Kuutosen kytkin

Siirry alas

Kuutosen kytkin

Viesti  BonaFide lähetetty La Kesä 03 2017, 17:18

Tervehdys kaikille lumisesta lapista. Sain uuden kytkimen työsylinterin 1690T koneeseen. Asensin sen vanhan tilalle...entinen oli tiensä päässä. Ongelmana oli, ettei vaihtaminen ilman rutinaa onnistunut. Sylinterin vaihdon jälkeen tilanne parani tolkusti, mutta ei kokonaan. Olisiko nyt syytä katkaista kone ja vaihtaa korjaussarja, vaiko säätää jotain? Ykkösvaihde ja pakki, jotka ymmärtääkseni ovat ns. suoria pykäliä, rutisevat. Muut menee noin ok. Kuuluuko näiden koneiden "huohottaa" hiven? Omani tekee niin hieman.

BonaFide

David Brown : 1690T
DBTCF:n jäsen nro : 153
Viestien lukumäärä : 29
Ikä : 54
Paikkakunta : Ivalo

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Kuutosen kytkin

Viesti  jusape lähetetty La Kesä 03 2017, 22:31

Ainakin 1410 on laatikoltaan synkrosoimaton 1 ja R vaihteiltaan, 2-3 alueet on synkroilla.
Niin sen kummempaa oletusta en ossaa sanoa 1690 koneen osalta, vaihteisto-perä siinä vissiin kuitenkin melko 1:1 yhteneväinen 1410 koneen kanssa lienee, pääpiirteittään ......
avatar
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1747
Ikä : 48
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Kuutosen kytkin

Viesti  erkki lähetetty Su Kesä 04 2017, 09:14

Pikku huohotus on mäntämoottorille tyypillinen piirre. Männänrenkaiden ohi karannen pakokaasun kun pitää päästä ulos kampikammiosta.

Huonosti irrottava kytkin tosiaan laittaa ykkösen ja pakin narahatamaan. Syy voi sitten olla monenlainen. Onko systeemi ilmattu hyvin, ettei jää sylinterin isku hiukan lyhyeksi? Vaihteiston pääakselin slimälaakeri saattaa ahdistaa, jos on päässyt kuivumaan. Se on kyllä hyvinkin epätodennäköistä, mutta kuitenkin mahdollista. Myös kytkinlevyn napa on voinut hiukan ottaa ruosteen kanssa kiinni spooriakseliin ja jää hankaamaan asetelmaa vaikka poljin on pohjassa. Myös ihan loppusuoralla olevasta kytkinlevystä saattaa pinta yrittää paikoitellen irti ja jotain tilsaa kiilautua levyn ja asetelman väliin. Silloin kytkin kyllä tapaa lopettaa irrottamisen kokonaan. Hiukan öljyyntynyt levykin tarttuu kytkinasetelmaan. Sen saa kuivatettu luistattamalla kytkintä sen verran, että pinnat kuumenevat kunnolla. Itse en kyllä lähtisi katkaisuhoidon tielle jos kytkin pitää normaalisti. Kokeile, vaikuttaako mitään, kun poljet kytkimen pohjaan, niin paina joko kakkos- tai kolmosvaihde sisään, niin että synkro pysäyttää kytkinakselin. Pystyykö siitä sitten heittämään ykkösen tai pakin päälle ilman narahtelua?


erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3576

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Kuutosen kytkin

Viesti  OlleK lähetetty Su Kesä 04 2017, 09:55

Lisäisin edelliseen seuraavaa. Kytkinlevy on kuutosmalleissa melko painava, minkä vuoksi hyrrävoima on tuntuva. Levyn pysähtyminen polkimen painamaisen jälkeen kestää tämän vuoksi jonkun aikaa ja aika pitenee huomattavasti kierroksia lisättäessä. Laske ensin moottori tyhjäkäynnille ja odota kolme neljä sekuntia poljin pohjassa ennen kun kosket vaihdekeppiin.

OlleK

Viestien lukumäärä : 940

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Kuutosen kytkin

Viesti  Tessu lähetetty Ma Kesä 05 2017, 04:35

Mulla on samaa vikaa yhdessä autossa ja ih raksassa että ei aina irrota,muu ei noihin kyllä auta kun kytkimen purkaminen, ja juurikin nuo edellä kerrotut asiat voi vaikuttaa irrotukseen liian kuivaa tai liian öljystä tai jotain mekaniikkaa rikki tai menossa rikki.
Jos ei jonkui ajan ajon päästä muutu tilanne kuin huonommaksi niin ei auta kun aukasta,sehän noissa ikävää juuri onkin

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1026
Ikä : 51
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Kuutosen kytkin

Viesti  Pakki lähetetty Ma Kesä 05 2017, 16:47

No juu kyllä minä komppaan Ollea ja Erkkiä.
Monesti olen huomannut että maltti on valttia todellakin jos ei pienen hetken odottelu ja aloitus isommalla pykälällä poista rotinaa ja ilmaus ym säätö ei auta on syytä miettiä enempi toimia
avatar
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 306
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Kuutosen kytkin

Viesti  erkki lähetetty Ti Kesä 06 2017, 12:26

Jos kykinlevy on hiukan hankaamassa asetelmaa ja sikei pysähtyy huonosti, voi auttaa sekin temppu, että napauttaa kaasua nopeasti sen verran että moottori nykäisee. Kytkinlevy ei välttämättä jaksa seurata vauhtipyörän liikettä. On, meinaan joskus moottoripyörässä ollut sitä, että pitää hiukan niksauttaa kaasua ennekuin paikaltaan lähtiessä heittää ykköstä silmään.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3576

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa