David brown 996

Siirry alas

David brown 996

Viesti  turokukkonen lähetetty La Elo 18 2018, 22:18

Olis pieni ongelma jarrujen suhteen.
Hommasin vanhan taavetin missä ei ollu ku käsijarru toiminnassa.
Viime talvena huollettiin kaikki jarrusylinterit, vaihdettiin kilkkeet sisälle ja jalkajarrut alko pelittämään.
Tossa alkukesästä jarrut taas hävis.
Polkimet todella jäykät eivätkä painu alas juur ollenkaan.
Käsijarru toimii edelleen ja jalka ja käsijarru menevät samaan vivustoon että rumpujen päässä vika ei ole.

Löysin tommosen kikkulan (mikä kuvassa) mihin menee molempien jarrujen pääsylinteriltä putket ja siittä haarautuu molemmille jarruille.
Sisällä pieni mäntä jonka keskellä o rengas ja päissä jouset. Mikä toi kikkula on ja voisko vika olla siinä?




turokukkonen

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: David brown 996

Viesti  1690 metsä lähetetty La Elo 18 2018, 22:40

Tuo on jarrujen tasusventiili, tuskin vika siinä on. Tasausventiili hoitaa vain sen että molempia polkimia painettaessa jarrut ottaa tasan.
Tulikohan sinne oikinen neste eli LHM öljy. Jarru neste kuulemma turvottaa tiivisteet pilalle, mutta en tiedä jumitaisko niin pahoin että polkimet ei liiku

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 273

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: David brown 996

Viesti  turokukkonen lähetetty La Elo 18 2018, 22:56

Tommosta tasausventtiiliä vähä arvailtiinkin. Nesteenä iha normi jarruneste.
Tänään ku tutkiminen alotettiin ja kun avas oikean jarrun ilmaruuvin ni hienosti meni poljin alas ja tuli nestettä ilmausruuvista.
Ja vasemmalta sama peli mutku laitto ilmaruuvit kiinni ni polkimet iha jumissa.

Sit otettiin toi tasausvena pois ja avattiin ja puhdistettiin ja katottiin et kaikki ok ja takas nippuun.
Sit taas ilmausta ni oikea meni taas ok mutku avas vasemman puolen ilmaruuvin ni lappona tuli mut poljin iha jumissa ja sit paino oikeaa jarrupoljinta ni vasurista tuli nestettä.

Toi tasausventtiili on ainoa paikka missä noi molempien puolien jarruputket ns. Yhtyy, muuten kulkevat omissa linjoissaan, et kai se vika täytyy siin olla jos se venttiilinkaran o rengas päästää läpi?

Meinattiin et jos sen heivaa siit välistä vihtuun koko venttiilin?

turokukkonen

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: David brown 996

Viesti  1690 metsä lähetetty La Elo 18 2018, 23:14

Taavetissa pitää olla jaruissa ja kytkimellä vihreä LHM öljy. Todennäköisesti menee tiivisteet uusiks ennen kun alkaa jarrut toimia.
Tasausventiilissä tuskin on vikaa jos O rengas on ehjä. Sehän antaa nestetä ristikkäin ilmausruuveista kun se mäntä siellä liikkuu

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 273

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: David brown 996

Viesti  1690 metsä lähetetty La Elo 18 2018, 23:44

Työsylintereistä kannattais varmaan alkaa vikaa etsimää. Joku sielä suunnalla jumittaa

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 273

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: David brown 996

Viesti  OlleK lähetetty Su Elo 19 2018, 07:16

1690metsä kertoi jo missä vika on, jarruissa ja kytkimessä ei saa käy normaalia jarrunestettä, se hajottaa pää- ja työsylintereiden tiivisteet. Oikea neste on vihreä LMH öljy, eikä muita "tököttiä" saa käyttää. Nyt on varmaan niin, että kaikki tiivisteet täytyy jälleen uusia ja järjestelmä huuhdella, koska jarrunestettä ei saa jäädä mihinkään ennen oikean öljyn laittamista järjestelmään. Se työsylintereiden jumittaminen johtuu todennäköisesti siitä että tiivisteet ovat vaurioituneet ja paisuneet ja tämä koskee myös tasausventtiilin O-rengasta. O-renkaan paisuminen väärästä jarrunesteestä johtuen voi johtaa venttiilin hirttämiseen, jolloin jarrujen tasaus ei toimi ja toinen pyörä jarruttaa ennen toista. Tasausventti ei, viallisenakaan, aiheuta jarrujen menettämisen. Tasausventtiilin O-renkaan rikkoontuminen johtaa siihen että molemmat pyörät jarruttavat, ohjasjarrua käytettäessä. Älä poista tasausventtiiliä järjestelmästä, se voi hätäjarrutuksen sattuessa aiheuttaa onnettomuuksia, kun toinen jarru ottaa kiinni ennen toista, ja traktori kääntyy poikittain ja saattaa kaatua jos nopeus on suuri (maantieajo)

OlleK

Viestien lukumäärä : 1011

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: David brown 996

Viesti  turokukkonen lähetetty Su Elo 19 2018, 08:37

Paljon kiitoksia asiallisista vastauksista.
Näillä tiedoilla lähdetään ongelmaa purkamaan.
Ilmottelen ku saan homman maaliin ni joku ulkopuolinenki lukija saa varmistuksen vastaavaan ongelmaan.
Minä tosin luotan neuvoihin jota täältä saan, sen takia tänne rekisteröidyin

turokukkonen

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: David brown 996

Viesti  mattkau lähetetty Su Elo 19 2018, 11:02

Joo, on ihan hyvä idea kirjoittaa myös lopputuloksesta. Monta kertaa se unohtuu ja tavallaan asia jää roikkumaan ilmaan.

Näillä sivuilla ja muuallakin on silloin tällöin kirjoitteluja ja ihmettelyä jarrunesteistä. Automaailmassa jarruneste yleensä tarkoittaa DOT-jotain ainetta. Monet ellen sanoisi kaikki koneiden valmistajat, joilla märkäjarrut, käyttävät jarrujen välittäjäaineena öljyä DOT aineen sijasta. Siihen on ainakin yksi hyvä syy, öljyperustainen karatessaan vaihteistoöljyn sekaan ei saa aikaan mitään isompaa, DOT aine sen sijaan pilaa vaihteistoöljyn ja saattaa vaatia jopa melkoisen puhdistusoperaationkin päälle päätteeksi.

David Brown on tehnyt selkeän ratkaisun. Oli koneessa märkäjarrut tai ei, niin jarru/kytkinnesteenä käytetään Citroenin tunnetuksi tekemää vihreää LHM öljyä (Liquide Hydraulique Mineral, mineraalihydraulineste). Näin tarvitaan vain yhdenlaisia komponentteja, niitä jotka kestävät öljyä. Toinen syy on ettei huollossa tarvitse miettiä millaisia nesteitä juuri tähän koneeseen pitää laittaa. Tämä ei kyllä aina ole oikein toiminut. Jopa varaosakaupat ovat saattaneet myydä väärää ainetta, kirjoituksista päätellen.

Ja vielä, tavallisin jarruneste DOT4 on etyleeniglykolista valmistettu liuottimen tapainen aine (maaliteollisuus käyttää joissakin maaleissa sen sukulaisia). Sekä öljyjä että jarrunestettä molempia kestäviä tiivisteaineita on hankala keksiä, ainakaan semmoisia hinnaltaan, mitä tavallinen ihminen tai traktoritehdas pystyy ostamaan.

Tulipas tästä taasen...
avatar
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 994
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: David brown 996

Viesti  turokukkonen lähetetty Su Elo 19 2018, 11:58

Juu selvishän toi. Avattiin ja putsattiin kaikki sylinterit ym eli koko järjestelmä ja laitettiin vihreet citikan litkut sisälle. (Selvis miks entisen omistajan jäljiltä oli litran törppö hytissä)

Sylinterit ei jumittanu ja näytti hyvältä.
Mut kuvassa oleva jarrujen säätökeinussa olevat isot säätöpultit olivat kokonaan pois ns.säätöpuolikuusta oli löysässä sisällä olevat pienemmät lukitus mutterit.

Eli näinikkäästi jarrupolkimet oli jäykät ku työsylinterit olivat jo max määrän ulkona ja ilmaus tietty onnistuu ku pääsylinterit lykkää tavaraa.

Nyt laitettiin säätöpalikat paikalles ja säädettiin ni sieltähän ne taavetin jarrut löysi

turokukkonen

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa