Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

kesälaatu

+3
mattkau
erkki
1690 metsä
7 posters

Sivu 2 / 2 Edellinen  1, 2

Siirry alas

kesälaatu - Sivu 2 Empty Vs: kesälaatu

Viesti  TIKO Pe Kesä 01 2018, 09:00

1690 metsä kirjoitti:Toukoaikana kun tuota ongelmaa yten yönä mietin, niin tankin huohotus tuli mieleen ja kävin samantien puhaltamassa tankiin auki oli. Siinä kun on huohotusputki tankin keskivaiheilta kopin takakulmaa ylös

Mun koneessa huohotin on kopin ilmansuotimen vieressä konepellin alla.
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 888
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

kesälaatu - Sivu 2 Empty Vs: kesälaatu

Viesti  1690 metsä Pe Kesä 01 2018, 09:39

Saahan tuon aineen tutkittua, muta tiedä sitten maksaako vaivaa. Menihän sitä jo monta sataa litraa ja menee edelleen noissa museokoneissa, kun teen hevoshenkilöille heiniä. Mulla on nyt talvilaatusäiliö täynnä ja käytän sitä koissa tuoreemissa koneissa. Kolme traktoria mulla on olu jatkuvalla talvilaatu ruokinnalla, mut noissa peltovetureissa menee keväällä ja syksyllä paljon ainetta niin olen käyttäny kesälaatua. Ei mulle tuosta aineesta mitään katastrofi tule täytyy vaan kärrätä se kuivurin säiliöön siellä se menee täydellä hinnalla. Mielenkinnolla odotan  mitä puimurissa tapahtuu, siellä on tankki täynnä tuota ainetta
(11 vuoden Smpo, samoilla suodattimilla kun tuo massikka)
Pääsääntöisesti puhtaampaa ainetta omista säiliöistä takkaa kun huoltoasemilta.  Toissailtana vaihdoin maa ja metsätalous ajoneuvon suodattimen (99 Boxer pösö, 296CAV suodatin) siellä on aina ihan selvää sakka. Ei traktorissa semmosta juur ole.
Edellyttää tietysti että säiiöitä on siivoiltu aika-ajoin.
Luotettavat tahot suositti suvilaadun käytön lopettamista ja näin todennäköisesti teen.

Joskus ne vaan harmittaa semmoset pikku asiat, niiku se että pultista menee kierteet

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 653

Takaisin alkuun Siirry alas

kesälaatu - Sivu 2 Empty Vs: kesälaatu

Viesti  Tessu Ma Kesä 04 2018, 03:10

itse kanssa otin kannullisen talvilaatua ensialkutalveksi,kun tunttuu että ei sitä saa vaikka mitä asemia kiertelee sillon kun pitäs jo lunta kolata,nyt sitten voi vaikka laskea tankin tyhjäksi jos olen erehtyny sinne kesäkamaa laittamaan,ajoa niin vähän että ei kerkiä tankki tyhjenee monestikkaan.
Kesälaadulla en itekkään ala kikkailemaan pakkasilla,kerran meidän miehiltä hyytyi Taavi tielle niin se on opetuksena.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1872
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

kesälaatu - Sivu 2 Empty Vs: kesälaatu

Viesti  1690 metsä Ma Kesä 04 2018, 20:59

Talvilaatuun siirtyminen on syksyllä semmosta touhua, kun ne viisaat aina sanoo että kesä ja talvilaatu sekottuu ei haittaa vaikka on kesälaatua joukossa kestää pakkasen kyllä. Sekottuu se, mutta kun pakkanen erottelee ne. Jos tankissa on 10 % kesälaatua ja pakksta -20 on tankinpohjalla parafiinia niin että suodattimen tukkii. Tästä on kokemusta ittellä sekä sukulaisilla
Ja tutuilla. Ite olen talvilaatuun siirtymisen tehny niin, että kesälaatu ensin vähiin pieni lisäys talvilaatua ja ajanut sen taas vähiin. Vielä kaksikertaa pini talvilaatu tankkaus ja sitten vasta tankki täyteen. Näin toimien ei ongelmia ole ollu, kun ei sitä ajoa myöhäsellä syksyllä ole niin että ainetta menis tankki kaupalla

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 653

Takaisin alkuun Siirry alas

kesälaatu - Sivu 2 Empty Vs: kesälaatu

Viesti  mattkau Ma Kesä 04 2018, 22:50

Pikkaisen juttua tyyliin "älä kokeile tätä kotona". Minulla oli aikoinaan 305 Peso diesel vuodelta noin 1980. Siinä oli ohjekirjassa neuvo lisätä polttoaineen sekaan lamppuöljyä tai bensiiniä, jos polttoaine meinaa hyytyä. Määräksi ilmoitettiin, jos en ihan väärin muista niin keleistä riippuen tuonne 30% saakka. Paljolle tuo määrä kyllä tuntuu, muistankohan sen oikein. Mutta pointti tässä on että bensan lisääminen dieselin sekaan oli ohjekirjan neuvo. Mersuissa ja Volkkareissa taisi olla saman tyylisiä neuvoja. Kaikissa näissä oli Boschin mekaaniset polttoainelaitteet. Tuo minun peso oli suhteellisen herkkä pottoaineen hyytymiselle. Siinä oli jugurttipurkin kokosessa lasiastiassa pieni paperisuodatin, tietysti lämmittämätön ja semmosessa paikassa, että ajoviima osui siihen, mutta ajossa moottoritilan lämpö ei vahingossakaan.

Nykydieseleihin tämä ei sitten sovi yhtään mitenkään eikä bensiinikään ole samanlaista kuin silloin. Moottoririkkoja on saatu aikaan melkoisen pienillä vahinkotankkauksilla tietääkseni.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1588
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

kesälaatu - Sivu 2 Empty Vs: kesälaatu

Viesti  1690 metsä Ma Kesä 04 2018, 23:22

Mulla oli pikuppi pösö vuodelta 83 CAV296 suodattimella ja suodattimen pohjassa kiersi jäähdytysneste. Ei hyytyny koskaan.

Kaveri tankkasi kuorma-autoonsa bensaa vilä tällä vostuhannella. Tankkasi autoaan työnantajan mittarista jossa luki talvilaatu, mutta oli kuitenkin säästöpudjetti syistä kesälaatua. Kun meno alkoi hyytyä tankkasi bensaa joukkoon, mut syöttöpumppu meni. Olis vissiin pitäny ola kakstahtia
Mainittakoon vielä että kyseessä oli saksalainen laatutuote ja ensimäistä talvea ajossa

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 653

Takaisin alkuun Siirry alas

kesälaatu - Sivu 2 Empty Vs: kesälaatu

Viesti  Leemu Ti Kesä 05 2018, 05:59

1690 metsä kirjoitti:Mulla oli pikuppi pösö vuodelta 83 CAV296 suodattimella ja suodattimen pohjassa kiersi jäähdytysneste. Ei hyytyny koskaan.

Kaveri tankkasi kuorma-autoonsa bensaa vilä tällä vostuhannella. Tankkasi autoaan työnantajan mittarista jossa luki talvilaatu, mutta oli kuitenkin säästöpudjetti syistä kesälaatua. Kun meno alkoi hyytyä tankkasi bensaa joukkoon, mut syöttöpumppu meni. Olis vissiin pitäny ola kakstahtia
Mainittakoon vielä että kyseessä oli saksalainen laatutuote ja ensimäistä talvea ajossa

Nää nykyaikaiset commonrail-dieselit ei oikein siedä bensaa naftan joukossa, korkeapainepumppu tuppaa hajoamaan.
-80-lukuisessa mersussa oli ohjekirjassa oikein taulukko paljonko bensaa saa lisätä sekaan.
Leemu
Leemu

David Brown : 996
Viestien lukumäärä : 133
Paikkakunta : Jokioinen

Takaisin alkuun Siirry alas

kesälaatu - Sivu 2 Empty Vs: kesälaatu

Viesti  1690 metsä Ma Heinä 30 2018, 12:06

Jatkan hiukan tuosta keväällä alottamastani aiheesta

Tänään oli Etelä-Suomen sanomassa sivulla b4 juttua dieselpoltoaineen leväkasvusta. Juttu käsitteli venedieseleitä, mutta diesel mikä diesel.
Leväkasvua kuulemma ilmenee kun säiliön pohjalla on vettä ja ainetta varastoidaan pitkään.
Yhden asiantuntijan mielestä leväkasvu johtuu bioaineesta jota nyky poltotoaineeseen lisätään. Toisen asiantuntijan mielestä siitä että nyky aineessa ei ole rikkiä. Rikki tappoi kaikki kasvustot.
Voivat olla yhtälailla oikeassa molemmat, mutta ongelmia tuo levämössö jokatapauksessa aiheuttaa

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 653

Takaisin alkuun Siirry alas

kesälaatu - Sivu 2 Empty Vs: kesälaatu

Viesti  mattkau Ma Heinä 30 2018, 15:10

Niinpäs onkin. Viiniinkin lisätään rikkidioksidia ja erilaisia sulfideja epätoivottavien ilmiöiden torjumiseksi. Viiniastioiden desinfiointiaine myös haiskahtaa tanakasti rikille. Rikkidioksidilla on elintarvikkeiden lisäaineena oikein oma E-nimike E220.

Ja ilmakehä pilaantuu nopeammin kun laivojen rikkipäästöjä pienennettiin. Rikkidioksidi ilmassa viilentäisi sitä ja torjuisi ilmaston lämpenemistä. No, ehkä meni himpun provokaation puolelle tämä.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1588
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

kesälaatu - Sivu 2 Empty Vs: kesälaatu

Viesti  1690 metsä La Syys 22 2018, 20:22

Palaan tuohon alkuperäiseen aiheeseen, kun tietoa on karttunut. Huono laatuista polttoainetta on tänä kesänä ollut muillakin, kun minulla.
Polttoaine ongelmia on ollu paljon, monen merkkisissä traktoreissa ja maansiirto koneissa. Useampi käytti puimurin syöttöpumppua huollossa puintiaikana. Jne.
Nämä on siis vähän tuoreemman kaluston ongelmia. Kaluston jossa korkeammat ruiskutuspaineet ja TIUKEMMAT suodattimet.
Kuorma-autoilia kaverilta kysyi, onko liikenne puolella samanlaisia ongelmia. Vastaus oli "ei ole".
Tästä päättelimme, että nyky polttoaine ei kestä pitkäaikaista varastointia. Liikenne puolella "aineenvaihdunta" on nopeaa, kun taasen maatalouteen usein ostetaan useita tuhansia litroja kerralla.
Kun polttoaine sitten aikansa säiliössä lepää, alkaa kinkunrasvat pilaantua aiheuttaen ongelmia modernimissa polttoaine järjestelmissä.
Nyky polttoaineissa kun on kaikki kinkunrasvat ja muut biomoskat.

Se mitä tästä opimme on, että emme oppineet juuri mitään. On kuitenkin hyvä että polttoaineeseen lisätään bioainetta. Sillä on työllistävä vaikutus.
(Kun dieselin kulku pellolla tai metsässä alkaa takkuilla alkaa tuo työlistävä vaikutus toteutua)


1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 653

Takaisin alkuun Siirry alas

kesälaatu - Sivu 2 Empty Vs: kesälaatu

Viesti  mattkau Su Syys 23 2018, 10:40

Niin, onhan siellä bensapuolellakin ollut ja tullut yllätyksiä. Erään Stuttgartilaisen autonvalmistajan tuotteita on kärrätty korjaamolle moottorin vikavalon sytyttyä sen jälkeen kun tankattu ja ajettu Nesteen, olikos se ysiviitosella. Oikein tehtaan ukot ja Nesteläiset yhdessä on miettineet mistä kysymys. Oire kuitenkin on tullut siitä, kun ruiskusuuttimiin on kertynyt jonkun sorttisia suolakiteitä (?!), mutta mistä se suola on ilmestynyt. Ja miksi muiden autonvalmistajien tuotteissa ei ole raportoitu vastaavaa, ei vikavalon syttymistä eikä suolaa suuttimissa.

Kaiken tämän kehityksen ja kokeilujen tarkoituksenahan on maailman pelastaminen (ainakin haluan uskoa niin), mutta aina välillä tulee yllätyksiä.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1588
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

kesälaatu - Sivu 2 Empty Vs: kesälaatu

Viesti  Tessu Ke Syys 26 2018, 17:34

Nin biodieselissä voi olla kaikki "rasvat" mutta ei kai sentään perinteisessä dieselissä?? ja kestäähän se moottoripolttoöljykin siellä talon lämmitystankissakin vuosia.
Paljon ovat puhuneet kaikkien liemien säilyvyydestä mutta empä oel vielä itse huomannu että olis täällä vaikutusta,no eipä mulla olekkaan mitään ainetta tuhansia litroja,ehkä sen vajaan vuoden seisoo jossain kannussa joku aine..

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1872
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

kesälaatu - Sivu 2 Empty Vs: kesälaatu

Viesti  1690 metsä Ke Syys 26 2018, 17:53

Taitaa olla niin että kaikissa diesel polttoaineissa ja bensoissa on jonkinlainen prosenti bioainetta.
Niikuin kirjoitin ongelmat ilmenee vähän uudemmissa vehkeissä, joissa on korkeammat ruiskutusp paineet ja tiukemmat suodattimet.
Ei minullakaan ole ollu mitään ongelmia 20 vuotiaassa ja sitä vanhemmassa kalustossa.

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 653

Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 2 / 2 Edellinen  1, 2

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa