyntiasentoon, kaasu täysille ja starttausta. Voi olla, että joutuu tekemään nämä useampaankin kertaan. CAV on jokseenkin nuuka ilmojen suhteen ja jonnekkin koloon saattaa kupla jäädä pyörimään.

Mutta oikeastaan aloin kirjottaan toisesta mahdollisuudesta, josta ihan omakohtainen kokemus. Kasikasikymppi sammu täydestä laukasta eikä suostunut käymään yllä olevilla konsteilla. Oli päässyt nälkääntappovaijeri irti vetonupin päästä. Ysiysikympissä taitaa olla vivuilla hoidettu sammutus, mutta osaa sekin mennä toimimattomaksi. Ei varmasti lähde käyntiin, jos sammutus pysyvästi päällä.

Kiitos hyvistä neuvoista! Kolme kertaa tein saman proseduurin ja hipheijjaa, kaveri töräytti savut piipusta! Kiitos kaikille muillekin vastauksista, hienoa kun on tällainen "vertaistuki" olemassa cheers !!

pertti64

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa