kesälaatu
+3
mattkau
erkki
1690 metsä
7 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
kesälaatu
Viritetääs vähän keskustelua tänpäivän pultoaineesta, kun toukotöissä tuli omakohtaista kokemusta.
Mulla on säiliössä 3000 litraa mielenkiintoista suvilaatua. Kylvötraktorissa on perinteinen 2 euron CAV suodatin siinä ei
ollu mitään ongelmia mutta äestystraktorissa on vähän kehittyneempi viiden mikronin suodati(34 euroa kpl) se tukkeutuu
heti tuolla suvilaadulla. Ei täysin tukkoon mene, mut ainakin 20 hv katoaa koneesta. Äestin pääosin talvilaadulla ja
hyvin meni, mutta talvilaatusäilö tyhjeni ja tankkasin suvilaatua ja taas putsari tukossa.
Onkohan tämä sitä kesälaadun leväkasvua. Hyvin hienojakoista on kun menee läpi perinteisen CAV putsarin
Erästä asiantuntijaa jututin, hänelläkään ei ollu omakohtaista kokemusta kesälaadun leväkasvusta. Tiesi kyllä että
näin voi käydä. Sitäkin mietittiin että jos on vahinkossa toimitettu lämmitysöljyä, mutta onko sitä enää erikseen olemassa.
Säiliö on maks. kuusi vuotta vanha ja täytetty syksyllä. Kesänaikana menee tuo 3000 litraa.
Säiliöihi ajanmittaan keryvä sakka taas on niin sakeaa että tukkii perinteisen CAV suodattimen varmasti.
Vettä ei löytyny mistään. Kun ehdin niin laitan yhden suodattimen kahtia näkee sitten mitä on syöny.
Onko kellään vastaavia kokemuksia tai mitään tietoa aiheesta
Niin tää on Teboilin ainetta
Mulla on säiliössä 3000 litraa mielenkiintoista suvilaatua. Kylvötraktorissa on perinteinen 2 euron CAV suodatin siinä ei
ollu mitään ongelmia mutta äestystraktorissa on vähän kehittyneempi viiden mikronin suodati(34 euroa kpl) se tukkeutuu
heti tuolla suvilaadulla. Ei täysin tukkoon mene, mut ainakin 20 hv katoaa koneesta. Äestin pääosin talvilaadulla ja
hyvin meni, mutta talvilaatusäilö tyhjeni ja tankkasin suvilaatua ja taas putsari tukossa.
Onkohan tämä sitä kesälaadun leväkasvua. Hyvin hienojakoista on kun menee läpi perinteisen CAV putsarin
Erästä asiantuntijaa jututin, hänelläkään ei ollu omakohtaista kokemusta kesälaadun leväkasvusta. Tiesi kyllä että
näin voi käydä. Sitäkin mietittiin että jos on vahinkossa toimitettu lämmitysöljyä, mutta onko sitä enää erikseen olemassa.
Säiliö on maks. kuusi vuotta vanha ja täytetty syksyllä. Kesänaikana menee tuo 3000 litraa.
Säiliöihi ajanmittaan keryvä sakka taas on niin sakeaa että tukkii perinteisen CAV suodattimen varmasti.
Vettä ei löytyny mistään. Kun ehdin niin laitan yhden suodattimen kahtia näkee sitten mitä on syöny.
Onko kellään vastaavia kokemuksia tai mitään tietoa aiheesta
Niin tää on Teboilin ainetta
Viimeinen muokkaaja, 1690 metsä pvm Ma Toukokuu 28 2018, 22:58, muokattu 1 kertaa
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 651
Vs: kesälaatu
Nesteen kesälaadun polttoöljyä on tankattu talon lämmitysöljysäiliöstä useita vuosia. Polttoaineen menekki on pientä, mutta ei ole kyllä ollut tukkeutuneita suodattimiakaan. Isommilla käyttömäärillä saattaa jotain ilmetä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5013
Vs: kesälaatu
Eipäs noita kokemuksia juuri ole kertynyt aiheesta. Taavetissa (vanhat 2 CAV sarjassa) perinnesuodattimet ja polttoaineena dieselöljy kun harrastuspuuhissa kuluu niin vähän, eikä silloin tarvii miettiä minkä koneen panisi perään jos kylille lähtisi hurua ajamaan.
Kun viimeksi ostin kevyttä kesälaatua tuvan lämmitykseen (4v sitten!) niin kuitissa luki silloin liikennePÖ (vai oisko ollu moottoriPÖ). Eli samaa ainetta meni sekä polttimeen että koneeseen eikä tilanne varmaan ole kehittynyt niiltä osin. Teboilin ainetta oli tämä.
Kun viimeksi ostin kevyttä kesälaatua tuvan lämmitykseen (4v sitten!) niin kuitissa luki silloin liikennePÖ (vai oisko ollu moottoriPÖ). Eli samaa ainetta meni sekä polttimeen että koneeseen eikä tilanne varmaan ole kehittynyt niiltä osin. Teboilin ainetta oli tämä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1582
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: kesälaatu
Kiitos näistäkin tiedoista, mut mä lähinnä meinaan että tuos tällä hetkellä säiliössä olevas kesälaadussa on jotain vikaa. Sama äestystraktori on ollu jo 11 vuotta ja joka kesä on ajettu kesälaadulla, eikä ongelmia ole ollu.
Viimeset 5 vuotta ollu Teboilia aijemmin Nesteen. Siinä ei ole mitään ihmeellistä kun 500 tuntia ajetu suodatin tukkeutuu, mutta kun uusikin suodatin tukkeutuu heti on jotain pielessä. Suodattimia tukkeutui 4 kpl.
Kun tuo aine on moottori polttoaineena myyty pitäis sen suodattimista läpi mennä ja käsittääkseni uusissa koneissa on vielä tiukemmat suodattimet.
Mikähän mahtaa olla noiden perinteisten CAV suodattimien mikroni luku. Nuo on 5 mikronia jotka tukkeutuu.
Naapuri sai kesälaadun lasipullossa kasvamaan jotain levää joskus 10 vuotta sitten ja lopetti kesälaadun käytön sillon. Toi leväkasvusto pitäis johtua bioaineesta
Yhden suodattimen laitoin kahtia. Mitään silmällä havaittavaa likaa ei ole, mutta kun kokeilin puhaltaa suodattimen läpi on
vastus melko iso.
Viimeset 5 vuotta ollu Teboilia aijemmin Nesteen. Siinä ei ole mitään ihmeellistä kun 500 tuntia ajetu suodatin tukkeutuu, mutta kun uusikin suodatin tukkeutuu heti on jotain pielessä. Suodattimia tukkeutui 4 kpl.
Kun tuo aine on moottori polttoaineena myyty pitäis sen suodattimista läpi mennä ja käsittääkseni uusissa koneissa on vielä tiukemmat suodattimet.
Mikähän mahtaa olla noiden perinteisten CAV suodattimien mikroni luku. Nuo on 5 mikronia jotka tukkeutuu.
Naapuri sai kesälaadun lasipullossa kasvamaan jotain levää joskus 10 vuotta sitten ja lopetti kesälaadun käytön sillon. Toi leväkasvusto pitäis johtua bioaineesta
Yhden suodattimen laitoin kahtia. Mitään silmällä havaittavaa likaa ei ole, mutta kun kokeilin puhaltaa suodattimen läpi on
vastus melko iso.
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 651
Vs: kesälaatu
itse kerran kanssa ottanut selvää laaduista ja sanottiin että muuta eroa ei ole kuin vero ja väri,eli PÖ on punaista kun taas diesel kellertävää.
Lämmitysöljy on samaa moottoripolttoöljyä eli kuitissa lukee Mpot kun vuosi sitten emännäntaloon tuli.
Erot löytyy sitten kesä ja talvilaadusta,myöskin sillon kun kausi vaihtuu kevät/syksy on tanekissa keväällä enempi talvilaatua ja syksyllä taas kesälaatua (siis jakelupisteiden tankeissa) sillon voi äkkiä tulla ongelma että syksyllä tankattu vimeinen tankillinen hyytyykin koska on kesälaatua joukossa enempi (koska maanalaisia tankkeja ei tyhjennetä, eikä ole eriksen kesä/talvilaatu tankkeja jakelupisteillä) Jos suodatin tukkeutuu niin oisko vika toimittajan aineissa? ei pitäisi kyllä nykyajan aineissa olla likaa mukana...
Lämmitysöljy on samaa moottoripolttoöljyä eli kuitissa lukee Mpot kun vuosi sitten emännäntaloon tuli.
Erot löytyy sitten kesä ja talvilaadusta,myöskin sillon kun kausi vaihtuu kevät/syksy on tanekissa keväällä enempi talvilaatua ja syksyllä taas kesälaatua (siis jakelupisteiden tankeissa) sillon voi äkkiä tulla ongelma että syksyllä tankattu vimeinen tankillinen hyytyykin koska on kesälaatua joukossa enempi (koska maanalaisia tankkeja ei tyhjennetä, eikä ole eriksen kesä/talvilaatu tankkeja jakelupisteillä) Jos suodatin tukkeutuu niin oisko vika toimittajan aineissa? ei pitäisi kyllä nykyajan aineissa olla likaa mukana...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1859
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola
Vs: kesälaatu
Ei pitäis likaa olla tänpäivän aineissa. Hyvin hienojakoista partikkelia se on, kun menee hyvin läpi periteisen 296 CAV suodattimen, mutta tukkii vähän modernimman 5 mikronin suodattimen nopeasti.
Alle minuutin tuon suodattimen vaihtaa ja ilmaa, mutta kun se maksaa 34 e kappale.
On ollu harkinnassa laittaa tuota ainetta tutkittavaksi, mutta voi olla turhaa kun se on omassa säiliössä. Syyttävät helposti varastointia.
Viikonvaihteessa kuulin että eräät konemiehet lisää 2t öljyä 0,5 litraa jokaiseen tankiliseen, kun pitävät nyky aineita liian kuivana. Tankit lienee noin 200 l.
Onkohan tuo jo hätävarjelun liioittelua, mutta ei siitä mitään haittaa liene
Alle minuutin tuon suodattimen vaihtaa ja ilmaa, mutta kun se maksaa 34 e kappale.
On ollu harkinnassa laittaa tuota ainetta tutkittavaksi, mutta voi olla turhaa kun se on omassa säiliössä. Syyttävät helposti varastointia.
Viikonvaihteessa kuulin että eräät konemiehet lisää 2t öljyä 0,5 litraa jokaiseen tankiliseen, kun pitävät nyky aineita liian kuivana. Tankit lienee noin 200 l.
Onkohan tuo jo hätävarjelun liioittelua, mutta ei siitä mitään haittaa liene
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 651
Vs: kesälaatu
Vanhaa kunnon CAV296 purkkia valmistetaan niin monenlaista, monenlaisella speksillä ja etiikalla. Vaikka tuntuu, että mironiluku ei ole helposti löydettävissä, niin yleensä se on jotain välillä 6-9. Delphin 296 suodattimelle, jonka kyljessä lukee 7111-269 kuitenkin luvataan suodatustehon olevan 5 mikronia, satuin löytämään sellaisen tiedon. Delphihän ei ole mikälie valmistaja vaan CAVn laillinen perillinen.
Suodattimen tukkeutumiseen vaikuttaa paitsi siivilän tiheys niin myös suodatinmateriaalin pinta-ala. En pysty täältä sanomaan mikä on tilanne tässä tapauksessa. Tämä perinteinen poliitikon, virkamiehen tai laainlaatijan sanonta, "en voi ottaa kantaa yksittäistapaukseen".
Suodattimen tukkeutumiseen vaikuttaa paitsi siivilän tiheys niin myös suodatinmateriaalin pinta-ala. En pysty täältä sanomaan mikä on tilanne tässä tapauksessa. Tämä perinteinen poliitikon, virkamiehen tai laainlaatijan sanonta, "en voi ottaa kantaa yksittäistapaukseen".
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1582
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: kesälaatu
Joo ton modernimman suodattimen vois ulkoisesti olettaa olevan läpäisypinta-alaltaan noin kaksikertanen 296CAV nähden, mutta käytännössä voi olla myös päinvastoin.
Yks kaveri epäili että jos siirtopumppu on huono eikä tuotto riitä, mut en nyt okeen siihen usko 1000 tuntia ajetussa koneessa. Mekaaninen siirtopumppu siinä on ilman sihtiä. Esisuodatin on imupuolella.
Mitenkäs vialinen siirtopumppu selittäis sen että kone kulkee talvilaadulla hyvin ja kun tankkaa kesälaatua on putsari tukkonen kun 1/4 takia on menny, kun tässä vaiheessa vaihtoi
suodattimen meni loppu tankillinen hyvin. Kun tankin taas täytti suodatin tukossa 1/4 tanki ajon jälkeen.
Täytyy otta kyseinen masiina tarkempaan syyniin lähipäivinä
Mulla on hyllyssä ämpärillinen 296CAV suodattimia aidon näkösesä laatikossa, mut pohjassa lukee made in p.r.c. eikös se ole kansan kielelä Kiina
Yks kaveri epäili että jos siirtopumppu on huono eikä tuotto riitä, mut en nyt okeen siihen usko 1000 tuntia ajetussa koneessa. Mekaaninen siirtopumppu siinä on ilman sihtiä. Esisuodatin on imupuolella.
Mitenkäs vialinen siirtopumppu selittäis sen että kone kulkee talvilaadulla hyvin ja kun tankkaa kesälaatua on putsari tukkonen kun 1/4 takia on menny, kun tässä vaiheessa vaihtoi
suodattimen meni loppu tankillinen hyvin. Kun tankin taas täytti suodatin tukossa 1/4 tanki ajon jälkeen.
Täytyy otta kyseinen masiina tarkempaan syyniin lähipäivinä
Mulla on hyllyssä ämpärillinen 296CAV suodattimia aidon näkösesä laatikossa, mut pohjassa lukee made in p.r.c. eikös se ole kansan kielelä Kiina
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 651
Vs: kesälaatu
Niin kiitokset tuon mikroniluvun selvittämisestä mttkau
Tänään oln taas yhden asiantuntijan puheilla. Noi suodattimet on todelisuudessa 4 mikronia jotka tukkeutuu. Esisuodatin oli vahingossa tullu 15 mikronin kun piti olla 150 mikronin.
Esisuodatin kun on imupulela saataa olla että siirtopumppu ei jaksa kunnolla imeä sen läpi. Nyt vaan ei ole peltoa missä teho mittaria vetää. Äes on hyvä tehomittari.
Kun äes normaalisti kulkee kevyesti 12 kmh ja suodatimen tukkeutuessa enää 8 kmh.
Asiantuntija katteli koneeltaan CAV296 mikronilukuja löytyi vaihteluväli 6 -16 mikronia. Donaldsonin sudattimelle 6-12 mikronia.
Hienoa kuulemma on se epäpuhtaus mitä kesälaadussa on. Suositus oli lopettaa kesälaadun käyttö
Tänään oln taas yhden asiantuntijan puheilla. Noi suodattimet on todelisuudessa 4 mikronia jotka tukkeutuu. Esisuodatin oli vahingossa tullu 15 mikronin kun piti olla 150 mikronin.
Esisuodatin kun on imupulela saataa olla että siirtopumppu ei jaksa kunnolla imeä sen läpi. Nyt vaan ei ole peltoa missä teho mittaria vetää. Äes on hyvä tehomittari.
Kun äes normaalisti kulkee kevyesti 12 kmh ja suodatimen tukkeutuessa enää 8 kmh.
Asiantuntija katteli koneeltaan CAV296 mikronilukuja löytyi vaihteluväli 6 -16 mikronia. Donaldsonin sudattimelle 6-12 mikronia.
Hienoa kuulemma on se epäpuhtaus mitä kesälaadussa on. Suositus oli lopettaa kesälaadun käyttö
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 651
Vs: kesälaatu
Myös se, että jos tankissa itsessään on moskaa pohjalla ja liki tyhjästä tankataan täyteen, liki kaikki ajan saatossa laskeutunut moska on liikkeellä.
Onko eroa jos tankaa jo ennen kuin tankki on edes puolilleen kulunut ? Entä jos liki tyhjän tankin tankaa täyteen ja antaa koneen seisoa vuorokauden ennen kuin ottaa uudelleen käyttöön eli moskat ehtii laskeutumaan takaisin pohjalle ?
Onko eroa jos tankaa jo ennen kuin tankki on edes puolilleen kulunut ? Entä jos liki tyhjän tankin tankaa täyteen ja antaa koneen seisoa vuorokauden ennen kuin ottaa uudelleen käyttöön eli moskat ehtii laskeutumaan takaisin pohjalle ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2870
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: kesälaatu
Jos alka paikat tukkeentua niin ei muuta kun tankit irti ja putsaukseen,ihan sama on se tankki mistä tankkaa.
Hyvä oli kun tämän lukaisin,eipä ole itellä ollu mitään tietoakaan mistään mirojutuista putsareissa... hyvin nuo on pelannu mitä on Taaviin ja Natikkaan laitellu,liekö sitten syynä nämä -60 luvun laitteet joissa kulutuksetkin pientä?
Luulisi silti nuo ongelmat tulevan esiin uudemmissa autoissakin saati työkoneissa kun on isommt ja tehokkaammat moottorit turbot sun muut?? no aina oppii uutta.
Hyvä oli kun tämän lukaisin,eipä ole itellä ollu mitään tietoakaan mistään mirojutuista putsareissa... hyvin nuo on pelannu mitä on Taaviin ja Natikkaan laitellu,liekö sitten syynä nämä -60 luvun laitteet joissa kulutuksetkin pientä?
Luulisi silti nuo ongelmat tulevan esiin uudemmissa autoissakin saati työkoneissa kun on isommt ja tehokkaammat moottorit turbot sun muut?? no aina oppii uutta.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1859
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola
Vs: kesälaatu
jusape kirjoitti:Myös se, että jos tankissa itsessään on moskaa pohjalla ja liki tyhjästä tankataan täyteen, liki kaikki ajan saatossa laskeutunut moska on liikkeellä.
Onko eroa jos tankaa jo ennen kuin tankki on edes puolilleen kulunut ? Entä jos liki tyhjän tankin tankaa täyteen ja antaa koneen seisoa vuorokauden ennen kuin ottaa uudelleen käyttöön eli moskat ehtii laskeutumaan takaisin pohjalle ?
Eipä selity ongelma tankiin kertyneellä moskalla. Kun putsari pysyy auki talvilaatua käyttäessä ja tukkeutuu kesälaadulla.
Jos tankissa olis moskaa olisi sitä talvilaadussakin. Tankiin ja säiliöihin kertyvä moska on yleensä niin sakeaa että tukii
296CAV putsarini kevyesti ja näkyy paljaala silmällä putsareissa ja lasikupeissa. Tämä aine tukii vain tuon 2006 mallisen
MF5465 4 mikronin suodattimen. Vuotta uudempaan MF5470 en ole tuota ainetta tankannu ja näitä vanhemmat koneet
menee onglmitta
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 651
Vs: kesälaatu
Onkohan muis samanlaisissa ferkuissa ollut samoja murheita ?
Jos on, niin valitusjuttuja luulis löytyvän paljon.....
Jos on, niin valitusjuttuja luulis löytyvän paljon.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2870
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: kesälaatu
Empä tiedä, mut noit samoja suodatimia käyttää NH ja Case ja kaiketi muutkin, kun on kuulemma hyvin yleisiä. Tuo 4 mikronia on tänpäivän vehkeissä se suodatus vaatimus.
En mä tässä ole syyttämässä suodatinta tai trktoria vaan tuota tällä hetkellä säiliössä olevaa ainetta. Tällä samalla Massikkalla on ajettu kesälaadulla joka kesä uudesta asti eikä aijemmin ole ollu pinintäkään ongelmaa.
kesälaatu kuulemma osaa pilaantua säiliössä varastoinnin aikana niin että ongelmia tulee. Pilaantuminen johtuu kuulemma bioaineesta mitä niihin nykysin lisätään, mut kukaan ei tunnu tietävän asiasta kovin tarkasri
En mä tässä ole syyttämässä suodatinta tai trktoria vaan tuota tällä hetkellä säiliössä olevaa ainetta. Tällä samalla Massikkalla on ajettu kesälaadulla joka kesä uudesta asti eikä aijemmin ole ollu pinintäkään ongelmaa.
kesälaatu kuulemma osaa pilaantua säiliössä varastoinnin aikana niin että ongelmia tulee. Pilaantuminen johtuu kuulemma bioaineesta mitä niihin nykysin lisätään, mut kukaan ei tunnu tietävän asiasta kovin tarkasri
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 651
Vs: kesälaatu
Oli ulkomaanelävillä ollu samantyyppistä oiretta (siis voimatomuutta) ja suodattimia vaihdelleet ja suuttimia kans (kalliita). Pienellä haulla löyty pari. Vika oli loppujen lopuksi löytyny tukossa olevasta tankin tuuletuksesta.
Puskasta on tietysti kiva huudella, mutta voisikko olla mahdollista, että tämmönen vika ajoittuisi just sopivasti tähän aikaan kun vaihoit aineita ja kevättöihin rupesit. Eli siis jos huohotin yrittää tukkeutua ja samalla myös suodatin niin yhteisvaikutus on käyntihäiriö, joista kumpikaan yksin ei tunnu että huomaisi.
Toisaalta en edes yritä alkaa kiistämään etteikö polttoaine voisi kasvattaa sammalta. Kelpaahan se jollekkin ruuaksikin.
Puskasta on tietysti kiva huudella, mutta voisikko olla mahdollista, että tämmönen vika ajoittuisi just sopivasti tähän aikaan kun vaihoit aineita ja kevättöihin rupesit. Eli siis jos huohotin yrittää tukkeutua ja samalla myös suodatin niin yhteisvaikutus on käyntihäiriö, joista kumpikaan yksin ei tunnu että huomaisi.
Toisaalta en edes yritä alkaa kiistämään etteikö polttoaine voisi kasvattaa sammalta. Kelpaahan se jollekkin ruuaksikin.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1582
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: kesälaatu
Toukoaikana kun tuota ongelmaa yten yönä mietin, niin tankin huohotus tuli mieleen ja kävin samantien puhaltamassa tankiin auki oli. Siinä kun on huohotusputki tankin keskivaiheilta kopin takakulmaa ylös
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 651
Vs: kesälaatu
No hyvä - tai oikeestaan huono kun ei tuolla selvinny. Oli tosiaan kaksi juuri tuohon koneeseen osunutta huohotusvikaa. Toinen siinä oikein kiroili menetettyjä tonnosia kun loppujen lopuksi vika poistui puhaltamalla.
Sitten niitä sähkövikoja tuntui löytyvän kaikenlaisia. Eikös tuohon malliin jo ole pantu enempi sähköä mitä maalaislääkäri määrää (Kiminkinen, oli ennen mun omalääkäri mutta onneksi ei koskaan ollu yhteistä asiaa).
Sitten niitä sähkövikoja tuntui löytyvän kaikenlaisia. Eikös tuohon malliin jo ole pantu enempi sähköä mitä maalaislääkäri määrää (Kiminkinen, oli ennen mun omalääkäri mutta onneksi ei koskaan ollu yhteistä asiaa).
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1582
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: kesälaatu
On niissä sähköä tuon ikäsisä vehkeissä. Ei tuo kyllä ole ollenkaan sieltä sähköisimmästä päästä, sähkövikoja ei onneks ole Massikoissa ollu. Samesta kävi huoltomies kerran yhden johtoliitoksen putsaamassa.
Niissä kun pitää olla diaknoosivehkeet ennekun pikkuvika löytyy. 10 mln. huoltomieheltä meni, mut puhelimessa vikaa ei saatu paikannettua
Niissä kun pitää olla diaknoosivehkeet ennekun pikkuvika löytyy. 10 mln. huoltomieheltä meni, mut puhelimessa vikaa ei saatu paikannettua
Viimeinen muokkaaja, 1690 metsä pvm Ti Toukokuu 29 2018, 23:30, muokattu 1 kertaa
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 651
Vs: kesälaatu
Niin kyllähän ne insinöörit nuo ongelmat usein tietääkin mutta eivät niistä uskalla puhua ettei tuu loparit työstään.
Monia asioita on kysytty niin eivät mukamas tiedä joopa joo.
Kerran sano sahaliikkeen omistajakin isäukolle että kyllä ne siellä tislaamossa kaikki laittaa aineisiin sekaan että kauppa käy,ei ole varaa nirsoilla ja se taitaa olla nykyäänkin totta...
Jälkeen päinhän on hyvä syyttää kuluttajaa kun on ollu sitä ja ei ois saanu olla tätä,milläs sitä mitään kukaan todistelee?
Ainut tulee itellä mieleen että talvilaadussa on vähemmän sitä parafiinia kesällä voi olla enempikin,sen vuoksi moni laittaa 2T öljyä sekaan että voitelis,tuota en sitten tiedä,meillä ei ole koskaan mitään laitettu sekaan,koska lie hajoo?
Monia asioita on kysytty niin eivät mukamas tiedä joopa joo.
Kerran sano sahaliikkeen omistajakin isäukolle että kyllä ne siellä tislaamossa kaikki laittaa aineisiin sekaan että kauppa käy,ei ole varaa nirsoilla ja se taitaa olla nykyäänkin totta...
Jälkeen päinhän on hyvä syyttää kuluttajaa kun on ollu sitä ja ei ois saanu olla tätä,milläs sitä mitään kukaan todistelee?
Ainut tulee itellä mieleen että talvilaadussa on vähemmän sitä parafiinia kesällä voi olla enempikin,sen vuoksi moni laittaa 2T öljyä sekaan että voitelis,tuota en sitten tiedä,meillä ei ole koskaan mitään laitettu sekaan,koska lie hajoo?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1859
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola
Vs: kesälaatu
Kun polttoaineesta on kijoteltu niin jatkan vielä
Vuonna 2002 ostin tuon 1690. Oli kärsiny palovaurion ja häthätää ajokunnossa ja kylmäkäynistyvyys eritäin huono.
Se oli nollankelillä kolme tuntia roikassakin ilman suurempaa hyötyä. Kun laittoi kaasun auki ja pakkosyötön päälle
(pakkosyötöä ei noissa pidä käyttä, mut sitä en sillon tienny ja hehku ei ollu kunnossa) startin pyörimään mustaa savua
tuli putken täydeltä. Noin 30s startauksen jälkeen akoi pytty kerrallaan pupsutelemaan. Startausta piti jatkaa vielä toiset
30s ja piti odotaa vielä pitkään että kirokset pikkuhiljaa kohosi, mustaa tuli putken täydeltä koko ajan.
Tyhjensin tankit ja laitoi tilalle Nesteen talvilaadun. Sitten taas kylmäkäynnistys ilman lämmitystä pakkosyöttö päällä.
Meinasin ihan pelästyä kun se tärähti heti käyntiin, eikä tullu juur savuakaan.
Siinä aineessa ei visiin ollu setaani arvot ihan kohdillaa
Vuonna 2002 ostin tuon 1690. Oli kärsiny palovaurion ja häthätää ajokunnossa ja kylmäkäynistyvyys eritäin huono.
Se oli nollankelillä kolme tuntia roikassakin ilman suurempaa hyötyä. Kun laittoi kaasun auki ja pakkosyötön päälle
(pakkosyötöä ei noissa pidä käyttä, mut sitä en sillon tienny ja hehku ei ollu kunnossa) startin pyörimään mustaa savua
tuli putken täydeltä. Noin 30s startauksen jälkeen akoi pytty kerrallaan pupsutelemaan. Startausta piti jatkaa vielä toiset
30s ja piti odotaa vielä pitkään että kirokset pikkuhiljaa kohosi, mustaa tuli putken täydeltä koko ajan.
Tyhjensin tankit ja laitoi tilalle Nesteen talvilaadun. Sitten taas kylmäkäynnistys ilman lämmitystä pakkosyöttö päällä.
Meinasin ihan pelästyä kun se tärähti heti käyntiin, eikä tullu juur savuakaan.
Siinä aineessa ei visiin ollu setaani arvot ihan kohdillaa
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 651
Vs: kesälaatu
Ei kovin kauas alkuperäisestä aiheesta mene tämä. Minulla on 2008 "erään suuren eurooppalaisen monimerkkikonsernin" valmistama auto jossa 2.0 litranen pumppusuutindiesel. Tankin korkin vieressä on punanen kruksi pantu sanan biodiesel päälle. Olettaisin tämän kiellon tarkoittavan ensimmäisen sukupolven esteröityjä biopolttoaineita. Niitä kun alettiin juuri niihin aikoihin tuottamaan oikein kunnolla eikä Nesteen toisen polven "paremmasta aineesta" oltu kuultukaan mitään vielä silloin. En tiedä miksi VAG silloin vierasti FAMEa, oliko kysymys yhtiön politiikasta vai juuri tähän moottorityyppiin kuuluvasta asiasta.
Anekdoottina vielä kerrottakoon, että DB900 traktorien ensimmäiset syöttöpumppuongelmat todettiin täällä meillä Suomessa. Meillä siihen aikaan käytettiin naapurimaan vähän krouvimmin valmistettua naftaa, joka pyrki muodostamaan sakkaa sinne sun tänne. Ysisatasen annosteluventtiili alkoi takertelemaan ja ensiapuna sinne vaihdettiin pikkaisen jäykempi Mersun jousi. No, tämä oli alkusoittoa niille vähän isommille ongelmille sitten. Tämä juttu vain sen takia, ettei ne vanhatkaan dieselit käyneet ihan millä vain mikä suostui palamaan.
Anekdoottina vielä kerrottakoon, että DB900 traktorien ensimmäiset syöttöpumppuongelmat todettiin täällä meillä Suomessa. Meillä siihen aikaan käytettiin naapurimaan vähän krouvimmin valmistettua naftaa, joka pyrki muodostamaan sakkaa sinne sun tänne. Ysisatasen annosteluventtiili alkoi takertelemaan ja ensiapuna sinne vaihdettiin pikkaisen jäykempi Mersun jousi. No, tämä oli alkusoittoa niille vähän isommille ongelmille sitten. Tämä juttu vain sen takia, ettei ne vanhatkaan dieselit käyneet ihan millä vain mikä suostui palamaan.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1582
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: kesälaatu
Joo se pitäis olla traktorina Lantz buldog, ei olis turhaa elektroniikkaa eikä olis nirso polttoaineelle. Ei vaan taida olla kovin kätevä monessakaan hommassa.
Niinhän se menee 0,5 m ratakiskon pätkä on varmatoiminen ja lähes hultovapaa. Käyttöaste vaan jää monelta alhaseks
Polkupyörä on jo huomattavasti käyttökelposempi, mut huomattavan paljon vikaherkempi ja vaatii jo jokinlaista huoltoakin
Niinhän se menee 0,5 m ratakiskon pätkä on varmatoiminen ja lähes hultovapaa. Käyttöaste vaan jää monelta alhaseks
Polkupyörä on jo huomattavasti käyttökelposempi, mut huomattavan paljon vikaherkempi ja vaatii jo jokinlaista huoltoakin
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 651
Vs: kesälaatu
Mitenkäs sitten jos sitä moskaa onkin siinä tilatankissa? onkos sitä koskaan putsattu? tuossa vaan arvuuttelin että mikä vois tuota tehdä... sekin kävi mielessä että jos se kesälaatu ei jotenkin sekoitu talvilaadun kanssa,jos? koneentankissa vielä jotai on jälellä ollu? aika outo ja mielenkiintoinen juttu on,pitääkin kysyöä joltai monttööriltä jos sellasen satun tapaamaan.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1859
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola
Vs: kesälaatu
Tukkeutuneen suodattimen saattaisi joku taho olla kiinnostunut tutkimaan, että mitä se tavara on, joka suotimen tulppaa. Nesteellä on ihan takuuvarmasti labra, jossa he saavat tuon selville suit sait, mutta se on epävarmaa, että suostuvatko tekemään ulkopuoliselle, tai tekevätkö veloituksetta. Ammattikouluilla ja ammattikorkeakouluilla on paikoitellen aika hyvät laboratoriot, joissa tehdään monenlaisia harjoitustöitä. Sekin on yksi mahdollinen suunta tekaista analyysi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5013
Vs: kesälaatu
Joskus kyllästyin saikkaamaan tuon kesä- ja talvilaadun kanssa kun on monta traktoria ja talvellakin tulee joskus jotakin tarvittua. Aivan turhia selkkauksia tuli monta kertaa kun ryyti parafiinit suotimiin.
Pelkästään talvilaatua olen käyttänyt jo 9 vuotta kaikissa traktoreissa ja kuivurissakin paloi talvilaatua 4500litraa viimesyksynä. Ajatuksena oli että tankkaan tarvittaessa sieltä pannuhuoneen sisätankista talvipöötä traktoreihin kun farmipöntöstä aine loppuu. Märkä syksy vaan jatkui joten tuota kalliimpaa ainetta paloi turhaan..
Tessu meinasi jotta farmitankissa moskaa, Kyllä sitä muuten tulee jonkun verran öljyn mukana. Mulla on kuution muotoinen tankki jossa kiiltävä pohja niin näkee päältä öljyn läpi sen mömmön.
Näppituntuma on jotta kesälaatu ei kokonaan poistu vaikka melkein tyhjäksi ajaisi ja talvilaadut tilalle. Kyllä kummittelee talvella sitten ne rasvakikkareet siellä ja traktori sanoo köh
Pelkästään talvilaatua olen käyttänyt jo 9 vuotta kaikissa traktoreissa ja kuivurissakin paloi talvilaatua 4500litraa viimesyksynä. Ajatuksena oli että tankkaan tarvittaessa sieltä pannuhuoneen sisätankista talvipöötä traktoreihin kun farmipöntöstä aine loppuu. Märkä syksy vaan jatkui joten tuota kalliimpaa ainetta paloi turhaan..
Tessu meinasi jotta farmitankissa moskaa, Kyllä sitä muuten tulee jonkun verran öljyn mukana. Mulla on kuution muotoinen tankki jossa kiiltävä pohja niin näkee päältä öljyn läpi sen mömmön.
Näppituntuma on jotta kesälaatu ei kokonaan poistu vaikka melkein tyhjäksi ajaisi ja talvilaadut tilalle. Kyllä kummittelee talvella sitten ne rasvakikkareet siellä ja traktori sanoo köh
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 887
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa