Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Kysymys Scania tuntijoille, 111 vaihde kaavio

3 posters

Siirry alas

Kysymys Scania tuntijoille, 111 vaihde kaavio Empty Kysymys Scania tuntijoille, 111 vaihde kaavio

Viesti  hannutt La Loka 28 2017, 20:02

Mistä löytyy 1 ja Pakki?
Ei ole suunnan vaihtajaa peräkärrissä ja pitäisi vetävää peräkärriä käyttää.
Kiitos etukäteen.

hannutt

Viestien lukumäärä : 618

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymys Scania tuntijoille, 111 vaihde kaavio Empty Vs: Kysymys Scania tuntijoille, 111 vaihde kaavio

Viesti  jusape La Loka 28 2017, 22:40

Millä koneella meinasit kärryä vetää ?
Normi voa-pyörii eri suuntaan kuin moottori, ja autoissa siten myöskin kardaani. Suunnanvaihtajan yleensä vaatii, ajo-voa kyllä taasen pyörii taissa eri suuntaan kuin normi voa.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2870
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymys Scania tuntijoille, 111 vaihde kaavio Empty Vs: Kysymys Scania tuntijoille, 111 vaihde kaavio

Viesti  hannutt La Loka 28 2017, 22:50

Taavetilla. Kuvittelin että pakki avittaa eteenpäin ja ykkönen peruuttamaan. Ihan pientä siirtoa syksyn hieman kosteessa olosuhteissa.

hannutt

Viestien lukumäärä : 618

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymys Scania tuntijoille, 111 vaihde kaavio Empty Vs: Kysymys Scania tuntijoille, 111 vaihde kaavio

Viesti  jusape La Loka 28 2017, 23:41

Hankalaksi mennee ???
VOA-tapin pyörimisen suhde käytettävään vaihteeseen, ja sitten niiden molempien kytkimien yhtäaikasen käytön edes "noin" saaminen samanaikaisesti toimivaksi ????

Esim 903 valmetissa VOA-tapin pyörimissuhde AJO-VOAlla on ( hiukan koneesta riippuen ) n. 33kierrosta / renkaan kierros, kun taas esim joissain fiateissa AJO-voa:n suhde taasen on lähempänä 15r/renkaan kierros.....
Ja näissäkin kärrryissä, mitä tuollaisten perässä on käytetty, on ollut suunnanvaihtaja/alennusvaihde välityssuhteella 2-3.5:1 .....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2870
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymys Scania tuntijoille, 111 vaihde kaavio Empty Vs: Kysymys Scania tuntijoille, 111 vaihde kaavio

Viesti  hannutt Su Loka 29 2017, 00:56

Näin on, mutta käyttö on tosiaan tilapäistä ja on sen verran liukasta, että poikkeava suhde hukkuu "mutaan" Very Happy
Lähinnä nyt etsin vastausta siihen että miten saan pakin päälle, pitääkö Scanian laatikon vaihdekeppiä nostaa vai painaa ja kummassa reunassa?

hannutt

Viestien lukumäärä : 618

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymys Scania tuntijoille, 111 vaihde kaavio Empty Vs: Kysymys Scania tuntijoille, 111 vaihde kaavio

Viesti  Jyryytin Su Loka 29 2017, 19:23

Ei mitään varmaa faktaa 111 kohdalta, mutta 124 ja 82 Scaniassa mitä olen ohjastanut pakki löytyi vasemmasta reunasta ja eteenpäin keppiä vietynä. Keppiä pitää vetää jousta vasten vasemmalle ja siitä eteen.
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 569
Paikkakunta : Pietarsaari

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymys Scania tuntijoille, 111 vaihde kaavio Empty Vs: Kysymys Scania tuntijoille, 111 vaihde kaavio

Viesti  hannutt Su Loka 29 2017, 20:38

Kiitti tiedosta. Onko se yksinään vasemmalla jousen takana, ja ykkönen normaalisti siinä vieressä?

hannutt

Viestien lukumäärä : 618

Takaisin alkuun Siirry alas

Kysymys Scania tuntijoille, 111 vaihde kaavio Empty Vs: Kysymys Scania tuntijoille, 111 vaihde kaavio

Viesti  Jyryytin Su Loka 29 2017, 22:19

Nyt pitää tarkentaa. Molemmat autothan oli nokattomia, joten vaihteisto on hytin takapuolella ja vastaavasti vaihdekeppihän tuodaan sitten vivuilla hyttiin.. Äkkiä ajateltuna, mutta tämäkään ei ole varmaa faktaa, niin voisi kuvitella että itse vaihteiston luona kepin liikkeet menevät päinvastaisiksi kuin itse kepin päähän merkitty vaihdekaavio on... Tiedä sitten.

Mutta kuitenkin vaihdekepin päässä oleva kaavio oli niin, että äärivasemmalla ja eteen, jousen takana on pakki. Siitä seuraava ennen jousta oleva eteenpäin oleva vaihde on kakkonen, ykkönen on periaatteessa pakin alla, taakse vedettynä.

Mutta jos sinulla on loota irrallaan, niin siitähän on vielä helppo käsin pyöritellä vaihteistoa ja katsoa kardaaninlaippaa, että mihin suuntaan se pyörii eri vaihteilla...
Tai sitten jos se on jo kiinni, niin nostaa kärryn vetävät ilmaan ja taas pyörittelee vaihteistoa jonkin työkalun avustuksella, huomioiden sitten vielä tasauspyörästön vaikutuksen, jos toinen vetävä on maassa ja toinen ilmassa.
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 569
Paikkakunta : Pietarsaari

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa